Gå til innhold

Søker preamp til hjemmestudio

Rnp2226

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om hva slags preamp passer best å bruke i et hjemmestudio? Er det nødvendig å ha en preamp når man har ID14 lydkort? Jeg har tatt opp noen låter ved bruk av lydkorten ID14 men jeg var ikke helt fornøyd med vocal og gitar lyden. Kan en bra preamp bidra kvaliteten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var resultatet for svakt? Hvis opptaket aldri kommer høyere enn -50 dB f.eks., så trengs jo en forsterker!

Men klarer du å "skru opp så det pigger", så trenger du ikke forsterker.

En forsterker skal ikke påvirke lydkvaliteten, bare volumet. Vil du endre sound, så trenger du en equalizer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Til vokal kan du se på f.eks Cloudlifter. Genial liten sak som trekker ut mye detaljer med en svært god støysvak integrert forsterker, men tenk igjennom phantom så du ikke bommer der i forhold til mic. Spesielt ribbon er følsom.

I forhold til specs på ID14 tror jeg heller det er noe som gjøres feil. Dingsen burde være greit kapabel til normale nivåer fra mic og gitar.

Sikker på at du har skrudd alt rett på utstyret og at kabler er i orden og justeringer i software er gjort riktig ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer når jeg skrur opp det pigger. Hmmm så hva man må gjøre for å få en varm og god vokal lyd, som nesten man kan sammenligne med de andre låter? Jeg bruker ID14 lydkort og Aston Orgin mikrofon, jeg har også SM57 til akustikk gitar. Program bruker jeg Cubase 9.5, mixing program har jeg wave, cubase osv. Hva trenger jeg mer for å få en bedre kvalitet? Takk for hjelpen?

Endret av Rozhman
Lenke til kommentar

Var resultatet for svakt? Hvis opptaket aldri kommer høyere enn -50 dB f.eks., så trengs jo en forsterker!

Men klarer du å "skru opp så det pigger", så trenger du ikke forsterker.

En forsterker skal ikke påvirke lydkvaliteten, bare volumet. Vil du endre sound, så trenger du en equalizer.

Lenke til kommentar

Det stemmer når jeg skrur opp det pigger. Hmmm så hva man må gjøre for å få en varm og god vokal lyd, som nesten man kan sammenligne med de andre låter? Jeg bruker ID14 lydkort og Aston Orgin mikrofon, jeg har også SM57 til akustikk gitar. Program bruker jeg Cubase 9.5, mixing program har jeg wave, cubase osv. Hva trenger jeg mer for å få en bedre kvalitet. Takk for hjelpen?

Lenke til kommentar

Til vokal kan du se på f.eks Cloudlifter. Genial liten sak som trekker ut mye detaljer med en svært god støysvak integrert forsterker, men tenk igjennom phantom så du ikke bommer der i forhold til mic. Spesielt ribbon er følsom.

I forhold til specs på ID14 tror jeg heller det er noe som gjøres feil. Dingsen burde være greit kapabel til normale nivåer fra mic og gitar.

Sikker på at du har skrudd alt rett på utstyret og at kabler er i orden og justeringer i software er gjort riktig ?

Lenke til kommentar

Det meste av musikk behandles med masse plugins, så du trenger å bruke det hvis du vil ha polert lyd.

Lener mer mot at dette er det du savner enn at det er noe galt med utstyret. Høres ut som du får normale lydnivåer på inngang men er misfornøyd med at lyden ikke høres polert nok ut.

Du kan evt legge ut en liten snutt som forklarer hva du mener hvis du ikke synes dette høres

riktig ut.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Det meste av musikk behandles med masse plugins, så du trenger å bruke det hvis du vil ha polert lyd.

Lener mer mot at dette er det du savner enn at det er noe galt med utstyret. Høres ut som du får normale lydnivåer på inngang men er misfornøyd med at lyden ikke høres polert nok ut.

Du kan evt legge ut en liten snutt som forklarer hva du mener hvis du ikke synes dette høres

riktig ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Her var det mye dårlig informasjon.

Audient ID14 er et ganske bra interface og pre-amper. holder mest sannsynelig til ditt bruk

Skru opp pre-ampen til de gule lysene blinker også skrur du de litt ned igjen, du får ingen ting ut av å drive disse pre-ampene hardt.

så ser du på input kanalen på cubase at nivået ligger rundt -12/-10db og record.

etter dette kommer mixing inn i bildet og kan være lurt og sette bort til profesjonelle, ikke en spesielt lett oppgave og tar langt tid og lære seg sikkelig

Husk også at kvaliteten på instrumenter, ditt nivå og hvor flink du er til og synge samt plassering av mikrofon og rommet har mye og si på kvaliteten.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Audient ID14 er et ganske bra interface og pre-amper. holder mest sannsynelig til ditt bruk

Skru opp pre-ampen til de gule lysene blinker også skrur du de litt ned igjen, du får ingen ting ut av å drive disse pre-ampene hardt.

så ser du på input kanalen på cubase at nivået ligger rundt -12/-10db og record.

etter dette kommer mixing inn i bildet og kan være lurt og sette bort til profesjonelle, ikke en spesielt lett oppgave og tar langt tid og lære seg sikkelig

Husk også at kvaliteten på instrumenter, ditt nivå og hvor flink du er til og synge samt plassering av mikrofon og rommet har mye og si på kvaliteten.

Lenke til kommentar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...