Gå til innhold

Volkswagens elbil skal bli den første klimanøytrale bilen


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Det er enda bedre, de har løfter tilbake til 2010:

 

https://vwpress.co.uk/en-gb/releases/1082

"Prof. Winterkorn: In the future, the heart of the brand will also beat with electricity. Volkswagen is taking E-mobility to the next level: mass production in the Golf and UP."

 

Hvor er løgnen? eGolf og UP kom vell som planlagt de? Samt "beat with electricy" handler om elektriske drivlinjer. Ikke hel-elektriske biler alene. 

 

 "Golf and Jetta models of the Volkswagen brand are expected to dominate the hybrid and electric vehicle market."

 

"Volkswagen plans to strategically bundle its competence in electric traction and extend it step-by-step."

 

Dere ser ikke ordene som blir brukt her? "Expected", og "plans" er ikke akkurat lovnadsord. Det er ord som fint passer med det jeg har sagt hele tiden. De kommer med prognoser - og prognoser forstår vell man at vil og kan forandres over tid? De har ingen spåkoner sittende og ser i tall som blir en virkelighet 5-10 år frem i tid. 

 

Hvor er løgnene her da? I overskriften så står følgende:

 

  • Production model to follow by 2022 at the latest

Syns da de er i rute til dette, så hvor er "løgnen" her? 

estimated to be 300,000 cars

Igjen - de kan ikke spå fremtiden. Hvordan klarer folk å oversette ord som "estimate" til å omhanlde noe annet enn prognoser? Hvordan får man dette ordet til å omhandle "løgn"? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen er at Tesla faktisk gjør noe kontra prat. VW er blitt en gubbe-organisasjon som ikke vet annet enn å snakke for å forsøke å ikke bli for hardt straffet på børs.

Mitt råd (til VW): Hold kjeft og faktisk gjør noe!

Inntil da har dem null troverdighet.

Hva er det dem ikke har gjort? Hybrider, UP, eGolf, eTransporter etc. Alle er mellomstadie-modeller i påvente av storskala produksjon og MEB platformen. Vi ser allerede prototyper som ruller på veiene fra disse fabrikkene, og de sier i børsmeldte meldinger at man skal starte produksjonen i slutten av 2019. 

 

Hva mer forventer du at dem skal gjøre? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

VW har i aller høyeste grad vært en del av problemet ja. Om de nå har snudd på flisa og bestemt seg for å være en del av løsningen er det bra men jeg forbeholder meg retten til å være skeptisk. Du kan spørre meg igjen når norske veier fylles opp av elbiler fra VW med god rekkevidde og fornuftig pris.

Skeptisk er det jo lov til å være. Forskjell på å være skeptisk, mot det å påstå at de ikke gjør noen verdens ting. Samtidig så er eGolfen en av de mest solgte nybilene her i landet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skeptisk er det jo lov til å være. Forskjell på å være skeptisk, mot det å påstå at de ikke gjør noen verdens ting. Samtidig så er eGolfen en av de mest solgte nybilene her i landet.

Fram til dieselgate gjorde de det *motsatte*, de installerte juksedingser i bilene sine for å lure utslippstestene samtidig som de skrøyt på seg en elbilsatsning de aldri hadde noen intensjoner om å gjennomføre.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Forskjellen er at Tesla faktisk gjør noe kontra prat. VW er blitt en gubbe-organisasjon som ikke vet annet enn å snakke for å forsøke å ikke bli for hardt straffet på børs.

Mitt råd (til VW): Hold kjeft og faktisk gjør noe!

Inntil da har dem null troverdighet.

Hva er det dem ikke har gjort? Hybrider, UP, eGolf, eTransporter etc. Alle er mellomstadie-modeller i påvente av storskala produksjon og MEB platformen. Vi ser allerede prototyper som ruller på veiene fra disse fabrikkene, og de sier i børsmeldte meldinger at man skal starte produksjonen i slutten av 2019. 

 

Hva mer forventer du at dem skal gjøre? 

