The Very End Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 (endret) Og der har du avskrevet deg fra samtalen. Om du ikke er villig til å diskutere og reflektere over andres synspunkter så er du ikke på jakt etter en samtale, men kun å presentere meningen(e) dine. Og ja, vi går i sirkler, akkurat som VW - sier dem skal gjøre noe, vi venter, sier litt mer, og vi venter mer etc. etc. Vi får være enige om å være uenige ang. VW's forhold til snakk og handling. Nei, når ting går i sirkler, så føler jeg det er meningsløst å bruke tiden min på å skrive her inne. Dette med "lovnader" har jeg tatt for meg, og sagt min mening rundt det. Om det da til stadighet skal opp igjen, så forstår jeg at enkelte personer er låst til sin mening og ikke kommer ut derifra. Les svaret over her angående dieselgate. VW var ikke alene der. Hva slags bil kjører du nå? En elektrisk bil? Hvor kommer kobolten i batteriene dine fra? Igjen, du fokuserer på hva andre gjør, la oss heller fokusere på hva VW gjør, ikke hva alle andre gjør. Og å ta inn debatten ang. batteriteknologi generelt føler jeg også er litt sidesporing av samtalen. Jeg kjører en brukt Leaf, sikkert barnearbeid og kobolt og faenskap innvolvert. Ikke stolt, men var bedre enn min gamle dieselbil. Små skritt i riktig retning osv. Ideelt sett burde jeg brukt kommunal transport, men dessverre går bussen kun 4 ganger om dagen så litt vanskelig (ikke unnskyldning, men en faktor). Jeg er dog enig i at mye av problemet med Diselgate er at det er landsomfattende. Det er ikke enkelt, men handling > ord. Jeg ønsker VW velkommen når dem omsider kommer, og har troa på at dem kan lage gode biler. Men vi må da altså se dette først. Jeg har ingen intensjon om å kjøre VW i grøfta, for det er også ikke så gunstig. Endret 19. februar 2019 av The Very End 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 (endret) Igjen, du fokuserer på hva andre gjør, la oss heller fokusere på hva VW gjør, ikke hva alle andre gjør. Og å ta inn debatten ang. batteriteknologi generelt føler jeg også er litt sidesporing av samtalen. Jeg kjører en brukt Leaf, sikkert barnearbeid og kobolt og faenskap innvolvert. Ikke stolt, men var bedre enn min gamle dieselbil. Små skritt i riktig retning osv. Ideelt sett burde jeg brukt kommunal transport, men dessverre går bussen kun 4 ganger om dagen så litt vanskelig (ikke unnskyldning, men en faktor). Jeg er dog enig i at mye av problemet med Diselgate er at det er landsomfattende. Det er ikke enkelt, men handling > ord. Jeg ønsker VW velkommen når dem omsider kommer, og har troa på at dem kan lage gode biler. Men vi må da altså se dette først. Jeg har ingen intensjon om å kjøre VW i grøfta, for det er også ikke så gunstig. Hva VW gjør handler om bunnlinjen. Det at de er et børsnotert selskap tvinger dem til å måtte ta større svinger, fremfor å snu 180 grader og gjøre som de vil på dagen. Elbiler har vi sett at ikke har vært lønnsomt før nå i det siste, så nå er tiden det faktisk gir mening å faktisk skru opp krana og la vannet renne. Ikke for 10 år siden, og ikke for 5 år siden. Samtidig vet vi at batterier er og vil være et flaskehals gående fremover siden man faktisk nå, som med dieselgate, faktisk krever at råmaterialer helst ikke kommer fra barnhender - som jo gjør at man kutter ut en haug av det som egentlig var tilgjengelig tidligere. VW I.D (Neo) skal jo produseres nå i slutten av året. Samtidig ser vi at prototyper finnes på veiene. Det finnes flere youtube klipp av dem, samt tester der det omtrent virker som om de som har fått testet dem står og tripper over det at de ønsker å fortelle oss mer om dem. Så det ser ut til at bilen faktisk har noe for seg - at de gjør noe rett. Har du sett denne? Endret 19. februar 2019 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 Nei, når ting går i sirkler, så føler jeg det er meningsløst å bruke tiden min på å skrive her inne. Dette med "lovnader" har jeg tatt for meg, og sagt min mening rundt det. Om det da til stadighet skal opp igjen, så forstår jeg at enkelte personer er låst til sin mening og ikke kommer ut derifra. ... Her er det du som graver deg ned. Det at VW sine gamle løgner ikke kom i form av børsmeldinger er *ikke* en gyldig unnskylding. VW har på ingen måte gjort opp for gamle synder så de(og du) må bare finne deg i at dette kommer opp gang på gang. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 (endret) Her er det du som graver deg ned. Det at VW sine gamle løgner ikke kom i form av børsmeldinger er *ikke* en gyldig unnskylding. VW har på ingen måte gjort opp for gamle synder så de(og du) må bare finne deg i at dette kommer opp gang på gang. Si hva du vill. VW som tjener penger nok med de valgene de har gjort bryr seg ikke. Endret 19. februar 2019 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 Si hva du vill. VW som tjener penger nok med de valgene de har gjort bryr seg ikke.Jepp, de velger å tjene penger ved å *jukse*. Dessuten er det åpenbart penger å spare på å kun snakke om å satse på elbiler fremfor å faktisk satse. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 Jepp, de velger å tjene penger ved å *jukse*. Dessuten er det åpenbart penger å spare på å kun snakke om å satse på elbiler fremfor å faktisk satse. På lik linje som Tesla, med andre ord. Det er ikke før man sier ifra, at kobolten helst ikke burde komme fra barnehender, at det gjøres noe med det. Det er penger å spare på å faktisk vente med å selge biler som man for noen år siden ville blitt tvunget til å selge med tap. Slik Tesla gjorde. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 Enten var CEO's tvunget til å gjøre dette, eller så pratet dem sammen og ble enige om at sånn måtte det bli - så lenge noen startet kjøret med å jukset slik at reglene ble dyttet kjappere nedover enn teknologien tillot at det var mulig.Dette må vere den dårlegaste orsakinga for massemord eg nokon sinne har høyrt. Dei klarde fint utsleppskrava når jukseprogramvaren var på. Fiksen er ny programvare og ein liten dimp som endrar luftstraumen i inntaket på enkelte bilar. Det var ikkje eit teknologisk problem for fem øre. VW såg at dei kunne presse meir effekt ut av motoren, og at kunden slapp å fylle AdBlue, dersom dei juksa. Konsekvensen av jukset er at mange tusen døyr for tidleg, men for VW er menneskeliv ein uvesentleg innsatsfaktor for litt meir profitt. Det kostar jo ikkje VW noko at folk som pustar eksosen deira døyr, men det er dyrt om folk ikkje kjøper dieselmotorane deira fordi dei kjennest litt daffe og brukar AdBlue. Ikkje kom her med at andre gjorde det. VW kunne varsla i staden for å drepe folk, dersom dei oppdaga at andre juksa. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 (endret) Dette må vere den dårlegaste orsakinga for massemord eg nokon sinne har høyrt. Har du i det hele tatt lest om Dieselgate? Samt ettervirkningen nå som man startet å teste andre biler også? Tidligere så var det vanlig at landene gjorde dette lokalt. Regjering og alt snudde seg bort siden det å stoppe bilproduksjonen lokalt med mange titals/hundretals tusen ansatte hadde blitt berørt. Massemordet rundt dette omhandler en haug av bil-produsenter, så man må angripe og ta roten i det hele. Ikke kun ett firma blant tiltalts firma som gjorde og fremdeles gjør det samme om man ser på resultatene nå i ettertid. Ikkje kom her med at andre gjorde det. VW kunne varsla i staden for å drepe folk, dersom dei oppdaga at andre juksa. Det er sant, det kunne de gjort. Men det kunne Suzuki, Renault, Nissan, Open, Hyuindai, MB, Kia, Ford, Land Rover, Peugeot, Toyota, Volvo, Honda, Mazda m.m gjort også. https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2016_09_Dieselgate_report_who_what_how_FINAL_0.pdf Poenget er at om man skal angripe noen for dette, så må man faktisk ta alle involverte. Ikke kun VW som fikk 100% av støyten rundt noe som alle var involverte i. https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/2018_07_18_Commission_non-paper_WLTP_manipulation.pdf Idag så skrur man opp CO2 nivåer hos de nye motorene, slik at man kan skru det ned neste gang det er krav om det, mens man samtidig kan bruke de samme motorene. Dette foregår hos SAMTLIGE produsenter. Penger rår, og slik vil det alltid være. Man er rimelig grønn i nepa om man trur Tesla er et englebarn og ikke tenker på penger først. Det er like mye mord i gruvene i kongo for å hente ut kobolt. Nå som media tok tak, så stenger man en "pipeline" inn dit, og åpner samtidig en annen. Endret 19. februar 2019 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 (endret) Moderatormelding 4 innlegg er fjernet fra tråden pga krangling. Vennligst ro ned retorikken her. Jeg forventer en saklig debatt.Minner om hva retningslinjene sier: Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig. Tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Endret 19. februar 2019 av Uderzo Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 (endret) Jeg har svart deg. Du glemmer essensielle ord i det de sier. Ord som "expected" og "plans" tilsier at de snakker om sine prognoser. Jeg forstår ikke at enkelte her inne forventer at folk skal kunne spå fremtiden. Tesla juger så det spruter om du setter de samme standardene du har for VW mot Tesla, men det nekter du å gjøre. Tesla har satt noen saftige prognoser de også, som de har bommet på flere ganger - men som sagt. Det er lov å ha høye standarder for hvor man ønsker å være i fremtiden. Det er ikke løgn selv om man bommer litt. Problemer kan oppstå fra prognosen ble satt til man faktisk er der, og ser at batterier er en flaskehals. For eksempel. Jada, og det er det som er problemet. Mange store ord og fagre løfter (eller prognoser eller hva faen du nå ønsker å kalle det), men det blir ikke fulgt opp. Når disse løftene (eller prognoser eller hva faen du nå ønsker å kalle det) har blitt gjentatt flere ganger uten at de har blitt forsøkt fulgt opp engang så blir enda nyere løfter (eller prognoser eller hva faen du nå ønsker å kalle det) lite troverdige. Nei, man kan ikke spå fremtiden, men man kan i det minste vise at man gjør et forsøk på å følge opp løfter (eller prognoser eller hva faen du nå ønsker å kalle det). Tesla ligger kanskje bak den oppdaterte målsetningen sin (husk at de ligger foran den opprinnelige), men det er ikke fordi de ikke har prøvd! De har virkelig prøvd. VW har derimot ikke prøvd i det hele tatt. Det er forskjellen. Viljen henger ikke alltid sammen med virkeligheten. Selv om jeg ønsker å kunne hoppe 5 meter opp i lufta, så stemmer ikke det med hva virkeligheten gir meg i muligheter. Så det du sier er at VW kom med løfter (eller prognoser eller hva faen du nå ønsker å kalle det) de visste var helt umulige å oppfylle? "The true scandal of Dieselgate in Europe is national regulators turning a blind eye to the glaring evidence of test cheating with the sole purpose of protecting their national carmakers or their own business. This is killing tens of thousands of people annually. We need a European watchdog to stop EU member states protecting their national champions and to ensure the single market for vehicles operates in the interests of all citizens,” Greg Archer said.[/size] Problemet med Dieselgate er at dette er noe som var landsomfattende. Land som Italia, Tyskland, England etc som har fabrikanter hos seg, snudde seg mot resultatene siden det å straffe sine egne, med egne arbeidsplasser ikke akkurat var i deres interesse. Som sagt, dette var mye større en VW, og hvis man skal straffe VW med dette - så kan det være lurt å faktisk gjøre litt ettersøk selv, for sjansen er at hvis du byttet ut en VW bil med en annen fossil bil i etterkant, så står du fremdeles med møkk opp til knærne med en fabrikant som gjorde akkurat det samme som VW gjorde. Samt lagde bilene sine i et land som viste om problematikken, men som ikke gjorde noe med det. Godt poeng. Fossilmafiaen er banditter hele gjengen. Sleng dem i fengsel og legg ned hele dritten. Endret 19. februar 2019 av hekomo 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 VW har derimot ikke prøvd i det hele tatt. Jeg har forklart hvordan det er vanskeligere for et stort etablert firma å bare snu 180 grader å gjøre som de vil, når pengene rår et annet sted. Men du hopper over dette hver gang og bare gjentar det samme, så jeg gidder ikke gjenta meg. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 Da bekrefter du altså at de kom med løfter/prognoser/målsetninger de visste ikke var mulig å nå? Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 Dette må vere den dårlegaste orsakinga for massemord eg nokon sinne har høyrt.Har du i det hele tatt lest om Dieselgate?Absolutt ingen ting eg har lese om Dieselgate forsvarer at VW involverte seg i massemord for å tene pengar, i staden for elbilsatsinga dei lova. Poenget er at om man skal angripe noen for dette, så må man faktisk ta alle involverte. Ikke kun VW som fikk 100% av støyten rundt noe som alle var involverte i.Whataboutismen når nye høgder. Det er ingen som klandrar VW for noko anna enn det VW har gjort. Det er haugevis av massemordarar gjennom historia. Somme av dei har til og med hatt profittmotiv, som VW. Det orsakar ikkje VW på nokon som helst måte. Dei andre får ta sjølvstendig ansvar for sine handlingar. Penger rår, og slik vil det alltid være. Man er rimelig grønn i nepa om man trur Tesla er et englebarn og ikke tenker på penger først. Det er like mye mord i gruvene i kongo for å hente ut kobolt. Nå som media tok tak, så stenger man en "pipeline" inn dit, og åpner samtidig en annen. Dårleg forsøk. Tesla har alltid gjort eit poeng av at dei kjøper kobolt frå andre stader enn Kongo. Veit du kvar VW får kobolt frå? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 Da bekrefter du altså at de kom med løfter/prognoser/målsetninger de visste ikke var mulig å nå? De viste ikke var mulig å nå? Nå tøyser du fælt. Enten så kan de komme med spåkulen sin og se alle tall som er nødvendig inn i fremtiden for å med vilje juge om noe, ellers så gjør de som alle andre og holder en prognose mot hva de trur vil skje. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 (endret) Absolutt ingen ting eg har lese om Dieselgate forsvarer at VW involverte seg i massemord for å tene pengar, i staden for elbilsatsinga dei lova. Hvorfor kun involvere VW? Hvorfor ikke ta for deg absolutt alle som var med på dette, og som fremdeles idag jukser med CO2 målninger? Det er ingen som klandrar VW for noko anna enn det VW har gjort. Det er haugevis av massemordarar gjennom historia. Somme av dei har til og med hatt profittmotiv, som VW. Det orsakar ikkje VW på nokon som helst måte. Dei andre får ta sjølvstendig ansvar for sine handlingar. Det er ingen som klandrer Tesla for måten de har fått tak i Kobolt heller. Trur du virkelig de ikke var klar over at forholdene i Kongo var dårlige når man kjøpte kobolt hentet derifra? Skal du angripe noen for noe, så får du behandle alle under samme forhold. In 2014, a spokesperson for Tesla promised to use only cobalt mined in North America. Samtidig, hvis man beregner på mengden kobolt brukt i batteriene til Tesla, så ser man at det er 100% umulig at de kun har brukt kobolt hentet fra Nord Amerika. Hvorfor stiller du dem ikke til vegs rundt dette? Barn som dør i gruvene er da helt forferdelig det også. Penger rår. Det er grunnen. But mining industry analysts like Gino Chitaroni say that's just not possible. "It is highly unlikely that there's gonna be enough cobalt to come out of here in the next year to two years that would satisfy any needs in the EV market in North America," Chitaroni said. https://www.cbsnews.com/news/congo-child-labor-apple-tesla-cobalt/ https://arstechnica.com/cars/2018/07/new-tesla-batteries-likely-have-small-amounts-of-illegal-cobalt/ http://www.mining.com/web/elon-musks-worst-nightmare-child-labor-cobalt-supply/ Forsvaret til Tesla er: "Vi beveger oss bort fra Kobolt uansett." Akkurat som om det gjør det bedre, at de beviselig fremdeles kjøper kobolt fra barnhender men at det kun er midlertidig? Dette skjer gang på gang. Man stopper en "pipeline" fordi mediene får tak i det. Også åpner man en annen, like jævlig korrupt og dårlig pipeline fordi man er tvunget til det, om man skal klare å nå kravene satt fra investorer. Dårleg forsøk. Tesla har alltid gjort eit poeng av at dei kjøper kobolt frå andre stader enn Kongo. Veit du kvar VW får kobolt frå? Hva de sier og hva som er realiteten kan det være greit å lese seg opp i. Mengden Kobolt som kommer fra "rene" kilder er ikke nok til mengden batterier som Tesla lager. Hvor kommer resten fra? Samtidig skryter dere av at Tesla klarer å lage de billigste batteriene, samtidig som Kobolt hentet fra lovlydige plasser, koster mye mer enn Kobolt hentet fra Cuba og Kongo. Rart. Endret 19. februar 2019 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 ... Er du lei av å forsvare VW siden du nå angriper Tesla? 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 Er du lei av å forsvare VW siden du nå angriper Tesla? Jeg angriper Tesla for å vise et dobbeltmoral - som vanlig. Er det ikke irriterende at jeg kun tar for meg Tesla angående kobolt-kjøp, når jeg egentlig burde tatt med alle som lager elbiler, som lager mobiler, som lager bærbare PC'er etc? 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 (endret) De viste ikke var mulig å nå? Nå tøyser du fælt. Enten så kan de komme med spåkulen sin og se alle tall som er nødvendig inn i fremtiden for å med vilje juge om noe, ellers så gjør de som alle andre og holder en prognose mot hva de trur vil skje. En prognose fra 2010 som de holdt fast ved i 2013? Endret 19. februar 2019 av hekomo Lenke til kommentar
oophus Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 (endret) En prognose fra 2010 som de holdt fast ved i 2013? Hvorfor har ikke Tesla solgt $35 k TM3 når det er den bilen de viste frem og annonserte bilen som? Det er den bilen folk flest stod på venteliste for å få. Hvor lenge skal de måtte stå i venteliste? Doooooobbeltmoral. Endret 19. februar 2019 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 (endret) Hvorfor har ikke Tesla solgt $35 k TM3 når det er den bilen de viste frem og annonserte bilen som? Det er den bilen folk flest stod på venteliste for å få. Hvor lenge skal de måtte stå i venteliste? Doooooobbeltmoral. Fordi de ikke har fått ned produksjonskostnadene nok til å kunne selge den med overskudd. Men i motsetning til VW så viser de at de faktisk prøver alt de kan. De har allerede klart å få ned prisen på Model 3 fra det den kostet opprinnelig. Jeg angriper Tesla for å vise et dobbeltmoral - som vanlig. Er det ikke irriterende at jeg kun tar for meg Tesla angående kobolt-kjøp, når jeg egentlig burde tatt med alle som lager elbiler, som lager mobiler, som lager bærbare PC'er etc? Nei, det er ikke irriterende, bare en avsporing. I tillegg til at Tesla har en ekstremt lav andel kobolt i batteriene sine, og jobber mot å fjerne det helt. Dette i tillegg til at de kun får kobolt fra andre steder enn Kongo. Samtidig, hvis man beregner på mengden kobolt brukt i batteriene til Tesla, så ser man at det er 100% umulig at de kun har brukt kobolt hentet fra Nord Amerika. Hvorfor stiller du dem ikke til vegs rundt dette? Barn som dør i gruvene er da helt forferdelig det også. I en av artiklene dine står det at Tesla får kobolt fra Cuba, ikke Kongo. Så hva er det du prater om egentlig? En "analytiker" som synser i vei er irrelevant. For det er alt de gjør. Og hva har dette med VW å gjøre? Endret 19. februar 2019 av hekomo 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå