Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dobbeltskjermet cat6 kabel - erfaringer


Anbefalte innlegg

Hei forum.

 

Nå har det vært et par lange diskusjonstråder angående kabling, så jeg tenker det er min tur nå :cool:

 

Saken er - jeg vurderer å trekke litt cat6 kabel rundt omkring i huset. Så har jeg funnet en trommel med dobbeltskjermet cat6 på kjell.com.

Hensikten med kabelen er først og fremst backup av filer, og hastighet prioriteres over kostnad for kabel (men fiber blir for dyrt igjen).

Samtidig med at jeg ser på denne dobbeltskjermede cat6 kabelen, så vet jeg at jeg får tak i uskjermet kabel til en langt billigere penge.

 

Så jeg sitter med en ullen følelse at denne kabelen kanskje er overkill og til og med byr på problemer i monteringsfasen. Dersom det sitter noen med praktisk erfaring med denne kabelen, så lurer jeg på følgende:

 - Hva kan jeg forvente av minste bøyeradius (lengste strekket vil ha 10-11 90-graders svinger) ?

 - Finnes det noen tester overhodet, som kan underbygge eventuelle påstander om at denne kabelen presterer bedre enn cat5e ?

 

Jeg vet at cat6 referer til hastighet og maksimal lengde på kabel, men jeg klarer ikke å finne noen faktiske tester på nett der kablene er trødd inn i hjørner, etc slik som kablene kanskje kunne blitt montert i et privat bolig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spesifikasjonene på kablene er som regel opp til 100, og gjelder selvsagt ikke hvis kabelen blir bøyd med for liten radius o.l

Jeg husker ikke esakt hva minste bøyeradius er, men jeg mener å huske at den er ca det samme som en CD.

 

Cat6 will prestere bedre enn cat5e hvis du prøver å kjøre 10Gb/s, men ikke ellers. Skjermingen er strengt tatt ikke nødvendig så lenge du ikke har søtre støykilder langs kabelstrekket.

Lenke til kommentar

Spesifikasjonene på kablene er som regel opp til 100, og gjelder selvsagt ikke hvis kabelen blir bøyd med for liten radius o.l

Jeg husker ikke esakt hva minste bøyeradius er, men jeg mener å huske at den er ca det samme som en CD.

Takk for bra svar. CD-plater ligger det jo flust av rundt omkring.

Når det er sagt, så har jeg et par kabelstrekk i huset fra før, med knappere bøyeradius uten at det går på bekostning av hastighet (1Gbps) men kablene er til gjengjeld kortere (4-5 meter).

 

Cat6 will prestere bedre enn cat5e hvis du prøver å kjøre 10Gb/s, men ikke ellers.

Godt poeng, langt de fleste rutere og switcher er 1GB.

 

Skjermingen er strengt tatt ikke nødvendig så lenge du ikke har søtre støykilder langs kabelstrekket.

Vel, da gjelder vel skjermet kabel så lenge man har seg dame :green:

Lenke til kommentar

For internt nettverk er jo høyere hastighet jo bedre.

Har lagt opp Elko Link som er dobbelskjermet og takler 900Mhz.

Krever egne connectorer og verktøy for å termonere men raskere internt nettverk får du ikke.

Kabelen blei laget for å blandt annet distribuere analoge TV signaler rett på kabelen så derfor den høye frekvensratingen.

http://proff.elko.no/dobbelskjermet-kabel-4-par-900-mhz/category611.html

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Lel, den var god.

 

 

Du kan "fint" herpe kabler og likevel så fungerer de. Jo kortere jo mee herpet kan de være. Da jeg gikk på videregående fikk vi bruke en kabeltester. Den testet båndbredde, kryssnakk, hastighet, fant avstand til brudd osv. Så vi bestemte oss for å se om vi klarte å degradere en ganske kort kabel, 30-50 cm vol jeg tro. Vi knøt knuter på den, bøyde og klemte så godt vi kunne. Vi klarte ikke å få den til å feile på cat 5e.

 

Så, en litt skarp bøy eller to på en cat 53kabel på noen meter går nok helt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...