KanKhan Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Hei, vi har fått en nyansatt for et par måneder tilbake. Han hadde sitt privatemobilnummer hos tidligere arbeidsgiver. Tidl. arbeidsgiver ville ikke fortsette å betale for hans abb. og den ansatte fikk dermed et porteringsskjema. Nå har jeg som mobil administrator blitt ringt opp av den ansatte som har fått beskjed fra tidligere arbeidsgiver om at bruddgebyret på 3800,- (!!!) vil bli trukket fra hans feriepenger. Den ansatte har aldri fått beskjed om at de var i en binding, ei heller at han måtte betale et eventuelt bruddgebyr. Er det noen her som har vært borti lignende tilfeller? Bedriften som den ansatte har nå blitt ansatt i, ville dekket dette for den ansatte, men siden bedriften er såpass stor, ville det aldri kommet bruddgebyr på 1 abb. Fordi det er binding på avtalen og ikke den enkelte abonnement. Lenke til kommentar
aswfg Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Hvem har stått som eier på abbonnementet? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Bedriften har ikke lov å trekke den ansatte for bruddgebyret meg bekjent, det er bedriften som har gjort en tabbe, ikke den ansatte. Her ville jeg uansett vurdert å få en advokat til å se på saken, da det alltid vil variere utifra eventuelle avtaler som er signert. 1 Lenke til kommentar
KanKhan Skrevet 22. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2019 Bedriften den ansatte tidligere var ansatt hos, stod som eier frem til portering. Samtidig var det tidligere arbeidsgiver som sa at nummeret måtte porteres ut. Det er et bruddgebyr på 3800,- kroner, advokat kommer fort opp i samme summen for et par brev frem og tilbake. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Regel #1: Aldri overfør eierskap av privat mobiltelefonabonnement til arbeidsgiver ! 1 Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Om faktura er stilet til arbeidsgiveren så ville jeg nektet å betale. Ville også sjekket eventuelt porteringsskjema/avtale som ble inngått når arbeidsgiveren overtok nummeret, det kan være at slike tilfeller ble regulert i denne. Jeg har hatt mobilnummeret mitt hos ulike arbeidsgivere opp igjennom årene og aldri blitt fakturert privat for utportering. Så dette virker useriøst. 4 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Regel #1: Aldri overfør eierskap av privat mobiltelefonabonnement til arbeidsgiver ! Har hatt mitt hos 2 forskjellig arbeidsgivere, aldri vært noe problem her. 1 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 Bedriften den ansatte tidligere var ansatt hos, stod som eier frem til portering. Samtidig var det tidligere arbeidsgiver som sa at nummeret måtte porteres ut. Det er et bruddgebyr på 3800,- kroner, advokat kommer fort opp i samme summen for et par brev frem og tilbake. Det er forøvrig mange som tilbyr gratis advokathjelp, men det krever jo som regel at man er med i noen form for forening eller lignende. Som regel så hjelper jo fort bare trusselen med å gå til advokat når folk vet at de gjør noe som ikke er i henhold til reglene. Lenke til kommentar
gkv Skrevet 18. mars 2019 Del Skrevet 18. mars 2019 Hvordan gikk det med denne saken? Har tidligere arbeidsgiver dobbelt bruddgebyr i sin avtale? Det finnes en måte å unngå det ordinære bruddgebyret på(opptil Kr.3000), men da må man følgelig gå inn i en ny avtale. Send gjerne en privat melding. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå