frohmage Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Men vi vet veldig konkret at mennesker ikke kan gå på vannet, fordi en million milliard forsøk er gjort på det. Ellers ville det jo ikke vært et "mirakel" 2 Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Igjen, påstanden din var at en ‘fornektet vitenskapen’ ved å tro at mirakler er mulig. Står du for dette? Kan du i så fall forklare hva en fornekter? Har du noen ‘vitenskapelig’ utdannelse? Argumentet mitt var vel at religion er vitenskapsfornektelse. Men ja, jeg mener religiøse mirakler av typen jomfrufødsel med mer er fullstendig uvitenskapelig og soleklart feil. Når du går på nattverden, tror du at du bokstavelig talt spiser Jesu legeme? Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 6. august 2019 Forfatter Del Skrevet 6. august 2019 Snakker du om filosofifornektere? Hva med religionsfornektere? Eller mener du kun de som har gjort big bang og evolusjonsteorien til sin religion har riktig religion? 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Argumentet mitt var vel at religion er vitenskapsfornektelse. Men ja, jeg mener religiøse mirakler av typen jomfrufødsel med mer er fullstendig uvitenskapelig og soleklart feil. Når du går på nattverden, tror du at du bokstavelig talt spiser Jesu legeme? Du påstod at å tro at mirakler var mulig er å ‘fornekte vitenskapen’. Du har til gode å påvise at en fornekter noe som helst. Når du så ikke kan påvise noe konkret en fornekter, for så vri det til ‘uvitenskapelig’ uten videre konkretisering; skjønner du at det fremstår temmelig svakt og ureflektert for mange av de som har ‘vitenskapelige’ grader? Kan du vise oss noe konkret en fornekter eller trekker du påstanden? Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Du påstod at å tro at mirakler var mulig er å ‘fornekte vitenskapen’. Du har til gode å påvise at en fornekter noe som helst. Når du så ikke kan påvise noe konkret en fornekter, for så vri det til ‘uvitenskapelig’ uten videre konkretisering; skjønner du at det fremstår temmelig svakt og ureflektert for mange av de som har ‘vitenskapelige’ grader? Kan du vise oss noe konkret en fornekter eller trekker du påstanden? Du har ingen vitenskapelig grad av betydning. Og om du har det er det ikke noen korrelasjon mellom en diplom og kunnskap. Dette beviser du ganske greit. Jeg har flere ganger gitt konkrete eksempler. Faktisk sikkert tyve ganger nå. Jeg gjentar ikke meg selv mere. Men hvis du på død og liv må ha det siste ordet må du gjerne ta det. Det gjør ikke at du har rett. Jeg kommer til å trekke påstanden min når du går på vannet. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 6. august 2019 Forfatter Del Skrevet 6. august 2019 Evolusjonsteorien er vel en klassisk "appell til autoritet" og typisk trekke slutninger fra feil grunnlag, på samme måte som man sier drapsmannen er han på kjøkkenet sitt som lager mat med kniv fordi noen ble drept med kniv 5 kvartal unna og kniven hadde liknende størrelse. Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 (endret) Hvorfor er jomfrufødsler eller flyvende hester egentlig uvitenskapelig? Begge påstandene befinner seg godt innenfor naturens sfære og kan i prinsippet ettergås ved metodisk naurvitenskapen? Eller er det fordi vi ikke observerer det, ergo alt i prinsippet er uvitenskapelig inntil det motsatte er bevist (observerer det og koker sammen en teori?)? Eller er det mer fordi man ikke klarer å bekrefte det? Eller er det fordi disse fenomenene tilnærmet statistisk usannsynlig og er derfor uvitenskapelig? Endret 6. august 2019 av jallajall Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 (endret) Er det noen folk på venstresiden elsker så er det symbolpolitikk. ......... Er miljø en høyre-/venstresak i ditt hode..? Er din greie å ikke klare lese hva folk skriver? Endret 6. august 2019 av robertaas Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 Du har ingen vitenskapelig grad av betydning. Og om du har det er det ikke noen korrelasjon mellom en diplom og kunnskap. Dette beviser du ganske greit. Jo faktisk, og nettopp derfor reagerer jeg på slike ureflekterte påstander rundt "vitenskap" som det du gjentatte ganger kommer med. Jeg har flere ganger gitt konkrete eksempler. Faktisk sikkert tyve ganger nå. Jeg gjentar ikke meg selv mere. Nei. Du har ikke gitt meg et eksempel på at en "fornekter vitenskapen" når en tror mirakler er mulig. Men prøv gjerne. Men hvis du på død og liv må ha det siste ordet må du gjerne ta det. Det gjør ikke at du har rett. Jeg ønsker ikke siste ordet. Jeg ønsker at du skal begynne å underbygge påstanden om at en "fornekter vitenskapen" om en tror mirakler er mulig. Jeg kommer til å trekke påstanden min når du går på vannet. Her underbygger du kun inntrykket av at du ikke forstår hva naturvitenskapen er og kan forklare, og hvilke begrensninger den har. Dette temaet engasjerer meg ikke primært fordi jeg ønsker å forsvare religion eller religiøse, men fordi jeg stadig ser folk som uttaler seg om "vitenskapen", samtidig som de gjennom alt de skriver røper en veldig manglende forståelse for det de uttaler seg om. Når noen bruker "vitenskapen" for å angripe religion, tilsynelatende uten å forstå noen av delene, bidrar en til å fordumme diskusjonen og skape ytterligere konfliktlinjer. Vi trenger ikke at de uten vitenskapelig trening og utdanning skaper kunstige konfliktlinjer mellom de som faktisk har det, og de religiøse. 1 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 6. august 2019 Del Skrevet 6. august 2019 (endret) Ikke mange år siden hvor det tydeligvis var innafor å be folk dra tilbake til der de kom fra. Snodig hvordan ting endrer seg i løpet noen få år. Endret 6. august 2019 av jallajall 3 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Forskere jobber på ting som er uforklarlige med dagens modeller. Ingen forskere sier at det de observerer er mirakler.Uenig, hver gang et barn blir født det kan kalles et mirakel. Lenke til kommentar
afterall Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Uenig, hver gang et barn blir født det kan kalles et mirakel. Det er da i utgangspunktet ingenting mirakuløst med å føde barn, selv om det i dagligtale omtales sånn. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Uenig, hver gang et barn blir født det kan kalles et mirakel. Mjaa, begrepet blir jo litt utvannet når det fødes 5 mennesker hvert sekund. For ikke å snakke om alle dyrefødslene som skjer. Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Bilde vekker reaksjoner – politiet ber om unnskyldning Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Jo faktisk, og nettopp derfor reagerer jeg på slike ureflekterte påstander rundt "vitenskap" som det du gjentatte ganger kommer med. Nei. Du har ikke gitt meg et eksempel på at en "fornekter vitenskapen" når en tror mirakler er mulig. Men prøv gjerne. Jeg ønsker ikke siste ordet. Jeg ønsker at du skal begynne å underbygge påstanden om at en "fornekter vitenskapen" om en tror mirakler er mulig. Her underbygger du kun inntrykket av at du ikke forstår hva naturvitenskapen er og kan forklare, og hvilke begrensninger den har. Dette temaet engasjerer meg ikke primært fordi jeg ønsker å forsvare religion eller religiøse, men fordi jeg stadig ser folk som uttaler seg om "vitenskapen", samtidig som de gjennom alt de skriver røper en veldig manglende forståelse for det de uttaler seg om. Når noen bruker "vitenskapen" for å angripe religion, tilsynelatende uten å forstå noen av delene, bidrar en til å fordumme diskusjonen og skape ytterligere konfliktlinjer. Vi trenger ikke at de uten vitenskapelig trening og utdanning skaper kunstige konfliktlinjer mellom de som faktisk har det, og de religiøse. Jeg har flere ganger gitt eksempler. Jeg har selv en temmelig tykk utdanning på vitenskapelig metode, så den kan du ikke vifte med. Svar enkelt på dette spørsmålet: Er det uvitenskapelig å hevde jorden er 6000 år gammel? Vitenskapen kan forklare svært mye. Den kan helt klart forklare at jorden ikke er 6000 år gammel, eller at mennesker ikke kan gå på vannet, eller at hester kan fly. Den graden din kan ikke være mye verdt. Som sagt, utdanning =/= kunnskap. Som du selv beviser. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Jeg har flere ganger gitt eksempler. Jeg synes det er rart du gjentatte påstår dette, heller enn å vise til et eneste et. Vis meg et eksempel på hvilken vitenskap en "fornekter" når en tror mirakler er mulig. Jeg har selv en temmelig tykk utdanning på vitenskapelig metode, så den kan du ikke vifte med. Svar enkelt på dette spørsmålet: Er det uvitenskapelig å hevde jorden er 6000 år gammel? Vitenskapen kan forklare svært mye. Den kan helt klart forklare at jorden ikke er 6000 år gammel, eller at mennesker ikke kan gå på vannet, eller at hester kan fly. Med den "temmelig tykke utdanningen på vitenskapelig metode" burde det være åpenbart for også deg at du må definere "uvitenskapelig". Ellers viser du også her en manglende forståelse for "vitenskapen"; Ja, en kan bruke kunnskapen en har til å datere og estimere jordens alder. En kan derimot ikke bruke noe av det en har til å si at mirakler ikke er mulig. Igjen, dette er faktisk ikke noe vitenskapelige miljøer påstår heller. Den graden din kan ikke være mye verdt. Som sagt, utdanning =/= kunnskap. Som du selv beviser. Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Jeg synes det er rart du gjentatte påstår dette, heller enn å vise til et eneste et. Vis meg et eksempel på hvilken vitenskap en "fornekter" når en tror mirakler er mulig. Med den "temmelig tykke utdanningen på vitenskapelig metode" burde det være åpenbart for også deg at du må definere "uvitenskapelig". Ellers viser du også her en manglende forståelse for "vitenskapen"; Ja, en kan bruke kunnskapen en har til å datere og estimere jordens alder. En kan derimot ikke bruke noe av det en har til å si at mirakler ikke er mulig. Igjen, dette er faktisk ikke noe vitenskapelige miljøer påstår heller. Mener du virkelig, helt seriøst, at man ikke kan bevise at mennesker kan gå på vann eller at hester flyr? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Mener du virkelig, helt seriøst, at man ikke kan bevise at mennesker kan gå på vann eller at hester flyr? Jeg mener "helt seriøst" at en ikke kan bevise at mirakler ikke er mulig. Enda en gang; Du har påstått at å tror mirakler, som de over, er mulig er å "fornekte vitenskapen". Jeg har enda til gode å se deg vise noe konkret en faktisk fornekter. Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Jeg mener "helt seriøst" at en ikke kan bevise at mirakler ikke er mulig. Enda en gang; Du har påstått at å tror mirakler, som de over, er mulig er å "fornekte vitenskapen". Jeg har enda til gode å se deg vise noe konkret en faktisk fornekter. Mener du helt seriøst at et menneske kan gå på vannet? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 7. august 2019 Del Skrevet 7. august 2019 Mener du helt seriøst at et menneske kan gå på vannet? Jeg mener "helt seriøst" at "vitenskapen" ikke kan bevise at mirakler er umulig. Du vet, "mirakler", og følgelig at de som tror det ikke "fornekter vitenskapen". Men enda en gang; Vis oss gjerne hva en "fornekter" om en tror mirakler er mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg