Gå til innhold

Faktisk.no: Vi vet ikke om stadig flere bytter inn Teslaen i en ladbar hybrid eller dieselbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan spørre seg om hvorfor i all verden faktisk.no henger seg opp i om det er korrekt at mange bytter fra elbil til andre biltyper. Man kan også spørre seg om hvorfor faktisk.no prøver å manipulere leserne til å tro at Bilia lyver, for man må lese hele artikkelen for å få et svar på hvorfor kundene som bytter fra Tesla ikke vises i statistikkene. Svaret er forsåvidt kurant, og kommer av at Bilia tilbyr så lave inbyttepriser at kundene velger å selge Teslaene privat.

 

faktisk.no er et skremmende og manipulerende nettsted som prøver å overbevise befolkningen til å gjøre som myndighetene ønsker. Jeg skulle ønske tu.no var mye mer kritisk til artiklene som publiseres av faktisk.no.

 

Det verste jeg har lest på faktisk.no var at de mente at det var uproblematisk at elbiler ble ladet med kullkraft fordi det i teorien driver opp prisen på CO2-kvoter og dermed stimulerer til utbygging av fornybar energi. Det faktisk.no ikke nevnte var at EU kutter i CO2-kvotene for å drive opp prisene, og at flere elbiler vil bremse disse kuttene i CO2-kvoter. Sannheten er altså at elbiler forsinker utfasingen av kullkraft og medfører store CO2-utslipp. Jeg tar da utgangspunkt i at faktisk.no har rett når de sier at elbiler driver opp prisen på CO2-kvoter.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Men Bilia sjefen kunne nok ønske at det var sant...

Det er nok stikk motsatt av det du påstår han faktisk ønsker, han er bekymret over at folk bytter ut el-bilen til fossilt.

 

LInk

 

Administrerende direktør Frode Hebnes i Bilia personbil opplever at stadig flere kunder ønsker å bytte elbilen inn i en plugin-hybrid- eller en dieselbil. Grunnen de oppgir er mangelen på hurtigladere.

– At man bytter inn elbilen mot fossilbil tror jeg har å gjøre med utfordringene med manglende hurtigladestasjoner, sier Hebnes.

Hebnes er bekymret. Han mener det haster å bygge ut infrastrukturen dersom man skal nå målet om at alle nye biler i Norge skal være utslippsfrie innen 2025.

Lenke til kommentar

Man kan spørre seg om hvorfor i all verden faktisk.no henger seg opp i om det er korrekt at mange bytter fra elbil til andre biltyper.

Kan virke som det er en viss type saker hvor faktisk.no er veldig ivrig på å korrigere offentligheten og de ser ut til å være villig til å strekke nøytraliteten ganske langt for å få det til.

 

Men det er fint vi har faktisk.no til å rykke ut neste gang 24 år gamle Kristoffer fra Florø mener noe feil om piggdekk.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar

Man kan spørre seg om hvorfor i all verden faktisk.no henger seg opp i om det er korrekt at mange bytter fra elbil til andre biltyper. Man kan også spørre seg om hvorfor faktisk.no prøver å manipulere leserne til å tro at Bilia lyver, for man må lese hele artikkelen for å få et svar på hvorfor kundene som bytter fra Tesla ikke vises i statistikkene. Svaret er forsåvidt kurant, og kommer av at Bilia tilbyr så lave inbyttepriser at kundene velger å selge Teslaene privat.

 

faktisk.no er et skremmende og manipulerende nettsted som prøver å overbevise befolkningen til å gjøre som myndighetene ønsker. Jeg skulle ønske tu.no var mye mer kritisk til artiklene som publiseres av faktisk.no.

 

Det verste jeg har lest på faktisk.no var at de mente at det var uproblematisk at elbiler ble ladet med kullkraft fordi det i teorien driver opp prisen på CO2-kvoter og dermed stimulerer til utbygging av fornybar energi. Det faktisk.no ikke nevnte var at EU kutter i CO2-kvotene for å drive opp prisene, og at flere elbiler vil bremse disse kuttene i CO2-kvoter. Sannheten er altså at elbiler forsinker utfasingen av kullkraft og medfører store CO2-utslipp. Jeg tar da utgangspunkt i at faktisk.no har rett når de sier at elbiler driver opp prisen på CO2-kvoter.

 

Vel.. Bilia lyver ikke... Frode Hebnes lyver. Sannheten er at Elbiler ladet på den skitneste kullkraften er renere en Diesel/Bensin biler..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

*snip*

 

faktisk.no er et skremmende og manipulerende nettsted som prøver å overbevise befolkningen til å gjøre som myndighetene ønsker. Jeg skulle ønske tu.no var mye mer kritisk til artiklene som publiseres av faktisk.no.

 

*snip*

Norsk media kilde kritiske???? Det betyr jo at de må gjøre noe! Uhørt

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan spørre seg om hvorfor i all verden faktisk.no henger seg opp i om det er korrekt at mange bytter fra elbil til andre biltyper. Man kan også spørre seg om hvorfor faktisk.no prøver å manipulere leserne til å tro at Bilia lyver, for man må lese hele artikkelen for å få et svar på hvorfor kundene som bytter fra Tesla ikke vises i statistikkene. Svaret er forsåvidt kurant, og kommer av at Bilia tilbyr så lave inbyttepriser at kundene velger å selge Teslaene privat.

 

faktisk.no er et skremmende og manipulerende nettsted som prøver å overbevise befolkningen til å gjøre som myndighetene ønsker. Jeg skulle ønske tu.no var mye mer kritisk til artiklene som publiseres av faktisk.no.

 

Det verste jeg har lest på faktisk.no var at de mente at det var uproblematisk at elbiler ble ladet med kullkraft fordi det i teorien driver opp prisen på CO2-kvoter og dermed stimulerer til utbygging av fornybar energi. Det faktisk.no ikke nevnte var at EU kutter i CO2-kvotene for å drive opp prisene, og at flere elbiler vil bremse disse kuttene i CO2-kvoter. Sannheten er altså at elbiler forsinker utfasingen av kullkraft og medfører store CO2-utslipp. Jeg tar da utgangspunkt i at faktisk.no har rett når de sier at elbiler driver opp prisen på CO2-kvoter.

 

Man kan også spørre seg om det er enkelte som har bestemt seg for hvordan verden henger sammen, og ikke lenger oppdaterer verdensbildet sitt basert på fakta som faktisk tilflyter dem.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel.. Bilia lyver ikke... Frode Hebnes lyver. Sannheten er at Elbiler ladet på den skitneste kullkraften er renere en Diesel/Bensin biler..

Tja, hvis vi ser bort ifra hele produksjonsprosessen og bare regner alt av eksterne kostnader som 'ikke vårt problem' der vi setter nøkkelen i tenningen nede hos elkjøp-forhandleren Ærlige Arild...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vel.. Bilia lyver ikke... Frode Hebnes lyver. Sannheten er at Elbiler ladet på den skitneste kullkraften er renere en Diesel/Bensin biler..

Tja, hvis vi ser bort ifra hele produksjonsprosessen og bare regner alt av eksterne kostnader som 'ikke vårt problem' der vi setter nøkkelen i tenningen nede hos elkjøp-forhandleren Ærlige Arild...

Hvis du tar med hele produksjonsprosessen av en bil (og produksjonsprosessen for bilens komponenter, materialer etc) fra den blir produsert til første eier kjører første kilometer, har en elbil opptil 50% mer CO2-utslipp enn en tilsvarende ICE-bil, der forskjellen stort sett er avhengig av antall KWh batterikapasitet.

 

Hvis du sammenligner elbil og ICE-bil basert på totalt CO2-utslipp pr kilomter kjørt i bilens levetid, gir elbilen minst utslipp så lenge den går lenger enn ca 50000 km.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

  • Liker 5
Lenke til kommentar

the luxury feel of burning fossil fuel on a dying planet

Feels good man.

Fikk fiksa gassen idag, og tenkte jeg det ikke, de der 'og så står det en HELT FULL gassbeholder på terrassen' var ikke verd decibelene som utleiemegleren brukte på å få luftmolekylene til å vibrere.

 

Anyway, det går til helvetet og nå skal India bygge demninger og nekte Kashmir-området i Pakistan vann.

 

Trenger vi å minne om at India har den største befolkningsveksten i regionen, sliter med epidemier og at Pakistan er et militær-diktatur og de begge har kinaputter som lager ganske så morsomme skyer?

Endret av slemskurk
Lenke til kommentar

Hvis du sammenligner elbil og ICE-bil basert på totalt CO2-utslipp pr kilomter kjørt i bilens levetid, gir elbilen minst utslipp så lenge den går lenger enn ca 50000 km.

Ja, batteriet klarer jo så mange lade-syklusser under norske forhold, det kan jeg tro. Jadda.

Lenke til kommentar

50 000km? 

 

Folk kjører jo det i året....

Vel - da trenger vi en som har mer peiling på batterier og ytelsesdegradering gitt norske vinterforhold, men med forbehold om å bli mistenkt for 'backtracking', så har jeg personlig litt liten tro på at et Tesla-batteri virkelig holder i åtte år her i Norge, slik garantien er (av det jeg leser).

 

Da vil jeg mistenke at du må planlegge ladingen godt, og da blir det plutselig ikke lenger en familiebil, akkurat.

Lenke til kommentar

Planeten vil ikke dø, kan hende de som bebor den vil dø men planeten vil ikke dø i en kjempeeksplosjon/implosjon eller noe sånt hvis det er det du tror.

Mja, gitt at vi er på god vei mot å røre verdenshavene om til en hydrogen-sulfid suppe hvor kun cyanobakterier (og en og annen dypvanns-skorsteins gjørme-makk) kan overleve, så blir det et spørsmål om 'hvor nært opp mot 100% er døden av 99.999% av alt som lever, å regne som DAUD?'.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...