Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, i det siste har jeg tenkt en del på pengebruk i det offentlige. Noen flere tanker til forumet :)

Det er ingen tvil om at Norge har mye å rutte med

Ett land over tid vil normalt kun bygge på seg selv og vil ha mer og mer å bruke og nyte, i form av infrastruktur for eksempel.

Slik er det også i privat økonomi, en familie vil ha mer verdier over tid, mer eiendom, større hus, osv.

Med mindre en sløser penger

Private firmaer, fond, og rike folk er generelt flinke til å realisere det jeg prater om, en stadig øking i verdi, men ikke helt på samme måte, da de heller investerer, eller produserer noe andre vil kjøpe.

Hva er det Norge har bygget de siste 10 årene som vi ikke hadde for 10 år siden?

På hvilken måte er livet lettere eller bedre på grunn av noe Stat/kommune bygget?
Kina i den perioden har bygget 20 000 KILOmeter med høy-hastighets tog for eksempel, må kommunisme til for at det investeres i landets fremtid? 

Ett land som er proposjonelt så sykelig rikt som Norge, i forhold til kina, hvorfor er vårt system så elendig.

Jeg er klar over Oljefondet, men det er en pengepott, jeg vil se mer av det som bygges som er til nytte for folket og våre barn, som ett fungerende togsystem, som faktisk dekker hele landet.

Vi er ett land som er eksepsjonelt heldig, men vi sliter med penger selv når vi har 200 000 000 000 EKSTRA å rutte med fra oljefondet hvert år, går alt til en sykelig generøs verferdstat? går alt til utenlandske og innenlandske aktører som tar dobbel pris og leverer halvparten, for de vet de ikke lider konsekvenser fra en stat uten ryggrad?
Det at det finnes noe annet enn ett komplett togsystem og hull-frie veier, for meg er det en skam,
går det ann å få så lite ut av så vanvittig mye penger, som Norge?

Fokuserer vi på luksusser nå, fremfor infrastruktur?

Vil det være mer effektivt og produktivt å ha statlige fulltidsansatte utbyggere som gjør det meste av jobben med infrastruktur, fremfor at det gjøres for fortjeneste av private?

Det vi etterlater barna våre, er i stor grad infrastrukturen i Landet vårt, men vi vil heller ha fine klær, og fine biler, som blir ødelagt umiddelbart på norske veier, akkurat dette skjedde sist uke mellom ett hull i motorveien og min søsters bil.

Det vi etterlater oss er Strømnettet... som blir privatisert og monopolisert

Kommunikasjonsnettet... som Kina kan skru av når som helst

Transportnettet... som ikke eksisterer, eller ikke burde kjøres på

Vi tar opp forbrukslån for å betale for luksusen på forhånd, og bankene ler seg skakke, hele veien til hvelvet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg føler ikke at observasjonene dine er spesielt presise. Norge har en massiv satsing på infrastruktur, og er i byggefasen av blant annet verdens lengste undersjøiske tunnel for å binde sammen vestlandet.

I følge World Economic Forum sin The Global Competitiveness Report så ligger Norge på en solid 11-plass takket være gode institusjoner og verdens beste makroøkonomiske miljø der "efficiency of government spending" ligger på 18-plass.

https://www.weforum.org/reports/the-global-competitiveness-report-2017-2018 (side 226 og 227)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg føler ikke at observasjonene dine er spesielt presise. Norge har en massiv satsing på infrastruktur, og er i byggefasen av blant annet verdens lengste undersjøiske tunnel for å binde sammen vestlandet.

I følge World Economic Forum sin The Global Competitiveness Report så ligger Norge på en solid 11-plass takket være gode institusjoner og verdens beste makroøkonomiske miljø der "efficiency of government spending" ligger på 18-plass.

https://www.weforum.org/reports/the-global-competitiveness-report-2017-2018 (side 226 og 227)

Syns du det er imponerende?  Bak USA og mange andre vestlige lande?  Ser du på scoren på sistnevnte, ligger den midt mellem "extremt ineffektiv og ekstremt effektiv", altså en score som sier hverken-eller.  

Lenke til kommentar

Det er imponerende at vi ligger på første plass når det kommer til makroøkonomiske miljø. At vi ligger på 18-plass (av 137) når det kommer til efficiency of government spending er ingenting å hedre, men jeg synes det blir litt for dumt å flytte målstreken slik som dette og late som om vi fortsatt er et ineffektivt byråkrati som sløser penger. Jeg er her for å motbevise førstepost, ikke for å late som om alt er ok.

All data må sees i et relativt perspektiv med mindre man skal hive seg på libertarianerne som er motstand av alle statlige institusjoner.

Morsomt nok så ligger Kina (som hedres i førstepost), hakket under Norge på 19-plass. Riktig nok med marginale forskjeller. Derimot så ligger de på en laber 47-plass når det kommer til institusjoner, som er langt under Norge som er på 6-plass.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er enig, Norge satser skremmende lite på infrastruktur. Vi kunne hatt verdens beste veier. Vi kunne hatt verdens beste kollektivtransport. Vi kunne hatt verdens beste sykehus og verdens beste skoler.

Det er vel noe som heter "å spare seg til fant". Norge er flinke til det. Jeg sier ikke at Norge er et kjipt land å bo i, men myndighetene vegrer seg voldsomt i fra å investere i nødvendige tjenester og infrastruktur.

Lenke til kommentar

Jeg ser det slik at man helst tråkker vannet. Man har lite med planer som strekker seg over 30 år eller så. OK, man har en forvaltning med visse langtidsperspektiv om å bevare. Eksempel: fiskeriforvaltningen i Norge er kanskje noe av verdens beste? I hvert fall ute til havs? Inne i fjordene er det vel værre.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Det man må forstå om Norges kommuner, fylkeskommuner og stat, er at det finnes kultur for å opprette unødvendige stillinger for å skape arbeidsplasser. Dette kan også hende i det private, av filantropiske årsaker. Men i norsk offentlighet har det blitt massivt. Vi kunne kanskje kuttet halvparten av offentlige stillinger, uten konsekvenser for velferdsstaten, administrasjon eller utbygging/vedlikehold av infrastruktur. I tillegg kommer alle subsidierte stillinger, gjerne innen felt som forskning/kultur. Da er det ikke rart pengeforbruket blir høyt.

Lenke til kommentar

Det man må forstå om Norges kommuner, fylkeskommuner og stat, er at det finnes kultur for å opprette unødvendige stillinger for å skape arbeidsplasser. Dette kan også hende i det private, av filantropiske årsaker. Men i norsk offentlighet har det blitt massivt. Vi kunne kanskje kuttet halvparten av offentlige stillinger, uten konsekvenser for velferdsstaten, administrasjon eller utbygging/vedlikehold av infrastruktur. I tillegg kommer alle subsidierte stillinger, gjerne innen felt som forskning/kultur. Da er det ikke rart pengeforbruket blir høyt.

Man har vel en tendens til å "besette" alle finansierte/tilgjengelige stillinger, uansett?

Dette kan det bli mer av når digitaliseringen/robotiseringen skyter fart og bare noen få kan arbeide med å skape "fysiske verdier" slik som minimum av mat, klær og husly. Og transport, kanskje. Og så gjenstår det å skape "arbeidsplasser" for å lage immaterielle verdier :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...