Anterialis Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Hei, stemmer min forståelse at når vi snakker om ekstern HDD, så er det selve HDDen som er flaskehalsen (leverer ca 100MB/s ?), og så lenge du har et grensesnitt som leverer mer enn ca. 100 MB/s (e.g. USB 3.0, 3.1, Thunderbolt 1,2 eller 3), så er grensesnittet irrelevant mhp. overføringshastighet? Jeg skal kjøpe meg en ekstern HDD (jeg tenker på Lacier) og vurderer å kjøpe enten en med USB-C (3.1) OG Thunderbolt grensesnitt, eller den jeg linket til som kun har USB-c grensesnitt. Jeg har to MACer jeg ønsker å bruke disket med; en eldre iMac som har Thunderbolt 1 og USB 3.0 (usb-A kontakt), og en MacBookPro 2017 som kun har USB-c kontakt med thunderbolt 3 og usb 3.1 gen 2. Stemmer det at jeg like så godt kan gå for kun USB 3.1 gen1-versjonen (linket) og bruke denne med medfølgende usb-c (mot min MacBookPro) og medfølgende usb-c --> usb-a adapter mot min iMac (usb 3.0) og få optimalt hastighetsoverføring? Eller er det fordeler med å kjøpe denne (usb-c og thunderbolt 1) til en tusenlapp mer, for å kunne bruke mot thunderbolt på min iMac?Takk for svar! Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Du har helt rett, 2,5" snurredisken er flaskehalsen, og du kan trygt velge den disken som er rimeligst. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 (endret) Du får optimal hastighet med en solid state disk installert i det eksterne usb encosure og usb 3.X Med harddisk spiller det mindre rolle hvilket usb 3 versjon man har ,sålenge det ikke er usb 2.0 (eller lavere) som har en effektiv hastighet kun på ~ 35MB/s. Usb 3.0 har maks signalering speed på Gbit/s og effektiv throughput opp til 512MB/s eller 4Gbit/s. Endret 16. februar 2019 av syar2003 1 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 16. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2019 Takk for svar. Jeg har vurdert SSD, men det blir for dyrt pr. TB til mitt bruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå