Gå til innhold

Ingen alternative planer for «Helge Ingstad»-løftet: – Plan A er nødt til å funke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har laget én plan, og den skal vi ikke vike fra. Plan A er nødt til å fungere, sier han.

Jeg jobbet på et trebåtbyggeri for endel år i en bedrift som har generasjoner med kompetanse innen båtbygging.

Det ble besluttet og utvide med å bygge badestamper, og når vi drev og lagde/montere benkene i disse stampene påpekte jeg at epoksy-lim ikke er et godt valg siden det ikke er kokekte, men ble brysk avvist med at "epoksy bruker vi til alt og det fungerer" nå første stamp var ferdig og skulle testes fylte vi den med vann fyrte opp kjelen for og se om det fungerte noe det gjorde, morgen etter sto hele gjengen og klødde seg i hodet rundt stampen når jeg kom, jeg gikk bort og så at alt treverket til benkene lå og duppet i vannskorpen. Så man skal ikke være for bastante i sin oppfattelse.

Endret av Nautica
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg jobbet på et trebåtbyggeri for endel år i en bedrift som har generasjoner med kompetanse innen båtbygging.

Det ble besluttet og utvide med å bygge badestamper, og når vi drev og lagde/montere benkene i disse stampene påpekte jeg at epoksy-lim ikke er et godt valg siden det ikke er kokekte, men ble brysk avvist med at "epoksy bruker vi til alt og det fungerer" nå første stamp var ferdig og skulle testes fylte vi den med vann fyrte opp kjelen for og se om det fungerte noe det gjorde, morgen etter sto hele gjengen og klødde seg i hodet rundt stampen når jeg kom, jeg gikk bort og så at alt treverket til benkene lå og duppet i vannskorpen. Så man skal ikke være for bastante i sin oppfattelse.

Det var nok mindre et problem med limet som sådan, men heller hvordan det ble brukt.

Jeg laget for mange år siden en formtilpasset tørrmatskål til katten i kryssfiner med epoksi-overflatebehandling helt rund. Den havner noen ganger i oppvaskmaskinen på 60o og er like bra som før.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Vi hører hele tiden viktigheten av gjenvinning....av brusbokser og bilvrak osv osv...og hvor miljøvennlig dette er. Men når vi kommer til prosjekt "gjenvinning HI" tror jeg utgiftene for å få den fraktet til nærmeste spikerfabrikken overstiger kraftig hva det koster å utvinne samme mengde jern fra ei eller annen gruve. (inklusive alle prosesser fram til ferdig spiker)

Og sålenge vi ikke har mangel på jern i verden vil jeg tro det gir seg selv hva man burde gjøre med båtvraket:

Fyll HI med diverse oppblåsbare greier.....hoppeslott og luftballonger...(nevnt i tidligere innlegg).....blås de opp til fregatten såvidt hever seg fra havbunnen....slep den midtfjords og

slipp ut luften.

Men for all del....prosjekt "HI skal heves - koste hva det koste vil" gir jo arbeid og mat på bordet til en mengde mennesker i mange år framover ... Og staten får jo uansett pengene tilbake i form av skatter og avgifter....og bompenger... Så på et vis er det gratis for staten....?

Fins det lover som gjør at man kan straffe mennesker som sløser og ødsler med nasjonens felles midler?? Enten av prestige eller ren dumhet. Eller risikerer de ingenting? Å bruke en milliard...(tatt fra luften) på et prosjekt som det ikke kommer noe positivt ut av er jo tyveri fra felleskassa. Kanskje man burde lage noen nye lover hvor det faktisk blir konsekvenser av ren offentlig sløsing.

Trussel om straff vil kaaanskje få folk til å anstrenge seg litt for å gjøre de "fornuftige" valgene....Vi kan ikke bare kaste bort en milliard her og en milliard der nå som de rike årene til nasjonen Norge nærmer seg slutten.

Lenke til kommentar

Det var nok mindre et problem med limet som sådan, men heller hvordan det ble brukt.

Jeg laget for mange år siden en formtilpasset tørrmatskål til katten i kryssfiner med epoksi-overflatebehandling helt rund. Den havner noen ganger i oppvaskmaskinen på 60o og er like bra som før.

Tja. vi hadde doseringsutstyr så blandeforholdene var korrekte.

Husker jeg ikke feil så var det opptil 60 grader den gangen limet skulle tåle i kortere perioder, men etter og sjekket litt på dagens epoksylim ser jeg at det ligger på rundt 80 til 100 grader i langtidsbelastninger og enkelte produkter tåler opptil 200 grader i korte perioder.

Men tidsaspektet er nok også avgjørende, stampen sto med varmt vann minst 16 timer.

Lenke til kommentar

Tja. vi hadde doseringsutstyr så blandeforholdene var korrekte.

