Gå til innhold

Finne rotårsak til leveringsproblemer i bedrift


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg jobber som leder for et pakketeam, som gjør klar leveringer fra bakeriet til flere kunder, deriblant kafeer, butikker og hoteller. I det siste har vi hatt problemer med feil på leveringene, og lurer på om noen har lignende erfaringer å dele. Den fysiske leveringen er det et leveringsfirma som tar seg av, så er fullt mulig at det er der det blir surr.

 

Første tanke er en kommunikasjonslinje, men det gjør ikke noe for oss der og da. En annen tanke er at det blir en med fra teamet på ruten, oppsettet og det praktiske rundt dette virker tungvint. Har prøvd å google men fant ikke noe som gjaldt akkurat dette. 

 

Takker på forhånd for tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis problemet er at sjåførene ikke forstår hva som står på enhetene så kan dere forsøke å legge press på logistikkfirma.

 

Et familiemedlem jobbet på kontor på et slikt og de så seg nødt til å bytte ut til norske sjåfører på enkelte ruter for å unngå lignende kommunikasjonsproblemer.

Ikke dermed sagt at det nødvendigvis er problemet her.

Dette ble gjort pga press fra kundene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er eit eige fagfelt, men det koker vell ned i at du må ha eit internkontrollsystem og eit system for å rapportere om rutinebrudd slik at dette kan bli følgt opp.

 

Måten å kartlegge dette på er å identifisere alle kritiske områder, og analysere kva som kan gå gale i kvart ledd.

 

For eksempel:

Pakke bakevarene.

Kva kan gå gale:

-Ingen varer blir pakka.

-Fleire varer enn nødvendig blir pakka.

-Mindre varer enn nødvendig blir pakka.

-Feil varer blir pakka.

-Pakken blir ikkje merka.

-Pakken blir merka feil.

-Merkinga er tvetydig.

-osv.

 

Deretter må du sjå på kva du kan gjere for å sikre deg mot at det oppstår slike feil i dette leddet.

Neste ledd er kanskje overleveringa til leveringsfiramet.

 

For eksempel:

Overlevering av bakevarene.

Kva kan gå gale:

-Transportøren får ikkje varene.

-Fleire varer enn kva som var meininga blir sendt ut.

-Færre varer enn nødvendig blir sendt ut.

-Transportøren får feil varer.

-Varene manglar merking av mottakar.

-Varene er merka feil.

-Merkinga er tvetydig.

-osv.

 

I tillegg til å sjå på kva som kan gå gale, og kva som må gjerast for å unngå at det blir feil, så bør du også vurdere å innføre eit system som minimerer konsekvensen ved feil.

 

For eksempel. Dersom transportøren ikkje kan norsk, så bør kanskje pakkane merkast også på engelsk eller anna språk? Kanskje varene også kan bli merka med ei qr-kode som transportøren kan scanne på mobiltelefonen sin og få opp eit kart som viser kvar pakken skal?

Er pakken merka godt nok? Kan det være lurt å skrive mottakaren på to forskjellige sider av pakken? Bør pakkane merkast med farger eller koder slik at det er lett å om leveransen innbefatter kun ein pakke eller fem pakkar? 

Kanskje det kan være lurt å pakken med det nøyaktige innhaldet og ikkje berre mottakaren? På den måten vil det kunne være mulig å gjette seg til at pakken med 100 brød skal til den store butikken, og pakken med 10 bollar skal den kiosken.

 

 

 

Å reise rundt saman med varene kan fungere, men vær oppmerksom på at når alle ledd som jobbar med pakken blir nøye observert så gjer det noke med holdninga til dei tilsette.

Ved å blir med pakken ut, så kan du oppnå at alle pakkane kjem fram fordi alle er på beste oppførsel, medan det som skjer til vanlig er at den som er ansvarleg for å merke pakkane skriv raskt og rotete for å få tidlegare pause, eller at sjåføren leser nøye heile adressa i staden for å gjette, osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...