Gå til innhold

Hva synes dere som jobber i butikk om selvbetjening?


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier lurer jeg på hva dere som jobber i dagligvare synes om selvbetjente kasser?

 

Jeg unngår stort sett disse når jeg handler av solidaritet til de som jobber der. Jeg ser for meg at det er å anse som en ganske stor trussel for deres jobbsikkerhet og at det ikke er ønskelig for deres del?

 

Hvorvidt dette skaper andre jobber for andre menneske er ikke så interessant for denne tråden. Jeg lurer simpelthen på hva de som jobber der mener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker dem om det er mye folk foran kassa. Det går jo mye fortere med selvbetjening. Så det jeg ikke skjønner er jo når folk ikke har  jobbet i butikk foran ei kasse før. klare å jobbe fortere en kassamannen eller dama?

Men nå hva jo ikke dette noe svar på spørsmålet.

 

Men dem som har sånne selvbetjeningkasser burde i det minste klare å holde orden på varene så hyllene ikke hva tomme og det som hva dårlig fjernet fra hyllene. Det er det minste dem burde klare når dem kan frigjøre en eller flere personer fra kassa.

Lenke til kommentar

Kjempegreier om jeg skal handle 4-6 ting. Men jeg tyr til kasse om det er en handlevogn full.

Men for ansatte i butikken, så vil det nok kreves mindre arbeidskraft. Kanskje redusert med 1,5årsverk av 10?

Muligens litt kjipt, men det er ganske naturlig.

Jeg jobbet i butikk i mange år fram til 2007. Viste at dette kom til å komme etter hvert. Egentlig ganske rart at det ikke kom for 5-6 år siden.

Lenke til kommentar

Eurospar sine utsjekkings-skranker er en drøm å bruke. Bruker de alltid om det er kø og en er ledig.

Er jo omentrent like mye jobb å scanne selv som å bare pakke rett ned i posene fra båndet uansett.

Butikkene kan bruke folk mer produktivt enn å håndtere kassene uansett, og det vil alltid være en hard kjerne som bruker de ordinære kassene uansett.

Lenke til kommentar

Poenget her er ikke hvorvidt vi som handler synes det er praktisk eller ikke - selv synes jeg ordinære kasser er lettere. De som jobber der er raskere enn meg og de trenger ikke å forholde seg til et 600x600mm lite brett som hundre varer skal stables på.

 

Poenget var om de som jobber der ser på slike automater som en trussel for sin egen jobbsikkerhet. Hvis en butikk klarer seg med 6 ansatte og en automat avlaster 2 av dem så tviler jeg på at butikksjef finner "mer produktive" posisjoner å plassere de to i. Realiteten er vel heller at de to blir ansett som overflødige og butikken nedbemanner til 4 ansatte.

 

Jeg ser i min lokale daglivare, hvor de nå har fått noen slike, at det det tidligere var tre åpne kasser med ansatte nå bare er én ansatt.

 

Selv begynte jeg mitt arbeidsliv som stillasbygger og vi merket godt når liftene ble små og lett tilgjengelige. Våre oppdrag både i industri og bygg ble mindre og lønningene gikk ned. Jeg antar det samme merkes i daglivaren når maskiner overtar jobben.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Beklager men jeg må bare uttale meg selv om du ønsker fra de som faktisk jobber i kassa.

 

De er en jævla uting! Jeg går alltid til betjent kasse for å støtte de som jobber der. Hvorfor skal vi som forbruker gjøre jobben selv kun for at de som sitter helt på toppen skal kunne tjene mer penger. Det er ikke en service de har for å gjøre det bedre for oss forbrukere, men utviklingen går nok veien for at vi ikke kommer til å se betjente kasser i fremtiden

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Handler på selvbetjent om det er tilgjengelig, det er raskere og mer behagelig generelt enn alternativet. De fleste butikker tilbyr begge deler, og så lenge det er delte meninger om å selvbetjene eller å bli ekspedert vil det nok ikke endre seg med det første. 

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert, er ikke sikkert kundene behandler utstyret så pent som ansatte gjør, uansett er det mange tilfelle med alkohol, og annet varer som er nedsatt pris som ansatte må ordne, og ved tekniske problemer er ikke slike kassesystemer særlig brukervennlig. Vet ikke hva deres erfaringer er, men stadigvekk mangler kvittering og enkelt tilfeller strekkoden ikke virker.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jo det er naturligvis det fordi reduserte kostnader betyr at priserne på det du kjøper kan settes ned.  Win-win for alle - utenom de som mister jobben :)

 

Men varen koster det samme om jeg går i betjent eller selvbetjent eller i samme kjede hvor de ikke har selvbetjent. Hvordan har da varen blitt billigere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men varen koster det samme om jeg går i betjent eller selvbetjent eller i samme kjede hvor de ikke har selvbetjent. Hvordan har da varen blitt billigere?

Flere som bruker selvbetjening = behov for færre blodposer = spart inn lønnsutgifter = kan senke prisene?

Lenke til kommentar

Eg jobbar ikkje i butikk sjølv, men eg trur at det for tilsette er både fordelar og ulempar med sjølvbeteningskasser.

Sjølvbeteningskasser gjer nok at det er behov for færre tilsette totalt sett, men eg kan sjå for meg at dei stillingane som blir igjen blir meir varierte og mindre stressande.

Det er heilt sikkert ei enklare arbeidsoppgåve å berre skulle halde oversikt over tre ubetente kasser for å hjelpe kundar innimellom, enn det er å sitte i kassa under tidspress å scanne og slå inn nummer.

 

Mykje på same måte som at tellemaskina har gjort kassaoppgjeret mykje enklare og med mindre feil enn når ein måtte sitte og telle kvart eit kronestykke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager men jeg må bare uttale meg selv om du ønsker fra de som faktisk jobber i kassa.

 

De er en jævla uting! Jeg går alltid til betjent kasse for å støtte de som jobber der. Hvorfor skal vi som forbruker gjøre jobben selv kun for at de som sitter helt på toppen skal kunne tjene mer penger. Det er ikke en service de har for å gjøre det bedre for oss forbrukere, men utviklingen går nok veien for at vi ikke kommer til å se betjente kasser i fremtiden

Uenig. Om jeg skal bare innom å kjøpe et brød og/eller melk så kan jeg fint gjøre den jobben selv altså. Det går jo raskere også.

 

Synes vi skal tenke på det mer som hurtigkasser enn selvbetjeningskasser. Ofte så står det hurtigkasser på skiltet også, og gjerne maks 15 varer f.eks. Jeg ser på det som alternativ til de betjente kassene for å gjøre handleopplevelsen bedre for alle typer kunder. Om jeg skal kjøpe 0-10 varer ca så velger jeg alltid hurtigkasse fordi det går fortere, men om jeg har mer enn det så synes jeg det er verdt å stå 1-2 min i kø for å få noen i butikken til å hjelpe med det.

Endret av 49neffets
Lenke til kommentar

Jeg jobber i en butikk med kun selvbetjening. Hos oss er det slik at vi er like mange på jobb som da vi hadde vanlige kasser. Den største forskjellen er at vi ansatte i større grad jobber med kundebehandling og generell rydding fremfor å sitte i kassa. Personlig synes jeg dette er helt supert. For det første effektiviseres kjøpsprosessen, noe som fører til mindre kø. Med selvbetjening er det nemlig mulig for én ansatt å operere på flere kasser samtidig. Selv synes jeg også at vi får bedre kontakt med de som handler. Vi kan i større grad bistå dersom noen trenger hjelp. I tillegg har vi rett og slett bedre tid til å slå av en prat uten å måtte tenke på PLU-koder, veksel og scanning av varer i en vanlig kasse.

 

Det finnes jo selvsagt også negative ting ved selvbetjening. For min del er den største negative tingen kunder som på forhånd har bestemt seg for at de ikke liker selvbetjening, og er derfor ofte heller ikke villige til å lære noe nytt.  :wee:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg jobber i en butikk med kun selvbetjening. Hos oss er det slik at vi er like mange på jobb som da vi hadde vanlige kasser. Den største forskjellen er at vi ansatte i større grad jobber med kundebehandling og generell rydding fremfor å sitte i kassa. Personlig synes jeg dette er helt supert. For det første effektiviseres kjøpsprosessen, noe som fører til mindre kø. Med selvbetjening er det nemlig mulig for én ansatt å operere på flere kasser samtidig. Selv synes jeg også at vi får bedre kontakt med de som handler. Vi kan i større grad bistå dersom noen trenger hjelp. I tillegg har vi rett og slett bedre tid til å slå av en prat uten å måtte tenke på PLU-koder, veksel og scanning av varer i en vanlig kasse.

 

Det finnes jo selvsagt også negative ting ved selvbetjening. For min del er den største negative tingen kunder som på forhånd har bestemt seg for at de ikke liker selvbetjening, og er derfor ofte heller ikke villige til å lære noe nytt. :wee:

Okay

Håper det er normalen da. Det er jo godt.

Køen skal være relativt ekstrem før jeg bruker automatene. Jeg har liksom alltid tenkt at det er på en måte et slag i trynet på de som jobber der og jeg har ikke tenkt at det har noe for seg å spørre dem i butikken. Jeg har tenkt slik at sjefen liker dårlig om ansatte uttaler seg negativt når de er på jobb.

For min egen del mente jeg at den forrige sjefen min drev firma på en strak vei mot konkurs og måtte sitte i mange møter å forsvare tullet vi holdt på med selv om jeg personlig ofte var helt enig med kundene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...