Gå til innhold

Volkswagens elbil skal bli den første klimanøytrale bilen


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Fordi de ikke har fått ned produksjonskostnadene nok til å kunne selge den med overskudd. Men i motsetning til VW så viser de at de faktisk prøver alt de kan. De har allerede klart å få ned prisen på Model 3 fra det den kostet opprinnelig.

Hvorfor annonsere den som en lavkostbil da? LØGN

 

 

Nei, det er ikke irriterende, bare en avsporing. I tillegg til at Tesla har en ekstremt lav andel kobolt i batteriene sine, og jobber mot å fjerne det helt. Dette i tillegg til at de kun får kobolt fra andre steder enn Kongo.

 

Så lavt andel kobolt gjør det greit å kjøpe kobolt hentet fra pur-fattige folk som dør av arbeidsvilkårene? Det at de jobber med å fjerne det helt, gjør det jo ikke greit at de uansett bruker kobolt nå og får den fra heller tvilsomme plasser. 

 

Det blir som argumentet mot VW. VW er pilråttent pga historien deres. Det i seg selv, satt under samme lys gjør Tesla pil-råttent de også. 

 

 

 

I en av artiklene dine står det at Tesla får kobolt fra Cuba, ikke Kongo. Så hva er det du prater om egentlig? En "analytiker" som synser i vei er irrelevant. For det er alt de gjør.

 

Så lite vet du faktisk om saken. Cuba tilbyr ikke akkurat flotte arbeidsvilkår de heller. Det er en grunn til at Panasonic (som Tesla samarbeider med), etter press fra media uttalte at de skulle slutte å kjøpe kobolt derifra. Akkurat som om det blir mulig når man ser antall kobolt som kommer fra lovlydige plasser, samtidig som man ser mengden batterier som produseres. "It aint adding up". 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er CO2-avtrykket fra norske vannkraftverk når man vet at det for bygging av flere store damkonstruksjoner og tilhørende tunneler ble brukt maskiner som brukte store mengder fossilt drivstoff?

Vet NVE hvor mange kubikk drivstoff som ble brukt til bygging av anllege ved Ulla-Førre utbyggingen?

Lenke til kommentar

 

Absolutt ingen ting eg har lese om Dieselgate forsvarer at VW involverte seg i massemord for å tene pengar, i staden for elbilsatsinga dei lova.

Hvorfor kun involvere VW? Hvorfor ikke ta for deg absolutt alle som var med på dette, og som fremdeles idag jukser med CO2 målninger?

 

Grunnen til at eg ikkje gjer om dette til ein tråd om ulike massemordarar gjennom historia, er at det vil vere i strid med retningslinjene for forumet. Artikkelen vi kommenterer dreier seg om miljøengasjementet til VW, og då er det naturleg å diskutere nettopp det. Ikkje kven som var verst av VW, Fiat og Stalin. Vi kan diskutere andre som drep tusenvis av menneske for profitt i andre trådar.

 

 

 

Det er ingen som klandrar VW for noko anna enn det VW har gjort. Det er haugevis av massemordarar gjennom historia. Somme av dei har til og med hatt profittmotiv, som VW. Det orsakar ikkje VW på nokon som helst måte. Dei andre får ta sjølvstendig ansvar for sine handlingar.

Det er ingen som klandrer Tesla for måten de har fått tak i Kobolt heller. Trur du virkelig de ikke var klar over at forholdene i Kongo var dårlige når man kjøpte kobolt hentet derifra? Skal du angripe noen for noe, så får du behandle alle under samme forhold.

 

Tesla kjøper kobolt frå Nord-Amerika og Ny-Kaledonia. Dei har fått kritikk for at det kan vere kobolt frå Cuba i batteria. Det er kontoversielt i USA, men ikkje i nokon andre land. Det har ingenting å gjere med barnearbeid.

 

Meiner du heilt seriøst at små mengder kobolt frå Cuba kan likestillast med massemordet VW har delteke aktivt i?

 

 

Samtidig, hvis man beregner på mengden kobolt brukt i batteriene til Tesla, så ser man at det er 100% umulig at de kun har brukt kobolt hentet fra Nord Amerika. Hvorfor stiller du dem ikke til vegs rundt dette? Barn som dør i gruvene er da helt forferdelig det også.

Fordi det ikkje er nokon indikasjonar på at Tesla eller nokon av selskapa dei kjøper kobolt frå får kobolt frå Kongo. Kjelder utanom Nord-Amerika er m.a. Ny-Kaledonia og Fillippinene.

 

Kvifor vil du ikkje halde deg til temaet frå tråden? Kvar får VW kobolt frå?

 

 

Penger rår. Det er grunnen. 

But mining industry analysts like Gino Chitaroni say that's just not possible.

"It is highly unlikely that there's gonna be enough cobalt to come out of here in the next year to two years that would satisfy any needs in the EV market in North America," Chitaroni said.

Legg merke til korleis journalisten endrar påstanden til analytikaren i denne svært spekulative artikkelen. For det fyrste seier analytikaren "highly unlikely", ikkje "not possible". Han snakkar om framtida, ikkje no eller tida fram til no. Han snakkar om alt elbil-sal i Nord-Amerika, ikkje berre Tesla. I tillegg er føresetnadane er feil, sidan Tesla er heilt opne om at dei kjøper kobolt frå både Ny-Kaledonia og Nord-Amerika. Analytikaren tek heller ikkje høgde for at Tesla brukar stadig mindre kobolt i battera, frå 7 kg i Model S og Model X til 4,5 kg i Model 3. Dermed er det berre ein spekulasjon at Tesla ein gong i framtida må hente kobolt frå Kongo i tillegg. Ingen har påstått at dei har gjort det fram til no.

