nightowl Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 Til sommeren blir jeg ferdig med utdannelsen min (igjen), og ikveld slo en tanke ned i hodet på meg: Kanskje jeg skulle ta et årsstudium for å lære et ekstra språk, også kan dette komplementere eksisterende utdannelse? Utdannelse: Systemutvikler (dvs. dataingeniør) og nå snart regnskapsfører i tillegg. Jeg fant spansk, fransk og tysk som nettbaserte årsstudium via Samordna opptak. Hvilke av disse (om noen i det hele tatt) vil komplementere en databakgrunn og eller regnskaps/økonomi-bakgrunn best? (Det blir sikkert jobb utpå høsten en gang, så det er bare kursene over som vil passe.) Jeg har tidligere lyttet mye til Pimsleur for fransk også senere for kinesisk, men dette er en stund siden nå p.g.a. lite fritid. Å lære et tredje språk er noe jeg alltid har ønsket meg, men det blir stadig nedprioritert. Spansk er vel egentlig helt bortkastet antar jeg. Lite synergi å hente der. Og samme gjelder fransk eller? Hva med tysk, det finnes jo mye økonomiprogramvare fra Tyskland .. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Et språk må brukes for å læres. Man vil slite veldig med å sitte igjen med mye om man skal lære det på gøy. Derfor synes jeg du må ha en plan med det språket du lærer. Enten å flytte til landet for en stund eller planlegge å jobbe direkte med mennesker derfra. Jeg kan selv 3 språk flytende og hadde aldri lært det tredje uten at jeg hadde vært tvunget til å praktisere det hver dag. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 18. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2019 (endret) *snip* Ingenting i veien for å jobbe utenfor Norge noen år, om jeg bare finner en type jobb jeg trives med. EDIT: Kanskje det ble litt uklart i første posten. Det jeg egentlig grubler på tror jeg er hvilke fordeler spansk, fransk eller tysk gir i kombinasjon med data-, og regnskapsbakgrunn (om noen i det hele tatt). Endret 18. februar 2019 av nightowl Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 Antakelig er tysk mest brukbart, da Norge handler langt mer med Tyskland enn med noe fransk- eller spansktalende land. Spesielt med tanke på ingeniør- og regnskapbakgrunnen din. De som kanskje har mer nytte av å kunne fransk, er diplomater og byråkrater involvert i internasjonale organisasjoner. Og de som eventuelt har mest nytte av å lære spansk, jobber nok med turisme mot den etter hvert voksende gruppen velstående spanjoler som interesserer seg for ferier i Norge. Men, det er nok begrenset hvor brukbare språkferdighetene dine er i jobbsammenheng etter kun et årsstudium. Så det kan være kjekt å ha med seg, men vil nok neppe åpne så mange nye dører med det første. Så du bør i hvert fall være interessert nok i å lære språket uten eventuelle fordeler du får. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå