Snikpellik Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 Det har jeg da ikke skrevet noe om. Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 Den ville vært fjernet om den hvite ble kalt Ugly. Enda raskere, fordi sensitive hvite snøflak ville reagert fortere enn mødre som synes at navnet er tacky. For noe sludder. Et eksempel er "Negro sukkerkulør". For noen år siden fjernet de begrepet "Negro" fra produktetnavnet. Negro betyr svart på spansk. Hvit på spansk er "blanco". Har du eksempler på at produkter som heter noe med blanco har skiftet navn på tilsvarende måte? Såvidt jeg vet selges fortsatt Pelikan blanco korrekturlakk (https://www.tudos.no/produkt/pelikan-blanco-korrekturlakk-20ml/?gclid=EAIaIQobChMI3JfCldPK4QIVQ-aaCh0mEARNEAYYASABEgJ8bPD_BwE) 4 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 Det er da vitterlig forskjell på et markedsprodukt med et navn som har uheldige assosiasjoner, og bruken av det spanske ordet negro/negra. Det er som å sammenligne sukkerkulør som heter "svartingen" og sukkerkulør beskrevet som "svart". Her er det du som overreagerer, så støtet kan du være selv. 3 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 Det er da vitterlig forskjell på et markedsprodukt med et navn som har uheldige assosiasjoner, og bruken av det spanske ordet negro/negra. Det er som å sammenligne sukkerkulør som heter "svartingen" og sukkerkulør beskrevet som "svart". Her er det du som overreagerer, så støtet kan du være selv. Hvilke "uheldige assosiasjoner" får du av ordet negro? Jeg reagerer egentlig bare med flauhet, da jeg vet at de svarte jeg kjenner synes det er pinlig og litt nedverdigende når hvite folk behandler dem som om de trenger vår beskyttelse fordi de selv er så hjelpeløse og skjøre. 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 Nå har vel ikke "blanco" vært brukt som nedverdigende og stigmatiserende skjellsord på lik linje som "negro" har opp gjennom historien, så det var vel et helt forståelig valg av produsenten. Ingenting å være høysensitiv over det. 1 Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 Ordet "cracker" er det rasistiske utrykket for hvite, som dere kanskje vet lyden av en pisk som svinges. Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 Nå har vel ikke "blanco" vært brukt som nedverdigende og stigmatiserende skjellsord på lik linje som "negro" har opp gjennom historien, så det var vel et helt forståelig valg av produsenten. Ingenting å være høysensitiv over det.Neger har aldri vært brukt rasistisk. Denne dogmen om at vi liksom var rasistiske før i tida er ren propaganda, og brukes som et ledd i manipulere befolkningen til å akseptere politiske ideer de ellers ikke ville ha gjort. Denne propagandaen minner mye om hvordan man har solgt inn løgnen om at samfunnet tidligere stort sett har vært en patriarkalsk, mannsdominert institusjon, for slik å oppnå politiske mål. 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 Neger har aldri vært brukt rasistisk. Denne dogmen om at vi liksom var rasistiske før i tida er ren propaganda, og brukes som et ledd i manipulere befolkningen til å akseptere politiske ideer de ellers ikke ville ha gjort. Denne propagandaen minner mye om hvordan man har solgt inn løgnen om at samfunnet tidligere stort sett har vært en patriarkalsk, mannsdominert institusjon, for slik å oppnå politiske mål. Og ellers har du det greit? https://snl.no/neger 4 Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 Og ellers har du det greit? https://snl.no/neger Ingenting i denne linken sier noe om historien til ordet, den sier bare att den oppfattes som rasistisk, noe som kan ha skjedd i nyere tid. 1 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 Og ellers har du det greit? https://snl.no/neger Evner du ikke å lese linker du selv legger ut? Og skal du diskutere med meg får du oppføre deg og ta en annen tone, ellers kan du holde kjeft. 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 (endret) Du påsto at uttrykket neger aldri har blitt brukt rasistisk. Det går det ikke an å diskutere, det er faktuelt feil. Ingen ved sine fulle fem hevder noe annet. Så da lurer jeg genuint på om du faktisk har det greit ellers. Historien og opprinnelsen til ordet er noe annet. Endret 12. april 2019 av Snikpellik 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 (endret) Hva tenker dere om dette? Endret 12. april 2019 av Theo343 1 Lenke til kommentar
clink Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 Publisert 31. des. 2018Document.no førjulsamling 2018: Kjell Skartveit holdt et forbløffende foredrag om Yogyakarta-prinsippene som danner grunnlag for viktige deler av norsk lovgivning. Prinsippene er utarbeidet av menneskerettighetsaktivister og innført uten offentlig oppmerksomhet. 2 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 12. april 2019 Del Skrevet 12. april 2019 Nyord i Sverige "Flyskam". https://www.dn.no/DNtv/video/2019/04/12/1726/slik-gikk-det-da-vi-lette-etter-flyskam-pa-gardermoen "Vi forutsetter at alle menn er voldtekstmenn" sier politikere i Sverige som selv har stått for stor import av voldtekstmenn https://www.youtube.com/watch?v=VfsvrU11Tks 3 Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 13. april 2019 Del Skrevet 13. april 2019 https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Wbgqbr/usa-naa-faar-ikke-transpersoner-tjenestegjoere-i-militaeret?utm_source=vgfront&utm_content=row-12 For min del, er du transseksuell så lider man a kjønnsdysfori, og lider man av kjønnsdysfori så er man mentalt syk, og er man mentalt syk så skal man ikke ha tillgang til våpen. VG sitt lavmål igjen "Orange man bad", jeg er ingen fan av Trump, og hadde helst sett at en annen person (verken Clinton eller Sanders) hadde blitt USAs president. 2 Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 13. april 2019 Del Skrevet 13. april 2019 Alt som er postet i denne tråden er eksempler på hva snowflakes blir krenket av, og gjerne på vegne av andre. Er det noen av disse som du mener bare er oppdiktet? Og hvordan vil du omtale alle de som uttrykker at alle som er uenige med den eller som de tror er uenige med dem om noe er nazier/rasister/fascister/alt-right og burde bli sensurert fra offentligheten og få livene sine ødelagt? Dere sinte hvite menn blir jo også krenket av den minste ting og lager egne tråder hvor dere konkurrerer over hvem som blir mest krenket. For oss på gjerdet er dere samme gruppe på hver deres side av skalaen. Har observert samme oppførsel og tankesett i barnehagen til barnet mitt. 3 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 13. april 2019 Del Skrevet 13. april 2019 (endret) Du påsto at uttrykket neger aldri har blitt brukt rasistisk. Det går det ikke an å diskutere, det er faktuelt feil. Ingen ved sine fulle fem hevder noe annet. Så da lurer jeg genuint på om du faktisk har det greit ellers. Historien og opprinnelsen til ordet er noe annet. Alle ord som beskriver en person kan brukes rasistisk. Afrikaner, innvandrer, somalier eller svart, har blitt brukt av rasister i rasistiske utsagn. Norge er og har alltid vært et av de aller minst rasistiske landene i hele verden, og å påstå at et helt vanlig ord i språket vårt som beskriver en klart definert gruppe mennesker i hovedsak er «rasistisk» er tåpelig. Ordet hadde åpenbart ikke blitt brukt av «alle», inkludert offentlige etater, barnebokforfattere, journalister etc. frem til ca år 2000 om det var et rasistisk ord. Språkrådet har også alltid sagt at begrepet er nøytralt. Endret 13. april 2019 av coffeee 1 Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 13. april 2019 Del Skrevet 13. april 2019 Alle ord som beskriver en person kan brukes rasistisk. Afrikaner, innvandrer, somalier eller svart, har blitt brukt av rasister i rasistiske utsagn. Norge er og har alltid vært et av de aller minst rasistiske landene i hele verden, og å påstå at et helt vanlig ord i språket vårt som beskriver en klart definert gruppe mennesker i hovedsak er «rasistisk» er tåpelig. Ordet hadde åpenbart ikke blitt brukt av «alle», inkludert offentlige etater, barnebokforfattere, journalister etc. frem til ca år 2000 om det var et rasistisk ord. Språkrådet har også alltid sagt at begrepet er nøytralt. Sinte hvite menn som absolutt nekter å innse at neger et er negativt ladet ord oppsummerer egentlig den generelle mentale kapasiteten i denne tråden 2 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 13. april 2019 Del Skrevet 13. april 2019 Sinte hvite menn som absolutt nekter å innse at neger et er negativt ladet ord oppsummerer egentlig den generelle mentale kapasiteten i denne trådenOk, jeg har sett og hørt deg nå. Jeg har ingen kommentar til dette. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. april 2019 Del Skrevet 13. april 2019 (endret) Psykake: Tviler på at alle som synes mye rart foregår i samfunnet er så veldig sinte. negativt ladet ord oppsummerer egentlig den generelle mentale kapasiteten i denne tråden Så da tenker du at vi ska forby bruk av ord som: - Tjukk/tjukken, bolle/bolla, feit, flesk, blubb, fettberg. - Stygg/schtøgg, usexy, fæl, jævlig etc. Og alt annet som du tenker at kan brukes for å omtale en person i negativt ladet retning? Man vet at mennesker som er overvektig og mindre attraktive diskrimineres i alle sammenhenger med unntak av "The Biggest Looser" hvor de brukes som underholdning. Et annet eksempel som beskriver det mange tenker på som litt korttenkte mennesker og er negativt ladet: - Blond, Blondina, Platina blondine Jeg forsvarer på ingen måte diskrimering, mobbing osv. men å forby ordene blir ganske meningsløst. Hvis jeg vil bestille svart kaffe/black coffee eller kjøpe en vin som heter Gato Negro så er det rimelig høl i huet at man ikke kan det fordi et ord som beskriver en farge (som ikke er negativt ladet - flere av mine biler har vært svaret). Det er nemlig i denne retningen samfunnet beveger seg nå Det er ikke ordet i seg selv som er problemet men hvordan du omtaler en person. Altså oppførselen, hvordan du bruker det og ikke ordet. Hvis du sier: "Han kan ta det negerarbeidet" "Halla hviting!" "Nei det får blekfjeset der borte gjøre" "Vi har en neger som kan gjøre det" "Snakk med pakkisen på lageret" "Er det turban laban som har rota i verktøyet igjen" "Trine er den feite blondina ppå kundeservice" "Kåre er han schtøggen som ser helt jævlig ut på økonomi" Normal folkeskikk er å ikke omtale mennesker med hudfarge, kroppsfasong, utseende men navn, tittel etc. Det er ikke ordet sitt feil at folk ikke kan oppføre seg som normalt og behandle andre mennesker med respekt. Så tilbake til ordet Negro. Negro, borrowed from Spanish and Portuguese negro (“black”), from Latin nigrum, masculine accusative case of niger (“black”), of uncertain origin[1], but possibly from Proto-Indo-European *nókʷts (“night”).Niger or the Niger officially the Republic of the Niger,is a landlocked country in West Africa named after the Niger River. Endret 13. april 2019 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg