Niram Skrevet 21. februar 2019 Del Skrevet 21. februar 2019 Hei, Grunnet endring i jobbsituasjon er jeg nødt til å omskolere meg. Jeg har familie og to barn, så et rent campus-studie blir litt tøft økonomisk. Derfor har jeg sett på nettstudier som en løsning, ved siden av jobb (har rom for noe studier i jobben jeg skal ha ved siden av). Men hva finnes egentlig? På samordna opptak sin studieoversikt finner jeg stort sett ingeniørstudier og barnehagelærer som nettstudie, de er ikke interessante. Hovedinteressen min ligger innenfor IT, derfor har jeg sett på https://www.ntnu.no/studier/itbainfo som et alternativ. Det negative (for min del) er at jeg mangler R1 matematikken, derfor må jeg eventuelt ta opp det til høsten og søke igjen neste år. Aller helst vil jeg begynne som student i høst, men jeg har det i bakhodet. Vil helst slippe å ta opp masse studielån og studere via noroff, nki, nks etc (med mindre noen har ekstremt gode erfaringer å vise til). Man skulle nesten tro at flere universiteter/høgskoler tilbød nettbaserte studier slik samfunnet utvikler seg i dag? Er det noen som vet om noen gode alternativer? Interessert i det aller meste som kan finnes der ute, men viktige punkter for meg er: - Trygge jobbutsikter (absolutt viktigste da jeg nærmer meg 30 år og ikke kan velge "feil" utdanning) - Ok lønn (min. 450 000) - Gjerne innen informatikk/media (ikke design) - Fortrinnsvis bachelor-grad, men kortere kurs/utdanninger er også interessant (jobber i jernbanen i dag og vurderer lokfører, men er pr. nå ikke kvalifisert til opptak) - Må være en utdanning som kan brukes utenfor Oslo og i litt mer grisgrendte strøk Skulle gjerne ventet til neste år med studiene (og tatt opp realfag), men slik situasjonen er pr nå "må" jeg starte til høsten mtp jobbsituasjonen jeg er i. Har vurdert lærerutdanning, er det noen som har erfaringer med det nettbasert/samlingsbasert? Nærmeste for meg er evt Hamar. Et siste alternativ er å søke et vanlig studie på campus og satse på at man ikke trenger å være der så mye. Men min erfaring fra et tidligere studie er at det alltid er en del gruppearbeid osv som gjør det litt utfordrende om man ikke kan være så mye til stede. Andre erfaringer? Setter stor pris på alle innspill. Lenke til kommentar
Montenegro Skrevet 19. august 2019 Del Skrevet 19. august 2019 Hei, Grunnet endring i jobbsituasjon er jeg nødt til å omskolere meg. Jeg har familie og to barn, så et rent campus-studie blir litt tøft økonomisk. Derfor har jeg sett på nettstudier som en løsning, ved siden av jobb (har rom for noe studier i jobben jeg skal ha ved siden av). Men hva finnes egentlig? På samordna opptak sin studieoversikt finner jeg stort sett ingeniørstudier og barnehagelærer som nettstudie, de er ikke interessante. Hovedinteressen min ligger innenfor IT, derfor har jeg sett på https://www.ntnu.no/studier/itbainfo som et alternativ. Det negative (for min del) er at jeg mangler R1 matematikken, derfor må jeg eventuelt ta opp det til høsten og søke igjen neste år. Aller helst vil jeg begynne som student i høst, men jeg har det i bakhodet. Vil helst slippe å ta opp masse studielån og studere via noroff, nki, nks etc (med mindre noen har ekstremt gode erfaringer å vise til). Man skulle nesten tro at flere universiteter/høgskoler tilbød nettbaserte studier slik samfunnet utvikler seg i dag? Er det noen som vet om noen gode alternativer? Interessert i det aller meste som kan finnes der ute, men viktige punkter for meg er: - Trygge jobbutsikter (absolutt viktigste da jeg nærmer meg 30 år og ikke kan velge "feil" utdanning) - Ok lønn (min. 450 000) - Gjerne innen informatikk/media (ikke design) - Fortrinnsvis bachelor-grad, men kortere kurs/utdanninger er også interessant (jobber i jernbanen i dag og vurderer lokfører, men er pr. nå ikke kvalifisert til opptak) - Må være en utdanning som kan brukes utenfor Oslo og i litt mer grisgrendte strøk Skulle gjerne ventet til neste år med studiene (og tatt opp realfag), men slik situasjonen er pr nå "må" jeg starte til høsten mtp jobbsituasjonen jeg er i. Har vurdert lærerutdanning, er det noen som har erfaringer med det nettbasert/samlingsbasert? Nærmeste for meg er evt Hamar. Et siste alternativ er å søke et vanlig studie på campus og satse på at man ikke trenger å være der så mye. Men min erfaring fra et tidligere studie er at det alltid er en del gruppearbeid osv som gjør det litt utfordrende om man ikke kan være så mye til stede. Andre erfaringer? Setter stor pris på alle innspill. Hei, har du funnet skole i ditt tilfelle? Jeg sitter i grunn med samme problemstillinga her... Kom gjerne med erfaringer så langt... Lenke til kommentar
Niram Skrevet 21. august 2019 Forfatter Del Skrevet 21. august 2019 Hei. Nei, foreløpig er jeg med jobben som flyttet. Pendler over fem timer hver dag, så det er tøft. Blir vel å flytte etterhvert, når ting ble som det ble. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 7. september 2019 Del Skrevet 7. september 2019 Jeg har studert via nettstudier hos noroff. Jeg søker jobber på lik linje med ingeniør utdannede. Jeg er i jobb innen faget, har mottatt flere tilbud andre steder og utkonkurrerer da åpenbart andre med høyere utdanning. Det er fortsatt en del ledere som verdsetter reell kompetanse over akademisk tittelering. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 7. september 2019 Forfatter Del Skrevet 7. september 2019 Men du hadde sikkert et bra grunnlag fra før. Spes innen programmering og slik ser jeg at det er fokus på hva man kan,og ikke nødvendigvis om eller hvor man har skolegang. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 7. september 2019 Del Skrevet 7. september 2019 Men du hadde sikkert et bra grunnlag fra før. Spes innen programmering og slik ser jeg at det er fokus på hva man kan,og ikke nødvendigvis om eller hvor man har skolegang. Bra grunnlag i den forstand at jeg har mange års erfaring som håndverker og en del erfaring som mellomleder som er et godt utgangspunkt for teknisk design som jeg tok, men i all hovedsak handler det for min del om genuin interesse og stå-på vilje innenfor det nye faget. Min bakgrunn er fra byggebransjen, men jeg jobber nå i all hovedsak med mekanisk tegning. Programmering kan jeg lite om. Hvis det er overraskende lite utvalg av nettstudier så er det antagelig fordi det er svært vanskelig. Mesteparten av mitt kull falt av rimelig raskt. Jeg tror mange driter seg ut på at de ikke er så selvdisiplinerte og selvstendige i egen læring som de tror. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå