Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det noe galt med meg eller naboene?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en enebolig helt alene i snart ett år nå. Hele nabolaget er kun eneboliger og 50/50 mellom etniske norske og utlendinger. Det morsomme er at jeg har blitt fortalt at det er de etablerte som skal hilse på de nye, mens andre sier at de som er sosiale hilser først. Jeg har ikke hilst på dem og de ikke på meg. Hver gang jeg måker snø, kaster søpla eller henter posten så er ingen naboer ute, når jeg går inn da ser jeg at de går ut. Det betyr at jeg kommer ikke til å tvinge dem til å gå ut samtidig som meg slik at jeg får muligheten til å hilse på dem, da jeg ikke har baller til å banke på døra deres og spørre hvorfor de ikke har hilst på meg på snart ett år og de bor tja 30 m unna. Foran huset, på siden og bak hagen, masse barn i hver hus. Når jeg er ferdig med hagearbeid da kommer barna ut for å hoppe i trampolinen, er ikke det rart. Så slemme er dem ikke, men ikke snille heller.

 

Anonymous poster hash: 63c84...903

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare fortsett som du gjør, og hils når det passer deg. Ikke bry deg så mye med det. Husk at hvis du starter et naboforhold, så kan de forvente at du fortsetter det.

 

Jeg vet i hvert fall at jeg skal ha et hus som ligger for seg selv når jeg skal ha hus, så jeg slipper slike mellommenneskelige gråsoneforhold. Lite er mer slitsomt enn dét.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe forhold til mine naboer, jeg har ikke ønske om å bli kjent med hvem som helst bare for å bli kjent. Skal sies at jeg selvsagt sier hei og slår av en prat om naboene ønsker det, men generelt begrenser jeg tiden min til noen få i livet mitt, og det skal et meget interessant og annerledes menneske til for at jeg gjør unntak

 

Har bare ikke tid og overskudd til å snakke med alle og enhver

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke noe galt med deg eller naboene. La de holde på som de gjør, og gi deg selv friheten til å gjøre som du vil. En vanlig hils er nok.

 

Folk er forskjellige, noen er mer solidariske og er pådrivere for lokalsamfunnet, og andre liker å ha friheten og privatlivet sitt for seg selv, planter høye rekkebusker for å skjerme innsyn osv. Og alt er helt lov. Men vanlig folkeskikk og høflighet burde være lov å forvente, da. Krangling og mas hele tiden burde være mulig å unngå.

 

Det er nyansért, dette med naboskap. De to siste stedene jeg bodde, hadde jeg naboer som jo var hyggelige, men ikke helt kjente de interpersonlige grensene. Jeg hadde jobb for en stund siden, og da jeg kom hjem, måtte jeg opp en trapp der naboen hadde veranda, og ofte stod og røyket. Da skulle det alltid slåes av en prat når jeg kom hjem og var dausliten i huet. Og ikke for dét, jeg er ikke lei det, men når personen ikke viser tegn til å ville avslutte samtalen, så blir det fort en belastning. Så jeg måtte begynne å si ting som at "jeg må nok gå opp og lage noe middag, er sliten og sulten nå :)", og da fikk jeg nesten en sur mine på kjøpet.

 

Siste sted jeg bodde ble jeg nesten uglesett for å ikke være mer sosial med naboene, selv om det nesten ikke var mulig å gå ut og inn uten å bli nærmest tvunget til å ha en 10-minutters samtale.

 

Så det er alltid en treningssak å lære hvordan man skal forholde seg til naboer. Jeg mener at normen skal være at man skal kunne bestemme over egen tidsbruk helt selv, men man skal være høflig og vennlig. Samtidig er det jo greit å være bekjent med de som bor nærmest, i tilfelle det skjer ulykker og andre hendelser. For eksempel hvis man må låne sukker ^^

Lenke til kommentar

Jeg syns at når det kommer til slike småbagateller så er det beste at voksne mennesker lar andre voksne mennesker få bestemme hva de gjør med tiden sin, uten å oppføre seg som en drittunge bare fordi man ikke fikk viljen sin. 

Forstå at du lærer folk hvordan de får lov til å behandle deg, du må dessverre være en drittsekk i noens øyne innimellom og det er helt OK, hvorfor gi faen i hva de føler når de veldig tydelig gir faen i deg og dine personlige grenser? Gjensidig respekt takk, ellers får du ingen. 

Edit: Har skrevet om dette på forumet før men det var en nabo sist sommer som trodde at siden jeg er en liten og veldig typisk norsk utseende kvinne som oppfører meg pent og er veltalende så var det OK for henne å prøve å valse rett inn i leiligheten min (altså trenge seg gjennom busker først som skal hindre nettopp dette!) for å be meg om å skru ned musikken litt på en søndag. Jeg. Klikket. Og hadde all rett til det. Respekter meg ellers får du ingen respekt tilbake. 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...