 

Canada produserer 6625 tonn kobolt i året. Til batteriet i Tesla Model 3 går det med 4,5 kg kobolt. Då held produksjonen i Canada til nesten 1,5 millionar Tesla Model 3. Andre produsentar brukar meir kobolt i batteria, so påstanden til analytikaren kan berre gje meining når han snakkar om det totale salet av elbilar i Nord-Amerika i famtida, gitt at mengda kobolt pr batteri frå andre produsentar ikkje endrar seg. Kanskje tenkte han òg på den gamle batterikjemien til Tesla, som brukte mykje meir kobolt.

 

Prisen på kobolt har gått mykje ned i det siste, fordi kobolt-forbruket aukar mykje mindre enn batteriproduksjonen.

 

Eg ser du er desperat etter å få fokus vekk frå VW og emnet for dette ordskiftet, og trur at alle former for whataboutisme kan orsake massemordet til VW. Det gjer det ikkje. Dersom VW hadde helde seg til elbilstrategien, i staden for å gå aktivt inn for å drepe folk, hadde mange tusen menneskeliv vore spart.

 

 

 

Dårleg forsøk. Tesla har alltid gjort eit poeng av at dei kjøper kobolt frå andre stader enn Kongo. Veit du kvar VW får kobolt frå?

Hva de sier og hva som er realiteten kan det være greit å lese seg opp i.

 

Mengden Kobolt som kommer fra "rene" kilder er ikke nok til mengden batterier som Tesla lager. Hvor kommer resten fra?

 

Påstanden din er absurd. Nei, Tesla brukar ikkje i nærleiken av 40% av verdas produksjon av kobolt. Vi snakkar om einsiffra prosent av totalen.

 

Skal vi fylgje dine standard dokumentasjonskrav, får du vel finne ei børsmelding frå Tesla der dei seier at dei kjøper kobolt produsert med barnearbeid i Kongo.

 

Kvifor denne iveren til å vri tråden vekk frå miljøkriminaliteten til VW og over på absurde påstandar om andre, i ein tråd som handlar om det påståtte miljøengasjementet til VW?

Endret av Sturle S
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Grunnen til at eg ikkje gjer om dette til ein tråd om ulike massemordarar gjennom historia, er at det vil vere i strid med retningslinjene for forumet. Artikkelen vi kommenterer dreier seg om miljøengasjementet til VW, og då er det naturleg å diskutere nettopp det. Ikkje kven som var verst av VW, Fiat og Stalin. Vi kan diskutere andre som drep tusenvis av menneske for profitt i andre trådar.

Denne tråden omhandler det at de ønsker å gjøre hele produksjonen av elbilene 100% CO2 fri, også henter du opp massemord? Høres ikke særlig "on-topic" aktig ut. Sånn hvis du skal bruke dette argumentet for hvorfor du gjerne snakker om dieselgate, men unngår å nevne hele saken. 

 

Dieselgate er mye større enn VW. 

 

Tesla kjøper kobolt frå Nord-Amerika og Ny-Kaledonia. Dei har fått kritikk for at det kan vere kobolt frå Cuba i batteria. Det er kontoversielt i USA, men ikkje i nokon andre land. Det har ingenting å gjere med barnearbeid.

 

 Hvor mye kobolt kommer det ut fra NA og Ny-Kaledonia hvert år? Du har ikke tatt en kikk på linkene jeg gav deg forstår jeg. 

 

word-image-20.png

Du får et forklaringsproblem når man er på hvor mye kobolt Ny.Kaledonia og NA produserer. NA er ikke engang i listen her, og må bli satt sammen med "others". 

 

Meiner du heilt seriøst at små mengder kobolt frå Cuba kan likestillast med massemordet VW har delteke aktivt i?

 

 

Mord er mord uansett og burde ikke unnskyldes. 

 

Fordi det ikkje er nokon indikasjonar på at Tesla eller nokon av selskapa dei kjøper kobolt frå får kobolt frå Kongo. Kjelder utanom Nord-Amerika er m.a. Ny-Kaledonia og Fillippinene.

 

Kvifor vil du ikkje halde deg til temaet frå tråden? Kvar får VW kobolt frå?

 

 

Matte er indikasjonene på at Tesla er nødt til å hente sin kobolt fra flere steder enn kun de "rene" plassene. 

Les kildene - og de kildene er bare ei brøkdel av hva man kan lese om rundt dette med kobolt-problematikken.  

 

VW får nok kobolt fra alle de samme plassene som Tesla gjør. Jeg er i det minste oppegående nok til å se hvor pengene ofte fører folk. Forskjellen er jo at Tesla er en større forbruker for Kobolt. Det har du jo gitt som et stort poeng for tidligere, da du mener VW er for trege til å omstille seg, og at de ikke vil selge elbiler i fremtiden - siden de "juger". 

 

 

Legg merke til korleis journalisten endrar påstanden til analytikaren i denne svært spekulative artikkelen. For det fyrste seier analytikaren "highly unlikely", ikkje "not possible". Han snakkar om framtida, ikkje no eller tida fram til no.

 

 

Jepp, det var fra 2016 - og han fikk rett. Kongo leverer faktisk mer kobolt idag, enn de gjorde når han skrev denne artikkelen. Så etterspørselen er der. Samt Tesla har solgt sine biler en god stund allerede i 2016. Men fint at du prøver å latterliggjøre én artikkel, ut av flere. 

 

Hvorfor svarer ikke Elon Musk på tiltale? Han har jo fått spørsmål om dette før, og svaret hans er noe ala "vi bruker ikke så mye kobolt, og uansett skal vi prøve å ikke bruke det neste generasjon". Dette var i 2016. Neste generasjon batterier er her allerede, og de inneholder kobolt. 

 

 Analytikaren tek heller ikkje høgde for at Tesla brukar stadig mindre kobolt i battera, frå 7 kg i Model S og Model X til 4,5 kg i Model 3. Dermed er det berre ein spekulasjon at Tesla ein gong i framtida må hente kobolt frå Kongo i tillegg. Ingen har påstått at dei har gjort det fram til no.

 

Fremtiden er nå. Vi er i 2019 nå. Ikke 2016. 

 

Man anslår at man ikke vil klare å produsere batterier uten kobolt før 2026. 

 

Prisen på kobolt har gått mykje ned i det siste, fordi kobolt-forbruket aukar mykje mindre enn batteriproduksjonen.

 

Den billigste kobolten kommer fremdeles fra de mye omtalte kongo og cuba gruvene. Samtidig så leverer Tesla de billigste batteriene?

 

Kvifor denne iveren til å vri tråden vekk frå miljøkriminaliteten til VW og over på absurde påstandar om andre, i ein tråd som handlar om det påståtte miljøengasjementet til VW?  

 

Hvorfor denne iveren til å prate om dieselgate i en tråd som omhandler et positivt mål? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når VW forteller at de skal lage en klimanøytral bil, er det naturligvis den rene, skjære sannhet – akkurat som bilprodusentenes opplysninger om CO2, NOx osv. Det neste blir nok en bil som renser naturen.

Pål Jensen

Du tenker på filtre i hydrogenbilene du? :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Grunnen til at eg ikkje gjer om dette til ein tråd om ulike massemordarar gjennom historia, er at det vil vere i strid med retningslinjene for forumet. Artikkelen vi kommenterer dreier seg om miljøengasjementet til VW, og då er det naturleg å diskutere nettopp det. Ikkje kven som var verst av VW, Fiat og Stalin. Vi kan diskutere andre som drep tusenvis av menneske for profitt i andre trådar.

Denne tråden omhandler det at de ønsker å gjøre hele produksjonen av elbilene 100% CO2 fri, også henter du opp massemord? Høres ikke særlig "on-topic" aktig ut. Sånn hvis du skal bruke dette argumentet for hvorfor du gjerne snakker om dieselgate, men unngår å nevne hele saken.

 

Fordi vi har erfart at Volkswagen har det med å lyge og jukse, og har ingen skruplar med å gjere det sjølv om dei veit det kostar tusenvis av menneske livet. Volkswagen er eit tvers gjennom uetisk selskap, og vi har erfart at vi ikkje kan lite på det dei seier.

 

 

Tesla kjøper kobolt frå Nord-Amerika og Ny-Kaledonia. Dei har fått kritikk for at det kan vere kobolt frå Cuba i batteria. Det er kontoversielt i USA, men ikkje i nokon andre land. Det har ingenting å gjere med barnearbeid.

Hvor mye kobolt kommer det ut fra NA og Ny-Kaledonia hvert år? Du har ikke tatt en kikk på linkene jeg gav deg forstår jeg.

 

word-image-20.png

Du får et forklaringsproblem når man er på hvor mye kobolt Ny.Kaledonia og NA produserer. NA er ikke engang i listen her, og må bli satt sammen med "others".

 

Geografi er heller ikkje di sterke side, forstår eg. Har du nokon? På digrammet ditt ser eg dei nordamerikanske landa Canada og Cuba med 4% kvar. Det vert 8%. Legg til 2% for Ny-Kaledonia, so er vi oppe i 10%. Tesla brukar mykje mindre enn det.

 

Visste du forresten at nikkelverket i Kristiansand produserte 3541 tonn kobolt i 2016? Malmen kjem frå Canada. Berre det held til å forsyne Tesla med kobolt.

 

 

Meiner du heilt seriøst at små mengder kobolt frå Cuba kan likestillast med massemordet VW har delteke aktivt i?

Mord er mord uansett og burde ikke unnskyldes.

 

OK, meiner du det er likestillt med mord å kjøpe kobolt frå gruver på Cuba?

 

 

Fordi det ikkje er nokon indikasjonar på at Tesla eller nokon av selskapa dei kjøper kobolt frå får kobolt frå Kongo. Kjelder utanom Nord-Amerika er m.a. Ny-Kaledonia og Fillippinene.

 

Kvifor vil du ikkje halde deg til temaet frå tråden? Kvar får VW kobolt frå?

Matte er indikasjonene på at Tesla er nødt til å hente sin kobolt fra flere steder enn kun de "rene" plassene.

