oophus Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 @Simen1: Du var jo inne på V2V tidligere. Du som kan mer om strøm enn meg, hva med dette? Hadde det vært mulig med et større "mesh" system av dette? Fremfor at to biler avbalanserer hverandre, at man har et helt nettverk av biler som gjør det samme? Større busser, lastebiler, og SUV'er med større kapasitet, kan avgi strøm til mindre biler som jo oftere vil møte ladekø og rekkeviddeproblemer. At de som har ekstra strøm, får betalt hvis man "avbalanserer" cellene i pakken sin nedover, mens de som tar imot strøm betaler tilsvarende tilbake til de som har gitt ut. Mer og mer teknologi blir jo "smart",så hvorfor ikke? Dette kan jo løse det litt i de tilfellene man plutselig er midt oppi fjellet for å se på et arrangement, som ellers har lite trafikk og dermed få ladepunkter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. februar 2019 Del Skrevet 20. februar 2019 @Simen1: Du var jo inne på V2V tidligere. Du som kan mer om strøm enn meg, hva med dette? Hadde det vært mulig med et større "mesh" system av dette? Fremfor at to biler avbalanserer hverandre, at man har et helt nettverk av biler som gjør det samme? Det er fult mulig og en god idé. Det forutsetter at bilene er koblet til et felles nett, altså det generelle kratnettet. For husstander kan strøm tappes etter normal tariff og mates tilbake i nettet etter det som måtte være gjeldende innmatingstariff. For tida får man samme pris inn som ut i anlegg under 100 kW. Dvs. solceller på taket, småkraftverk etc. Men noe anleggsbidrag (betaling for tilkobling til kraftnettet). Det er godt mulig dette blir endret i framtida ettersom nettselskapene med denne modellen blir tvunget til å leie ut sine nett med 0 betaling for nettleie. Per i dag er det så få og lite effekt det gjelder at det ikke er noe problem. Hvis man ikke skal gå via kraftnettet så må man ordne koblingen mellom kjøretøyene på egenhånd. I praksis blir det nok 2 kjøretøy som kobles sammen med 1 kabel. Kompatible støpsel, kabel og kommunikasjon som gjør at bilene er enige om hvilken effekt (kW) som skal overføres. Jeg ser ikke for meg noe egenprodusert mesh med kabler mellom flere enn 2 kjøretøy. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 20. februar 2019 Del Skrevet 20. februar 2019 Hvis man ikke skal gå via kraftnettet så må man ordne koblingen mellom kjøretøyene på egenhånd. I praksis blir det nok 2 kjøretøy som kobles sammen med 1 kabel. Kompatible støpsel, kabel og kommunikasjon som gjør at bilene er enige om hvilken effekt (kW) som skal overføres. Jeg ser ikke for meg noe egenprodusert mesh med kabler mellom flere enn 2 kjøretøy. Er nok langt unna hva vi vil se ja, men kun en tanke. Eneste mulige måte dette skulle blitt interessant og noe folk kanskje ville gjort, var jo om det var penger å tjene på det. Altså hvis en slik batteripakke-stasjon, tillot at den hadde 3-4 koblingspunkter for å ta imot strøm fra biler som parkerer ved den (gratis), for å tilby det at pakken totalt sett ble mye større, slik at andre mindre biler fikk ladet seg opp. På den måten kunne f.eks parkeringsplasser vært "selvforskynt" ved alpinbakker og den slags - som ofte ikke har strøm. Folk som kommer kortveisfra, tilbydde strøm til de som kom lengre ifra rett og slett, og fylte opp batteriet som bare stod der som en "buffer". En slik trailer som vist lenger opp her, har jo fint plass til 16-18 biler rundt seg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. februar 2019 Del Skrevet 20. februar 2019 (endret) Hvis man skal ha egne batterier og kjøretøy for å frakte strøm til fjerntliggende steder så snakker vi om en helt annen prisklasse så da må det være en solid gulrot i enden for at det skal bli lønnsomt. La oss si en lastebil med 2000 kWh som kan selges for 5 kr/kWh, altså 10 000 kr, der noe skal gå til å dekke avskrivning av batteri og kjøretøy, noe for selve kraften, noe i lønnskostnader, fortjeneste osv. Det blir ikke noe kjempebutikk av det, men det går vel kanskje såvidt rundt med 5 kr/kWh. Det er noe helt annet om man kan bruke bilenes og bussenes interne batteri og selge lagret overskuddskraft derfra med en prisdifferanse som gjør det verdt innsatsen. F.eks en buss med 200 kWh batteri, som har kjørt det ned til 80% og selger unna 40% fordi den bare trenger 20% på vei hjem + 20% sikkerhetsmargin. Hvis de kjøper kraft for 1 kr/kWh og selger den videre for 3 kr/kWh så sitter de igjen med 160 kr for innsatsen. Ikke noe å bli rik på og kanskje ikke en gang verd merkostnaden det