Gå til innhold

Viftestyring


Azton

Anbefalte innlegg

Hei, sitter å kjeder meg litt, og tenkte jeg kunne prøve meg på å lage en viftestyring. Jeg går GK Elektro, så har litt peiling på grunnleggende ting. Har laget et koblings-skjema, ser det OK ut? Er ikke helt sikker på hva jeg skal bruke av komponenter? Jeg skal ikke ha AV/PÅ bryter til viftene, bare et potmeter til hver. Noen som vet hvor jeg får kjøpt et slik et? Har sett litt på elfa.se, men vet ikke hvilken jeg skal kjøpe, fordi jeg vet ikke hvilke egenskaper den skal ha? Også trenger jeg (?) printkort. Vet noen en plass de lager det for meg? (bor i stavanger).

 

 

Mvh Azton

Endret av Azton
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den der vill nok ikke funke. Du har seriekoblet pot ene, de burde vært i paralell, og hvordan hadde du tekt at dette lyset ditt skulle fungere? Du har jo + og jord til samme punkt, den må nok i paralell den også. En annen ting du bør tenke på er at kanskje ikke pot ene tåler belastningen du setter på dem, du bør nok bruke noe annet en standard potmeter da disse tåler bare 0.25-0.5W

Lenke til kommentar
Ja, hadde glemt det med Potene..Men LEDene skal være riktige..Vet at hvis jeg hadde brukt en vanlig LED hadde de røket, men tenkte på å bestille dem de har på www.microplex.no..De har visst innebygged motstand :)

Da må du ikke koble dem inn der, da hele lasten kjøres igjennom en motstand på ca. 610ohm + lysdioen? da ville resistansen røket, er du heldig ville motstanden bare brutt kretsen når den ble SPRENGT, ellers ville det kortsluttet og leddene hadde sprengt!

 

Du må paralellkoble disse med lasten!!!

Lenke til kommentar
Ja, hadde glemt det med Potene..Men LEDene skal være riktige..Vet at hvis jeg hadde brukt en vanlig LED hadde de røket, men tenkte på å bestille dem de har på www.microplex.no..De har visst innebygged motstand :)

Da må du ikke koble dem inn der, da hele lasten kjøres igjennom en motstand på ca. 610ohm + lysdioen? da ville resistansen røket, er du heldig ville motstanden bare brutt kretsen når den ble SPRENGT, ellers ville det kortsluttet og leddene hadde sprengt!

 

Du må paralellkoble disse med lasten!!!

Ka f* snakke du om? :no:

Han har jo paralellkoblet.

Endret av koff1
Lenke til kommentar

Jeg tror det hadde vært bedre med et litt mer avansert skjema,

du bør bruke potmeterene til å styre spenningsregulatorer,

så trenger du ikke å kjøpe potmetere til [alt for mye]kr.

 

Jeg kan lage et skjema hvis noen har plass til å legge det ut.

 

Dette skal nok være greit. mener at den kretsen skal være rett. hva motstanden angår, så vil nok ikke potensiometer være tingen, da disse har tre tilkoblingspunkter. du må ha noen form for annen motstand som gjør samme jobb, men med bare to poler...

 

Det går helt fint å bruke et potmeter hvis man bruker den mitderste og en av de

ytterste "pinnene"(tilkoblingspunktene) på potmeteret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...