 

OK, vi kan gjerne bruke matte, sjølv om erfaring tilseier at du aldri har prøvd det sjølv:

I Q4 2018 produserte Tesla 140.000 Model 3 og 27.600 Model S/X. Det vert:

140.000 * 4,5 kg + 27.600 * 7 kg = 823,2 tonn kobolt. Det tilsvarer eit årsforbruk på 3.293 tonn kobolt. Mindre enn det som vert produsert i Kristiansand av canadisk malm:

https://www.industrienergi.no/nyhet/rekordproduksjon-nikkel-ved-glencore-kristiansand/

 

Kan du dokumentere at noko av kobolten frå Kristiansand er eit resultat av barnearbeid? Viss ikkje har du tapt. Berre ein del av malmen frå Canada vert raffinert i Kristiansand. I tillegg kjem malm frå andre land i Nord-Amerika og frå Ny-Kaledonia.

 

Les kildene - og de kildene er bare ei brøkdel av hva man kan lese om rundt dette med kobolt-problematikken.

Ja, eg las kjelda og forklarte deg kva du har misforstått. Over ser du tala òg. Det er null hald i teorien om at Tesla er avhengige av kobolt frå Kongo, eller nokon gong har vore det.

 

VW får nok kobolt fra alle de samme plassene som Tesla gjør.

Neppe. Det er i so fall veldig langreist kobolt. VW har mykje kortare veg til gruvene i Kongo enn til Ny-Kaledonia.

 

Jeg er i det minste oppegående nok til å se hvor pengene ofte fører folk. Forskjellen er jo at Tesla er en større forbruker for Kobolt. Det har du jo gitt som et stort poeng for tidligere, da du mener VW er for trege til å omstille seg, og at de ikke vil selge elbiler i fremtiden - siden de "juger".

Kor mykje kobolt er det i batteria til VW, seier du? Eg har aldri gjort eit poeng av at Tesla er storfobrukar av kobolt. Tvert imot går det svært lite kobolt i batterikjemien Tesla brukar, og det har eg nok gjort eit poeng av. Det var òg noko Audi-ingeniørane som undersøkte Model 3 til minste detalj fann ut og vart imponert over. Med so lågt kobolt-forbruk vert det veldig mykje enklare å skalere opp batteriproduksjonen.

 

 

Analytikaren tek heller ikkje høgde for at Tesla brukar stadig mindre kobolt i battera, frå 7 kg i Model S og Model X til 4,5 kg i Model 3. Dermed er det berre ein spekulasjon at Tesla ein gong i framtida må hente kobolt frå Kongo i tillegg. Ingen har påstått at dei har gjort det fram til no.

Fremtiden er nå. Vi er i 2019 nå. Ikke 2016.

 

Dersom det var Tesla i 2019 han sikta til – og det var det nok ikkje – tok han feil.

 

 

Prisen på kobolt har gått mykje ned i det siste, fordi kobolt-forbruket aukar mykje mindre enn batteriproduksjonen.

Den billigste kobolten kommer fremdeles fra de mye omtalte kongo og cuba gruvene. Samtidig så leverer Tesla de billigste batteriene?

 

Det er ikkje sant at kobolt frå Kongo er billigare. Kobolt er eit metall. Det er ikkje slik at same metall frå ulike land vert omsett til ulik pris. Du har "rettferdig gull" og slikt, men det er trass alt ein mikroskopisk del av marknaden. Tesla har sikra leveransar gjennom langsiktige avtaler direkte med produsentar av kobolt (og litium), og veit difor kvar metallet kjem frå. For å minimere transportkostnadane er det naturleg at dei kjøper metallet frå produsentar i geografisk nærleik.

 

 

Kvifor denne iveren til å vri tråden vekk frå miljøkriminaliteten til VW og over på absurde påstandar om andre, i ein tråd som handlar om det påståtte miljøengasjementet til VW?

Hvorfor denne iveren til å prate om dieselgate i en tråd som omhandler et positivt mål?

 

Fordi vi veit at vi ikkje kan lite på VW. Dei har lova storsatsing på elbilar fleire gonger før, og brote løfta. Dei såg at dei kunne få meir kortsiktig profitt ved å drepe folk, og då prioriterte dei heller det. Det er eit pill rote selskap, og det er naivt å tru at dei har reelle planar om å nå dette målet. Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

...

Hvorfor denne iveren til å prate om dieselgate i en tråd som omhandler et positivt mål?

Fordi nettopp dieselgate viser at VW er et selskap som gjerne tyr til kriminelle/miljøskadelige handlinger av profitthensyn. Det er fint at de nå prøver å skjerpe seg men siden rullebladet deres er så ettertrykkelig møkkete allerede må de finne seg i en solid dose skepsis frem til bevisene på deres nyvunne miljøengasjement ruller på en vei nær oss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi vi har erfart at Volkswagen har det med å lyge og jukse, og har ingen skruplar med å gjere det sjølv om dei veit det kostar tusenvis av menneske livet. Volkswagen er eit tvers gjennom uetisk selskap, og vi har erfart at vi ikkje kan lite på det dei seier.

 

Er det Hitler du er sinna på? Eller Martin Winterhorn? Begge to har ikke noe med VW å gjøre lengre. Så hvorfor straffe redelige arbeidere som ikke hadde noe med dieselgate å gjøre? Hva er alternativet? Mener du at man skal legge ned hele firmaet? Isåfall trur jeg du vil bistå med en grei "bunch"  ( over 600,000 mennesker som forsøger sine familier) av familier som absolutt ikke har noe skyld i å stå der uten jobb. 

 

Hvis det er slik at du aldri skal ha en bil igjen som jukser med ett eller annet, så trur jeg det er på tide å kjøpe en sykkel. Der er det nok lite juks å se. 

 

Geografi er heller ikkje di sterke side, forstår eg. Har du nokon? På digrammet ditt ser eg dei nordamerikanske landa Canada og Cuba med 4% kvar. Det vert 8%. Legg til 2% for Ny-Kaledonia, so er vi oppe i 10%. Tesla brukar mykje mindre enn det.

 

Hehe, ok. Så Tesla alene tar for seg all denne kobolten som er ren? Trur du virkelig på deg selv når du sier dette? Det er altså ingen andre som har noe med denne kobolten å gjøre, siden Tesla "eier" alt? 

 

Kilder? Hvordan skal du klare å kvalitetssikre dette? 

 

OK, meiner du det er likestillt med mord å kjøpe kobolt frå gruver på Cuba?

 

Cuba er ikke akkurat kjent for å gjøre ting på en stilren måte. Så kan du garantere at kobolt kjøpt fra Cuba er "ren" combolt? Det finnes ingen barn der? Ikke noe påtvunget overtid? 

 

Samt kan du navngi de du mener dreper folk hos VW? Jeg regner med at de som står og skrur på bilene i fabrikkene ikke i følge deg dreper folk? 

 

OK, vi kan gjerne bruke matte, sjølv om erfaring tilseier at du aldri har prøvd det sjølv:

I Q4 2018 produserte Tesla 140.000 Model 3 og 27.600 Model S/X. Det vert:

140.000 * 4,5 kg + 27.600 * 7 kg = 823,2 tonn kobolt. Det tilsvarer eit årsforbruk på 3.293 tonn kobolt. Mindre enn det som vert produsert i Kristiansand av canadisk malm:

https://www.industri...e-kristiansand/

 

Du glemte å ta med årene 2012 frem til 2018 med eldre batterier som brukte opp til 60% mer kobolt. 

 

Det som er synd er at man ikke ser en reaksjon før media tar det opp. Hva skjedde de årene før mediene tok opp problematikken? Hvorfor klarer Tesla å produsere billigere batterier kontra resten når de hvilte seg på batteriprodusenter først? Kjøper de kobolt fra 100% sikre kilder, så koster det mer enn hvis man kjøper det fra "suppliers" som tilbyr det billig. Der er det vanskeligere å vite hvor det kommer ifra. 

 

Det er null hald i teorien om at Tesla er avhengige av kobolt frå Kongo, eller nokon gong har vore det.

 

Dette er tull. Selv Tesla sier at de ikke kan være 100% sikre på at de har alt under kontroll. Alt de kan gjøre er å teste "supply-kjeden" for om det er noe muffens der. Denne rekka med folk som ønsker å tjene så mye penger som mulig. Det ville vært ekstremt rart om de har vært såpass heldige at de aldri har gjort avtaler som har gitt dem en billig pris - av en grunn. 

 

Neppe. Det er i so fall veldig langreist kobolt. VW har mykje kortare veg til gruvene i Kongo enn til Ny-Kaledonia.

 

 Spiller ingen rolle når frakt på skip koster en brøkdel av totalen. 

 

Med so lågt kobolt-forbruk vert det veldig mykje enklare å skalere opp batteriproduksjonen.

 

Bruke mye kobolt i batteriene = lage færre batterier.

Bruke lite kobolt i batteriene = lage flere batterier. 

 

Totalen er fremdeles den samme. 

 

Dersom det var Tesla i 2019 han sikta til – og det var det nok ikkje – tok han feil.

 

"De neste par årene" handler om hva da, isåfall? 

 

Det er ikkje sant at kobolt frå Kongo er billigare. Kobolt er eit metall. Det er ikkje slik at same metall frå ulike land vert omsett til ulik pris. 

 

 

Dette er tuill. Det er som å si at diamanter har samme pris per "carat" . Det stemmer for oss forbrukere, men det stemmer ikke i hele verdikjeden. 

 

Tesla har sikra leveransar gjennom langsiktige avtaler direkte med produsentar av kobolt (og litium), og veit difor kvar metallet kjem frå.

 

Også tull. Da hadde de ikke trengt å kvalitetssikre verdikjedene sine når det gjelder kobolt. 

 

"The number of suppliers has significantly increased due to the Model 3 program, but Tesla says that the number of smelters has nonetheless been reduced, which the automaker explains by “an increased awareness by the suppliers of RMI’s smelter database,” which assessed refiners and smelters."

 

Hvorfor har de redusert "smelters" i etterkant av mediaoppstyret? 

Hadde du hatt full kontroll fra start av, så er det jo rart at man kutter ut noen folk i ettertid?

 

det er naivt å tru at dei har reelle planar om å nå dette målet. 

 

Da sier du indirekte at du ikke har tru på elbiler. Så du må bestemme deg. Hvis alt VW tenker på er penger, og de gjør alt for å nå målet, så betyr det adjø til mindre firmaer som Tesla. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi nettopp dieselgate viser at VW er et selskap som gjerne tyr til kriminelle/miljøskadelige handlinger av profitthensyn. Det er fint at de nå prøver å skjerpe seg men siden rullebladet deres er så ettertrykkelig møkkete allerede må de finne seg i en solid dose skepsis frem til bevisene på deres nyvunne miljøengasjement ruller på en vei nær oss.

Det gjør samtlige bilprodusenter. Så da regner jeg med at du sykler til og fra jobb? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fordi vi har erfart at Volkswagen har det med å lyge og jukse, og har ingen skruplar med å gjere det sjølv om dei veit det kostar tusenvis av menneske livet. Volkswagen er eit tvers gjennom uetisk selskap, og vi har erfart at vi ikkje kan lite på det dei seier.

