Gå til innhold

Håpet svinner: Fregatten kommer ikke til å seile igjen, mener eksperter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Vi jobber for at den skal seile igjen, vi kan ikke avskrive at det kan skje. Men sjansen for at det vil la seg gjøre, blir mindre og mindre. Vi vil uansett redde mest mulig om bord, slik at det kan brukes som reservedeler på de andre fregattene, sa han.

Får håpe de "redder" mer en redningsoperasjon koster, som er estimert til og koste nærmere 500 millioner.

 

Billigere og kutte HI opp i seksjoner og levere de til en skraphandler, spesielt nå som skrapprisen på stål er meget god.

Endret av Nautica
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Man behøver ikke være ekspert for å skjønne det åpenbare.

At fregatten aldri vil seile mer var det flere som skjønte ganske tidlig.

Nå gjenstår det bare å straffe den skyldige, for denne katastrofen forlanger en skyldig.

Når man hører på sambandet blir jeg helt satt ut. Her er det amatørskap og dumskap så det holder!

 

Jeg synes vi skal ta vare på de skyldige jeg. Utpeking av syndebukker er skummelt og har få posetive sider. Det må være temmelig hardt å få skylden i en sånn sak

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Man behøver ikke være ekspert for å skjønne det åpenbare.

At fregatten aldri vil seile mer var det flere som skjønte ganske tidlig.

Nå gjenstår det bare å straffe den skyldige, for denne katastrofen forlanger en skyldig.

Når man hører på sambandet blir jeg helt satt ut. Her er det amatørskap og dumskap så det holder!

 

Jeg synes vi skal ta vare på de skyldige jeg. Utpeking av syndebukker er skummelt og har få posetive sider. Det må være temmelig hardt å få skylden i en sånn sak

Ja og her er det nok flere faktorer som har spilt inn en bare en skyldig syndebukk. Her må man ta lærdom og eventuelt endre prosedyrer. Håper bare ikke disse endringene fører til at man må seile oftere med AIS eller operere alt for trygt. En viss risiko må man regne med hvis man skal trene og operere godt nok til å fungere i en skarp situasjon. Man må finne balansen mellom det å operere trygt i fredstid og å kunne håndtere fartøyet uten fungerende hjelpemidler som tross alt kan og vil bli satt ut i en konflikt. For oss som vet hvorfor man gjør som man gjør er det viktig at man ikke bare kan operere i trygg fredstid med sivile sikkerhetsmarginer. At "andre" ikke kan regne ut seilingsmønster og hvor man er til enhver tid basert på feks historisk AIS data eller passiv sporing av radarer er viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, enhver som noen gang har mistet selv en 4HK jollemotor i sjøen skjønte vel at Helge Ingstad ikke kom til å "seile videre" allerede den dagen den sank... Det er jo ikke snakk om å "berge" en fregatt, det er snakk om å heve et vrak.

 

Utrulig hva som kan reddes etter en dukkert. Etter så lang tid som det er gått nå begrenses det til stadig grovere mekanikk, og passive detaljer.

Det kreves raus tilgang på ferskvann

slik at ting kan bades og skylles grundig, før noe tørker, og saltet får krystalisert seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man behøver ikke være ekspert for å skjønne det åpenbare.

At fregatten aldri vil seile mer var det flere som skjønte ganske tidlig.

Nå gjenstår det bare å straffe den skyldige, for denne katastrofen forlanger en skyldig.

Når man hører på sambandet blir jeg helt satt ut. Her er det amatørskap og dumskap så det holder!

 

Det er flere som har noe å svare for her.

Helt fra tegninger forelå, til bygging, og overtaking har noen sovet

i timen.

Noen har unnlatt å følge med.

Det å sjekke at konstruksjonen blir etter forutsetningene hadde ikke vært dumt. Det starter allerede der.

Kjenn din båt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man behøver ikke være ekspert for å skjønne det åpenbare.

At fregatten aldri vil seile mer var det flere som skjønte ganske tidlig.

Nå gjenstår det bare å straffe den skyldige, for denne katastrofen forlanger en skyldig.

Når man hører på sambandet blir jeg helt satt ut. Her er det amatørskap og dumskap så det holder!

 

Jeg synes vi skal ta vare på de skyldige jeg. Utpeking av syndebukker er skummelt og har få posetive sider. Det må være temmelig hardt å få skylden i en sånn sak

Da får lederne ta ansvaret og straffen, ellers vil slik dårskap garantert gjenta seg igjen og igjen (først KNM Oslo, og nå Ingstad). NH90 helikoptere etc etc nok idioti å ta tak i.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Man behøver ikke være ekspert for å skjønne det åpenbare.

At fregatten aldri vil seile mer var det flere som skjønte ganske tidlig.

Nå gjenstår det bare å straffe den skyldige, for denne katastrofen forlanger en skyldig.

Når man hører på sambandet blir jeg helt satt ut. Her er det amatørskap og dumskap så det holder!

 

Jeg synes vi skal ta vare på de skyldige jeg. Utpeking av syndebukker er skummelt og har få posetive sider. Det må være temmelig hardt å få skylden i en sånn sak

Da får lederne ta ansvaret og straffen, ellers vil slik dårskap garantert gjenta seg igjen og igjen (først KNM Oslo, og nå Ingstad). NH90 helikoptere etc etc nok idioti å ta tak i.

Om ingen blir stilt til ansvar for feil som blir begått blir det også vanskelig å "motivere" til forandringer og forbedringer.

 

NH90 er vel ett av de grelleste eksemplene på det. Det er gjort grove feilvurderinger under prosjekteringen, trolig elendig kontraktutforming og "noen" har ignorert forutsetningene som ble satt av Stortinget når man bevilget penger til helikopterkjøpet. Resultatet er at man nå har havnet i en absurd situasjon der man til de grader har kjøpt katta i sekken. Ingen har følt ansvar for å gjøre noe med saken de siste 10 årene og man kan nå tydeligvis ikke gjøre noe med det i det hele tatt, annet ennå betale for noe man ikke har fått, som ikke fungerer som det skal, som kommer til å bli mye dyrere enn forutsatt og som kan fly mye mindre enn forutsatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå gjenstår det bare å straffe den skyldige, for denne katastrofen forlanger en skyldig.

 

En må huske på at ansvaret er forankret i toppen. Det er ikke bare en feil på broa, det er også en feil at disse folkene ble beskikket til en stilling de ikke evnet å bære. Og derfra er det en feil at prosessen med opplæring og beskikkelse er mangelfull.

 

 

Når man hører på sambandet blir jeg helt satt ut. Her er det amatørskap og dumskap så det holder!

 

 

Jeg trodde ikke mine egne ører da jeg hørte opptaket. Det første jeg lurte på var om de var edru. Uttelser i ettertid kan også virke å ha vært gjort i tung rus. Kan det være en unnskyldning at de trodde de hadde stø kurs mot land, i 17 knop? Enhver nordmann skal kunne heise et seil og seile etter lykter og stjerner. Det er ikke vanskelig, jeg har gjort det selv.

 

Her er det noe grunleggende feil, og at Forsvarets egen undersøkelseskommisjon ikke vil ut med navnene på medlemmene, tyder på at en total hvitvasking er planlagt. Marinen har vært ute i hardt vær før med smugling av sprit og raiding av medisinske arkiver, men jeg har aldri hørt det fikk konsekvenser for noen som helst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes vi skal ta vare på de skyldige jeg. Utpeking av syndebukker er skummelt og har få posetive sider. Det må være temmelig hardt å få skylden i en sånn sak

Signalene som blir gitt når personer i høyere jobber og stillinger ikke blir straffeforfulgt gjør bare meningmannen mer oppgitt.

 

En lastebilsjåfør som kjører på rødt kan miste førekortet og arbeidet, mens en lege som glemmer og ta ut av kroppen en sutur-tang etter en operasjon får høyst en advarsel. En bedriftsleder i millionselskaper som kjører en bedrift i grøfta stikker avgårde med en fet fallskjerm etter avskjed, en statsansatt som har missbrukt stillingen blir omplassert, et befal som senker en fregatt blir sannsynligvis omplassert til et annen fartøy.

 

Men man behøver ikke og uthenge personer med navn sålenge det ikke er en offentlig person, det holder med en pressemelding at skyldig er avskjedige og at et eventuell straffbare forholdt blir etterforsket.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Eit tydeleg steg i dialogen med Russland kunne vera at Forsvarsdepartementet kunngjer at fregatten ikkje kjem til å bli reparert eller erstatta.

En dårlig skjult invitasjon med andre ord :)

Eller et signal om at Norge nå ruster ned....

og vi forventer at russerne gjør det samme....peace and love...:-)

 

(Den eneste som ruster opp er Helge Ingstad......)

Lenke til kommentar

 

 

Eit tydeleg steg i dialogen med Russland kunne vera at Forsvarsdepartementet kunngjer at fregatten ikkje kjem til å bli reparert eller erstatta.

En dårlig skjult invitasjon med andre ord :)

Eller et signal om at Norge nå ruster ned....

og vi forventer at russerne gjør det samme....peace and love...:-)

 

(Den eneste som ruster opp er Helge Ingstad......)

k.

 

Nei, men vi kunne foreslå å ta opp att samarbeidet med Russland om marin næringsutvikling langs Finnmarkskysten og vidare austover.

Lenke til kommentar

k.

 

Nei, men vi kunne foreslå å ta opp att samarbeidet med Russland om marin næringsutvikling langs Finnmarkskysten og vidare austover.

Hvis du mener resurser i havet så har vi god korrespondanse med russeren der, militært tror jeg ikke vi skal bli samarbeidsparter med Russland siden vi har totalt forskjellige styresett "folkestyre vs sosialistisk ideologi"

Lenke til kommentar

 

k.

 

Nei, men vi kunne foreslå å ta opp att samarbeidet med Russland om marin næringsutvikling langs Finnmarkskysten og vidare austover.

Hvis du mener resurser i havet så har vi god korrespondanse med russeren der, militært tror jeg ikke vi skal bli samarbeidsparter med Russland siden vi har totalt forskjellige styresett "folkestyre vs sosialistisk ideologi"

Det viktigaste vi kan gjera akkurat nå for norsk sikkerhet er å markere revir i Finnmark. I staden for å tenke på ein tapt fregatt bør vi forerslå for russarane at vi kan bygge eit nytt og fint sjukehus i aust-finnmark, og invitere russarane med til å drive og bruke sjukehuset.

Endret av aasATuio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...