Gå til innhold

Kraftig metangass-økning truer verdens klimamål

Anbefalte innlegg

Jeg tror ingenting, ønsker bare harde fakta uten antagelser.

Det var ikke spørsmålet mitt, og det veit du veldig godt. Kom igjen nå. Vil en økt CO2-konsentrasjon i atmosfæren føre til økt temperatur globalt? Likeledes, gjelder dette også metan og som du sier, vanndamp? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var ikke spørsmålet mitt, og det veit du veldig godt. Kom igjen nå. Vil en økt CO2-konsentrasjon i atmosfæren føre til økt temperatur globalt? Likeledes, gjelder dette også metan og som du sier, vanndamp? 

La oss si det slik at jeg tror stikk motsatt av det du tror :)

Eller som en annen beskrev denne tematikken på en dekkende måte i en annen tråd.

I og med at den heter "teori" og ikke "hypotese" betyr det at hypotesen om menneskeskapt global oppvarming er verifisert og validisert, og akseptert som vitenskapelig teori...

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

La oss si det slik at jeg tror stikk motsatt av det du tror :)

Eller som en annen beskrev denne tematikken på en dekkende måte i en annen tråd.

Som jeg trodde, jeg tenkte jeg kunne få det lurt ut av deg slik at andre ser det også. Så innlegget ditt først var en trollpost mao, fordi det er tydelig da at du ikke tror at økt vanndamp, CO2 og metan vil øke temperaturen. Likevel så kaller du Hekemo et troll? Skal si du er passe frekk du. Men du skal ha for at du satt i gang en diskusjon du ikke visste hvordan du skulle avslutte, det er modig om ikke annet  :wee:

• Liker 7
Lenke til kommentar

2 graders målet

å brenne ned skogene og brenne opp noen 100 mllioner år med konsentrert solenergi er bare en planet som er flere milliarder år gammel?

polisen smelter allerde. hvor fort vil den forsvinne når 2 graders målet er nådd? da jordkloden i universets vakum er en termos, er jordens termostat helt avhengig av polis for å regulere temperaturen

I over 100 millioner år har kloden regulert seg selv og vil fortsette å gjøre det, jo varmere jo mer vanndamp som igjen lager skyer som igjen demper varmetrykket, om fasiten vil gå opp er det hypoteser på at den ikke gjør det.

I alle desse millionane av år har kloden vore utan menneske som har påverka klimaet ved å endre økosystem og brenne opp karbon som har vore trygt plassert under jordoverflata i mange millionar år.

Det er naivt å tru at det ikkje er mogeleg å vippe den fine balansen med å lage brå endringar i både arealbruk og konsentrasjonen av klimagassar i atmosfæra. Dei som trur at berre Gud kan endre klimaet, pleier òg å tru at jorda berre er nokre få tusen år gammal og gjerne flat.

Jorda har forresten opplevd klimaendingar skapt av andre organismar før oss. Som då cyanobakteriane fann opp fotosyntesa og erstatta CO2 i atmosfæra med O2. Det gjekk rettnok mykje seinare enn dagens endringar av atmosfæra.

Endret av Sturle S
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så kan en jo spørre "hvem" det er som forteller oss at klimaet har endret seg før. Er det de samme klimaforskerne som forsker på klimaet mon tro, eller er det høyreorienterte bloggere? Syns det er interessant at folk som Nautica aksepterer *litt* av faktumet, men ikke den andre delen av det, som er lagt frem av de samme forskerne. Det er cherrypicking på høyt nivå. Men artig lesning selvsagt  :wee:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg trodde, jeg tenkte jeg kunne få det lurt ut av deg slik at andre ser det også. Så innlegget ditt først var en trollpost mao, fordi det er tydelig da at du ikke tror at økt vanndamp, CO2 og metan vil øke temperaturen. Likevel så kaller du Hekemo et troll? Skal si du er passe frekk du. Men du skal ha for at du satt i gang en diskusjon du ikke visste hvordan du skulle avslutte, det er modig om ikke annet  :wee:

Det er utrolig hva du klarer og lese deg frem til.

Du tror på at vi må halvere mengde CO2 i atmosfæren innen et gitt tidspunkt eller er det for sent for da vil temperaturen på jorden bare fortsette og øke ukontrollerbart, stemmer det ?

Svar på det først så jeg er helt sikker på hvor du står i spørsmålet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I alle desse millionane av år har kloden vore utan menneske som har påverka klimaet ved å endre økosystem og brenne opp karbon som har vore trygt plassert under jordoverflata i mange millionar år.

Det er naivt å tru at det ikkje er mogeleg å vippe den fine balansen med å lage brå endringar i både arealbruk og konsentrasjonen av klimagassar i atmosfæra. Dei som trur at berre Gud kan endre klimaet, pleier òg å tru at jorda berre er nokre få tusen år gammal og gjerne flat.

Jorda har forresten opplevd klimaendingar skapt av andre organismar før oss. Som då cyanobakteriane fann opp fotosyntesa og erstatta CO2 i atmosfæra med O2. Det gjekk rettnok mykje seinare enn dagens endringar av atmosfæra.

Jeg vet at jorden er rundt, du tror jorden er rundt fordi mange nok har fortalt deg det :)

Vanndamp i atmosfæren er en høyst reel påvirker av klimaet, den er en regulativ klimagass som regulere temperaturen i atmosfæren som har en stor innvirking på global oppvarming.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Syns det er interessant at folk som Nautica aksepterer *litt* av faktumet, men ikke den andre delen av det, som er lagt frem av de samme forskerne. Det er cherrypicking på høyt nivå. Men artig lesning selvsagt  :wee:

Jeg har ingen problemer med og aksepterer studier som er beviselige, men teorier er jeg mer adekvat til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet at jorden er rundt, du tror jorden er rundt fordi mange nok har fortalt deg det :)

Vanndamp i atmosfæren er en høyst reel påvirker av klimaet, den er en regulativ klimagass som regulere temperaturen i atmosfæren som har en stor innvirking på global oppvarming.

Det blir mer vanndamp pga CO2. Som igjen fører til global oppvarming. Som fører til ekstremvær og utrolig mange negative konsekvenser. 

Er vel ikke så vanskelig dette. Å ikke tro på klimaendringer er i 2019 som å tro at jorda er flat. Helt håpløst når så og si alle forskere og all vitenskap er enige om at global oppvarming er menneskeskapt og et stort problem. 

De som ikke tror på global oppvarming: 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir mer vanndamp pga CO2. Som igjen fører til global oppvarming. Som fører til ekstremvær og utrolig mange negative konsekvenser. 

Er vel ikke så vanskelig dette. Å ikke tro på klimaendringer er i 2019 som å tro at jorda er flat. Helt håpløst når så og si alle forskere og all vitenskap er enige om at global oppvarming er menneskeskapt og et stort problem.

Det blir mer vanndamp grunnet høyere temperaturer ikke pga. CO2.

Ekstrem-vær kommer pga. av sammensetninger i atmosfæren ikke pga. av CO2, og alle utrolige mange negative konsekvenser får du spesifisere.

Klimaendringer har det vært i årtusener og klimaendringer vil det fortsatt være etter av vi alle er døde, ikke bare i 2019.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sier at CO2 fører til økt temperatur, og at vanndamp også vil øke pga dette.

Du da? Du mener at CO2 ikke øker temperaturen? 

Da er vi på samme linje, at økt temperatur fører til mer vanndamp.

Det andre at CO2 fører til øk temperatur er det delte meninger om, enkelte tror som du og andre mener at økt temperatur fører til mer CO2.

Hvordan går det med det jeg spurte om lengre opp på siden, hva du tror på ?

Har et personlig spørsmål til deg og du behøver ikke å svare hvis du ikke ønsker det.

Etter og ha fulgt med på det du skriver rundt på forumet her i en stund ser jeg at du er en storforbruker av dippedupper i mange kategorier og det er ikke akkurat noe en klimafrelst pleier og gjøre, så regner med at dette med klima er noe du har begynt med i det siste ?

• Liker 2
Lenke til kommentar

andre mener at økt temperatur fører til mer CO2.

Vel, er da vel ingen tvil om at vi slipper ut masse CO2, så om økt tempatur fra CO2 fører til enda mer CO2 er jo det bare en forverring. 

Brann som oppstår pga menneskeskapte klimaendringer fører til mer CO2 utslipp. 

Lenke til kommentar

Det blir mer vanndamp grunnet høyere temperaturer ikke pga. CO2.

Ekstrem-vær kommer pga. av sammensetninger i atmosfæren ikke pga. av CO2, og alle utrolige mange negative konsekvenser får du spesifisere.

Klimaendringer har det vært i årtusener og klimaendringer vil det fortsatt være etter av vi alle er døde, ikke bare i 2019.

CO2 fører til høyere temperatur som fører til mer vanndamp. Mer vanndamp er driver klimaendringene. Må gjerne gi kilder som sier det motsatte. '

Men å finne ut om CO2 gir høyere temperatur er jo et kjempe enkelt eksperiment. Du trenger ikke hele planeten for det. Har du bevis som sier motsatt? :p

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...