Gå til innhold

PC booter til svart skjerm med "reeboot and select proper boot device or...."

klafte

Anbefalte innlegg

Hei. Har bygd en ny gaming pc med både SSD og HDD. Har satt SSD til boot priority 1 i BIOS og Windows 10 er installert på denne, men når jeg starter opp igjen etter en stund så kommer jeg til svart skjerm med "Reboot and select proper boot device, or insert boot media in selected Boot device and press a key."

Jeg må restarte og gå via BIOS for å komme til windows, og da kan jeg re-boote og kommer rett inn i windows igjen, men NESTE gang jeg starter opp igjen kommer jeg til samme svarte skjerm.

Hjelp....

Noen som har en ide?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskinen prøver å boote fra noe annet enn disken med Windows på. Sjekk godt igjennom BIOS og se at alt av valg er satt til SSD disken som oppstartsdisk. Trekk også ut eventuellt usb pinner som står i maskinen. Som siste utvei kan du plugge ut HDD og se om den fortsatt oppfører seg rart.

Lenke til kommentar

Hei. Takk for svar.

Jeg hadde Både HDD og SSD i maskinen når jeg startet opp første gang. La inn Windows fra USB-stick. Skal sjekke om det finnes windows boot manager.

Finnes det flere steder i bios enn under "boot" hvor jeg kan velge boot priority?

Skal prøve ut forslagene nå så får vi se  :)

Lenke til kommentar

Hei. Takk for svar.

Jeg hadde Både HDD og SSD i maskinen når jeg startet opp første gang. La inn Windows fra USB-stick. Skal sjekke om det finnes windows boot manager.

Finnes det flere steder i bios enn under "boot" hvor jeg kan velge boot priority?

Skal prøve ut forslagene nå så får vi se  :)

Tja .. Hva slags HK er dette? I utgangspunktet skal det bare være 1 plass man setter boot pri.

Ved installasjon av windows så foretrekker jeg følgende metode for å unngå problemer:

- Ha kun 1 SSD installert.
- Sjekk at denne er no 1 boot pri i uefi/bios.
- Force boot på minnepinne - enten fra uefi/bios eller ved å få opp "boot manager" under boot/post. Dette er som regel en F-knapp, hos meg er det F11. Slår man av "full screen logo" i bios så får man opp ofte hjelpetekst om slike ting under post, istedenfor en eller anna logo/bilde.
- Når installasjonen booter første gangen går den rett på SSD - man trenger ikke endre noe lenger.

Hvis man har flere SSD/HDD installert under windows-installasjon, så kan filer for boot manager havne på feil plass. Da kan man få problemer som du opplever nå.

Ønsker du å prøve en clean install av windows ved å kun ha 1 SSD installert, ville jeg kjørt diskpart clean på SSD før du starer installasjonen på nytt.

- Sørg for at det kun er 1 harddisk eller SSD tilkoblet maskinen
- Boot så på Win10 minnepinnen og velg språk
- Velg 'repair' nede på siden
- Velg Troubleshoot
- Velg Command Prompt. Skriv følgende med Enter mellom hver ..
- Skriv: diskpart (tar noen sekunder før du kan skrive igjen)
- Skriv: list disk
- Nå skal du forhåpentligvis kun se to "disker", nummer 0 og nummer 1 (altså din SSD/HDD og din minnepinne).
- Skriv: select disk 0 hvis SSD/HDD er nummer 0. Du ser hvilken som er hvilken på antall GB. 
- Det skal nå stå "Disk 0 is now the selected disk"
- Skriv: clean
- Når den er ferdig skriver du exit og exit igjen
- Du skal nå være tilbake til menyene til windows installasjon
- Velg Use a Device og velg minnepinnen. Maskinen booter og du kan starte selve installasjonen.

Dette er altså for å få vekk hele den gamle installasjonen, før du går på igjen. Fungerer dette fint, kobler du inn den andre harddisken til slutt.
Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hei. Ingen windows boot manager i BIOS desverre.

Forsøkte å se om jeg kunne endre på boot priority, men den var allerede satt til SSD der jeg kunne se at det kunne endres, så jeg forsøkte å plugge ut HDD enheten, men samme resultat. Svart skjerm med reboot melding.

Så at fast-boot var aktivert, så jeg skrudde av det og det ser ut som det virker. 

Gjorde 4 oppstart etter det, 2 skru av og trykke på igjen med knapp, og 2 med restart. Funket bra alle gangene, så ser ut som det løste det.

eneste problemet er : hvorfor?  Hvorfor gir fast-boot feil-boot?

Lenke til kommentar

Bra du fant ut av det.

Fast boot er en uting. Maskinen skipper en del step under post. Kanskje den ikke finner kontrolleren for ssd med en gang? Jeg er usikker .. men har aldri på fastboot selv. Dette er vel default OFF ?

Hei og takk igjen.

Her var det faktisk snakk om at det var en fast-boot option i BIOS, ikke W10. Det var den i Bios jeg slo av og da begynte den å boote normalt. Sto som enabled etter første oppstart, valgte å skru av den i W10 også bare for sikkerhets skyld. 

Skjønner nå at om jeg skal gjøre dette igjen noen gang, så kun ha 1 SSD koblet til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...