Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 (endret) Niks, er ikke så enkelt lenger, EU kontroll tatt så er den registrert og da er det den som gjelder. Vil du bestride den må ta den til Statens Vegvesen. Eeeh... jo. Jeg har da tatt ganske mange EU-kontroller med diverse biler i heimen. Det eneste som kreves er at det er ett EU-godkjent verksted som sender inn en godkjent kontroll (elektronisk/digitalt i disse dager). Så da er det bare for trådstarter å finne ett annet verksted som teller hjula og ser at bilen ser bra ut og sender inn melding til VV. Edit: Det "beste" er vel å sette inn bilen til "reset" (reflash av original flash i ECU) hos ett merkeverksted. Som ofte "går av seg selv" når du leverer din BMW/VW/Toyta/.... hos *merkeverksted*. Men det koster jo litt mer kanskje enn å levere bilen til EU-kontroll hos SnapDrive, Mekonomen.. etc.. Endret 16. februar 2019 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Og dette har du gjort de siste 1-2 årene etter de nye reglene? SVV sine sider sier spesifikt at dette ikke skal gå an. Jeg vet det gikk an før, ja. Kanskje er tiden over der man jukset som besatt med disse 2000 kroners PKK under bordet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 (endret) Og dette har du gjort de siste 1-2 årene etter de nye reglene? SVV sine sider sier spesifikt at dette ikke skal gå an. Jeg vet det gikk an før, ja. Kanskje er tiden over der man jukset som besatt med disse 2000 kroners PKK under bordet. Med fire biler i familien som jeg fikser og ordner og leverer til EU-kontroll så har det blitt ett par/tre de site to åra. Men: Det er jo ett stort men her Jeg har jo ikke hatt TS problemstilling, dvs å levere en bil som det er "tuklet" med og *i tillegg* så klarer jeg ikke å fikse det selv og få den EU-godkjent ved ny kontroll på samme verksted. Så du har nok trolig rett i at kanskje VV sjekker at det ikke er en "stryk" ved ett verksted etterfulgt av en "godkjent" fra ett annet seinere. Men har du erfaring i dette? Edit: Det er så mye "synsing" i tråder her på diskusjon (og det er jo litt gøy da), men hvordan skal ett verksted *inkludert* en "teknisk stasjon" hos VV finne ut av at en 118D er "chippet" ("tuned map" i ECU)? Jo ved enten: 1) ha diagnoseutstyr.. fra produsent...eller teknisk guru som har adapter og kunnskap om alle ECU-modeller. 2) Kjøre bilen "på rulla" (dynobenk) og se om den er +/-20% (er det vel) i effekt ift vognkort. Edit2: Det kan også være at bilen er "decat'ed", noe som typisk mange BMW-rånere gjør. Det er jo superenkelt å se, men selv det slipper igjennom ofte hos de som gjør "normal" EU-kontroll.. dvs "kun" sjekker at bilen ikke er trafikkfarlig. (bremser, styring..etc) Kjør debatt... Endret 16. februar 2019 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Det er rart om det funker helt motsatt av hva SVV sier, men det er jo forsåvidt ikke første gang det skjer. Ang denne kontrolløren og feil han har satt: Dette er på basis av magefølese. Det er ikke såå vanskelig å kjenne forskjell på en bil med 136 hk og 200 hk. Den trimmede bilen vil være ganske "ivrig" og dra på bra. Så jeg vil tro han kan bare sette feil på bakgrunn av mistanke om trimming. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Det er rart om det funker helt motsatt av hva SVV sier, men det er jo forsåvidt ikke første gang det skjer. Ang denne kontrolløren og feil han har satt: Dette er på basis av magefølese. Det er ikke såå vanskelig å kjenne forskjell på en bil med 136 hk og 200 hk. Den trimmede bilen vil være ganske "ivrig" og dra på bra. Så jeg vil tro han kan bare sette feil på bakgrunn av mistanke om trimming. Jeg sjekket sidene til (S)VV og lastet ned den detaljerte lista over hva som skal kontrolleres. Du har nok rett i at dette må være en nidkjær kontrollør hos Mekonomen!! som har "underkjent" bimmeren til TS basert på magefølelse. Og du har nok rett i at dersom det er mistanke om "tuning" så må "kjøretøyet" forevises til etterkontroll hos en av (S)VV trafikkstasjoner. Og der bør man treffe en "snill" kontrollør som ikke har rykte på seg for å være "streng". Lenke til kommentar
accer Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Når du skriver "ciping" ("chipping") så tar ihvertfall jeg ikke det du skriver seriøst. Så da antar jeg det følgende "Du får papira ferdig verre er det ikke" som rubbish. For VV ("biltilsynet") godtar definitivt ikke noen A4-ark der "noen som driver ciping i norge" har scannet noe de har kopiert fra TÜV. Edit: Det er nok blitt vanskeligere å bedrive "chipping" (tuning via remap) i disse miljøbevisste tider Det er jo bare å få satt den tilbake til Originalprogramvare noe som alle kan gjøre som driver med chip. Og det dem kan dokumentere er bra nok. Da du kan få ut all informasjon av remap. Og kurver før og etter også målt effekt av bilen. Også vil motorlampen komme tilbake om den er borte på bilen til TS. Så ja dette er god nok dokumentasjon. Du viser dette til SVV. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 (endret) Måle effekt av biler drev SVV med på i Trondheim for en del år tilbake, da de hanka inn rånebiler å kjørte de på rulla. Det måtte de gi seg med ganske kjapt. Det ENESTE som er godkjent til å måle effekt i motorer, spesielt på et avgiftsgrunnlag, er å ta motoren ut av bilen i et godkjent laboratorium å teste den etter fabrikantens spesifikasjoner. Endret 16. februar 2019 av Simkin Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Det er vel sagt at mekanikere som tar kontroller og har mistanke om at bilen er trimmet skal melde fra om dette ved kontroll. Eksakt hva det står i loven for PKK kan sikkert noen sjekke ut. Men spørsmålet er: Er det bileieres ansvar å bevise at bilen ikke er trimmet, eller er det verksteds ansvar å bevise at bilen er trimmet? 1 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 (endret) Punkt 10.1 Forevisning for trafikkstasjon: Eksempler på dette kan være: Ulovlig modifisering av motor eller styreenhet Kjøretøyet er senket eller hevet Montert frontalt beskyttelse i strid med kravene («kufanger»og lignende) Kjøretøyet har flere sitteplasser enn det som fremgår av vognkort Kjøretøyet er ombygget til annet drivstoff Ombygninger som krever godkjenning Så verksted som tar kontroll trenger ikke "bevise" noe som helst, de setter bare opp en 2'er på dette punktet så må bilen til SVV, hvis man f.eks har mistanke om trimming. Endret 16. februar 2019 av Simkin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå