MrMarbles Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 I Kina. Kinesisk lov gjelder ikke f.eks i Norge. I Norge gjelder norsk lov. Si ikke det. Blant Apple brukere, spesielt Mac er det greit med folk som ville gjerne ha ønsket å bytte. Pluss det er MANGE som ønsker reparasjoner. En Dell PC lett å få fikset. Uten at det koster en halv PC. For Apple nå så må du bytte hele innmaten om noe er galt. Nytt hovedkort, CPU, RAM, SSD ALT. For en liten feil. DET bryr folk seg om. Se så mange som byttet batterier når Apple tilbød bytte til en rimelig pris. Folk beholder PC og mobil stadig lengre. Om det koster latterlig mye å bytte pga Apple designer det slik samtidig som de hindrer all 3. part konkurranse så vil det tvinge folk til å enten kjøpe nytt, betale latterlig reparasjonskostnad, eller kjøpe noe annet enn Apple. Apple klager allerede over at folk reparerer produktene for mye. Apple taper på det. De ønsker at enheter skal kastes ved feil og at folk kjøper nytt. Og folk vil virkelig ikke det. Selv om ikke alle vil fikse selv, så vil de aller aller fleste ha mulighet til å få produktet fikset. Og kunne få fikset hos 3. part. Konkurranse. Apple forsøker å drepe alle ikke-autoriserte verksted. Fordi folk får reparert for billig ifølge dem. Ok, men det der vil jo ikke endre seg. T2 eller ikke. Så lenge alt er lodda på hovedkortet, så er det jo ikke så veldig mye DIY du kan gjøre på en Mac. Du kan skifte top casen, du kan skifte skjermen. Skifter du hovedkortet, så er du allerede i trøbbel, for da er du avhengig av å sette serienummer på maskina, og da må du inn til Apple autorisert verksted (evt. hvis du kjøper et brukt hovedkort med serienummer satt, så har maskina di plutselig et helt annet serienummer- altså, hadet bra reklamasjon og garanti). Har du en maskin med T2, så får du ikke skifta hovedkortet selv uansett. Det var kanskje slik før at noen Mac brukere var DIY-crowd, men ikke de som kjøper maskinene nå lenger. Sett mange i typ musikkindustrien som nå heller bygger seg hackintosh f.eks. Så igjen, de som kjøper Mac nå, virker ganske innforstått med at de ikke kan gjøre noe særlig med oppgraderinger og endringer selv. Det er jo det aspektet med at du kan f.eks. gjøre ting rimeligere om du ødelegger Macen din. Men igjen, da kan du fort ende opp med å miste garanti og reklamasjon avhengig av hvor flink du er til å reparere Macen selv og ikke ødelegger noe annet underveis. Man har jo 5 års reklamasjon i Norge, og det tror jeg gjør at veldig få bryr seg. Er det et uhell på gang, så er det veldig mange som får det dekka på forsikringa uansett. Det er veldig mange Macer som blir reparert selv om de har skader for 10000kr. Forsikringa dekker det. Egenandel på 3-4000kr. Ikke noe problem. Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 (endret) Nei, de Apple-kundene som er igjen kjøper bærbar i god tro om at "prisene holder seg på bruktmarkedet". Uten tanke på Land-Rover effekten, kontinuerlig fordyring som holder bruktprisene stabile, og levner ingen tanke for hvordan de gamle maskinene kan fornyes, og ikke er laget for å gå istykker i like stor grad. Tror ikke så mange av Applebrukerne egentlig bryr seg så mye om akkurat dette, da de er typisk ikke DIY-type crowd.Du er passe teit hvis du tror det derfor er vilkårlig. Endret 18. februar 2019 av Spetsnaz Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 Hadde du ikke blandet telefoner inn i kommentaren så hadde det meste vært troverdig, men når iPhone faktisk er blant de enkleste å repare med en score på 6/10 av nyere modeller, mens typiske konkurrenter har en score på bare 4/10. Og at de faktisk lar brukere få oppdatere produkter i rundt 5 år kontra 2-3 år som konkurrenter opererer med sier også at det er like mye synsing som fakta i kommentaren din. Dette er vanlig argumentasjon å bruke for folk som vil forsvare noe, men den er likefullt rimelig dårlig. Det å bringe inn andre her er irrelevant. Det at andre også er dårlige på reparasjon forsvarer ikke at Apple også skal være det. Skal vi i Norge si at klimautslipp her til lands fordi vi kan finne land som slipper ut mer? Gjør det det mer riktig for Norge å ha høye utslipp? Nei det gjør ikke det. Enten er et produkt greit å fikse ellers så er det ikke. Det er ikke relativt til hvordan det er å fikse vs andre. Du må gjerne starte en tråd på hvordan andre produkter er vanskelig å reparere også, men så handler denne tråden om Apple produkter, så tenkte å holde meg på tema her jeg da. Ok, men det der vil jo ikke endre seg. T2 eller ikke. Så lenge alt er lodda på hovedkortet, så er det jo ikke så veldig mye DIY du kan gjøre på en Mac. Du kan skifte top casen, du kan skifte skjermen. Skifter du hovedkortet, så er du allerede i trøbbel, for da er du avhengig av å sette serienummer på maskina, og da må du inn til Apple autorisert verksted (evt. hvis du kjøper et brukt hovedkort med serienummer satt, så har maskina di plutselig et helt annet serienummer- altså, hadet bra reklamasjon og garanti). Har du en maskin med T2, så får du ikke skifta hovedkortet selv uansett. Det var kanskje slik før at noen Mac brukere var DIY-crowd, men ikke de som kjøper maskinene nå lenger. Sett mange i typ musikkindustrien som nå heller bygger seg hackintosh f.eks. Så igjen, de som kjøper Mac nå, virker ganske innforstått med at de ikke kan gjøre noe særlig med oppgraderinger og endringer selv. Det er jo det aspektet med at du kan f.eks. gjøre ting rimeligere om du ødelegger Macen din. Men igjen, da kan du fort ende opp med å miste garanti og reklamasjon avhengig av hvor flink du er til å reparere Macen selv og ikke ødelegger noe annet underveis. Man har jo 5 års reklamasjon i Norge, og det tror jeg gjør at veldig få bryr seg. Er det et uhell på gang, så er det veldig mange som får det dekka på forsikringa uansett. Det er veldig mange Macer som blir reparert selv om de har skader for 10000kr. Forsikringa dekker det. Egenandel på 3-4000kr. Ikke noe problem. Dette er ikke riktig. Lodding er noe du kan gjøre for hånd. Og slike reparasjoner utføres, men ikke ved Apple autoriserte verksted. Det Apple gjør med T2 er å umuliggjøre slike reparasjoner som foregår utenfor autoriserte verksted. Dette er svært svært negativt. En vanlig feil i slik elektronikk er eksempelvis at en kondensator ryker. Dette er rimelig lett å erstatte. Derimot så vil Apple med dagens praksis erstatte HELE innmaten om en kondensator til mindre enn 1 USD ryker. Og T2 er der for å sikre at de som kan skifte den mye billigere ikke får gjort noe uten at maskinen blir gjort ubrukelig av Apple. Og du argumenterer mot deg selv her. Du mener ingen DIY folk kjøper Mac, fordi de allerede har flyttet over til andre produkter. Så da sier du jo at det er mange DIY folk som vil ha Mac, men pga Apples praksis har mange stoppet å kjøpe fra dem. Så det du sier her er at Apple burde gå tilbake til slik det var før, som jeg også mener. Det med forsikring.... Tenker folk virkelig slik angående forsikring? Om du tror If og Gjensidige sitter med tap når reparasjonkost for Mac går opp? Nei. Tenkt igjen. Forsikringen blir dyrere. Betaler ikke for det? Hva planet bor du på? Om du har forsikring så betaler du for det. Forsikringsselskap går ikke i minus. Forsikring fungerer slik: Si i snitt 1 feil/100 kunder/år. En feil koster 10.000 kr. Da betaler 100 kunder inn si 12.000 kroner. 