AnonymDiskusjon Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 Hei! Har en app-ide som jeg er veldig sikker på vil slå gjennom -sier ikke dette bare fordi jeg har "passion", men fordi jeg vet det er noe veldig mange klager over. Kjenner flere web-designere, systemutviklere, osv. så det vil ikke bli noe problem -lurer bare på om noen kanskje ikke har tatt patent på ideen? Takk for alle svar:-) Anonymous poster hash: e9889...f21 Lenke til kommentar
Populært innlegg Matsemann Skrevet 19. februar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 19. februar 2019 (endret) Fra en utvikler: Vi blir kontaktet av slike som deg regelmessig. Du har ideen, vi skal lage alt gratis, du skal tjene deg rik på vårt arbeid. Hva bidrar du med utover ideen? Kan du hente inn kapital, selge eller gjøre noe annen nytte for deg? Ideer finnes det mange av, det er hvordan ideen forvaltes som teller. (Idea vs execution). De fleste systemer folk bruker i dag er simple ideer. Snapchat er bilder som slettes, Tinder er å trykke ja/nei på andre mennesker. Simple ideer som mange andre også har gjort tidligere. Hvorfor ble akkurat disse så store? Og motsatt, det finnes mange eksempler på fantastiske ideer som aldri slo igjennom, fordi gjennomførelsen var for dårlig. Så jo, jeg tror det å finne noen til å gjøre det for deg kan bli et problem, i hvert fall så lenge du ikke stiller med en god dose penger. Jeg skriver dette ikke for å rakke ned, men så du tenker igjennom hvordan du går frem. Det er slitsomt med bekjente som skal få en til å bli "partnere" til deres abstrakte idé. Hva lurer du egentlig konkret på? Hvordan du finner ut om det er patent? Endret 19. februar 2019 av Matsemann 12 Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 Du kan ikke ta patent på ideer, bare tekniske løsninger. 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 (endret) Matsemann har rett. Det skal mere enn en god idé til. Minner meg om en av mine egne: Jeg stod ved disken i reisebyrået for snart 30 år siden og skulle bestille en reise til en konferanse et eller annet sted, og personen bak disken snudde seg til en kollega og spurte: "Hva er koden for [et eller annet]". Den gangen var det et rent tekstbasert grensesnitt, og alle spesialtjenester og annet for det enkelte flyselskap måtte legges inn som bokstavkoder i ulike felter. SAS hadde sine, British Airways since, og så videre. Og de måtte man enten huske eller slå opp i dertil trykkede manualer. Det slo meg at det som i alle de fine små grafiske grensesnittene jeg laget for mine kunder burde kunne ordnes slik at man kunne slå det opp i dynamiske lister som ble generert når man valgte flyselskap. Og slik ble det. Men det ble ikke jeg som gjorde det først, men et eller annet stort firma. Hvorfor? Fordi de hadde det jeg ikke hadde: SAS og BA med flere som kunder og derfor kunne få dem til å både investere i prosjektet og å faktisk oppmuntre reisebyråene til å ta det i bruk. Systemet var jo ikke bedre enn antallet flyselskaper som faktisk ga deg live tilgang til kodene sine. Og det ville ikke jeg ha fått før jeg hadde reisebyråer som brukte systemet, og de igjen ville ikke brukt det uten. Jeg hadde hverken høna eller egget, bare ideen til en løsning. Og den ideen var god, men ikke patentverdig, fordi det alt var gjort av andre for andre formål. Jeg oppfant ikke hammeren, jeg bare fant en løs spiker er sted... Du har noen utfordringer: 1. Du skal finne ut om noen har gjort det før, men vil jo helst ikke fortelle hva du har funnet opp før du har søkt om patentet. Det er en stor jobb, men det går an å leie inn "patentadvokater" til å gjøre jobben for deg, om du har råd. 2. Du skal finne ut om ideen er noe det går an å patentere. Så ikke en løs spiker, men en ny måte å banke dem inn på som ingen har gjort før. Ikke et "kunstverk", det går under opphavsrett og ikke patenter. 3. Gitt at du får et patent, skal du finne kapital til å starte et firma rundt det. Husk, nesten ingen gode ideer tjener penger fra dag en. Istedet lever de for investorenes regning i måneder eller år. Zuckerberg startet Facebook i 2004, først i 2009 hadde de en positiv "cash flow", og selv etter at de gikk på børs i 2012 tok det 4 år før de tjente penger.Geir Endret 19. februar 2019 av tom waits for alice 4 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 Du kan ikke ta patent på ideer, bare tekniske løsninger. Man kan vel i grunn bare ta patent på hardware løsninger, så og si? Alle applikasjoner er vel nærmest bare beskyttet av opphavsrett(?), så hvem som helst kan vel kopiere appen din - så lenge de skriver koden selv og benytter egen materiale. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 (endret) Man kan vel i grunn bare ta patent på hardware løsninger, så og si? Alle applikasjoner er vel nærmest bare beskyttet av opphavsrett(?), så hvem som helst kan vel kopiere appen din - så lenge de skriver koden selv og benytter egen materiale. Det er jo tatt patent på kompresjons-algoritmer som brukes til f.eks GIF og slikt. Kan ikke ta patent på en idé uten spesifikke algoritmer eller løsninger. Det vil si man kan ikke ta patent på ideen om en "ting som lyser", men den tekniske løsningen som utgjør en lyspære. Så faller det vel under opphavsrett som du sier. Endret 19. februar 2019 av Edgelord Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 (endret) Det er forskjellige regler for patenter i forskjellige regioner. Softwarepatenter er en av de tingene som har vært mulig noen steder og ikke andre. Generellt vil jeg råde til å ikke bruke tid på patentsøk. Fordi: a) Det er svært vanskelig å avgjøre om patenter dekker det du gjør eller ikke b) Erstatningssøksmål blir vesentlig værre å ha med å gjøre om man har kikket på et patent en rett senere fant ut at du bryter. (Forsettelig vs uforvarende patentbrudd) Endret 19. februar 2019 av sverreb 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Det er ikkje andre måtar å få klarheit i om patentet ditt alt er tatt enn å gå gjennom patentlistene for å sjå om du finner patent som kan være i konflikt med det som du vil ta patent på. Ein rein idé kan ein uansett ikkje ta patent på, men ein kan ta patent på løysninga. Eg reknar nesten med at du også har ein viss formeining om korleis appen din skal fungere og sjå ut? Når det gjeld appar så er det vanskeleg å beskytte seg mot at nokon stjeler funksjonaliteten, det går begge vegar så sjølv om nokon andre har laga ein liknande app så kan du fint lage ein betre app. Så lenge du ikkje kopierer kildekode eller kopierer unike grafiske grensesnitt så kan du lage din eigen versjon av det meste. Den store utfordringa er å ideén din ut i live. Særleg når du må betale nokon for å gjere jobben, dette krever startkapital. I teorien kan du selge ideén til ein utvikler mot X% av innteninga, men i praksis vil du ikkje finne ein einaste seriøs utviklar som går med på slikt gratisarbeid for usikker inntening. Dei fleste utviklarar vil ikkje ein gong høyre kva ideén din er, då dette ofte forutsetter krav om å signere ein avtale som potensielt kan gjere utviklaren arbeidslaus om ideén er for generell eller dårleg. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Rett igjen. Når jeg først er i gang med anekdoter, fra den gangen jeg var ung og naiv og trodde godt om folk: Når det gjeld appar så er det vanskeleg å beskytte seg mot at nokon stjeler funksjonaliteten, det går begge vegar så sjølv om nokon andre har laga ein liknande app så kan du fint lage ein betre app.Så lenge du ikkje kopierer kildekode eller kopierer unike grafiske grensesnitt så kan du lage din eigen versjon av det meste. Anekdote 1: Jobbet som konsulent for en produsent av søtsaker her i byen, og kom opp med en idé til en applikasjon for dem. "Den må du vise til [sett inn stort datafirma som leverte servertjenestene og dataene de brukte]. Som sagt så gjort, de synes den var "spennende". Hvorpå de gikk til sjefen for firmaet og sa "er det ikke bedre at vi lager denne applikasjonen"? Og slik ble det. De "stjal" jo ingenting annet enn ideen. En mager trøst var at applikasjonen aldri ble laget. Noen år senere hadde jeg en kunde i samme situasjon. De hadde en god idé for en taxiapp, gikk i møte med et annet konsulentfirma som klienten brukte, og kom ut uten noen avtale, og en unik idé fattigere. Ideer kan som Avatar sier ikke patenteres. I teorien kan du selge ideén til ein utvikler mot X% av innteninga, men i praksis vil du ikkje finne ein einaste seriøs utviklar som går med på slikt gratisarbeid for usikker inntening. I tillegg til en mannsalder som utvikler, solgte jeg i mange år utviklingsverktøy. Jeg hadde en egen mental hylle for alle de som kontaktet meg og sa: "Jeg har en god idé, du har et godt verktøy. Hvis du stiller med gratis verktøy, så skal jeg stille med ideen, og så blir vi begge rike." Svaret mitt var alltid det samme: "Hvis ideen er så god, så gå i banken med den. Det du ber om er et lån med sikkerhet i en forretningsidé, og jeg driver ikke bank." I dag er jo masse verktøy i praksis gratis eller nesten gratis, så da er det noen til å gjøre jobben som står igjen. Dei fleste utviklarar vil ikkje ein gong høyre kva ideén din er, då dette ofte forutsetter krav om å signere ein avtale som potensielt kan gjere utviklaren arbeidslaus om ideén er for generell eller dårleg. Enda tidligere i min karriere gjorde jeg det. Skrev under en avtale med en bekjent i god tro. Det viste seg at unge og naive jeg hadde skrevet under på ikke å jobbe med "lignende systemer" i fremtiden. Og dette var et kunde/salg/faktura/regnskaps-system. "Heldigvis" for meg ble prosjektet skrinlagt, og jeg fikk aldri betalt. Så da var kontrakten brutt fra deres side. (Den hadde vel kanskje vært for generell i alle fall til å være gyldig.) Siden skrev jeg aldri under på slike kontrakter. Når noen foreslo dem så sa jeg det slik: "Du hyrer meg fordi jeg er flink. Jeg er flink fordi jeg har jobbet for andre kunder og lært meg alt jeg kan i dag. Den kunnskapen tar jeg med meg inn i ditt prosjekt, så du får nyte godt av det. Og det jeg lærer på ditt prosjekt tar jeg med meg til neste. Ikke forretningshemmeligheter, men fagkunnskap skriver jeg aldri under på å miste retten til." Geir 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå