Gå til innhold

Rykte: Nintendo skal endelig kaste seg på VR-karusellen


Anbefalte innlegg

Spørs hvilken del av det du mener. Den håndholdte 3D-sporingen så jeg på Elkjøp i ca. 94, brillene så jeg først ca. 98 tror jeg, entusiasmen for VR så jeg midt på nittitallet, og spill som satte deg midt i spillet har jeg sett siden min første Commodore 64. 

 

Jeg synes det er søtt hvordan dere ikke tror på at folk var entusiastiske for VR før Rift.

Folk syntes det var spennende på 90-tallet, det er jeg enig i, men det var ikke noe marked for det, fordi ytelsen og grafikken var ikke der. Det er søtt at du ikke ser forskjellen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk syntes det var spennende på 90-tallet, det er jeg enig i, men det var ikke noe marked for det, fordi ytelsen og grafikken var ikke der. Det er søtt at du ikke ser forskjellen.

 

Du glemmer å sette ting inn i kontekst. Var ytelsen og grafikken der når folk kjøpte TV-spill, da? Var mangelen på dagens ytelse og grafikk relevant når Commodore 64'en ble lansert? Det er faktisk entusiasmen og ikke oppløsningen som avgjør om et produkt flopper eller ikke.

 

Og entusiasmen kommer til å ta et oppsving når folk ikke blir kvalme av VR lenger. Jeg håper det skjer snart ellers er vi straks på vei ut i neste markedsomdreining. 

Lenke til kommentar

Du glemmer å sette ting inn i kontekst. Var ytelsen og grafikken der når folk kjøpte TV-spill, da? Var mangelen på dagens ytelse og grafikk relevant når Commodore 64'en ble lansert? Det er faktisk entusiasmen og ikke oppløsningen som avgjør om et produkt flopper eller ikke.

 

Og entusiasmen kommer til å ta et oppsving når folk ikke blir kvalme av VR lenger. Jeg håper det skjer snart ellers er vi straks på vei ut i neste markedsomdreining.

VR på 90-tallet i denne diskusjonen er ikke i kontekst. Det var knapt spill man kunne spille, og det var ikke noe man hadde hjemme. Jeg husker jeg prøvde VR på nittitallet, og den grafikken lå langt under C64-grafikk, som kom 10 år før. Grafikken var dårlig, og da mener jeg sett med nittitalls-briller(!), ikke var spillbarheten der heller. Nå er både spillbarheten bra, og grafikken er faktisk bra, og kommer til å bli enda bedre etter hvert som oppløsningen på hodesettene øker.

 

 

Entusiasmen er der, og det slippes nye spill hele tiden. Det at noen folk blir kvalme, kommer til å gå over etter hvert som synsvidden blir større. Prisene kommer til å synke også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde ingen entusiasme for VR på 90-tallet. Tenknologien var ikkje god nok til å sette spilleren inn i spillet slik VR i ordets forstand krever. Men nokre var sjølvsagt hypa fordi di ikkje skjønte forskjellen på VR(virtual reality) og 3D-opplevelse. Det ser man og i dag da det forsatt er mange som ikkje skjønner kva VR egentlig er og prøver å samanlikne det med 3D-opplevelse.

 

Med Nintendo og VR er eg ein smule spent på korleis di skal oppnå dette med switch. Skjermen er ein 720p LCD med 237 ppi og muligens ei øvre grense på 60hz utan at eg har funne noko om latency for skjermen. Med såpass dårlig skjerm for VR har eg mest tru på at Nintendo kjem med ein egen skjerm i VR-brilla og dermed kan utnytte switch sin hardware på best mulig måte.

Lenke til kommentar

Vil ikke si at :sick: er et så stort problem egentlig. Er ingen som blir kvalme av Beat Saber, Superhot eller Robo Recall  :cool: Blir man kvalm i slike spill så er man ekstremt sensitiv og blir gjerne dårlig av tradisjonelle spill på skjerm også. En av de få personene jeg har møtt som er så sensitiv i VR, en god venn av meg, takler ikke Half Life og Subnautica på Skjerm. Stort sett alle andre merker ingen kvalme i VR spillene jeg nevnte over.
 
Spill som er mer krevende og flytter spilleren uten at spilleren har kontroll over bevegelsen er en annen sak, counter strike klonen Pavlov f.eks. Med trening kan man gradvis tilvenne seg dette også og særlig når man har et intuitivt kontrolloppsett og gode bevegelses kontrollere som matcher bevegelsene 1:1. Det er gjerne når kontrollen tas fra deg over bevegelsen din i et spill at man merker kvalme, når man blir ført avgårde i en retning uten noen som helst kontroll. For nybegynnere kan det ta litt tid før man får god nok kontroll i et spill til at man finner flyten og eventuell kvalme slipper taket. 
 
Har man dårlig framerate og spillet lagger blir man nesten dårlig uansett. Det er stort sett i dårlig optimaliserte spill eller i spill hvor jeg ikke har særlig god kontroll over hvordan jeg beveger meg at jeg blir kvalm, slik som de første prototypeene av Oculus Rift da man gjerne brukte mus og tastatur eller en gamepad for å bevege seg rundt, da ble jeg som oftest fort kvalm. Situasjonen er mye bedre nå som vi har skikkelige intuitive kontrollere som Oculus Touch og snart mer standardiserte løsninger som Valve sine knuckles som i større grad matcher konkurrentene sine kontrollere. Utviklere begynner også å få god peiling på hva som funker og ikke funker i VR. I moderne VR spill har man stort sett gode løsninger som forhindrer kvalme hos de fleste :)
 
Og angående VR sin fremtid så er jeg veldig optimistisk nå. Vi har sett nå at bare det designes gode nok spill som Beat Saber og Astro Bot så er folk veldig interesserte og også når det lanseres spill fra etablerte spillstudioer med merkevarer folk kjenner fra før blir folk umiddelbart interesserte. Jeg tror også Oculus Quest vil gjøre underverker for å få cassual brukere inn i VR nå når den lanseres i løpet av de neste månedene. Et skikkelig 6dof standalone headsett er det vi har ventet på, det blir lett som en konsoll uten noe dill dall.
 
Valve sine nye VR briller blir nok også noe de fleste gamere MÅ HA når den lanseres med spill som Half Life og Portal designet for hardwaren slik Nintendo har gjort i alle år: 

"We've always been a little bit jealous of companies like Nintendo," Newell said. "When Miyamoto is sitting down and thinking about the next version of Zelda or Mario, he's thinking what is the controller going to look like, what sort of graphics and other capabilities. He can introduce new capabilities like motion input because he controls both of those things. And he can make the hardware look as good as possible because he's designing the software at the same time that's really going to take advantage of it. So that is something we've been jealous of, and that's something that you'll see us taking advantage of subsequently." - Gabe Newell

https://www.pcgamer.com/gabe-newell-hooray-valves-going-to-start-shipping-games-again/

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En av de få personene jeg har møtt som er så sensitiv i VR, en god venn av meg, takler ikke Half Life og Subnautica på Skjerm. Stort sett alle andre merker ingen kvalme i VR spillene jeg nevnte over.

Artig at du skulle nevne det. Jeg takler ikke Half Life 2. Blir kvalm etter 10 minutter, men jeg har ingen problemer med VR(Vive).
Lenke til kommentar

Artig at du skulle nevne det. Jeg takler ikke Half Life 2. Blir kvalm etter 10 minutter, men jeg har ingen problemer med VR(Vive).

I Subnautica tror jeg det mer spesifikt var Prawn Suit han ble dårlig av. I subnautica VR blir jeg dårlig veldig fort, men det er mer pga elendig optimalisering, dårlig framerate og at man bruker mus tastatur eller gamepad for å kontrollere all bevegelse i spillet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...