Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Best kabel for gaming skjermer?

FrihetensRegn

Anbefalte innlegg

Hva slags kabel er best for monitorer som er beregnet på PC spilling? Jeg har selv en skjerm på 1080p @ 144 Hz som er koblet til et GTX 1070 skjermkort, via en DVI kabel (står "Dual Link" på den). Om jeg kobler på en HDMI kabel, får jeg derimot bare 60 Hz.

Jeg har også et "handshake" problem via DVI kabelen der HDCP slår inn og hindrer meg fra å strømme video i 144 Hz via strømmetjenester som Netflix (men ikke YouTube eller Twitch). Jeg må skru den ned til 120 Hz for å ikke få hele skjermen dekket i statisk snø. Hva skal jeg endre til for å fikse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skulle ha virkert med HDMI :hmm: Mulig kabelen ikke støtter high speed? Ellersså kan du ja bommet på skjermmodellen. Du kan jo prøve med en annen kabel?

Jeg ville uansett kjøpt en display port kabel, bare på grunn av pluggene.

Edit: Kom noen svar mens jeg svarte.

At det er DP 1.2 på skjermen din vil ikke være noen hindring. Det støtter 1440p på 165hz eller 4k på 75 hz

Endret av Chris93
Lenke til kommentar

Så det er skjermen min fra 2013 som ikke støtter HDCP og derfor ikke virker med strømming i 144 Hz? Men hvorfor virker det om jeg skrur oppdateringsfrekvensen ned til 120 Hz? Det er ikke et stort problem å skifte mellom 144 Hz når jeg spiller til 120 Hz når jeg ser på Netflix, men det er irriterende å skifte frem og tilbake.

Jeg kan kjøpe en DisplayPort og se om det hjelper, eller en splitter som nevnes i den artikkelen vidor postet til, selv om det er HDMI og jeg kun får 60 Hz når jeg prøver med HDMI nå. Etter et raskt søk på nettet så virker det som om at mange PC-monitorer ikke støtter 144 Hz via HDMI selv om kabelen og skjermkortet støtter det.

Lenke til kommentar

Hvis du får HDCP til å fungere i 120 Hz er det nok kabelen din som ikke støtter nok båndbredde. 

Kan ikke tenke meg at det burde være nødvendig med noe mer enn ny kabel HVIS skjermen støtter HDCP-versjonen du trenger, men så har jeg heller aldri opplevd dette problemet selv før.

Netflix har vel krav på seg om å bruke HDCP, men skulle tro YouTube burde kreve dette på leiefilmer i alle fall, selv om de fleste ikke ser slik på YouTube. Det er vel ingenting som behøver HDCP på Twitch ?

Lenke til kommentar

Det er vel det som er vanlig med en datakanal som HDMI typisk bruker, men du får doblet båndbredde med 2 slike datakanaler, så det blir 120 Hz og det er det Dual DVI gir. 

Byttet selv til DP for å få 3D (120 eller 144Hz) til å virke på en rimelig ny laptop så båndbredden er bedre på DP. I tillegg er den pakkeswitchet slik som på ethernet og er også bakoverkompativel med HDMI så DP-kabelen er derfor mye mer fleksibel.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...