Redaksjonen. Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Leif sluttet på oljebase for å lage elektriske arbeidsbåter [Ekstra] Lenke til kommentar
inside_1001583 Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 "For et par uker siden signerte Stavøstrand kontrakt med Helgeland Plast om å installere den første prototypen av framdriftssystemet i en arbeidsbåt av typen Polarcirkel 860" Så det betyr de ikke vet noe som helst om rekkevidde, fart osv? En polarcircle 560 sport, med 100hk drar avgårde i 35knop, og med en Yamaha 4takt 100hk bruker den ca 35L/t med fult pådrag. Den har en 103 liters bensintank, som da gir litt under 3 timer full fart. 100hk er 75kw, så en ren 1:1 oversetting (uten tanke på vekt, vær osv) sier att en 560 sport med el-motor og batteripakke på 100kwt bør klare 35 knop i 1,25 timer hvis de bruker 75kw. MEN, så kommer jo spørsmålet hva det blir når man legger til vekt av batterier, personer og annen last. Dette reknestykke var med en 5,6 meter lang båt. I artikkelen skal de prøve på en 8,2 meter lang.. Jeg er spent om på resultatet.. 2 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Problemet med "Rekkeviddeangst" er kanskje enda større på sjøen enn i en bil. Med 100 kWh batteri og 230 kW motor har en rundt 20 min. til rådighet, dersom vi legger inn litt margin. Batterier har problemer med nok energi, og med den store innsatsen som gjøres for å få mer energi inn i batterier, uten noen banebrytende gjennomslag, er det kanskje bedre å se på alternativene. Metanol eller e-diesel kan være fremtiden på sjøen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Jeg tror ikke ren batteridrift er særlig egnet til dette. Putt heller en parallell-hybrid på båten. En propell - to motorer. Batteridrift til lydløs og eksosløs saktekjøring i havna og til dorging. Bensin til masjfart, toppfart og lengre etapper. Eventuelt to separate motorer for å kunne vedlikeholde og oppgradere de separat. Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Dette er nok en båttype som passer veldig bra med batteri. Siden de kjører mye, men stort sett opererer på korte strekninger er det mye å spare. Det å få landstrøm på oppdrettsanleggene er som artikkelen nevner det viktigste, men når man får det så går man også muligheten til å lade både ved kai og mens man er ute på anlegget Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå