Gå til innhold

Faktisk.no: Vi vet ikke om stadig flere bytter inn Teslaen i en ladbar hybrid eller dieselbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elbilbatterier klarer seg bedre under norske forhold enn de fleste andre steder. Det er først og fremst varme som tar knekken på batterier.

Vel, meg bekjent er det da slik at det er litt 'jatakk begge deler', og gitt vanlig lufttemperatur på 25 grader celcius i atmosfærisk trykk på havnivå ved ekvator og en tredjedel relativ luftfuktighet, så har da batteriet dårligere ladekapasitet her oppe i nord og følgelig trenger det flere ladesykluser for å oppnå samme kjørekapasiteten for bilen og det er altså antallet oppladninger - spesielt ifra null ladning til maks - som forkorter levetiden.

 

Men, det er klart at setter du en sveiseflamme på batteriet mens du lader det, så får du også kjapt mer enn et problem (utover de eksisterende du eventuelt måtte ha).

Endret av slemskurk
Lenke til kommentar

Vel - da trenger vi en som har mer peiling på batterier og ytelsesdegradering gitt norske vinterforhold, men med forbehold om å bli mistenkt for 'backtracking', så har jeg personlig litt liten tro på at et Tesla-batteri virkelig holder i åtte år her i Norge, slik garantien er (av det jeg leser).

 

Min Leaf ser iallfall ut til å holde. Etter fem år og 112 000 km er det null tegn til redusert kapasitet. På sommerføre bruker den 20% på mine 29 km til jobben, det samme som den har brukt helt fra den var ny.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Min Leaf ser iallfall ut til å holde. Etter fem år og 112 000 km er det null tegn til redusert kapasitet. På sommerføre bruker den 20% på mine 29 km til jobben, det samme som den har brukt helt fra den var ny.

Bare for å ha nevnt det: Ytelseskurven for Lithium-batterier har en tendens til å gå fra 'høy' til plutselig 'klonk i dass'.

Blir spennende å høre hvordan ytelsen blir, etter syv og et halvt år. Den er, etter hva jeg forstår, IKKE lineær.

Lenke til kommentar

Vel, meg bekjent er det da slik at det er litt 'jatakk begge deler', og gitt vanlig lufttemperatur på 25 grader celcius i atmosfærisk trykk på havnivå ved ekvator og en tredjedel relativ luftfuktighet, så har da batteriet dårligere ladekapasitet her oppe i nord og følgelig trenger det flere ladesykluser for å oppnå samme kjørekapasiteten for bilen og det er altså antallet oppladninger - spesielt ifra null ladning til maks - som forkorter levetiden.

 

Men, det er klart at setter du en sveiseflamme på batteriet mens du lader det, så får du også kjapt mer enn et problem (utover de eksisterende du eventuelt måtte ha).

Trenger ikke sveiseflamme, holder med varmt klima og dårlig/fraværende temperaturkontroll på batteriene. Leaf har ikke skikkelig temperaturstyring på batteriet og mange biler som går i varmere land har fått akselerert degradering av batteriet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, meg bekjent er det da slik at det er litt 'jatakk begge deler', og gitt vanlig lufttemperatur på 25 grader celcius i atmosfærisk trykk på havnivå ved ekvator og en tredjedel relativ luftfuktighet, så har da batteriet dårligere ladekapasitet her oppe i nord og følgelig trenger det flere ladesykluser for å oppnå samme kjørekapasiteten for bilen og det er altså antallet oppladninger - spesielt ifra null ladning til maks - som forkorter levetiden.

 

Men, det er klart at setter du en sveiseflamme på batteriet mens du lader det, så får du også kjapt mer enn et problem (utover de eksisterende du eventuelt måtte ha).

Et varmt batteri har bedre rekkevidde, men et kaldt batteri har bedre holdbarhet for å si det enkelt. De bilene som har fått store svekkelser av batteriene er uten kjøling og har gått mye i varme områder, gjerne type 40 grader celcius og høyere utetemperatur. Her i Norge holder batteriene seg mye bedre.

 

Min egen Leaf er nå 6,5 år og har gått 91000km og har mistet ca 15% kapasitet, men fungerer helt fint og vil sikkert gjøre det etter ytterligere 6 år. Det er 24kWh Leafer her i Norge som har passert 200 000 km med bare små tap som tilsier at de vil fungere greit i 100 eller 200 000 km til. Da er vi laangt over vanlig kjørelengde før vraking.

 

Ser man da på Trsla som har 3-4 ganger større batteri (færre sykluser) og aktiv varme/kjøling så vil de fungere fint selv etter veldig mange km.

 

Dette er standard kunnskap som alle kjenner til om de har satt seg inn ørlite grann i elbiler.

Lenke til kommentar

Dette er standard kunnskap som alle kjenner til om de har satt seg inn ørlite grann i elbiler.

Batteriene har bra ladekontroll som gir lang levetid, problemet er nok ren svikt i cellene som man ikke kan garantere mot etter et eks antall år og hvor hardt batteriene er ladet opp til 100% har også en innvirkning. Når og hvor mange kjøretøy tar det nok endel år til før vi har en målbar statistikk på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Elbilbatterier klarer seg bedre under norske forhold enn de fleste andre steder. Det er først og fremst varme som tar knekken på batterier.

Vel, meg bekjent er det da slik at det er litt 'jatakk begge deler', og gitt vanlig lufttemperatur på 25 grader celcius i atmosfærisk trykk på havnivå ved ekvator og en tredjedel relativ luftfuktighet, så har da batteriet dårligere ladekapasitet her oppe i nord og følgelig trenger det flere ladesykluser for å oppnå samme kjørekapasiteten for bilen og det er altså antallet oppladninger - spesielt ifra null ladning til maks - som forkorter levetiden.

 

Men, det er klart at setter du en sveiseflamme på batteriet mens du lader det, så får du også kjapt mer enn et problem (utover de eksisterende du eventuelt måtte ha).

Batteripakken overlever bilen og etterbrukes i energilager for fornybar energi.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...