er å installere stikkonakter rundt kjøretøyet og intern kabling. Derfor tenker jeg at man må benytte den ene eksisterende stikkontakten (ladepluggen). Det er bare mer fleksibel bruk av eksisterende batteri, eksisterende intern kabling og eksisterende stikkontakter. Altså praktisk talt gratis investering (kun en hann-hann overgang til ladekabelen og programmering av grensesnittet) og grei nytteverdi for blant annet "vennelading" av biler i nød. På festivaler og lignende trenger man altså likt antall giverbiler og mottakerbiler. Det bør også være en pris (motivasjon for å gidde å være giverbil), enkel/automatisk betaling og ikke minst for å unngå at de som ikke trenger lading bare tapper nabobilen helt unødvendig. Pris og enkelhet er altså nødvendig. Edit: Det må også være en form for tyverisikring av ladekabelen som ikke hindrer giverbilen å kjøre av gårde når den vil. Den må altså låses i pluggen til mottakerbilen, stå ulåst i giverbilen og likevel hindre giverbilen å kjøre før kabelen er plugget ut. Puh, det ble mange hensyn her.. Endret 20. februar 2019 av Simen1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. februar 2019 Del Skrevet 20. februar 2019 Er det noen som tenker over hvor komplisert det er blitt og forflytte seg fra A til B Man resonerer seg frem til akseptable parameter uansett hvordan resultatet påvirker, blir som smarttelefoner hvor kvalitet/levetid er underordnet bare den har nok funksjoner så er det verden beste. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. februar 2019 Del Skrevet 20. februar 2019 Er det noen som tenker over hvor komplisert det er blitt og forflytte seg fra A til B Man resonerer seg frem til akseptable parameter uansett hvordan resultatet påvirker, blir som smarttelefoner hvor kvalitet/levetid er underordnet bare den har nok funksjoner så er det verden beste. Jeg mener det bare blir lettere å lettere å flytte seg fra A til B. Ikke trenger jeg å stoppe på bensinstasjoner lengre, ikke trenger jeg å tenke på hvor jeg skal stoppe da GPS sier i fra om jeg skal på lengre turer. Styre bilen trenger jeg heller ikke lengre, iallefall mesteparten av turen osv. Kjempe lett! 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. februar 2019 Del Skrevet 20. februar 2019 (endret) Det blir vel enklere for forbrukerne, samtidig som det blir enklere totalt sett også. Olje krever letefartøy, oljerigger, tankskip, raffineri, tankbiler, bensinstasjoner, mm, mens elbil krever kraftverk, nettlinjer, ladestasjoner, mm. Vanskelig å se at det siste er mer komplisert. Endret 20. februar 2019 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
oophus Skrevet 20. februar 2019 Del Skrevet 20. februar 2019 (endret) Hvis man skal ha egne batterier og kjøretøy for å frakte strøm til fjerntliggende steder så snakker vi om en helt annen prisklasse så da må det være en solid gulrot i enden for at det skal bli lønnsomt. La oss si en lastebil med 2000 kWh som kan selges for 5 kr/kWh, altså 10 000 kr, der noe skal gå til å dekke avskrivning av batteri og kjøretøy, noe for selve kraften, noe i lønnskostnader, fortjeneste osv. Det blir ikke noe kjempebutikk av det, men det går vel kanskje såvidt rundt med 5 kr/kWh. Det er noe helt annet om man kan bruke bilenes og bussenes interne batteri og selge lagret overskuddskraft derfra med en prisdifferanse som gjør det verdt innsatsen. F.eks en buss med 200 kWh batteri, som har kjørt det ned til 80% og selger unna 40% fordi den bare trenger 20% på vei hjem + 20% sikkerhetsmargin. Hvis de kjøper kraft for 1 kr/kWh og selger den videre for 3 kr/kWh så sitter de igjen med 160 kr for innsatsen. Ikke noe å bli rik på og kanskje ikke en gang verd merkostnaden det er å installere stikkonakter rundt kjøretøyet og intern kabling. Derfor tenker jeg at man må benytte den ene eksisterende stikkontakten (ladepluggen). Det er bare mer fleksibel bruk av eksisterende batteri, eksisterende intern kabling og eksisterende stikkontakter. Altså praktisk talt gratis investering (kun en hann-hann overgang til ladekabelen og programmering av grensesnittet) og grei nytteverdi for blant annet "vennelading" av biler i nød. På festivaler og lignende trenger man altså likt antall giverbiler og mottakerbiler. Det bør også være en pris (motivasjon for å gidde å være giverbil), enkel/automatisk betaling og ikke minst for å unngå at de som ikke trenger lading bare tapper nabobilen helt unødvendig. Pris og enkelhet er altså nødvendig. Edit: Det må også være en form for tyverisikring av ladekabelen som ikke hindrer giverbilen