10.000 kr for å dekke skade, 1000 kr admin og 1000 kr fortjeneste for forsikringsselskapet. Hver kunde derimot betaler kun 120 kroner per år. I snitt så koster det altså kundegruppen mer å ha forsikring, derimot så forsikrer alle seg mot den 1% sjansen at de får 10.000 kroner regningen. Du betaler forsikringsselskapet for en tjeneste, og den tjenesten er å ikke få en overraskelseregning med en høy sum, heller betale litt hvert år. Det er derfor fastpris for rente/strøm ikke anbefales. Hvem enn som tilbyr fastpris tjener på det i snitt. Kun folk som ikke har penger nok til å overleve høyere pris/rente bør binde, fordi du betaler ekstra for sikkerheten ved å vite hva renten er. Det er tilfeller forsikringsselskap taper penger, men i snitt så vinner de alltid. Og de tjener godt på det. Det betyr at dyrere reparasjon på Mac = dyrere forsikring, og du betaler for det. Det å tro forsikringsselskapene tar regningen må være en løgn forsikringsselskapene har solgt. Fordi det er virkelig ikke tilfellet. 1 Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 Dette er vanlig argumentasjon å bruke for folk som vil forsvare noe, men den er likefullt rimelig dårlig. Det å bringe inn andre her er irrelevant. Det at andre også er dårlige på reparasjon forsvarer ikke at Apple også skal være det. Skal vi i Norge si at klimautslipp her til lands fordi vi kan finne land som slipper ut mer? Gjør det det mer riktig for Norge å ha høye utslipp? Nei det gjør ikke det. Enten er et produkt greit å fikse ellers så er det ikke. Det er ikke relativt til hvordan det er å fikse vs andre. Du må gjerne starte en tråd på hvordan andre produkter er vanskelig å reparere også, men så handler denne tråden om Apple produkter, så tenkte å holde meg på tema her jeg da. Dette er ikke riktig. Lodding er noe du kan gjøre for hånd. Og slike reparasjoner utføres, men ikke ved Apple autoriserte verksted. Det Apple gjør med T2 er å umuliggjøre slike reparasjoner som foregår utenfor autoriserte verksted. Dette er svært svært negativt. En vanlig feil i slik elektronikk er eksempelvis at en kondensator ryker. Dette er rimelig lett å erstatte. Derimot så vil Apple med dagens praksis erstatte HELE innmaten om en kondensator til mindre enn 1 USD ryker. Og T2 er der for å sikre at de som kan skifte den mye billigere ikke får gjort noe uten at maskinen blir gjort ubrukelig av Apple. Og du argumenterer mot deg selv her. Du mener ingen DIY folk kjøper Mac, fordi de allerede har flyttet over til andre produkter. Så da sier du jo at det er mange DIY folk som vil ha Mac, men pga Apples praksis har mange stoppet å kjøpe fra dem. Så det du sier her er at Apple burde gå tilbake til slik det var før, som jeg også mener. Det med forsikring.... Tenker folk virkelig slik angående forsikring? Om du tror If og Gjensidige sitter med tap når reparasjonkost for Mac går opp? Nei. Tenkt igjen. Forsikringen blir dyrere. Betaler ikke for det? Hva planet bor du på? Om du har forsikring så betaler du for det. Forsikringsselskap går ikke i minus. Forsikring fungerer slik: Si i snitt 1 feil/100 kunder/år. En feil koster 10.000 kr. Da betaler 100 kunder inn si 12.000 kroner. 