Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Rense baderomsvifte

Anbefalte innlegg

Vi har en slik "gammeldags" vifte på veggen på badet av den typen man trekker i en tråd. Jeg har aldri vasket eller renset den skikkelig og etter hvert har det bygget seg opp masse støv der inne. Jeg klarer å pirke ut en del med en pinsett og stikke støvsugeren delvis inn, men den trenger en skikkelig rens.
Men jeg er litt nervøs for slikt...
Det står på viften "skru av strømmen før du fjerner dekselet". Betyr dette at jeg må skru av sikringen? Er det egentlig nødvendig eller bare unødvendig forsiktighet? Så lenge jeg ikke trekker i snoren kan det vel ikke skje noe?
For å være ærlig er jeg litt nervøs for å skru av sikringen i den absurde lille sansynligheten for at jeg ikke får skrudd på sikringen igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holder å holde seg unna snoren og uansett om den starter så er de ikke kraftige nok til å gjøre skade

Det skal uansett holde å stikke inn støvsugertuten

Det er nok strømmen som er det farlige her, ikke viften..

Er strøm i ledningene selv om viften er slått av.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt støvsuger samtidig som jeg har holdt fast vifta, så den ikke ødelegges av eventuell høy hastighet.

Men du kan også stikke sugerør, som nevnt, og løsne på støvet, så starte vifta, så blåser den ut støvet selv.

Har aldri gått til steget å demontere hele greia.

Lenke til kommentar

Fordi sikringen mest sansynlig tar hele badet, og det blir da mørkt..

Det kan jo løses med lommelykt egentlig.

Hva er egentlig problemet med å ta sikringen før rengjøringen starter?

I stedet for støvsuger ville jeg prøvd med luftkompressor og luftpistol, enklere å kommetil og blåser dritten rett ut ventilen.

Vel, problemet er bare min frykt for at sikringen ikke vil gå på igjen, og ja, jeg har allerede innrømmet dette er usannsynlig, men allikevel. Jeg ville helst unngå å skru av sikringer for å unngå rot og evt mer mas enn nødvendig, men jeg innser at det er håpløst da alternativet er å mye verre...

Holder å holde seg unna snoren og uansett om den starter så er de ikke kraftige nok til å gjøre skade

Det skal uansett holde å stikke inn støvsugertuten

Hmm, mye motstridende svar her.

Men hvis jeg skal skru av sikringen antar jeg at jeg må skru ned begge bryterne? Det står to brytere ved siden av andre med "bad v kabel - vaskemaskin" (se bilde) som bare skrus ned og så opp igjen etterpå? (Innser dette høres dumt ut, men siden vi leier vil jeg unngå å gjøre noe skade eller måtte tilkalle hjelp fra et lite hyggelig utleiefirma).

Lenke til kommentar

Jeg har brukt støvsuger samtidig som jeg har holdt fast vifta, så den ikke ødelegges av eventuell høy hastighet.

Men du kan også stikke sugerør, som nevnt, og løsne på støvet, så starte vifta, så blåser den ut støvet selv.

Har aldri gått til steget å demontere hele greia.

Du mener du har aldri tatt av dekselet eller at du aldri har demontert hele vifta? Jeg har prøvd å rense den uten å fjerne dekselet, men det er håpløst å komme skikkelg til. Men kanskje jeg kan prøve med et sugerør først...

Endret av TheodorBjork
Lenke til kommentar

Men hvis jeg skal skru av sikringen antar jeg at jeg må skru ned begge bryterne? Det står to brytere ved siden av andre med "bad v kabel - vaskemaskin" (se bilde) som bare skrus ned og så opp igjen etterpå? (Innser dette høres dumt ut, men siden vi leier vil jeg unngå å gjøre noe skade eller måtte tilkalle hjelp fra et lite hyggelig utleiefirma).

"Begge bryterne" er en og samme sikring, hele vippes ned samtidig.

Det er ikke noe farlig å skru av sikringen. Det er ingen grunn til at den ikke skulle gå på igjen. Dersom det hadde vært noe feil med den eller kursen så hadde den gått av seg selv allerede.

"bad v kabel - vaskemaskin" virker som at er sikringen til vaskemaskin-stikkontakten og varmekablene så det er nok ikke den du må ta.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Det er jo rett og slett bare å prøve da. Virker baderomsvifta når sikringen er på? Slå av sikringen. Virker vifta da? Hvis den ikke starter er man ganske sikker på at kursen er slått av. 

Er "PT" hovedsikringen? St er stue, antar jeg og Kj er kjøkken, så ingen av dem. Da er det bare Bad v(arme)kabel - vaskemaskin som gjenstår, ikke sant?

1.jpg

Lenke til kommentar

P. T. betyr kanskje porttelefon? Selv om det er veldig rart om den skulle ha en egen kurs.

Det skal vel stå en kursfortegnelse i skapet?

Men kan du ikke bare prøve å skru den av da?

Det kommer ikke til å skje noe farlig, og den kommer til å gå an å skru på igjen.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt bekymringen her. Hvis du tar den sikringen du tror det er og badet blir mørkt og vifta ikke starter er strømmen kuttet. Hvis vifta fortsatt virker er det feil sikring. Så leter du videre... Ikke akkurat rakettforskning. Og når du er fornøyd med renhet på vifta vipper du sikringene opp igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...