Husker jeg ikke feil så var det opptil 60 grader den gangen limet skulle tåle i kortere perioder, men etter og sjekket litt på dagens epoksylim ser jeg at det ligger på rundt 80 til 100 grader i langtidsbelastninger og enkelte produkter tåler opptil 200 grader i korte perioder.

Men tidsaspektet er nok også avgjørende, stampen sto med varmt vann minst 16 timer.

Jeg tror problemet var at vannet trengte inn i stampen i nærheten av limstedet og så bak limstedet. Da blir det dårlig med vedheft.

Det er vel basiskunnskap om trebåtbygging og epoksy at alt av treoverflate som kan komme i kontakt med vann må tettes mot vanninntrenging. Varmen i vannet gjør saken bare verre, men også kaldt vann ville før eller senere har hatt samme effekt.

Kommer sikkert litt an på type treverk.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Jeg tror problemet var at vannet trengte inn i stampen i nærheten av limstedet og så bak limstedet. Da blir det dårlig med vedheft.

Det er vel basiskunnskap om trebåtbygging og epoksy at alt av treoverflate som kan komme i kontakt med vann må tettes mot vanninntrenging. Varmen i vannet gjør saken bare verre, men også kaldt vann ville før eller senere har hatt samme effekt.

Kommer sikkert litt an på type treverk.

Alt under vann blir det enten bruk hamp, tjære-bomull, tjære-strie og tjærepapp i nyere tid er sikafleks ofte brukt på disse områdene. Hvis båten er stavlimt med epoksy så skal man beskytte dette med glassfibermatte under vann.

Over vann brukes epoksy til alle former for sammenføying av treverk, utenom liming av teakdørk basert på staver siden det må legges i en fleksibel masse.

Du har nok rett i det, noe jeg ikke tenkte på i farten.

Hvor godt epoksy sitter på treverk er avhengig hvor godt det trenger inn i treverket, på badestampene brukte vi en veldig fet eksotisk tresort som jeg ikke husker navnet på, var veldig dyp rød nesten burgunder så epoksyen trengte nok minimalt inn i treverket.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Så man skal ikke være for bastante i sin oppfattelse.

Helt enig, og ikke at jeg vet om de er bastante på at det skal virke eller ikke, men:

Det at de kun har en plan A betyr ikke nødvendigvis at de er 100% sikre på at plan A virker, men mer at man er såpass trygg på marginen og at eventuelle andre alternativ fremstår vanskeligere at det ikke er utformet noen plan B.

• Liker 1
Lenke til kommentar

skal heves så snart været holder seg stabilt godt i fem-seks dager. Det betyr vind under 10 sekundmeter og bølger under 0,5 meter.

med andre ord nå?

langtidsvarsel

https://www.yr.no/sted/Norge/Hordaland/Bergen/Bergen/langtidsvarsel.html

bølgehøyde

https://www.yr.no/sted/Hav/60,39805_5,29898/

kveldstemning kl.17.45

3sy0m90.png

live

https://www.nrk.no/video/PS*c4929ed1-48d9-4db9-b91b-37493a35c11f

Lenke til kommentar

Den streamen er ikke live, av en eller annen grunn. Du finner livesendinga litt nedpå denne siden her (har ikke direktelinken for hånden)

ikke kom å ødelegg idylliske øyeblikksbilder med fakta  :p

men ja, ser det nå. Har vært så mye forskjellige live-linker som har surret rundt, så lett å bomme.

Lenke til kommentar

Det hele er en forbrytelse. Altså stjeling av  2000 - kroner pluss, fra   2 millioner husstander. ( 4-10 milliarder )

Etterforsk det som dette.   Århundrets tyveri. 

Lik "smart"målerene  ( 10 milliarder. )

Et ufattelig tullete  forbruk av nasjonale årsverk, - uten noen velferdsgevinst eller trygghet.

Eller  sett det som et  EU /NATO-direktiv. - Så er det ingen som blir stilt til ansvar.

:dremel:

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig, og ikke at jeg vet om de er bastante på at det skal virke eller ikke, men:

Det at de kun har en plan A betyr ikke nødvendigvis at de er 100% sikre på at plan A virker, men mer at man er såpass trygg på marginen og at eventuelle andre alternativ fremstår vanskeligere at det ikke er utformet noen plan B.

Tja, kommer litt an på hvilken forholdsregler de har lagt inn i plan A.

Men de har egentlig en plan B, de er bare ikke klar over det ennå :p

Hvis noe skulle gå galt under hevingen er det eneste planlagte alternativet å senke «Helge Ingstad» igjen.

Bergingsmannskapene har identifisert tre flate områder på sjøbunnen der de tror fregatten vil ligge trygt ved en eventuell senking.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...