posse Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 (endret) Heisann.. Vet dette har vært oppe før men spør fordet. Skal sette opp nettverk mellom 2 Pcer. Avstanden er 300 M og man må evt. legge kabelen etter et jorde.. Åssen skal man isolere Hub/Svitsj og TP kabelene? Skal jeg bruke en hub på midten av kabelen(e)? Kom med forslag/bilder Kabelen skal ligge ute hele året det skal Huben også.. Skal vi grave den ned? L egge den i pose? kom med forslag eller erfaringer Endret 20. desember 2003 av posse Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Må nesten grave den ned ja. Det finnes spesielle kabler som er ment for utebruk. Tviler på at en vanlig kabel lever særlig mange år med kulde og varme.. Du kan alltids prøve da.. Tre kabelen gjennom en hageslange eller no, og du må ha en signal-oppfrisker (husker ikke hva det egentlig heter) i hvert fall 2 steder på linjen, da max lengde på vanlige cat5 er ca. 100 meter Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 (endret) fiber............ 18 kr meteren ca 6-700 kr pr. kort Endret 20. desember 2003 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
posse Skrevet 20. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2003 Mr Elendig,du er elendig neida,ja er ikke så dumt det med en slange men kom med flere forslag ang huben Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 fiber blir jo best da men da blir det jo en 5400 kr bare i kabler hehe... Lenke til kommentar
Zuluzion Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Enten spesial kabel, kabel gjennom et rør eller WAN. beste er vel WAN Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 jeg har nettverk mellom 2 hus her.. 150 meter.. kabel med FET isolering, og under den ligger der aliminium.. og under der igjen ligger der plastikk.. funker fett.. den er gravd ned å har ligget runt et år tror jeg Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Han ville jo ha forslag... b.t.w. utendørs cat5 ligger på ca 8-9 kr... Den mest realistiske løsningen er nok trådløst, så sant det er relativt fri sikt. Avstanden på 300 meter skall ikkje være noko problem hvis man bruker retningsbestemte antenner. Ein an løsning, er å legge ein 5p ME og bruke t.d. *DSL til overføringen. Det einaste minuset er at det kan være vanskelig å få tak i elektronikken som trengs. Lenke til kommentar
posse Skrevet 20. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2003 ja hadde vel vært en ide å lagt TP kablene i et rør/slange og isolert rundt med glava eller plast... Men så var det svitsjen,trenger jeg mange svitsjer ? åssen skal den isoleres? sjekk også denne tråden http://forum.hardware.no/index.php?act=ST&f=25&t=183851 Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Enig med Mr.Elendig. Gå får trådløst. Skal ha rekkevidde på 4-500 i åpent lende. Sparer deg for mye pes. Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 (endret) kabelen her sånn kabel bruker jeg.. du får sikkert kjøpt på expert vist du spør etter en.. da slipper du så mye pes med slanger og lignede (slange koster endel pr. meter) men trådløst er jo enda bedre igjen.. da slipper du å bekymre deg for å grave opp 400 meter kabel for å finne feilen vist det klikker en dag Endret 20. desember 2003 av PandaMartin Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 (endret) det er en annen mulighet, men da har du mye å sette deg inn i, om du har en pc som du kan bruke som server, setter isa på den, godtar naboens dins tcp\ip over vpn og lager en sikker ip sec rule. Så kan naboen din bruke samme nett som deg som bruker på serveren. Men som skrevet det krever en del kunnskap. obs glemte enda mer, naboen din må da ha en reciver som ligner på en liten parabol for å fange opp vpn linjen som er holdt av til ham, jeg har gjort dette selv ved en skole som haddet åpen linje hele sommeren, it folka på den skolen var ikke veldig glupe så broren til søstra mi haddet skaffet seg adminstrator rettigheter der Endret 20. desember 2003 av simalarion Lenke til kommentar
Minty123 Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 du kan jo og spørre denne naboen om han vil være med i nettverket, og plasere huben/switchen der, da er dere 3 og du trenger muligens ikke forsterker.. sett at denne naboen sitter mitt på Lenke til kommentar
Zuluzion Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Kan jo ta en titt på biltema de har masse rart som du kan bruke... Lenke til kommentar
Atypic Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 802.11g, evt. b. 2-3 km. i fritt lende går greit med det, så du burde være sikra. Er ikke så himla dyrt heller... Vell, 802.11g er vell gjerne godt priset, men 802.11b er grei, du må vell ut med et par tusen for en skikkelig sender og et par tusen for en mottaker, og et par lapper for antennene. Regner med en total utgift på rundt 5500kr. Lenke til kommentar
chma Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 Cisco lager "parabol" som teoretisk skal ha rekkevidde på 18,5km i åpent terreng uten forstyrrelser ved 11mbps. Går du ned til 2mbps skal den teoretisk ligge på 40km. Så trådløst funker i aller høyeste grad. Men mener jeg har lest et sted om jeg ikke husker veldig feil at ikke hvem som helst har lov til å montere antenner utendørs? Eller gjelder dette bare over en viss styrke? Eller om du har ræva full av penger grav opp og legg fiber Lenke til kommentar
Atypic Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 Nyah, 2.4GhZ spektrumet er "fritt fram", samme med 5GhZ spektrumet. Lenke til kommentar
posse Skrevet 21. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2003 begynner å bli interesant denne tråden.. men tråløst er vel GANSKE dyrt.. skal jo bare spille litt CM og CS over nettverket.. Lenke til kommentar
DoffeY Skrevet 21. desember 2003 Del Skrevet 21. desember 2003 (endret) Om dere bare skal spille så foreslår jeg og gjøre det via INTERNETT etd: Om dere har tilgang til ADSL da, vel og merke.. Endret 21. desember 2003 av DoffeY Lenke til kommentar
posse Skrevet 21. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2003 Har ikke ADSL,men ISDN såe, d går litt tregt da noen som vet noe om den svitsjen? åssen pakke å isolere den? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå