<generisk_navn> Skrevet 21. februar 2019 Del Skrevet 21. februar 2019 Altså, enhver som noen gang har mistet selv en 4HK jollemotor i sjøen skjønte vel at Helge Ingstad ikke kom til å "seile videre" allerede den dagen den sank... Det er jo ikke snakk om å "berge" en fregatt, det er snakk om å heve et vrak. Jeg har vært med på å få liv i en 20HK Johnson-motor som lå på 8 meters dyp i godt over en time. Vi fikk start på dyret igjen etter 3-4 timer og bl.a. bruk av MYE CRC 5-56. Ikke sammenlignbart med denne fregatten, men definitivt sammenlignbart med sammenligningen din Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. februar 2019 Del Skrevet 21. februar 2019 (endret) Jeg har vært med på å få liv i en 20HK Johnson-motor som lå på 8 meters dyp i godt over en time. Vi fikk start på dyret igjen etter 3-4 timer og bl.a. bruk av MYE CRC 5-56. Ikke sammenlignbart med denne fregatten, men definitivt sammenlignbart med sammenligningen din En moderne 4 takts påhengsmotor kan du redde relativt enkelt og tiden avgjør om det elektriske kabelnettet er skadet "vanninntrengning i kontakter/kabler". Når det gjelder 2takt påhengsmotorer så ligger ikke veivakselen i olje men blir smurt av 2taks-olje, hvis det kommer saltvann inn i blokka så vil pinnelagrene "rullelager" bli fylt med saltvann og det vannet får du ikke ut igjen uten og demontere blokka for rengjøring. det mange gjør er og starte motoren og la den gå varm så alt vannet fordamper, men saltkrystallene ligger igjen i pinnelagrene og vil slite på disse, så etter en 3 års tid får man rådebank noe avhengig av brukstid. Men det finnes variabler her også så som brakkvann, har det kommet saltvann direkte på pinnelagrene, etc. Endret 21. februar 2019 av Nautica Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Jeg har vært med på å få liv i en 20HK Johnson-motor som lå på 8 meters dyp i godt over en time. Vi fikk start på dyret igjen etter 3-4 timer og bl.a. bruk av MYE CRC 5-56. Ikke sammenlignbart med denne fregatten, men definitivt sammenlignbart med sammenligningen din En moderne 4 takts påhengsmotor kan du redde relativt enkelt og tiden avgjør om det elektriske kabelnettet er skadet "vanninntrengning i kontakter/kabler". Når det gjelder 2takt påhengsmotorer så ligger ikke veivakselen i olje men blir smurt av 2taks-olje, hvis det kommer saltvann inn i blokka så vil pinnelagrene "rullelager" bli fylt med saltvann og det vannet får du ikke ut igjen uten og demontere blokka for rengjøring. det mange gjør er og starte motoren og la den gå varm så alt vannet fordamper, men saltkrystallene ligger igjen i pinnelagrene og vil slite på disse, så etter en 3 års tid får man rådebank noe avhengig av brukstid. Men det finnes variabler her også så som brakkvann, har det kommet saltvann direkte på pinnelagrene, etc. Har gjort det samme, men istedetfor å sette igang med 'preservering' senket vi motoren i ferskvann og lot den ligge der en stund. Etter et par ferskvannsbad og tørk var motoren OK. Litt vanskeligere å få til det samme med HI. Kjøre full fart inn i en ferskvannsfjord og senke den på nytt kanskje. 3 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 Jeg har vært med på å få liv i en 20HK Johnson-motor som lå på 8 meters dyp i godt over en time. Vi fikk start på dyret igjen etter 3-4 timer og bl.a. bruk av MYE CRC 5-56. Ikke sammenlignbart med denne fregatten, men definitivt sammenlignbart med sammenligningen din En moderne 4 takts påhengsmotor kan du redde relativt enkelt og tiden avgjør om det elektriske kabelnettet er skadet "vanninntrengning i kontakter/kabler". Når det gjelder 2takt påhengsmotorer så ligger ikke veivakselen i olje men blir smurt av 2taks-olje, hvis det kommer saltvann inn i blokka så vil pinnelagrene "rullelager" bli fylt med saltvann og det vannet får du ikke ut igjen uten og demontere blokka for rengjøring. det mange gjør er og starte motoren og la den gå varm så alt vannet fordamper, men saltkrystallene ligger igjen i pinnelagrene og vil slite på disse, så etter en 3 års tid får man rådebank noe avhengig av brukstid. Men det finnes variabler her også så som brakkvann, har det kommet saltvann direkte på pinnelagrene, etc. Det må ikke komme luft til, da setter man bare fart i oksydering/rust. Det beste ville vere rett i rennende ferskvann,.... så demontering, spyling varmt/lunkent ferskvann evt. tilsetninger,....før kontroll, varmt rom, tørk, oljedusj. Best. av nye lager etc. skift av lager smøremidler,.... og montasje, funksjonell etterkontroll, konserverende oljer. Lønnsomt om det som behandles er verdifullt og kan oppnå full funksjonalitet. Krever omfattende innsats, når først i gang og konsentrert over kort tid for å bli fort "ferdig" med fukt og salteksponering i luft. Før det monteres evt. nye lager, og sammensetting, konservering og lagring. Krever absolutt innsats og renslighet om man skal ta det alvorlig. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 24. februar 2019 Del Skrevet 24. februar 2019 Jeg har vært med på å få liv i en 20HK Johnson-motor som lå på 8 meters dyp i godt over en time. Vi fikk start på dyret igjen etter 3-4 timer og bl.a. bruk av MYE CRC 5-56. Ikke sammenlignbart med denne fregatten, men definitivt sammenlignbart med sammenligningen din En moderne 4 takts påhengsmotor kan du redde relativt enkelt og tiden avgjør om det elektriske kabelnettet er skadet "vanninntrengning i kontakter/kabler". Når det gjelder 2takt påhengsmotorer så ligger ikke veivakselen i olje men blir smurt av 2taks-olje, hvis det kommer saltvann inn i blokka så vil pinnelagrene "rullelager" bli fylt med saltvann og det vannet får du ikke ut igjen uten og demontere blokka for rengjøring. det mange gjør er og starte motoren og la den gå varm så alt vannet fordamper, men saltkrystallene ligger igjen i pinnelagrene og vil slite på disse, så etter en 3 års tid får man rådebank noe avhengig av brukstid. Men det finnes variabler her også så som brakkvann, har det kommet saltvann direkte på pinnelagrene, etc. Har gjort det samme, men istedetfor å sette igang med 'preservering' senket vi motoren i ferskvann og lot den ligge der en stund. Etter et par ferskvannsbad og tørk var motoren OK. Litt vanskeligere å få til det samme med HI. Kjøre full fart inn i en ferskvannsfjord og senke den på nytt kanskje. En motor smører vasker seg selv når den først er i gang, men man må tenke på steder som er "engangssmurt" også for de kan "sette seg" siden. Elektriske komponenter kan man koke og evt. sette inn med nye smøremidler. De gamle smøremidlene, f.eks. grease fløt opp under kokingen, da må beskyttende fett komme kjapt, mens det er tørt, for da er det er helt ubeskyttet. Det er noe jobb med det. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. februar 2019 Del Skrevet 25. februar 2019 (endret) 4taks-motorer er selvsmørende i den forstanden at motoroljen er under trykk og blir fordelt til de kritiske punktene av en oljepumpe, 2taks-motorer er ikke selvsmørende og derfor tilføres 2taks-olje i bensinen, siden 2taks ikke er selvsmørende kan man ikke bruke glidelager men rullelager og veivakselen trenges det ganske bra kompetanse og demontere/montere og balansere. Endret 25. februar 2019 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå