Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan han kreve penger av meg?

Bma123

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg var på en hjemmefest hos en bekjent for et par dager siden. Jeg mistenker at jeg kan ha blir dopet ned med ett eller annet i drinken av noen der. For hukommelsen er ikke der, våknet opp på legevakten. Dagen etter får jeg melding om at jeg har spydd på sofaen. ( dette er en «studentleilighet» og det er snakk om en billig 2-seter). Han mener at jeg skal kjøpe han ny sofa til 5000kr. Jeg skjønner selvsagt at jeg er ansvarlig for å ordne opp, og har tilbudt å betale for rens av sofa og puter. Men han mener at han skal ha 5000.

Så det jeg lurer på her er om han har rett til å kreve de pengene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri gi han 5000.

1) Be om bevis eller i det minste flere vitner. Hva vet vel du om han ikke har sendt den samme meldinga til alle festdeltakerne som slokna? Kanskje -alle- ble dopa?

2) Hvis det er noen med viss utdannelse i helse eller noen med litt kunnskap om rusmidler her: Kan det spores i blodprøve om drinkene ble trikset med? I så fall ville jeg bestilt fastlegetime og fått blodprøve i morgen.

3) Tilby deg å betale for rens av sofaen bare av høflighet og som takk for invitasjon til festen, men ikke fordi du direkte innrømmer skyld. Det skal ikke koste mer enn 500-1000 kr.

• Liker 3
Lenke til kommentar

En sofa koster jo fort 20-30K, at en sofa koster 5K er jo svært rimelig og neppe 3 ganger kjøpesum..  En rens av sofa koster jo fort noen tusen det også...  Spesielt om væsken har trekt seg gjennom trekket og inn i selve stoffet.. Så jeg forstår selvfølgelig eier av sofa at han ikke er helt happy med spyrester i sofa. Det vil jo lukte vondt i lang tid om ikke det blir rensket skikkelig..

Om det er slik at han krever 5000,- for ny sofa, så får jo du selvfølgelig sofaen som du har kastet opp i, noe du kan selge på Finn eller andre kanaler..  Og da er det jo ikke nødvendigvis så ille om du får solgt sofaen til en pen pris..

Når det gjelder topic.. Ja alle kan kreve penger av alle, men det er selvfølgelig opp til hver enkelt å betale eller godta kravet. Her er det rimelig folkeskikk å finne en felles ordning så begge parter blir fornøyd, kjøpe av ham sofaen for kanskje 3-4K så kan han kjøpe noe litt bedre for 5K?

Det å krangle på slike summer og kan bli dyrere for begge to om det må opp i forliksråd eller lignende..

• Liker 2
Lenke til kommentar

En sofa koster jo fort 20-30K, at en sofa koster 5K er jo svært rimelig og neppe 3 ganger kjøpesum..  En rens av sofa koster jo fort noen tusen det også...  Spesielt om væsken har trekt seg gjennom trekket og inn i selve stoffet.. Så jeg forstår selvfølgelig eier av sofa at han ikke er helt happy med spyrester i sofa. Det vil jo lukte vondt i lang tid om ikke det blir rensket skikkelig..

Om det er slik at han krever 5000,- for ny sofa, så får jo du selvfølgelig sofaen som du har kastet opp i, noe du kan selge på Finn eller andre kanaler..  Og da er det jo ikke nødvendigvis så ille om du får solgt sofaen til en pen pris..

Når det gjelder topic.. Ja alle kan kreve penger av alle, men det er selvfølgelig opp til hver enkelt å betale eller godta kravet. Her er det rimelig folkeskikk å finne en felles ordning så begge parter blir fornøyd, kjøpe av ham sofaen for kanskje 3-4K så kan han kjøpe noe litt bedre for 5K?

Det å krangle på slike summer og kan bli dyrere for begge to om det må opp i forliksråd eller lignende..

Studentleilighet med en billig sofa til 20-30k? Er du full? 

En 2-seter til 20-30k er kjøpt på en av de dyrere møbelkjedene. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

En sofa koster jo fort 20-30K, at en sofa koster 5K er jo svært rimelig og neppe 3 ganger kjøpesum.

....

Og da er det jo ikke nødvendigvis så ille om du får solgt sofaen til en pen pris..

På Ikea koster en to-seters sofa fra 800 og opp til 7800. Dette var opplyst å være en billig sofa.

En får ikke solgt alminnelige, brukte sofaer og andre store møbler til en pen pris! En må oftest gi dem bort, og ikke sjelden blir man bedt om å sørge for transport også.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...