Gå til innhold

Alternativer til Raid-5/6?

Anbefalte innlegg

Gjest Sletttet+98134

Å miste alt av data er dessverre ikke aktuelt. Må være mulig å opprette raid-6 av nye disker under NAS-VM, kopiere over og så legge inn NAS i bunn på maskinen for å importere raid-6 som ble opprettet under NAS-VM? Kan jo sammenlignes med at OS disk for NAS tar kvelden, er vel mulig å hente inn igjen opprettet raid-array ved reinstall da?

Diskene på en vm er egentlig bare en stor fil (i vmware-verden heter den .vdmk f.eks). Skal du over på ZFS eller installere en vm så bør du ta høyde for at all data på eksisterende raid6 disksett blir borte (hvis du skal gjenbruke diskene).  Lenge siden jeg har vært borti ZFS men du kan ikke konvertere fra det ene til det andre sånn når du føler for det og også beholde data.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At utvide eit ZFS pool, med ein ekstra disk er under utvikling

Jeg skjønner. Passe på at jeg har nok lagringsplass fra starten av frem til denne funksjonen er på plass :)

Diskene på en vm er egentlig bare en stor fil (i vmware-verden heter den .vdmk f.eks). Skal du over på ZFS eller installere en vm så bør du ta høyde for at all data på eksisterende raid6 disksett blir borte (hvis du skal gjenbruke diskene).  Lenge siden jeg har vært borti ZFS men du kan ikke konvertere fra det ene til det andre sånn når du føler for det og også beholde data.

Mulig jeg har forklart meg dårlig? Eksisterende raid-6 skal ikke brukes videre, det skal kun eksistere lenge nok til at jeg kan kopiere over til et nytt zfs raid-6 med nye disker opprettet av NAS.

Så lage NAS på VM

Opprette ZFS Raid med helt nye disker

Opprette ønsket mappestruktur og dele mappene

Overføre fra gammelt raid til nytt zfs raid fra windows/ubuntu.

Fjerne gammelt raidkort og tilhørende disker til gammelt raid

Installer NAS på maskinen

Hente inn det nye zfs raidet med eksisterende filer

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Det kommer an på - ta utgangspunkt i at du mister data. Hvor mye data er det snakk om? Et alternativ kan være å ta backup til en skytjeneste (f.eks Jotta). Har du kjapp nok linje og det ikke er altfor mange TB så bør det går greit. Da kan du sette opp det nye systemet ditt og restore til det. Du kan kryptere backupen.

Lenke til kommentar

Er snakk om 12 TB.

Får alternativt kjøpe to eksterne disker på elkjøp, bruke disse som mellomlagring så returnere når en er ferdig :)

Men bekymrer meg litt at en skal forvente datatap. Vil det si at det ikke en finnes en bra løsning for å ta backup av de ulike NAS-OS med oppsatte raid-arrays? Hva om en i fremtiden har behov for å bytte osdisk eller skal oppgradere hw? Høres ut som et dårlig system om en ikke kan reinstallere os eller klone disken.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Areca hw raid, fordi da kan jeg flytte arrayene imellom maskiner med Arecakontroller. Jeg kan også oppgradere all hardware i maskinen, og raidarrayet bare fortsetter å fungere. Arrayet funker også på flere OS. Som bonus får jeg kjempebra ytelse, og jeg slipper å "google" til den store gullmedalje, om det er noe jeg skal gjøre.

Har også en Ubuntu server, men den lar jeg helst være som den er uten å fikle for mye. Skal jeg gjøre noe på den, så ringer jeg til linuxguru kameraten min :p

Så på workstation og hovedserver, så er det Areca som gjelder for meg. Slik kommer det til å fortsette ;)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Ja, sånn sett er jo HW raid en bra løsning. Grunnen til at jeg ønsker å gå vekk fra hw-raid er jo kostnaden om kortet ryker. Er det i det hele tatt noe Areca kort å få til under 5000 dersom mitt 1880 kort skulle ta kvelden?

Er jo mange brukte Areca 1882/1883 på ebay da :p Jeg bruker både Areca 1880ix-24 og Areca 1883 ix 24. Ingen Arecakort jeg har hatt har daua :D

Ser noen Areca 1883ix-24 til 6-7 k på ebay.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Er snakk om 12 TB.

Får alternativt kjøpe to eksterne disker på elkjøp, bruke disse som mellomlagring så returnere når en er ferdig :)

Men bekymrer meg litt at en skal forvente datatap. Vil det si at det ikke en finnes en bra løsning for å ta backup av de ulike NAS-OS med oppsatte raid-arrays? Hva om en i fremtiden har behov for å bytte osdisk eller skal oppgradere hw? Høres ut som et dårlig system om en ikke kan reinstallere os eller klone disken.

Backup finnes det bøttevis av gode løsninger for og det bør du ha helt uavhengig av hvordan du setter opp diskene dine. RAID er ikke backup. Grunnen til at jeg ber deg forvente datatap er fordi det har vært så mye forskjellige løsninger du har vurdert (ZFS, RAID, ferdigNAS osv.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...