Gå til innhold

Alternativer til Raid-5/6?

Anbefalte innlegg

Leste noen artikler om raid-5/6 og at dette er noe en bør styre unna nå som størrelsen på diskene er blitt i de størrelser de er.

Så da lurer jeg på hva alternativene er? Jeg har rett og slett ikke noen oversikt i det hele tatt, og håper derfor at noen smartinger her kan hjelpe meg litt i riktig retning.

Jeg har i dag et Areca arc1880i kort som gjør som det skal. Er satt opp i raid-6 og har gjort jobben i flere år nå.

Nå er jeg kommet dit at jeg trenger mer lagringsplass, og jeg ser ingen grunn til å fortsette å utvide med flere 2tb disker nå som jeg kan kjøpe 8TB disker.

Men så er spørsmålet hvordan jeg skal løse dette. Jeg liker veldig godt raid-6 der jeg kan overleve at to disker dør uten å miste noen filer. Ikke noe av det jeg lagrer er så viktig at det trenger 1:1 backup, men samtidig så er det greit å ikke miste ting fordi en disk blir ødelagt, for det skjer jo innimellom.

Så hvilke alternativer har jeg for å holde en tilsvarende "sikkerhet"? 

En ferdig satt opp NAS boks blir vel for sløvt til plex/emby og eventuelt 4k materiale?

Noen drivepools som tilbyr tilsvarende løsninger som raid-5/6?

Er det virkelig noe i dette at raid-5/6 ikke bør brukes på disker større enn 4tb grunnet tiden det tar å bygge opp igjen ved feil og risikoen for at noen kan skje i perioden det bygges opp igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker noen 8 tb disker i raid-6 med areca 1883. Er bare synsing at det ee noe problem.

Ssder i raid-6 går fort å bygge :D

Nye 8TB er jo raskere enn gamle 2TB hdd også.

Har dog ganske mange 4tb i raid-6. Viktigste er 3 plasser inkludert jottacloud med "evig" kapasitet

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Ja, de data som jeg anser som viktige har jeg også backup på andre steder, men filmer, serier, og andre ting som i bunn og grunn ikke er livsviktige, men bare irriterende å miste så har jeg ikke noe annet raid-6 å støtte meg på.

Vet du tilfeldigvis hvor store disker som er støttet av 1880 kortet? Vanskelig å finne noe informasjon om det synes jeg :/

Lenke til kommentar

Rebuild tid øker dramatisk mye mer med flere større disker, siden hastigheten ikke utvikler seg like mye som diskplassen. For hjemmebruk så er rebuild tid på under 48 timer helt ok, men for enterprise så kan det være rimelig krise om det tar mer enn et par timer. Problemet skyldes høy belastning på diskene over tid.

ZFS for eksempel trenger bare å rebuilde det du har av data, som om du har 10x 8TB disker, men bare 2TB data lagret så tar rebuild mindre enn 10 min.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

En ferdig satt opp NAS boks blir vel for sløvt til plex/emby og eventuelt 4k materiale?

Det kommer helt an på hvordan du har tenkt å bruke den. Skal du bruke den til ren lagring så klarer alle ferdignas å dytte nok data til Plex i 4K over en 1gbit-link. Skal du derimot kjøre Plex på NAS og du transcoder media vil du slite med 4K på en boks med kjip CPU. Direct Play 4K klarer du fint over en 1gbit-link. Jeg kjører RAID5 på mine 8 stk. 10TB, men det er mest fordi jeg kan gjenskape dataene og jeg ikke ønsker å kaste bort plass på RAID6. Viktige data er selvsagt tatt backup av til flere andre steder.

NB! Kjøper du NAS med intel CPU som har intel quick sync får du mulighet til å avlaste cpu med hw-transcode. AMD med samme funksjon er snart støttet også.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Ja jeg har lest litt på ZFS i forbindelse med FreeNAS, openmediavault, xpenology og lignende OS og må si at brukervennligheten her virker veldig forlokkende å begi seg ut på. Det ser veldig enkelt ut å sette opp feks raid 5/6, opprette delte mapper, brukere osv

Største problemet er at jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg skal gjennomføre det. Har en maskin som går i dag som jeg ønsker å bruke videre til dette, men jeg ønsker å fortsette å bruke den til mine to VM også som er en torrent/usenet VM og en mediahåndtering VM med sonarr, radarr, plex og emby. Kan jeg kombinere alt dette i en og samme maskin ved at jeg kjører NAS-OS via en VM? Er dette en dårlig løsning?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Største problemet er at jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg skal gjennomføre det. Har en maskin som går i dag som jeg ønsker å bruke videre til dette, men jeg ønsker å fortsette å bruke den til mine to VM også som er en torrent/usenet VM og en mediahåndtering VM med sonarr, radarr, plex og emby. Kan jeg kombinere alt dette i en og samme maskin ved at jeg kjører NAS-OS via en VM? Er dette en dårlig løsning?

Å installere Freenas, OMV, Unraid eller lignende på bare metal og så sette opp tjenestene dine via native apps og containere kan være en god løsning.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Nytt for meg, på "bare metall"? Hva mener med det?

Bare metal, engelsk :) Rett på server / maskin, altså ikke via noe virtuelt opplegg. 

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Aha, da er jeg med.

Så i bunn å grunn kjøres NAS-OS på maskinen, så bruker en eventuelt dette til å opprette containers til apper, eventuelt egne VM?

Er dette en bra løsning, og vil det være bra nok til det som alt er nevnt over med hensyn til å kjøre Plex/Emby med transcoding? Maskinen klarer det jo fint i dag, så spørsmålet er vel mer om NAS-OS er godt nok egnet til å ligge å bunn og administrere alt dette og samtidig gi nok resurser til plex/emby.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Ja,  helt riktig. Kommer veldig an på hardwaren du kjører det på. Hva slags hw er det snakk om?

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Det er ikke noe nymotens hw for å si det slik, men har gjort jobben til nå :)

Intel Core i3 4170

B85M-G (SOCKET 1150)

16,0GB Dual-Channel DDR3

Intel HD Graphics 4400

Kan jo oppgradere til 16 GB RAM om det utgjør noen forskjell.

Alternativt kan jeg bytte cpu fra en annen maskin her om det utgjør noen forskjell, samt ta over skjermkort. Står i dag i en stuepc som vurderes å byttes ut med en kodibox eller tilsvarende.

Intel Core i7 4790

GeForce GTX 1060 3GB.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Intel Core i3 4170 har i hvert fall quick sync, så da får du støtte for hw-transcoding i plex. Hvordan det fungerer om du installerer f.eks Unraid i bånn og så legger Plex oppå er jeg usikker på, aldri testet. Men i utgangspunktet er cpuen grei nok til Plex. Hvis du bruker en separat disk så kan du jo teste å sette opp / streame fra den før du går all in med å flytte over alle diskene dine.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Ja det er jo selvsagt en mulighet. Takk for hjelpen så langt :)

Jeg må uansett få kopiert ut innholdet fra dagens raid-6 over på det nye, så ser for meg å opprette en VM først med NAS-OS, lage Raid-5/6 med de nye diskene, kopiere over og så eventuelt ta backup av konfigurasjonen. Da kan det vel hentes inn igjen når jeg fjerner windows og legger inn valgt nas-os?

Hvorfor er det ikke anbefalt å kjøre NAS-OS i en VM egentlig?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Jeg ville tatt utgangspunkt i at dataene blir borte dersom du skal bytte OS / hypervisor og heller tatt det som en hyggelig bonus om dataene blir beholdt.

Det går på tilgangen til hardware, du vil gjerne ha os/hypervisor så nærme hardwaren som mulig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvorfor er det ikke anbefalt å kjøre NAS-OS i en VM egentlig?

Kan du vel. Men;

NAS er jo spesialisert til å behandle disker... og OS behandler sjelden disker direkte som et VM. Noe av "NAS poenget" forsvinner.

Dersom du har en skokk med disker på maskinen som kjører VM'ene (hypervisor), så får du fort et organiseringsutfordring der om du må bytte jernvaren.

Ofte vil plassen på NAS'et være noe de andre VM'ene trenger (SCSI f.eks). Så det kan bli styr å få alt til å starte riktig. Litt sånn høna og egget.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg ville tatt utgangspunkt i at dataene blir borte dersom du skal bytte OS / hypervisor og heller tatt det som en hyggelig bonus om dataene blir beholdt.

Det går på tilgangen til hardware, du vil gjerne ha os/hypervisor så nærme hardwaren som mulig.

Å miste alt av data er dessverre ikke aktuelt. Må være mulig å opprette raid-6 av nye disker under NAS-VM, kopiere over og så legge inn NAS i bunn på maskinen for å importere raid-6 som ble opprettet under NAS-VM? Kan jo sammenlignes med at OS disk for NAS tar kvelden, er vel mulig å hente inn igjen opprettet raid-array ved reinstall da?

Kan du vel. Men;

NAS er jo spesialisert til å behandle disker... og OS behandler sjelden disker direkte som et VM. Noe av "NAS poenget" forsvinner.

Dersom du har en skokk med disker på maskinen som kjører VM'ene (hypervisor), så får du fort et organiseringsutfordring der om du må bytte jernvaren.

Ofte vil plassen på NAS'et være noe de andre VM'ene trenger (SCSI f.eks). Så det kan bli styr å få alt til å starte riktig. Litt sånn høna og egget.

Jeg skjønner. Da får det bli NAS med 2 VM kjørende eller kjøre det som containers på NAS.

Men da har jeg jo enda flere spørsmål.

Om jeg velger å kjøre det som egne containers, hvordan er da driverstøtte osv for å få utnyttet hardware best mulig til plex/emby og eventuelt handbrake for konvertering av video?

Om en starter med 3 disker i raid-5  og disse tas i bruk og fylles med data. Jeg ønsker så å legge til en disk og endre til raid-6. Er det støtte for å gjøre disse endringene uten miste data ved bruk av ZFS?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...