VW har brukt enormt med penger, tid og energi på å forsøke å unngå å måtte gjøre ting. Dem sier til stadighet at dem skal gjøre noe, at noe kommer, fremtidige visjoner og alt det derre, men det er bare luft. Og bilene som er kommet er ikke rene elbiler bygd som elbil fra bunnen av, det er biler som er ombygd fra vanlig driftlinje til elektrisk. Det i og for seg er det ikke noe galt i, men det blir ikke gode elbiler av det. F.eks en rekke unødvendige ting / utforminger istedenfor å bygge fra bunnen av.

 

I tillegg har dem svindlet og forfalsket, samt generelt gjort alt i sin makt for å latterliggjøre konkurrenter, istedenfor å faktisk arbeide med seg selv. Det er faktisk ikke en god nok unnskyldning å skylde på andre faktorer når den største faktoren er dem selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fram til dieselgate gjorde de det *motsatte*, de installerte juksedingser i bilene sine for å lure utslippstestene samtidig som de skrøyt på seg en elbilsatsning de aldri hadde noen intensjoner om å gjennomføre.

Dette har jeg svart på før. Dieselgate kan se ut til å være en mye større ting enn noe kun VW gjorde. Vi får vente å se på hva sluttresultatet blir, samt hvor mange som faktisk var involvert. 

 

“We’ve had this focus on Volkswagen as a ‘dirty carmaker’ but when you look at the emissions of other manufacturers you find there are no really clean carmakers,” says Greg Archer

  • Liker 1
Lenke til kommentar

VW har brukt enormt med penger, tid og energi på å forsøke å unngå å måtte gjøre ting. Dem sier til stadighet at dem skal gjøre noe, at noe kommer, fremtidige visjoner og alt det derre, men det er bare luft. Og bilene som er kommet er ikke rene elbiler bygd som elbil fra bunnen av, det er biler som er ombygd fra vanlig driftlinje til elektrisk. Det i og for seg er det ikke noe galt i, men det blir ikke gode elbiler av det. F.eks en rekke unødvendige ting / utforminger istedenfor å bygge fra bunnen av.

 

I tillegg har dem svindlet og forfalsket, samt generelt gjort alt i sin makt for å latterliggjøre konkurrenter, istedenfor å faktisk arbeide med seg selv. Det er faktisk ikke en god nok unnskyldning å skylde på andre faktorer når den største faktoren er dem selv.

Det tar tid å planlegge en ny plattform. 

 

Dieselgate er håpløst dårlig løst ja, enig. Men VW var ikke alene om det. Diesel motorer generelt sett slet med å holde CO2 reguleringene, så i ettertid så har man funnet at omtrent samtlige fabrikanter trikset og jukset med tallene sine. VW var det merket man fakket først - det er forskjellen. Så skal man kjæfte på VW for dieselgate, så gjør det mot markedet i sin helhet samtidig. 

Dette er en "ongoing operation", så vi får bare vente på et resultat her. 

 

En test gjort etter dieselgate viser at VW ikke engang havner på topplisten av de mest skitne bilene der ute. 

 

https://www.transportenvironment.org/press/dieselgate-1st-anniversary-all-diesel-car-brands-europe-are-even-more-polluting-volkswagen

 

Fremfor å stole 100% på media, og ta balletak på det merket som var "uheldig" nok med å bli fakket først, så lønner det seg å faktisk gjøre litt ersearch selv. Det er mange andre merker som er mye, mye, mye verre på Dieselgate skandalen enn det VW var når man ser på tallene i etterkant. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

VW har brukt enormt med penger, tid og energi på å forsøke å unngå å måtte gjøre ting. Dem sier til stadighet at dem skal gjøre noe, at noe kommer, fremtidige visjoner og alt det derre, men det er bare luft. Og bilene som er kommet er ikke rene elbiler bygd som elbil fra bunnen av, det er biler som er ombygd fra vanlig driftlinje til elektrisk. Det i og for seg er det ikke noe galt i, men det blir ikke gode elbiler av det. F.eks en rekke unødvendige ting / utforminger istedenfor å bygge fra bunnen av.

 

I tillegg har dem svindlet og forfalsket, samt generelt gjort alt i sin makt for å latterliggjøre konkurrenter, istedenfor å faktisk arbeide med seg selv. Det er faktisk ikke en god nok unnskyldning å skylde på andre faktorer når den største faktoren er dem selv.

Det tar tid å planlegge en ny plattform. 