å kjøre av gårde når den vil. Den må altså låses i pluggen til mottakerbilen, stå ulåst i giverbilen og likevel hindre giverbilen å kjøre før kabelen er plugget ut. Puh, det ble mange hensyn her.. 1. Jeg trur folk hadde taklet mer enn 5kr/kWh ved slike ordninger, siden det er snakk om hvor mye tid er verdt. Har man tid til å stå i kø senere på kvelden for å komme seg hjem ved ladestasjoner så har man jo valget til å gjøre det. Hvis ikke så betaler man litt "premium" for å bruke en slik løsning slik at man lader mens man står ved alpinbakken, eller hvor det måtte være. Samt jeg trur ikke man trenger at det skal være en kjempebutikk av selve ladeløsningen. Saken må jo være å tilby at flere folk kan besøke stedet, slik at pengene kommer inn grunnet at folk faktisk er der, fremfor at de må la være grunnet problematikk rundt lading? 2. Jeg tenkte på flyttbare ladestasjoner. Der de i tillegg til det jeg nevnte før, også har denne "mesh-dele" ordningen. Se for deg en semi-trailer som har en container på, der containeren både kan kobles til strøm og kun gi lademuligheter etter behov ved f.eks bensinstasjoner, eller at man gjennom mesh-løsningen bare kan parkere denne ved et alpinsenter, også parkerer man på hver sin side av den enten for å levere strøm til den (tjene noen skarve kroner, men kanskje få gratis parkering/billett/middag/whatever ut av det ) Hvordan det ble løst i praksis kan jo være så mangt. Det kan være flytende prising på det, på samme måte som smartmobiler og parkering fungerer idag. Tar du imot strøm, så har du allerede betalt på en måte for den strømmen, og kan dra når du vil. Det samme skjer jo om du leverer strøm til systemet. Ledninger har jo de fleste fra før av, og den låses jo til din egen bil slik at du ikke blir utsatt for tyveri. Endret 20. februar 2019 av oophus3do Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. februar 2019 Del Skrevet 20. februar 2019 Det blir vel enklere for forbrukerne, samtidig som det blir enklere totalt sett også. Olje krever letefartøy, oljerigger, tankskip, raffineri, tankbiler, bensinstasjoner, mm, mens elbil krever kraftverk, nettlinjer, ladestasjoner, mm. Vanskelig å se at det siste er mer komplisert. Forstår tankegangen din, men er nok ikke mange som foretar den prosedyren når de skal forflytte seg fra A til B. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. februar 2019 Del Skrevet 20. februar 2019 Jeg mener det bare blir lettere å lettere å flytte seg fra A til B. Ikke trenger jeg å stoppe på bensinstasjoner lengre, ikke trenger jeg å tenke på hvor jeg skal stoppe da GPS sier i fra om jeg skal på lengre turer. Styre bilen trenger jeg heller ikke lengre, iallefall mesteparten av turen osv. Kjempe lett! Ikke hvis vi tar utgangspunktet i mange av kommentarene i denne tråden, lastebiler, mobile ladestasjoner, etc Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. februar 2019 Del Skrevet 20. februar 2019 Ikke hvis vi tar utgangspunktet i mange av kommentarene i denne tråden, lastebiler, mobile ladestasjoner, etc Jeg baserer ikke tanker om mitt liv basert på kommentarer i denne tråden, men heller basert på virkelige hendelser i eget liv. Det anbefales! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. februar 2019 Del Skrevet 20. februar 2019 (endret) Jeg baserer ikke tanker om mitt liv basert på kommentarer i denne tråden, men heller basert på virkelige hendelser i eget liv. Det anbefales! Helt enig, men litt interessant og følge med på alle forslagene for å resonere seg frem til hvor effektivt det kan bli. Men skal vi nevne effektivitet så kan jeg dra en båthenger på 2500kg totalvekt fra østfold til molde og behøver ikke å fylle opp tanken før jeg på Dombås igjen. Den dagen jeg kan gjøre det samme like effektiv med alternativt drivstoff kan vi snakke om effektivitet, og ikke kom med den at man skal jo stoppe og hvile flere ganger underveis og da kan man jo like greit lade, man kjører sålenge man føler seg i god form så kan man stoppe for å ta en pause og stort sett så er det imellom Dovrefjell og Åndalsnes sånn ca 50 mil. Endret 20. februar 2019 av Nautica Lenke til kommentar
oophus Skrevet 20. februar 2019 Del Skrevet 20. februar 2019 Ikke hvis vi tar utgangspunktet i mange av kommentarene i denne tråden, lastebiler, mobile ladestasjoner, etc Personlig har jeg trua på FCEV på lengre sikt. Så da hopper man straks tilbake til gamle vaner, iblandet muligheten til å lade hjemme og kun kjøre på batterier i det dagligdagse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå