Gå til innhold

Samletråd for nye SINNSYKE PC/libs ting i Europa og vestlige samfunn

zeebra

Anbefalte innlegg

(totalt glemt å kommentere dette)

Jeg aner ikke hva du mener med dette, venligst forklar.

Forøvrig skulle denne diskusjonen ikke handlet definisjonen på ordet gender, men heller att en gutt ble kastet ut av klassen fordi han sa at det bare var "two genders".

Sa han det, eller nektet han å akseptere definisjonen læreren ga -- selv om den bokstavelig talt står i ordboken, i en klasseromssituasjon som vitterlig kan handle om et samfunnsfag hvor den faglige definisjonen faktisk er viktig å kunne?

Har vi noen grunn til å tro at han ble tatt ut av klassen for å si "there's only two genders!" en gang, uten å kverulere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du at det var derfor han ble kastet ut?

Forøvrig synes jeg det er et verre eksempel på politisk korrekthet at en mann ikke får kontrakt i NFL fordi han satt på kne under nasjonalsangen.

Hvis jeg ikke husker feil så var det fler grunner til at den personen ikke fikk forlenget kontrakten i NFL, skader og at mannen var på slutten av karrieren sin etter hva jeg fikk høre ved en tilfeldighet.

Jeg lurer bare på om du har sett videoen, det virker ikke som om du har gjort det.

Sa han det, eller nektet han å akseptere definisjonen læreren ga -- selv om den bokstavelig talt står i ordboken, i en klasseromssituasjon som vitterlig kan handle om et samfunnsfag hvor den faglige definisjonen faktisk er viktig å kunne?

Har vi noen grunn til å tro at han ble tatt ut av klassen for å si "there's only two genders!" en gang, uten å kverulere?

Det samme gjelder deg, har du sett videoen?
Lenke til kommentar

Eller når man er en ekstremist som nekter å akseptere en bruk av et ord som er 70 år gammel, fordi man ikke forstår forskjellen mellom "sex" og "gender" i akademisk forstand, og gjerne er indoktriner om at gender og sex er nøyaktig det samme av ytterste høyre, på tross av ordboksdefinisjoner som viser at læreren har rett.

At gender også kan henvise til biologisk kjønn betyr ikke at gender også har en bredere betydning.

Det er som å benekte at gay nå også betyr homofil, og ikke bare munter, fordi det fremdeles også betyr munter, "merry".

Ord defineres av bruken.

Og den nye bruken er over 60 år gammel, nesten 70.

Og gender sin opprinnelige hovedbetydning innen seksualitet og gramatikk var maskulin eller feminin, ikke engang mann og kvinne, før endringen.

Fenomenet med å endre bruken av ord er en måte å manipulere sitt syn på andre. Å påstå at ordet "Gender" har i 70 år blitt brukt av hvermansen som et begrep på alle former for kjønnsidentitetsforstyrrelser og seksuellelegninger er rett og slett feil. Ordet ble "kapret" for første gang for 40-50 år siden av spesielle kretser i universitetene mens i den daglige talen blant folk så er dette noe som har kommet litt de siste kanskje 4-5 år siden og fortsatt brukes ikke ordet til noe som helst annet en mann/maskulin eller kvinne/feminin av flertallet.

Så når man har en så forskjellig definisjon av ordet så burde kanskje professoren brukt det riktige begrepet -> "gender identity"

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er virkeligheten avvikende fra ordet gender sin utvikling?

Det betydde først "type", altså "kind", derav "genus" i biologi/arts opprinnelse, før det ble assosiert med femininitet, før det så ble brukt til å skille femininitet fra maskulinitet i gramatikk i språk med maskuline og feminine bøyninger, før det i det hele tatt begynte å bli assosiert med kjønn, "sex".

https://www.google.com/search?q=gender+etymology

Lenke til kommentar

Polen, for eksempel, har hatt så kraftig regress at de har "homofrie" byer og distrikter.

Er i grunn enig med deg.

Men i islamistiske land som Saudi-Arabia og Iran er tilstandene enda verre, der man får hodet avskilt fra kroppen med sverd som straff for homofili, av staten og ikke pøbelgjenger.

Endret av debattklovn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er virkeligheten avvikende fra ordet gender sin utvikling?

Det betydde først "type", altså "kind", derav "genus" i biologi/arts opprinnelse, før det ble assosiert med femininitet, før det så ble brukt til å skille femininitet fra maskulinitet i gramatikk i språk med maskuline og feminine bøyninger, før det i det hele tatt begynte å bli assosiert med kjønn, "sex".

https://www.google.com/search?q=gender+etymology

Og det brukes fortsatt i dag som en beskrivelse av kjønn, mann eller kvinne.

La meg spørre deg et enkelt spørsmål, hvor mange forskjellige typer "gender" finnes? 

Lenke til kommentar

Du kan bruke den definisjonen som du mener er riktig

Forskjellige definisjoner er riktige i forskjellige settinger.

Definition of gender

gender  noun

gen·​der | \ ˈjen-dər  \

plural genders (Entry 1 of 2)

1a: a subclass within a grammatical class (such as noun, pronoun, adjective, or verb) of a language that is partly arbitrary but also partly based on distinguishable characteristics (such as shape, social rank, manner of existence, or sex) and that determines agreement with and selection of other words or grammatical forms

b: membership of a word or a grammatical form in such a subclass

c: an inflectional form (see INFLECTION sense 3a) showing membership in such a subclass

2a: SEX sense 1athe feminine gender

b: the behavioral, cultural, or psychological traits typically associated with one sex

c: GENDER IDENTITYThose seeking state driver's licenses in Massachusetts are closer to being able to designate their gender as "X" instead of "male" or "female." The state Senate has overwhelmingly approved a bill that would allow for the nonbinary designation on licenses.— Steve LeBlancFacebook's message was clear when the social media network added new gender options for users on Thursday: the company is sensitive to a wide spectrum of gender identity and wants users to feel accommodated no matter where they see themselves on that spectrum.

Om jeg skulle diskutert med noen som ikke gikk på skolen og droppet ut etter barneskolen som ikke viser noen vilje til å forstå verden, så ville jeg antatt at bruken av "gender" i stort sett ethvert tilfelle var 1C, "sex".

Spesielt om de fremstår som konservative, og kan ha mottatt vranglære om ordets betydning fra andre konservative som tror at hva de har lært på livets skole er mer sant enn ordets etymology.

Om det var på skolen, i sosiologi- eller samfunnsfag -- eller i det hele tatt handlet om samfunn, så ville jeg antatt at det var snakk om en bredere og mer faglig definisjon, som 2C.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Forskjellige definisjoner er riktige i forskjellige settinger.

Om jeg skulle diskutert med noen som ikke gikk på skolen og droppet ut etter barneskolen som ikke viser noen vilje til å forstå verden, så ville jeg antatt at bruken av "gender" i stort sett ethvert tilfelle var 1C, "sex".

Spesielt om de fremstår som konservative, og kan ha mottatt vranglære om ordets betydning fra andre konservative som tror at hva de har lært på livets skole er mer sant enn ordets etymology.

Om det var på skolen, i sosiologi- eller samfunnsfag -- eller i det hele tatt handlet om samfunn, så ville jeg antatt at det var snakk om en bredere og mer faglig definisjon, som 2C.

Det viktigste i dette mylderet av nedsettende kommentarer og flåsete utsagn er at du erkjenner at definisjonen utenfor normalen er en vag oppkonstruert definisjon som du ikke engang klarer å klassifisere.

Det er altså opp til alle og enhver å definere (dikte opp) sin egen "gender" også skal vi "normale" bare godta dette våset ukritisk. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker feil så var det fler grunner til at den personen ikke fikk forlenget kontrakten i NFL, skader og at mannen var på slutten av karrieren sin etter hva jeg fikk høre ved en tilfeldighet.

Jeg lurer bare på om du har sett videoen, det virker ikke som om du har gjort det.

Det samme gjelder deg, har du sett videoen?

Han var en av de beste spillerne i NFL i følge mange, så nei, det har nok ikke noe med det å gjøre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ga deg bokstavelig talt ordboksdefinisjonene.

Ja, du var veldig flink til å google

Om du var like flink til å lese ville du ha sett at det referers til "Gender identity" som er det korrekte uttrykket. Og at det muligens blir mulig, en gang i fremtiden, å føre en X under gender på kjørekortet i en stat i USA. Det er sterke krefter som presser på for å få dette gjennom. Men altså nå er det kun to valg, mann eller kvinne, uansett om man har gått glipp av skolen eller har proppet hue ditt fullt av akademias fantastiske sosiologiske studier. 

Men da er det bare å liste opp alle forskjellige typer "gender" som du mener befinner seg under kategori 2c av ordboksdefinisjonen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Se på samme ordbok sin definisjon av sex:
2b:

2a: sexually motivated phenomena or behavior

https://www.merriam-webster.com/dictionary/sex

Gender betyr gender identity, i kontekster hvor det er åpenbart at betydningen faktisk ikke er noen av de andre betydningene, som for eksempel i samfunnsfag, og sosiale fag på skolen.

Du kan bruke sex i betydningen "sexual intercourse", akkurat som du kan bruke gender for "gender identity", uten å spesifisere.
Det er bare spesifisering, som av og til kan være nødvendig, i enkelte kontekster.

Altså tok du feil -- og bare kverulerer.

Og gender henviser til feminin og maskulin, ikke mann og kvinne -- selv om det også er en lite brukt definisjon, som har blitt brukt mer i nyere tid på grunn av sexologi og sosiologi har re-introdusert uttrykket, slik at også folk som misforstår betydningen av ordet igjen bruker det om mann og kvinne, selv om ordet i sin naturlige kontekst er langt mindre binært.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gender

Hvis eleven var halvparten så kverulerende som deg, så forstår jeg godt at han ble kastet ut.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...