 

Dieselgate er håpløst dårlig løst ja, enig. Men VW var ikke alene om det. Diesel motorer generelt sett slet med å holde CO2 reguleringene, så i ettertid så har man funnet at omtrent samtlige fabrikanter trikset og jukset med tallene sine. VW var det merket man fakket først - det er forskjellen. Så skal man kjæfte på VW for dieselgate, så gjør det mot markedet i sin helhet samtidig. 

Dette er en "ongoing operation", så vi får bare vente på et resultat her. 

 

En test gjort etter dieselgate viser at VW ikke engang havner på topplisten av de mest skitne bilene der ute. 

 

https://www.transportenvironment.org/press/dieselgate-1st-anniversary-all-diesel-car-brands-europe-are-even-more-polluting-volkswagen

 

Fremfor å stole 100% på media, og ta balletak på det merket som var "uheldig" nok med å bli fakket først, så lønner det seg å faktisk gjøre litt ersearch selv. Det er mange andre merker som er mye, mye, mye verre på Dieselgate skandalen enn det VW var når man ser på tallene i etterkant. 

Er ikke interessert i whataboutism, at det er andre rasshøl gjør ikke VW til noe mindre rasshøl. Men er enig i at det er viktig å fokusere på alle som svindlet og ikke bare VW.

Og media har ikke gjort noe galt, de har poengtert utfordringene. Om noe bør vi være glad for at de har vist oss hvor ufattelig j*velige bilundustrien er.

 

Og ting tar tid ja - men det tar hvertfalll tid når du ikke vil omstilles. VW tvinges til dette, derfor tar det tid, men de har egentlig ikke lyst - fordi de gir pokker i miljø og etikk.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke interessert i whataboutism, at det er andre rasshøl gjør ikke VW til noe mindre rasshøl. Men er enig i at det er viktig å fokusere på alle som svindlet og ikke bare VW.

Og media har ikke gjort noe galt, de har poengtert utfordringene. Om noe bør vi være glad for at de har vist oss hvor ufattelig j*velige bilundustrien er.

Man må jo se på hva som faktisk gjorde det slik at dette var noe VW gikk inn for å gjøre også.

 

  • CO2 lover og regler ser på tallene til fabrikantene for å presse ned disse år for år.
  • Fabrikanter som da jukser med tallene tvinger andre fabrikanter til å gjøre det samme, når de ser at det rett og slett er umulig å lage en diesel-motor som klarer regelverket.
  • Fabrikanter som kjøper motorer fra andre, blir involvert ufrivillig.

 

Enten var CEO's tvunget til å gjøre dette, eller så pratet dem sammen og ble enige om at sånn måtte det bli - så lenge noen startet kjøret med å jukset slik at reglene ble dyttet kjappere nedover enn teknologien tillot at det var mulig. 

 

Så ja, dette er en sak som er mye større en VW. VW ble omtalt først, og de tok 99% av støyten som hele bransjen egentlig burde ha fått. 

 

 

Og ting tar tid ja - men det tar hvertfalll tid når du ikke vil omstilles. VW tvinges til dette, derfor tar det tid, men de har egentlig ikke lyst - fordi de gir pokker i miljø og etikk.

 

Har du lest børsnoterte meldinger fra VW angående pengene som går inn i fremtidig teknologi - iblandet elbiler? De vil omstilles, men de forstår at ting tar tid. Man kan ikke bytte hele bilparken på et børsnotert selskap, med kunder som liker produktene deres og håpe på at dette går bra. Særlig når elbiler ikke er bra nok ennå når man ser på et gjennomsnitt. 

 

Det finnes ingen som tenker miljø og etikk først. Det eneste som betyr noe er penger, og det å tjene penger. Taper man penger så har man ingen jobb å gå til på sikt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra nok kilde dette, og den viser jo nettopp det jeg mener. Dette er prognoser. 

 

"At the Los Angeles Auto Show, Volkswagen outlined its strategy to electrify all segments of its vehicle lineup across the globe and to become a worldwide industry leader in e-mobility by 2018."[/size]

 

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Ingen kan spå fremtiden. Ingen kan se 100% hvilke hindre man skal over, eller etterspørselen man ønsker at skal være der. Prognoser er ment for å vise hvor man ønsker å være, men det er ikke som om man skjærer dette inn i stein og bruker det som de ti bud. 

