Gå til innhold

USB-Pendrive i Red Hat 9..0

Anbefalte innlegg

Hei.

JEg har nettopp kjøpt meg en liten minidiskett (mao. en PenDrive som jeg tenkte at jeg skulle bruke på enkel filtransport fra linuxmaskinen min som står hos foreldrene mine og til min egen WINDOWS maskin som jeg har stående der jeg bor. Eneste tingen er den at jeg, som er totalt nybegynner innen Linux, ikke helt har fått den til å funke. Jeg kan ikke mounte den (noe jeg antar at en må gjøre på samme måte som en gjør det med CDe-Rom og Floppy. Er det noen som har vært borte i dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dukker den opp i dmesg?

Tror ikke jeg har noe som heter DMESG jeg, med mindre det er en underdir av noen av de andre direne. JEG begynner p skjønne at newbier som meg ikke bør begynne med fancye ting som dette, det ender bare med at veterane må stresse,

Den ligger heller ikke under Disk Management.

Edit: Litt ekstra info.

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar
Ack. Den var ikke SDA under dev ihvertfall. Det var heller ingen SDXer der. Hmm, får kikke litt mere. Fant ikke den Som han FreeBSD mannen nevnte, men det er mulig at jeg mp logge meg på som Root eller noe?

Med sdX menes sda, sdb, sdb osv. dsv SCSI enhetene på systemet ditt. Med dmesg menes kommandoen 'demsg' som du kan kjøre i shellet for å se kjernens "message ring buffer" dvs. de siste "beskjedene" fra kjernen. Når du putter inn et USB filsystem så dukker det opp en beskjed i demsg om at dette er blitt assignet en blockdevice fil ala sda1(gitt at du har USB og SCSI støtte i kjernen).

Så er det bare å gjøre en

'mount /dev/sdxx /mnt/dittmountpoint'

Hvor sdxx er scsi devicen som ble assignet til USB filsystemet(f.eks. sda1) og /mnt/dittmountpoint er katalogen hvor du vil montere opp pen-driven.

Og ja - du må i utgangspunktet være root for å mounte.

:xmas:

Lenke til kommentar
Pendrives dukker vel alltid opp på /dev/sda1, så det er bare å mounte. Husk at du må ha lastet usb-storage-modulen ("modprobe usb-storage") før du kan mounte.

Fra Kattemat

Med sdX menes sda, sdb, sdb osv. dsv SCSI enhetene på systemet ditt. Med dmesg menes kommandoen 'demsg' som du kan kjøre i shellet for å se kjernens "message ring buffer" dvs. de siste "beskjedene" fra kjernen. Når du putter inn et USB filsystem så dukker det opp en beskjed i demsg om at dette er blitt assignet en blockdevice fil ala sda1(gitt at du har USB og SCSI støtte i kjernen).

Så er det bare å gjøre en

'mount /dev/sdxx /mnt/dittmountpoint'

Hvor sdxx er scsi devicen som ble assignet til USB filsystemet(f.eks. sda1) og /mnt/dittmountpoint er katalogen hvor du vil montere opp pen-driven.

Og ja - du må i utgangspunktet være root for å mounte.

Skal vi se nå. Igjen så må jeg beklage at dere må lide under min inkopetanse. Dere må bare si ifra om det gblir for teit eller noe. Her har jeg da det jeg fant som var direkte relatert til Pendriven. Av en eller annen merkelig grunn funket det ikke å stikke pendriven inn når du allerede hadde startet opp og logget på, man måtte restarte hele maskinen så måtte maskinen finne den på den gamle måten, atlså checkinf for new hardware. Og forresten jeg har Kernel 20.9.

SCSI subsystem driver Revision: 1.00

Initializing USB Mass Storage driver...

usb.c: registered new driver usb-storage

scsi0 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices

Vendor: Verbatim Model: USB Drive Rev: 2.00

Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 02

WARNING: USB Mass Storage data integrity not assured

USB Mass Storage device found at 2

USB Mass Storage support registered.

Antar at det som dere allerede har lest som teller, men jeg tar med et par linjer til jeg.

kjournald starting. Commit interval 5 seconds

EXT3 FS 2.4-0.9.19, 19 August 2002 on ide0(3,1), internal journal

EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data mode.

Jeg prøvd dernest denne kommandoen (som root)

mount /dev/SCSI0/mnt/Pendrive

Fikk dette svaret

bash: mount/dev/scsi0/mnt/Pendrive: No such file or directory

Noe som forteller meg at det er ihvertfall ikke case-sensiitive kommandoer.

Lenke til kommentar
mount: can't find /dev/SCSI0/mnt/Pendrive in /etc/fstab or /etc/mtab

Som allerede nevnt er mellomrom en fin bil, og du har visst ikke lappen ;)

Kommandoen du er ute etter, er

mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/Pendrive

eller, om du vil,

mount (mellomrom) -t (mellomrom) vfat (mellomrom) /dev/sda1 (mellomrom) /mnt/Pendrive

Dette er ikke noe mystisk eller magisk, det er sånn mount-kommandoen funker (som du kan lese om i 'man mount'). Dette forutsetter at:

• Pendriven er formatert med vfat/fat32, noe vel alle er
  • Du har en katalog på harddisken som heter /mnt/Pendrive (husk at store/små bokstaver har noe å si)

Etter at mount-kommandoen er kjørt, kan du lese og skrive til /mnt/Pendrive som nå er innholdet på pennen.

Lykke til.

Edit: Ja, viktig: ikke gjør nybegynnerfeil nummer 1. Ting du har montert må avmonteres før du kan fjerne mediet -- ellers vil du miste data! Så ta en 'umount /mnt/Pendrive' når du er ferdig, og pass på at du ikke står i denne katalogen når du gjør dette.

Endret av slime mold
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...