10.000 kr for å dekke skade, 1000 kr admin og 1000 kr fortjeneste for forsikringsselskapet. Hver kunde derimot betaler kun 120 kroner per år. I snitt så koster det altså kundegruppen mer å ha forsikring, derimot så forsikrer alle seg mot den 1% sjansen at de får 10.000 kroner regningen. Du betaler forsikringsselskapet for en tjeneste, og den tjenesten er å ikke få en overraskelseregning med en høy sum, heller betale litt hvert år. Det er derfor fastpris for rente/strøm ikke anbefales. Hvem enn som tilbyr fastpris tjener på det i snitt. Kun folk som ikke har penger nok til å overleve høyere pris/rente bør binde, fordi du betaler ekstra for sikkerheten ved å vite hva renten er. Det er tilfeller forsikringsselskap taper penger, men i snitt så vinner de alltid. Og de tjener godt på det. Det betyr at dyrere reparasjon på Mac = dyrere forsikring, og du betaler for det. Det å tro forsikringsselskapene tar regningen må være en løgn forsikringsselskapene har solgt. Fordi det er virkelig ikke tilfellet. Igjen, det meste av det du snakker om her med mtp DIY repairs (typ lodde på en ny kondensator), er vel neppe noe som blir gjort så ofte her i Norge, fordi: reklamasjonsretten på 5 år. Og ikke misforstå, jeg er ikke uenig med deg. Jeg synes T2 er noe herk. Det er mye frustrasjon blant Mac-teknikere om dagen pga. T2 (ikke pga. at man ikke kan gjøre typ Louis Rossman repairs, men fordi det gjør hver enkelt reparasjon mer tidkrevende). Det jeg forsøker å si, er at det virker ikke som at det Norske markedet bryr seg så veldig. Personlig har jeg skrudd på PC siden '95. Jobbet med PC og hardware siden 2006 og vært Mac-tekniker de siste 7 årene. T2 ville ikke påvirket valget om å kjøpe ny Mac nevneverdig. Det hadde vært kult å kunne reparere elektronikk på nivået til Rossman, men jeg personlig ville aldri kjøpt inn alt utstyret som behøvs og brukt tid på prøving og feiling for å få ting opp å gå igjen ved typ væskesøl. Og selvfølgelig er det vi forbrukere som betaler når det gjelder forsikringssaker. Men du misforstod poenget. Når forsikringa dekker reparasjonen og man kun betaler en liten egenandel, så blir Macen ofte reparert likevel, og man får da tilbake reklamasjon/garanti på produktet. Lenke til kommentar
Oddmi Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 Dette er vanlig argumentasjon å bruke for folk som vil forsvare noe, men den er likefullt rimelig dårlig. Det å bringe inn andre her er irrelevant. Det at andre også er dårlige på reparasjon forsvarer ikke at Apple også skal være det. Skal vi i Norge si at klimautslipp her til lands fordi vi kan finne land som slipper ut mer? Gjør det det mer riktig for Norge å ha høye utslipp? Nei det gjør ikke det. Enten er et produkt greit å fikse ellers så er det ikke. Det er ikke relativt til hvordan det er å fikse vs andre. Du må gjerne starte en tråd på hvordan andre produkter er vanskelig å reparere også, men så handler denne tråden om Apple produkter, så tenkte å holde meg på tema her jeg da. Som sagt, når du dro inn iPhone og påstår at det er vanskelig å bytte batteri, da bommet du der, jeg forsvarer ingen men forholder meg til de som driver med slikt: +The display-first opening procedure and easy access to the battery remain design priorities. +A broken display can be replaced with minimal hardware removal, and with a little care you can preserve Face ID. -Glass on front and back doubles the crackability—and broken back glass requires an entire chassis replacement. Sakset ut fra iFixit sin tearsdown. Dette er ikke riktig. Lodding er noe du kan gjøre for hånd. Og slike reparasjoner utføres, men ikke ved Apple autoriserte verksted. Det Apple gjør med T2 er å umuliggjøre slike reparasjoner som foregår utenfor autoriserte verksted. Dette er svært svært negativt. En vanlig feil i slik elektronikk er eksempelvis at en kondensator ryker. Dette er rimelig lett å erstatte. Derimot så vil Apple med dagens praksis erstatte HELE innmaten om en kondensator til mindre enn 1 USD ryker. Og T2 er der for å sikre at de som kan skifte den mye billigere ikke får gjort noe uten at maskinen blir gjort ubrukelig av Apple. Og du argumenterer mot deg selv her. Du mener ingen DIY folk kjøper Mac, fordi de allerede har flyttet over til andre produkter. Så da sier du jo at det er mange DIY folk som vil ha Mac, men pga Apples praksis har mange stoppet å kjøpe fra dem. Så det du sier her er at Apple burde gå tilbake til slik det var før, som jeg også mener. Det med forsikring.... Tenker folk virkelig slik angående forsikring? Om du tror If og Gjensidige sitter med tap når reparasjonkost for Mac går opp? Nei. Tenkt igjen. Forsikringen blir dyrere. Betaler ikke for det? Hva planet bor du på? Om du har forsikring så betaler du for det. Forsikringsselskap går ikke i minus. Forsikring fungerer slik: Si i snitt 1 feil/100 kunder/år. En feil koster 10.000 kr. Da betaler 100 kunder inn si 12.000 kroner. 10.000 kr for å dekke skade, 1000 kr admin og 1000 kr fortjeneste for forsikringsselskapet. Hver kunde derimot betaler kun 120 kroner per år. I snitt så koster det altså kundegruppen mer å ha forsikring, derimot så forsikrer alle seg mot den 1% sjansen at de får 10.000 kroner regningen. Du betaler forsikringsselskapet for en tjeneste, og den tjenesten er å ikke få en overraskelseregning med en høy sum, heller betale litt hvert år. Det er derfor fastpris for rente/strøm ikke anbefales. Hvem enn som tilbyr fastpris tjener på det i snitt. Kun folk som ikke har penger nok til å overleve høyere pris/rente bør binde, fordi du betaler ekstra for sikkerheten ved å vite hva renten er. Det er tilfeller forsikringsselskap taper penger, men i snitt så vinner de alltid. Og de tjener godt på det. Det betyr at dyrere reparasjon på Mac = dyrere forsikring, og du betaler for det. Det å tro forsikringsselskapene tar regningen må være en løgn forsikringsselskapene har solgt. Fordi det er virkelig ikke tilfellet. Lenke til kommentar
Oddmi Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 Sitter selv på en etterhvert aldrene Macbook jeg skulle ha oppgradert. Maskinen er reparert flere ganger, en tjeneste jeg også har utført for slekt og venner sine Apple produkter. T2 setter en stopper for denne aktivitet. Da skifter ikke flere av mine penger eier. Macbook var for meg redningen fra en stadig mer drakonisk PC-verden samt den evinnelige M$ skatten og -spionasjen. Og Google… Men skal Apple nå gå PC en høy gang, så kan det være det samme med hele Apple-porteføljen. Der er store mengder kompetente folk som benytter (eller kanskje mer korrekt benyttet) Macbook. MBA ble etterhvert fast inventar på ma. CERN. En klar indikasjon på dette er det store antall Open Source programvare som i senere år dukket opp for Mac OS X. Til og med Linus benyttet en periode Macbook Air flittig. Jepp. Steve Jobs er dau. Tim Cook står ved roret, og han styrer rett frem samme hva han støter på. Denne kategori CEO går det 14 av på dusinet i industrien forøvrig. Dette var korrekt. Har reparert mengder med iPhone/iPad/etc. Det er de nyeste/kommende Apple produkter som er låst ned. Og Apple blir ikke alene om denne praksisen spesielt lenge. Det er derfor "Right to Repair" bevegelsene så viktige. Som sagt, jeg snakket om iPhone spesielt siden han dro inn telefoner i tråden, og det er gått ned fra 7 til 6, fremdeles er batteri og skjerm enkelt å komme til i følge iFixit. Datamaskin er tydeligvis noe helt annet, har selv en