Gå til innhold

Vegvesenet vil ha strengere regelverk for vogntog


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Statens vegvesen ønsker et strengere regelverk som ansvarliggjør dem som kjøper transport.

Det eneste man oppnår med det er at ingen norske bedrifter kjøper transport fra utlandet med utenlandske transportfirmaer og lar heller den utenlandske selgeren bestemme hvem som skal være transportør. Spørsmålet blir da om EU/EFTA vil akseptere denne type kontroll hvis Norge da prøver og straffeforfølge utenlandske firmaer.

 

 

Kun tre prosent av alle vogntog blir kontrollert på grensen.

Bedre og øke bemanningen ved grensestasjoner og avvise alle vogntog som ikke klarer kontrollen og komme inn i Norge.

Endret av Nautica
  • Liker 4
Lenke til kommentar

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/L0rKyp/stopp-ddsvognene-ved-grensen?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR2t1Jumy5e5pu2nkLIy4B_LQLEZKO3nP0op0h8jU_7HAaNeoox38hi-hwc#Echobox=1550647536

 

Det å straffe de som kjøper og bestiller transporten har ikke noe for seg.

Det straffer bare Norske bedrifter.

Men kjører de konsekvent kontroll på alle lastebiler på grensene våre så vil dette ryktet bre seg i så stort omfang at de som utøver transportnæring av utenlandske aktører skjønner at de kan ikke sende en loslitt dårlig utstyrt lastebil til Norge.

Blir lastebilene stående med bøter på 10-20000 og kostnader på 90 000 for å skifte dekk og nye skjettinger så vil dette fort ta en slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man må vel forvente at Sverige og Finland må ta sin del av jobben også. Vogntogene kjører jo igjennom der også.

 

Er derfor det burde være ett felles registrerings system mellom landene slik at vogntog som har blitt kontrollert når de kjører inn i Sverige og videre til Norge har lavere prioritet for kontroller enn de som har kjørt inn i Sverige men ikke ble kontrollert og deretter fortsetter til Norge.

 

Hvis dette hadde vært koordinert på en god måte ville man sluppet å bruke tid på å kontrollere vogntog på grensen til Norge som allerede ble sjekket av svenskene, mens andre vogntog passerer begge grenseoverganger uten å ha blitt kontrollert en eneste gang.

 

Ett slik system i tillegg til andre virkemidler (flere kontroller, nye systemer som sjekker dekk, ref annen artikkel de henviser til i denne, strengere krav og straffer m.m.) ville ihvertfall redusert antallet farlig vogntog som ruser rundt på norske veier til fare for alle, inklusive dem selv.

Lenke til kommentar

Ville det ikke vært mulig å automatisere mye av kontrollen? la noen få overvåke at alle gjennomfører den. regner med at dekk, vekt og bremser kunne vært kontrollert automatisk. De 3 er vel de farligste syndene utlendingene gjør.

Lenke til kommentar

Man må vel forvente at Sverige og Finland må ta sin del av jobben også. Vogntogene kjører jo igjennom der også.

Schengen Avtalen innebærer at landene innenfor sonen ikke kan kontrollere hverandres borgere på fast basis, så og kontrollere kjøretøy ved grensepasseringer vil nok falle inn under denne traktaten..

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vogntogene stopper på grensen for dokumentkontroll. Tollen er på jobb.

Men hva driver politiet og biltilsynet med?

Hva om tollerne fikk mulighet til å "holde igjen" kjøretøy som de ser er dårlige?

Evt hatt en/noen på hver grenseovergang som kun gikk rundt å så på teknisk stand før de slippes igjennom tollen?

 

Finner de kjøretøy de ser har mangler så holdes de igjen til kontrollmyndighet har fått sjekket de ut - og de evt slippes inn i landet.

Lenke til kommentar

Hva om tollerne fikk mulighet til å "holde igjen" kjøretøy som de ser er dårlige?

Evt hatt en/noen på hver grenseovergang som kun gikk rundt å så på teknisk stand før de slippes igjennom tollen?

 

Finner de kjøretøy de ser har mangler så holdes de igjen til kontrollmyndighet har fått sjekket de ut - og de evt slippes inn i landet.

Problemet med det er at Tollvesenet ikke har en legitim utdannelse for kontroll av kjøretøyer og holde tilbake tilfeldige kjøretøy basert på intuisjon kan i etterkant resultere i pengekrav mot staten samt at det reiser et spørsmål om rasisme siden en spesiell gruppe blir plukket ut.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Problemet med det er at Tollvesenet ikke har en legitim utdannelse for kontroll av kjøretøyer og holde tilbake tilfeldige kjøretøy basert på intuisjon kan i etterkant resultere i pengekrav mot staten samt at det reiser et spørsmål om rasisme siden en spesiell gruppe blir plukket ut.

forferdelig rasistisk......spør de mange etterlatte ...

 

Men iallefall, man kan ikke bare stoppe noen, stopp alle! Vi har skattepenger nok i bingen slik at vi kan redde liv i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste man oppnår med det er at ingen norske bedrifter kjøper transport fra utlandet med utenlandske transportfirmaer og lar heller den utenlandske selgeren bestemme hvem som skal være transportør. Spørsmålet blir da om EU/EFTA vil akseptere denne type kontroll hvis Norge da prøver og straffeforfølge utenlandske firmaer.

Om norske firmaer blir ansvarlig for leveringen av varer og tjenester de har ebstilt så er det jo helt urelevant om det er gorssist eller transportfirma som organiserte transporten?

 

Om et vogntog med varer til REMA blir stoppa på saltfjellet på slitte sommerdekk så er det bare en ting som har noe å si: REMA eier varene som fraktes, og de er asnvarlig.

 

 

Det å straffe de som kjøper og bestiller transporten har ikke noe for seg.

Det straffer bare Norske bedrifter.

 

Og det er de samme norske bedriftene som i dag velger den absolutt billigste transporten uten å ta hensyn til sikkerhet, og dermed de som skal straffes. Det er hele poenget. Når norske bedrifter blir ansvarlig for bilene, så er det ingen penger å tjene på at Piotr må kjøre 18t skift på sommerdekk, dette spises opp av risikoen for bøter.

 

Den norske bedriften har selvsagt en klausul i avtalen sin som sier at speditør er erstatningspliktig dersom ikke regelverket blir fulgt. Frakten blir selvsagt dyrere, men også tryggere.

 

Lenke til kommentar

forferdelig rasistisk......spør de mange etterlatte ...

 

Men iallefall, man kan ikke bare stoppe noen, stopp alle! Vi har skattepenger nok i bingen slik at vi kan redde liv i fremtiden.

Jeg er enig med deg, men vi har et lovverk som gjør saker vanskeligere, siden vi ikke er en del av Schengen kan vi ha faste kontrollører ved tollstasjoner, det ville også være en fin plass for opplæring av aspiranter fra politi/biltilsynet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om norske firmaer blir ansvarlig for leveringen av varer og tjenester de har ebstilt så er det jo helt urelevant om det er gorssist eller transportfirma som organiserte transporten?

 

Om et vogntog med varer til REMA blir stoppa på saltfjellet på slitte sommerdekk så er det bare en ting som har noe å si: REMA eier varene som fraktes, og de er asnvarlig.

Mesteparten av gods på veien går inn under FOB prising, det vil si at kjøper ikke er ansvarlig for godset før det er levert på døren "veitransport".

 

 

FOB – Free On Board (angitt lastehavn) Dette er den klassiske maritime handelsregel. Selgeren må laste varene ombord på det skipet som er angitt av kjøperen. Ansvaret for varene overføres til kjøper i det øyeblikk varene er ombord i skipet, dvs. krysser rellingen på båten. Selgeren må eksportklarere varene. Regelen benyttes ved både sjø og veitransport
Endret av Nautica
Lenke til kommentar

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/L0rKyp/stopp-ddsvognene-ved-grensen?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR2t1Jumy5e5pu2nkLIy4B_LQLEZKO3nP0op0h8jU_7HAaNeoox38hi-hwc#Echobox=1550647536

 

Det å straffe de som kjøper og bestiller transporten har ikke noe for seg.

Det straffer bare Norske bedrifter.

Men kjører de konsekvent kontroll på alle lastebiler på grensene våre så vil dette ryktet bre seg i så stort omfang at de som utøver transportnæring av utenlandske aktører skjønner at de kan ikke sende en loslitt dårlig utstyrt lastebil til Norge.

Blir lastebilene stående med bøter på 10-20000 og kostnader på 90 000 for å skifte dekk og nye skjettinger så vil dette fort ta en slutt.

 

For det første, norske bedrifter har veldig god peiling på gode og dårlige transportselskap, de velger bevisst å kjøpe billig transport som de vet er dårlig, fordi de regner med det går bra, "ikke mitt problem" osv.

 

For det andre, utenlandske transportselskap kan spekulere i at det ikke er nok mannskap til å kontrollere. De fleste slipper unna, det lønner seg i lengden selv om de får en stor bot i ny og ne.

 

Så norske bedrifter vil nok skjerpe seg kraftig etter én bot, og forhåpentligvis slutte å kjøpe sosialt dumpet transport uten skrupler. Hvis de er usikre så kan de lage en egen avtale med transportøren som sier at transportøren må erstatte eventuelle bøter. Men så lenge staten kan gå på transportkjøper, så ligger presset på de som raskest kan få transportmarkedet på rett kjøl.

Lenke til kommentar

Problemet med det er at Tollvesenet ikke har en legitim utdannelse for kontroll av kjøretøyer og holde tilbake tilfeldige kjøretøy basert på intuisjon kan i etterkant resultere i pengekrav mot staten samt at det reiser et spørsmål om rasisme siden en spesiell gruppe blir plukket ut.

Man trenger ikke mangeårig utdannelse for å se at ett dekk ikke er egnet på norske vinterveier feks

3 timers kurs som tar for seg visuell inspeksjon av dekk og merking bør holde lenge...

Lenke til kommentar

Mesteparten av gods på veien går inn under FOB prising, det vil si at kjøper ikke er ansvarlig for godset før det er levert på døren "veitransport".

Dette er ikke noe man øsnker å endre på sp vidt jeg forstå der. Endringen går ut på at kjøper er medansvarlig for valg av transport og hvordan denne utføres. Dette påvirker ingen lover eller juss omkring selve godset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...