Gå til innhold

Hva er forskjellen - LaCie Mobile Drive vs. LaCie Porche Design Mobile

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på utkikk etter en ekstern HDD til bruk for å lagre Final Cut Pro Libraries og jobbe med dem live. Min interne SSD er kun på 512 GB (iMac late ´13), og er for liten for litt større prosjekter. 

Jeg trenger i utgangspunktet ikke en "rugged" versjon, men kom gjerne med gode grunner til å kjøpe en slik allikevel. HDDen kommer hovedsakelig til å ligge ved siden av min iMac, en sjelden gang fraktes (forsiktig) i en koffert el.l. 

Jeg har sett på LaCie sine disker, noe usikker på hvorfor det har havnet på dem, men jeg har lest noen reviews og tror disse er gode disker. Derfor er det to forskjellige exHDDer jeg har sett på:

1. ​LaCie Mobile Drive
  2. LaCie Porche Design Mobile

Begge på 4 TB. Hva er egentlig forskjellen på disse annet enn design? Jeg ser på Komplett at Porche-versjonen er et par hundrelapper billigere, er det da ikke bare å gå for denne? Når jeg sammenligner disse to på komplett.no ser jeg i utgangspunktet kun én forskjell:

1. ​Mobile Drive har USB 3.1 gen 2 grensesnittet vs. 3.1 gen 1 på Porche design. Dette har etter min forståelse overhode ingen ting å si da HDD-hastigheten vel ligger på rundt 80-100 MB/s uansett og er flaskehals. Hva er egentlig poenget med å øke grensesnittet fra gen 1 til gen 2? Kun markedsføring?
  2. Forøvrig er det småting som design, lys. Det følger med usb-c --> usb-c og usb-c --> usb-a kabler på begge harddiskene. 

Q1: Er det noen grunn til å velge den ene eller den andre?

Q2: Er det andre disker jeg heller burde se på? Rugged-versjonen til LaCie f.eks.? Pros and cons?

Takk for hjelp!

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke. Fant ikke ut hvilke internally drives den andre benytter.

LaCie ble kjøpt av Seagate for noen år siden og alle interne drives er av type Seagate.

Porsche 4TB er utstyrt med Seagate ST4000LM016 eller ST4000LM024

https://www.tomshardware.co.uk/lacie-porsche-design-mobile-hdd-review,review-33649.html

Den andre fant jeg ikke.

Vanskelig å gjøre noen sammenlikning uten informasjon om intern drive modell.

Sannsynligvis benytter de begge samme Seagate 4TB 2.5" drive (en av de to)

Jeg har alltid satt sammen slike external drives selv (da bestemmer jeg selv)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...