MBA 11" fra 2010 der batteriet begynner å bli moden for utskifting, er enkelt å bytte det, noe som tydeligvis er forandret på. Men på iPhone har det tydeligvis ikke forandret seg SÅ mye på mange år. https://www.ifixit.com/smartphone-repairability?sort=score Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 Igjen, det meste av det du snakker om her med mtp DIY repairs (typ lodde på en ny kondensator), er vel neppe noe som blir gjort så ofte her i Norge, fordi: reklamasjonsretten på 5 år. Og ikke misforstå, jeg er ikke uenig med deg. Jeg synes T2 er noe herk. Det er mye frustrasjon blant Mac-teknikere om dagen pga. T2 (ikke pga. at man ikke kan gjøre typ Louis Rossman repairs, men fordi det gjør hver enkelt reparasjon mer tidkrevende). Det jeg forsøker å si, er at det virker ikke som at det Norske markedet bryr seg så veldig. Personlig har jeg skrudd på PC siden '95. Jobbet med PC og hardware siden 2006 og vært Mac-tekniker de siste 7 årene. T2 ville ikke påvirket valget om å kjøpe ny Mac nevneverdig. Det hadde vært kult å kunne reparere elektronikk på nivået til Rossman, men jeg personlig ville aldri kjøpt inn alt utstyret som behøvs og brukt tid på prøving og feiling for å få ting opp å gå igjen ved typ væskesøl. Og selvfølgelig er det vi forbrukere som betaler når det gjelder forsikringssaker. Men du misforstod poenget. Når forsikringa dekker reparasjonen og man kun betaler en liten egenandel, så blir Macen ofte reparert likevel, og man får da tilbake reklamasjon/garanti på produktet. Frakt til Kina tur/retur er sånn 200-300 kroner? Hva hindrer meg i å sende en PC til Kina og så fikser de det der? Om reparasjon i Kina koster 1000 kroner + 500 kr frakt, og reparasjon i Norge koster 15.000 kroner? Og alle marked er ikke Norge heller. Hvor lenge blir Macer reparert da tror du, om forsikringsprisen for dem skyter i været? Hva om If ser at det går svært mye penger til Mac? Da blir det sånn at om du har en ny Mac så betaler du 100 kroner ekstra i måneden forsikring. Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 Frakt til Kina tur/retur er sånn 200-300 kroner? Hva hindrer meg i å sende en PC til Kina og så fikser de det der? Om reparasjon i Kina koster 1000 kroner + 500 kr frakt, og reparasjon i Norge koster 15.000 kroner? Og alle marked er ikke Norge heller. Hvor lenge blir Macer reparert da tror du, om forsikringsprisen for dem skyter i været? Hva om If ser at det går svært mye penger til Mac? Da blir det sånn at om du har en ny Mac så betaler du 100 kroner ekstra i måneden forsikring. Så jeg tror vi driver og snakker forbi hverandre her. Jeg snakker ut i fra det ståstedet at jeg jobber med dette, reparerer Macer hos et autorisert Apple verksted, lager forsikringsskriv og snakker med kunder som har Mac. Jeg snakker ut i fra det perspektivet jeg har fra min jobb. Jeg vet at det ikke er likt i alle marked. Men det var nettopp ut i fra mitt ståsted jeg snakket. Jeg tror ikke T2 og muligheter for å reparere Macer selv, vil påvirke salget i noen særlig grad, i Norge vel og merke. Hvorfor? Fordi: norsk reklamasjonrett og forsikring. Du kan jo si hva du vil, men jeg vil ikke endre min oppfatning så lenge jeg ser det jeg ser hver dag. Det er jo ikke sånn at folk ødelegger produktene sine med vilje (vel kanskje noen når det kommer nye modeller), og forsikringene vil jo at produktet skal virke, så produktene blir reparert uansett om du synes det er teit og om du personlig, heller ville sendt Macen din til Kina. Vanlige folk er ikke entusiaster som vil fikse ting selv. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå