Gå til innhold

[Løst] Ekstern HDD - korrekt at USB 3.0 vs 3.1 vs. thunderbolt (1, 2 eller 3) irrelevant mhp. hastighet?

Anbefalte innlegg

Hei,

stemmer min forståelse at når vi snakker om ekstern HDD, så er det selve HDDen som er flaskehalsen (leverer ca 100MB/s ?), og så lenge du har et grensesnitt som leverer mer enn ca. 100 MB/s (e.g. USB 3.0, 3.1, Thunderbolt 1,2 eller 3), så er grensesnittet irrelevant mhp. overføringshastighet?

Jeg skal kjøpe meg en ekstern HDD (jeg tenker på Lacier) og vurderer å kjøpe enten en med USB-C (3.1) OG Thunderbolt grensesnitt, eller den jeg linket til som kun har USB-c grensesnitt. Jeg har to MACer jeg ønsker å bruke disket med; en eldre iMac som har Thunderbolt 1 og USB 3.0 (usb-A kontakt), og en MacBookPro 2017 som kun har USB-c kontakt med thunderbolt 3 og usb 3.1 gen 2.

1. Stemmer det at jeg like så godt kan gå for kun USB 3.1 gen1-versjonen (linket) og bruke denne med medfølgende usb-c (mot min MacBookPro) og medfølgende usb-c --> usb-a adapter mot min iMac (usb 3.0) og få optimalt hastighetsoverføring? Eller er det fordeler med å kjøpe denne (usb-c og thunderbolt 1) til en tusenlapp mer, for å kunne bruke mot thunderbolt på min iMac?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får optimal hastighet med en solid state disk installert i det eksterne usb encosure og usb 3.X

Med harddisk spiller det mindre rolle hvilket usb 3 versjon man har ,sålenge det ikke er usb 2.0 (eller lavere) som har en effektiv hastighet kun på ~ 35MB/s. Usb 3.0 har maks signalering speed på Gbit/s og effektiv throughput opp til 512MB/s eller 4Gbit/s.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...