Er det Hitler du er sinna på? Eller Martin Winterhorn? Begge to har ikke noe med VW å gjøre lengre. Så hvorfor straffe redelige arbeidere som ikke hadde noe med dieselgate å gjøre?
Hitler har sovidt eg veit aldri jobba i Volkswagen.

 

Trur du Winterhorn personleg skreiv jukseprogramvare og droppa planane om e-mobilitet? Det trur ikkje eg. Dette sit djupt på fleire nivå i selskapet. Dei tilsette har motarbeidd både overgang til elbilar og strengare utsleppskrav i EU gjennom sine organisasjonar, fordi det vil føre til at mange mister jobben. Elbilar har mykje færre delar. Korkje utsleppsjukset eller manglande vilje til å fylgje opp tidlegare elbilplanar er verket til ein mann åleine.

 

Hva er alternativet? Mener du at man skal legge ned hele firmaet? Isåfall trur jeg du vil bistå med en grei "bunch"  ( over 600,000 mennesker som forsøger sine familier) av familier som absolutt ikke har noe skyld i å stå der uten jobb.

Eg trur firmaet kjem til å leggje ned seg sjølv meir eller mindre. Dersom VW ikkje gjer noko drastisk, og faktisk satsar på elbilar, kjem VW til å vere ein liten bilprodusent om nokre år. Det dei kjem med er for lite for seint.

 

Hvis det er slik at du aldri skal ha en bil igjen som jukser med ett eller annet, så trur jeg det er på tide å kjøpe en sykkel. Der er det nok lite juks å se.

Heilt seriøst? Er massemord på linje med å "jukse med et eller annet" i di verd?

 

 

Geografi er heller ikkje di sterke side, forstår eg. Har du nokon? På digrammet ditt ser eg dei nordamerikanske landa Canada og Cuba med 4% kvar. Det vert 8%. Legg til 2% for Ny-Kaledonia, so er vi oppe i 10%. Tesla brukar mykje mindre enn det.

Hehe, ok. Så Tesla alene tar for seg all denne kobolten som er ren? Trur du virkelig på deg selv når du sier dette? Det er altså ingen andre som har noe med denne kobolten å gjøre, siden Tesla "eier" alt? 
Nei, eg har gjort det tindrande klårt at Tesla ikkje har bruk for meir enn ein liten del av det.

 

 

OK, meiner du det er likestillt med mord å kjøpe kobolt frå gruver på Cuba?

Cuba er ikke akkurat kjent for å gjøre ting på en stilren måte. Så kan du garantere at kobolt kjøpt fra Cuba er "ren" combolt? Det finnes ingen barn der? Ikke noe påtvunget overtid?

 

Samt kan du navngi de du mener dreper folk hos VW? Jeg regner med at de som står og skrur på bilene i fabrikkene ikke i følge deg dreper folk?

No er du berre ynkleg. Korleis klarer du å synke so djupt i innlegg etter innlegg? Det finst ungar i Noreg. Det er ikkje dermed autiomatisk sant at norsk aluminium er produkt av bornearbeid. På Cuba går ungane på skulen, ikkje på jobb. Det er ikkje min jobb å etterforske Volkswagen, og sjølv dei som etterforskar vil neppe gå ut med namn på mistenkte slik du krev.

 

 

OK, vi kan gjerne bruke matte, sjølv om erfaring tilseier at du aldri har prøvd det sjølv:

I Q4 2018 produserte Tesla 140.000 Model 3 og 27.600 Model S/X. Det vert:

140.000 * 4,5 kg + 27.600 * 7 kg = 823,2 tonn kobolt. Det tilsvarer eit årsforbruk på 3.293 tonn kobolt. Mindre enn det som vert produsert i Kristiansand av canadisk malm:

https://www.industri...e-kristiansand/

 

Du glemte å ta med årene 2012 frem til 2018 med eldre batterier som brukte opp til 60% mer kobolt.

Du må verkeleg lære deg grunnleggjande rekning. Prøv å multiplisere med bilproduksjonen i dei åra – det er nok å ta vekk Model 3 – so ser du at Tesla brukte mykje mindre kobolt til saman då. Eg veddar på at alle andre lesarar av TU klarer å sjå det sjølve utan hjelp.

 

Det som er synd er at man ikke ser en reaksjon før media tar det opp. Hva skjedde de årene før mediene tok opp problematikken? Hvorfor klarer Tesla å produsere billigere batterier kontra resten når de hvilte seg på batteriprodusenter først? Kjøper de kobolt fra 100% sikre kilder, så koster det mer enn hvis man kjøper det fra "suppliers" som tilbyr det billig. Der er det vanskeligere å vite hvor det kommer ifra.

Nei, det gjer det ikkje. For produsentane har det like stor verdi å vite at dei heilt sikkert vert kvitt den mengda kobolt som Tesla har kontrakt på å kjøpe, som det har for Tesla å vite at dei heilt sikkert får tak i kobolt. Begge tener på å kutte ut alle andre mellomledd. Difor er det ikkje dyrare for Tesla å kjøpe direkte frå produsent. Tvert imot. Når dei fyrst kjøper direkte frå produsent, kan dei velje ein produsent i nærleiken for å spare pengar på transport.

 

Tesla brukar både kobolt og nikkel. Mykje meir nikkel enn kobolt. Då gjev det i tillegg meining å kjøpe begge deler frå same produsent. For dei fleste koboltprodusentar utanfor Kongo er kobolt eit biprodukt frå raffinering av nikkel.

 

 

Dersom det var Tesla i 2019 han sikta til – og det var det nok ikkje – tok han feil.

"De neste par årene" handler om hva da, isåfall?
Ikkje Tesla. Det har eg rekna ut for deg.

 

 

Det er ikkje sant at kobolt frå Kongo er billigare. Kobolt er eit metall. Det er ikkje slik at same metall frå ulike land vert omsett til ulik pris. 

Dette er tuill. Det er som å si at diamanter har samme pris per "carat" . Det stemmer for oss forbrukere, men det stemmer ikke i hele verdikjeden. 
No er du laterleg att. Handelen med metall som kobolt og kopar har ingentting til felles med diamantar.

 

 

Tesla har sikra leveransar gjennom langsiktige avtaler direkte med produsentar av kobolt (og litium), og veit difor kvar metallet kjem frå.

Også tull. Da hadde de ikke trengt å kvalitetssikre verdikjedene sine når det gjelder kobolt. 

 

"The number of suppliers has significantly increased due to the Model 3 program, but Tesla says that the number of smelters has nonetheless been reduced, which the automaker explains by “an increased awareness by the suppliers of RMI’s smelter database,” which assessed refiners and smelters."

 

Hvorfor har de redusert "smelters" i etterkant av mediaoppstyret?

Pga Cuba. Det er eit canadisk selskap som driv nikkelgruver på Cuba. Malmen (nikkelmalm inneheld som regel kobolt i tillegg) vert ikkje raffinert på Cuba, men i same raffineri som dei brukar til raffinering av noko av den canadiske malmen. Difor kunne det vere spor av cubansk kobolt i batteria til Tesla, sjølv om Tesla på papiret kjøper canadisk kobolt. Det ville Tesla unngå, og unngår difor nikkel og kobolt frå dei raffineria. Veldig enkelt.

 

Malmen frå Kongo er av ein annan type, og vil aldri hamne i eit nikkelraffineri.

 

 

det er naivt å tru at dei har reelle planar om å nå dette målet.

Da sier du indirekte at du ikke har tru på elbiler. Så du må bestemme deg. Hvis alt VW tenker på er penger, og de gjør alt for å nå målet, så betyr det adjø til mindre firmaer som Tesla.
Ingen fare. VW klarer ikkje å snu seg fort nok. Heile organisasjonen er pill roten. Dei kjem til å sjå etter nye snarvegar. Kven var det i EU som var imot strengare utsleppskrav til bilindustrien? Det var Tyskland. Tyske politikarar høyrer på tyske bilprodusentar og arbeidstakarorganisasjonar.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Panasonic Corp expects to more than triple its cobalt consumption in five years’ time.

 

Executive Elon Musk recently told analysts on the company’s first-quarter results call: “We think we can get the cobalt to almost nothing.”

 

 

Panasonic Corp said it was unable to determine how much of the cobalt used in batteries it makes for Tesla cars comes from Cuba.

 

 

Panasonic said it was unable to tell how much cobalt sourced from Cuba via its Canadian supplier ended up in the batteries it provided to the U.S. market

“Panasonic has chosen to suspend its relationship with its Canadian supplier,”

Panasonic buys cobalt from Sherritt and the metal is then turned into specialized cobalt chemicals by a contractor, according to the sources.

Sherritt produces Cobalt at the Moa mine in Cuba, a 50-50 joint venture between the Canadian company and the state-owned General Nickel Company of Cuba.

 

 

Panasonic is also supplied with cobalt chemicals by Sumitomo Metal Mining Co Ltd

Sumitomo declined to comment on its supply chain.

 

When asked about a potential cobalt supply crunch, a Panasonic spokeswoman said, after the Reuters report, that the company “will secure its demand of cobalt from existing and new sources”. The procurement from the Canadian supplier it suspended was not a majority, she added.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gjør samtlige bilprodusenter. Så da regner jeg med at du sykler til og fra jobb?

Da er du i gang med å prøve å vri dette vekk fra VW igjen. Hold deg til tema nå!

 

Så vidt jeg har fått med meg fra dieselgate er VW dessuten *værst*, da hjelper det lite å peke på andre..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trur du Winterhorn personleg skreiv jukseprogramvare og droppa planane om e-mobilitet? Det trur ikkje eg. Dette sit djupt på fleire nivå i selskapet. Dei tilsette har motarbeidd både overgang til elbilar og strengare utsleppskrav i EU gjennom sine organisasjonar, fordi det vil føre til at mange mister jobben. Elbilar har mykje færre delar. Korkje utsleppsjukset eller manglande vilje til å fylgje opp tidlegare elbilplanar er verket til ein mann åleine.

 

Ok, så samtlige av de over 600,000 ansatte i det firmaet er pil-råttent? 

 

Ikke glem at dette faktisk også involverer staten Tyskland også, som har vært klar over dette. Så hvis du først skal rope "DRAP!" så kan det jo være greit å faktisk få vite hvem du mener er ansvarlig her. Eller skal vi bare dra alle over en kam? 

 

Eg trur firmaet kjem til å leggje ned seg sjølv meir eller mindre. Dersom VW ikkje gjer noko drastisk, og faktisk satsar på elbilar, kjem VW til å vere ein liten bilprodusent om nokre år. Det dei kjem med er for lite for seint.

 

Har du lest 2017 presentasjonen? Nei? Tenkte meg det. 

Snart kommer vell 2018 resultatene også, så da har du jo litt å sammenligne med. 

 

Heilt seriøst? Er massemord på linje med å "jukse med et eller annet" i di verd?

 

 Det er ikke greit å jukse med eventuelle liv som går tapt på den andre enden i ett område, mens når det skjer der hvor Tesla er involvert, så lukker vi øynene og kikker en annen retning. 

 

Kobolt mining gjort på inhumane måter tar menneskeliv. 

 

Nei, eg har gjort det tindrande klårt at Tesla ikkje har bruk for meir enn ein liten del av det.

 

Og jeg spør hvordan de klarer å karre seg til majoriteten av lovlige kobolt midler, når hele verdenen ønsker kloa si i de samme mengdene nå som alle øynene følger med? Samt, hvorfor kuttet de bånd med enkelte leverandører i ettertid av medie-oppstyret? 

 

Det er ikkje min jobb å etterforske Volkswagen, og sjølv dei som etterforskar vil neppe gå ut med namn på mistenkte slik du krev.

 

Men det er greit å si at alle som jobber innenfor VW er pil-råtne, og bedriver massemord? Enten må du jo faktisk gjøre litt etterforskning for å finne navn du kan peke mot, hvis ikke blir dette bare tull. 

 

Du må verkeleg lære deg grunnleggjande rekning. Prøv å multiplisere med bilproduksjonen i dei åra – det er nok å ta vekk Model 3 – so ser du at Tesla brukte mykje mindre kobolt til saman då. Eg veddar på at alle andre lesarar av TU klarer å sjå det sjølve utan hjelp.

 

Ikke akkurat et svar til spørsmålet, var det det? Men fint å kunne bedrive litt personangrep når man unngår spørsmålene. 

 

Hvor kom kobolten fra? Hvorfor er ikke Tesla bare 100% åpne om hvor de har fått kobolt fra, hvem som er leverandørene? 

 

Det som er synd er at man ikke ser en reaksjon før media tar det opp. Hva skjedde de årene før mediene tok opp problematikken? Hvorfor klarer Tesla å produsere billigere batterier kontra resten når de hvilte seg på batteriprodusenter først? Kjøper de kobolt fra 100% sikre kilder, så koster det mer enn hvis man kjøper det fra "suppliers" som tilbyr det billig. Der er det vanskeligere å vite hvor det kommer ifra.

 

Nei, det gjer det ikkje. 

Nei vell.... 

 

Når dei fyrst kjøper direkte frå produsent, kan dei velje ein produsent i nærleiken for å spare pengar på transport.

 

Så kom med svaret da. Hvor er kildene på hvor alt kobolten de bruker kommer ifra? Tesla gir jo ikke ut dette selv, så du må jo ha litt "inside information" her, siden du kan påstå at du vet dette. 

 

Når Panasonic går ut og sier at de kutter ut "supplier" på bakgrunn av Tesla, så tilsier det jo at Tesla ikke har 100% kontroll selv. 

 

No er du laterleg att. Handelen med metall som kobolt og kopar har ingentting til felles med diamantar.

 

 

Du påstår at prisen for kobolt er det samme uansett hvor man kjøper det fra. Det er det ikke om man tar med hele verdikjeden. 

 

Ingen fare. VW klarer ikkje å snu seg fort nok. Heile organisasjonen er pill roten. Dei kjem til å sjå etter nye snarvegar. Kven var det i EU som var imot strengare utsleppskrav til bilindustrien? Det var Tyskland. Tyske politikarar høyrer på tyske bilprodusentar og arbeidstakarorganisasjonar. 

 

VW er et børsnotert selskap. Trur du investorer hadde blitt værende om de ikke trudde VW tok grep i toppen, etter dieselgate? Om de ikke tar imot elbilsegmentet med åpne armer? 

 

Om du trur de kun er ute etter penger, og ikke går for elbiler, så sier du indirekte at du ikke har tru på elbil-industrien? Bestem deg. 

 

Eventuelt så mener du at alle kinesiske selskaper, alle 150 av dem, som nå satser på elbiler, gjør det for seint siden Tesla var først ute. Rivian som har investorer hengende bak seg er for seint ute, siden Tesla er først ute. 

 

Greit nok at man liker et merke, men så blind for alt annet er det litt latterlig at man er. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å støtte opp under noen av påstandene til ukultren i VW; anbefaler å lese følgende artikkel: http://fortune.com/longform/volkswagen-dieselgate-electric-fix/

Stod mye bra der, positivt og negativt, men som illustrerer at selskapet har vært gjennomsyrt råttent. At dem forsøker å endre på det nå er vel bra, men viktig å huske historien.

Denne formuleringen kan jeg være enig i. Man skal ikke glemme bak-historien, men man må vell ha trua på rettssystemet rundt om kring i verdenen til at man faktisk fakker og straffer de som var involverte her. Det er ikke bare USA som har gått til sak mot VW angående Dieselgate. Det er en haug av land. 

 

Dermed syns jeg det er tåpelig at man nå i ettertid skal straffe alle 600,000 arbeiderne som jobber hos VW som har hatt absolutt null med dieselgate å gjøre. 

 

Har man noe imot noen av de nyansatte på toppen, så får man heller komme med navn, og forklare hvorfor de er pil-råtne. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...