Gå til innhold

Vil bruke hydrofoil-pod som energigjerrig sjøtaxi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøvde å finne faktiske forbrukstall (Wh/km) en gang tidligere og nå uten resultat. Hvor mye energi bruker en sånn farkost?

Sammenligningen på kostnaden ved fossildrift ifht elektrisk drift henger ikke på greip. Tallene virker som tatt ut av løse lufta.

Ref: «Du skulle kunne gjøre dette med en konvensjonell båt, men med en normal båt med en normal forbrenningsmotor ville drivstoffkostnadene ligge på mellom 70 og 130 dollar i timen. For oss ligger den på to dollar, sier Anders Bringdal til Tech Crunch.»

 

35-75 ganger så effektivt er mildt sagt optimistisk.

Kansje Dei kjem til å påstå det er 0-utslippbåt også....

 

Ser vi på det som har batteri og hjul.

Tesla personbil er bare en vanlig bil, ombygging er vanskelig

Varebil som kommer vil ha mulighet for noe lange lengder helt frem i front, som går under passasjersetet. Likeledes er ombygging/ konverterings muligheter større.

Tesla Semi drar det litt lenger, med endret førermiljø, mykje kraft og energi, og har muligheter over rammevangene og kan forlenges (kan det se ut for). Rammen er jo det som har definert større kjøretøy i senere tid, selv om T-Ford og forskjellig (av lette rammebiler)har vært brukt til mykje.

 

Eg nevner det, Fordi det er småprodusenter som på mange vis driv markedet. Fordi underleverandører og «hyllevarer» blir tilgjengelig.

Skal knote til noe til BOSCH, dei har jo mange komponenter som kan brukes i 20-100 kg markedet. Vil ikke Dei vil noen andre.

 

Forstår og respekterer man ikke at China har svært god ledelse i forhold til Vestens OID’a (Organisatorisk Innavls Depresjon’a) vil dette bare tilta.

 

Alle fly har problemer med vekt, alle små-båter har problemer med vekt. Det er mange år siden Bavaria-Boate bare gikk for å produsere utgaver Dei viste Dei kunne få solgt minimum 2 000 enheter av. Kravet til volum er neppe blitt mindre, ad-hock løysinger som Ikke er avhengig av eksisterendes infrastruktur er noe helt annet.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Ingen "normale" båter har drivstoffkostnader mellom 70 og 130 dollar timen.

 

Vår *helt* "normale" båt har en drivstoffkostnad på 800 kroner i timen. Altså "mellom 70 og 130 dollar". 

 

Synd at dette blir gjengitt helt ukritisk.

 

Det er *mer* synd at du kommenterer når du ikke vet hva du snakker om og generaliserer ut fra hva du tror og synser om noe.

Endret av Frodolf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vår *helt* "normale" båt har en drivstoffkostnad på 800 kroner i timen. Altså "mellom 70 og 130 dollar".

 

 

 

Det er *mer* synd at du kommenterer når du ikke vet hva du snakker om og generaliserer ut fra hva du tror og synser om noe.

En småbåt på 30 fot bruker lett 50 liter I timen (litt lav tommelfingerregel 200 gram pr kWt, eller ca 0,2 liter hp/time). Og da er pådraget 250 hestekrefter (184kW) og farten mulligens 22 knop (40 kmt)

 

Etter 125 liter er Du komt 100 km

 

Hva da om vi tok turen med batteri, turen tar 2,5 timer. Det vil kreve 2,5 tonn batterier, som er ekstra vekt men lat oss si vi klarer det (diesel veg jo litt og dieselmotor m/gear ol).

Shaken er jo den at en van lit tank diesel er 500 liter, det er 4 dobbel rekkevidde.

 

Men hva skjer om det er en amfibie-doning og vi kan ta transport-distansen på veg I 100 km/t, skal vi si det går 92 kW. Da har vi brunkt opp tilsvarendes 500 kg batterier, og kan bruke resten til å kjøre I 400 km til på veg eller “putre rundt” I 4 timer på sjøen med et effekt uttak på ca 92 kW.

 

Hva DA...!

 

Helt opp under nesen, det er kun et logistikk problem. Produkter må Ikke komplisere hverdagen, slik min ordliste gjør.

Ser vi på et produkt som heter “Tesla Semi” og har forståelsen av at elektrisitet og elektronikk skalerer, blir tallene som følgende:

1 500,- NOK pr kWt inklusive hjul, motorer og kraft elektronikk. Til et ok “amfibium” trengst ca 360 kWt som er ca 2 tonn batterier.

Gitt alt annet likt 540 000,- NOK for fremdrift inkl batteri, så kommer 2 potonger og en kasse med inventar på toppen.

 

Problematisk sier De kloke hoder, Demses om det. Det har vert saga så mykje tull opp gjennom åra, eg bygger selv eg; enhåndig og åreforkalket. Hydraulisk rett nok, men kommer svært god ut selv om et bygger det av 30 år gammelt skrap/vrakrester.

 

Lag produkter for nåtiden, Ikke en eller annet mulig fremtid I 2024.

 

Har hatt 30 “profilvisninger” hver day den siste tilden. Ikke værst med en så forbannet dårlig ordliste som det er umulig å få bort.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...