 

Hvor er neste Los Angeles Auto Show rapport etter dette? Jeg tipper de fint forklarer hvorfor de må dytte tilbake tidsperspektivet ett eller annet sted, siden dette fint er spørsmål de må ha fått på et tidspunkt fra investorer. Var MEB plattformen påtengt og planlagt på dette tidspunktet? Første gangen jeg leste om denne platformed var rundt 2017. Om denne kom inn på et senere tidspunkt, så er det god nok forklaring - sett fra investorers side til at det gir mening. Det er ikke løgn, det er prognoser som naturlig nok blir forandret - siden ingen av dem har spåkuler. 

 

Prognoser gjør Tesla også. De bommer på datoer de også. Hvorfor denne dobbeltmoralen?

Hvis du leser innlegget mitt litt lenger opp så ser du at de også skulle bli "worldwide industry leader in e-mobility" i 2010...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor er løgnene her da? I overskriften så står følgende:

  • Production model to follow by 2022 at the latest
Syns da de er i rute til dette, så hvor er "løgnen" her?

 

Jeg sa ikke at dette var en løgn, bare at de brukte nøyaktig samme formulering i 2010.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du leser innlegget mitt litt lenger opp så ser du at de også skulle bli "worldwide industry leader in e-mobility" i 2010...

Jeg har svart deg. Du glemmer essensielle ord i det de sier. Ord som "expected" og "plans" tilsier at de snakker om sine prognoser. 

 

Jeg forstår ikke at enkelte her inne forventer at folk skal kunne spå fremtiden. Tesla juger så det spruter om du setter de samme standardene du har for VW mot Tesla, men det nekter du å gjøre. Tesla har satt noen saftige prognoser de også, som de har bommet på flere ganger - men som sagt. Det er lov å ha høye standarder for hvor man ønsker å være i fremtiden. Det er ikke løgn selv om man bommer litt. Problemer kan oppstå fra prognosen ble satt til man faktisk er der, og ser at batterier er en flaskehals. For eksempel. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg sa ikke at dette var en løgn, bare at de brukte nøyaktig samme formulering i 2010.

Selv i 2010 så var det prognoser.. 

= VW har null troverdighet. Når ting tar tid så er det pga. andre mekanismer enn dem selv, eller at markedet ikke etterspø dette, at det er prognoser, at andre gjør noe like ille eller verre, at stor skute skal snus etc etc.

 

Det koker ned til; Hadde viljen vært der hadde vi sett mer tidligere. Alt annet er "sugar coating". Det kan du forsøke å tviste og motsi så mye du vil, for der er jeg fundamentalt uenig basert på historikken og de tomme lovandene fra VW siden før 2010.

Handling fremfor ord!

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det koker ned til; Hadde viljen vært der hadde vi sett mer tidligere. Alt annet er "sugar coating". Det kan du forsøke å tviste og motsi så mye du vil, for der er jeg fundamentalt uenig basert på historikken og de tomme lovandene fra VW siden før 2010.

Handling fremfor ord!

Viljen henger ikke alltid sammen med virkeligheten. Selv om jeg ønsker å kunne hoppe 5 meter opp i lufta, så stemmer ikke det med hva virkeligheten gir meg i muligheter. 

 

 

Er det virkelig så mange der ute som blir redde for denne artikkelen at de må gjøre alt for å prøve å overbevise seg selv om at de prater piss? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det koker ned til; Hadde viljen vært der hadde vi sett mer tidligere. Alt annet er "sugar coating". Det kan du forsøke å tviste og motsi så mye du vil, for der er jeg fundamentalt uenig basert på historikken og de tomme lovandene fra VW siden før 2010.

Handling fremfor ord!

Viljen henger ikke alltid sammen med virkeligheten. Selv om jeg ønsker å kunne hoppe 5 meter opp i lufta, så stemmer ikke det med hva virkeligheten gir meg i muligheter. 

 

 

Er det virkelig så mange der ute som blir redde for denne artikkelen at de må gjøre alt for å prøve å overbevise seg selv om at de prater piss? 

Det handler ikke om frykt, men primært at vi (jeg) er lei av tomme lovnadder samt deres totale mangel på etikk. Jeg har eid VW biler før, og jeg har vært fornøyd med dem, men ettersom jeg har blitt eldre så har etikk og miljøvern fått en større betydning for meg, og når jeg ser hvordan noen gjør absolutt alt i sin makt for å gi f. i de to overnevnte faktorene reagerer jeg. Ja, en bedrift skal tjene penger, men det er forskjell på å tjene 1 millard med å gi faen i alt og alle, og å tjene 500 millioner med å ta hensyn.

 

Det er også et form for svik en føler fra VW når dem sier en ting, men gjør noe annet. Du kan tviste så mye du vil, men sannheten er at dem snart i et tiår har sagt dem skal endre seg, mens dem i realiteten nå (kanskje) begynner å faktisk vurdere det. Størrelsen tilsier at ting vil ta tid, men det er ikke gjort enklere med at dem ikke har gått helhjertet inn for dette.

 

Så håper jeg nyanseringen i mitt innlegg også forhåpentligvis får frem nyanserte tanker hos deg ang. snakk - handling (uten å peke finger eller mene noe dårlig om deg som person av den grunn).

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det handler ikke om frykt, men primært at vi (jeg) er lei av tomme lovnadder [snipp]...

Jeg stoppet å lese der, da jeg føler det blir gjentakende av det jeg har skrevet om fra før av. 

 

Om du vil ta opp noe spesifikt foruten om "lovnader" som jeg fra før av har pratet om, så gjør gjerne det. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det handler ikke om frykt, men primært at vi (jeg) er lei av tomme lovnadder [snipp]...

Jeg stoppet å lese der, da jeg føler det blir gjentakende av det jeg har skrevet om fra før av. 

 

Om du vil ta opp noe spesifikt foruten om "lovnader" som jeg fra før av har pratet om, så gjør gjerne det. 

Og der har du avskrevet deg fra samtalen. Om du ikke er villig til å diskutere og reflektere over andres synspunkter så er du ikke på jakt etter en samtale, men kun å presentere meningen(e) dine. Og ja, vi går i sirkler, akkurat som VW - sier dem skal gjøre noe, vi venter, sier litt mer, og vi venter mer etc. etc.

 

Vi får være enige om å være uenige ang. VW's forhold til snakk og handling.

Lenke til kommentar

"The true scandal of Dieselgate in Europe is national regulators turning a blind eye to the glaring evidence of test cheating with the sole purpose of protecting their national carmakers or their own business. This is killing tens of thousands of people annually. We need a European watchdog to stop EU member states protecting their national champions and to ensure the single market for vehicles operates in the interests of all citizens,” Greg Archer said.

 

Problemet med Dieselgate er at dette er noe som var landsomfattende. Land som Italia, Tyskland, England etc som har fabrikanter hos seg, snudde seg mot resultatene siden det å straffe sine egne, med egne arbeidsplasser ikke akkurat var i deres interesse. Som sagt, dette var mye større en VW, og hvis man skal straffe VW med dette - så kan det være lurt å faktisk gjøre litt ettersøk selv, for sjansen er at hvis du byttet ut en VW bil med en annen fossil bil i etterkant, så står du fremdeles med møkk opp til knærne med en fabrikant som gjorde akkurat det samme som VW gjorde. Samt lagde bilene sine i et land som viste om problematikken, men som ikke gjorde noe med det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og der har du avskrevet deg fra samtalen. Om du ikke er villig til å diskutere og reflektere over andres synspunkter så er du ikke på jakt etter en samtale, men kun å presentere meningen(e) dine. Og ja, vi går i sirkler, akkurat som VW - sier dem skal gjøre noe, vi venter, sier litt mer, og vi venter mer etc. etc.

 

Vi får være enige om å være uenige ang. VW's forhold til snakk og handling.

Nei, når ting går i sirkler, så føler jeg det er meningsløst å bruke tiden min på å skrive her inne. Dette med "lovnader" har jeg tatt for meg, og sagt min mening rundt det. Om det da til stadighet skal opp igjen, så forstår jeg at enkelte personer er låst til sin mening og ikke kommer ut derifra. 

 

Les svaret over her angående dieselgate. VW var ikke alene der. Hva slags bil kjører du nå? En elektrisk bil? Hvor kommer kobolten i batteriene dine fra? 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...