Redaksjonen. Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Ny rapport: Så sakte går hurtiglading egentlig Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 (endret) En bieffekt ved og elektrifisere bilparken kan være overvekt, det blir nok og poppe opp kiosker rundt disse ladestasjoner som selger mye snaks og man blir nok fort fristet når det er lang ventetid Endret 16. februar 2019 av Nautica 5 Lenke til kommentar
Carl Anton Stenling Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 En bieffekt ved og elektrifisere bilparken kan være overvekt, det blir nok og poppe opp kiosker rundt disse ladestasjoner som selger mye snaks og man blir nok fort fristet når det er lang ventetid Samtidig unngår man bensinstasjoner i hverdagen og det gir færre fristelser :-) 8 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 En bieffekt ved og elektrifisere bilparken kan være overvekt, det blir nok og poppe opp kiosker rundt disse ladestasjoner som selger mye snaks og man blir nok fort fristet når det er lang ventetid Tviler på at fristelsen er noe større enn den på bensinstasjoner. Dog kanskje fraværet av bensinlukt gjør mat mer fristende. Uansett er det et helt annet problem for både bensin- og elbiler og det er stillesitteng de byr på. Tror det er en mye større faktor enn snacks fra en ladepark. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 En bieffekt ved og elektrifisere bilparken kan være overvekt, det blir nok og poppe opp kiosker rundt disse ladestasjoner som selger mye snaks og man blir nok fort fristet når det er lang ventetid Evt så kan en tenke litt lengre enn nesetippen å få unna lading mens en faktisk utnytter tiden. Lade på treningssenteret feks. 5 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Evt så kan en tenke litt lengre enn nesetippen å få unna lading mens en faktisk utnytter tiden. Lade på treningssenteret feks. Da må man jo bytte livsstil 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Tviler på at fristelsen er noe større enn den på bensinstasjoner. Dog kanskje fraværet av bensinlukt gjør mat mer fristende. Uansett er det et helt annet problem for både bensin- og elbiler og det er stillesitteng de byr på. Tror det er en mye større faktor enn snacks fra en ladepark. Tja, du bruker ikke 20 min. eller mer på og fylle opp tanken med drivstoff, så når du betaler tar du med deg ei pølse/boller etc. på veien ut, men tusler du rundt og kikker mens du venter på ladingen kan fristelsene bli større. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Da må man jo bytte livsstil Jeg har ikke byttet min livsstil Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Kan man ikke lade hjemme så er elbil utelukket for min del. Og lading på stasjon bør være med 350 kilowatt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Kan man ikke lade hjemme så er elbil utelukket for min del. Og lading på stasjon bør være med 350 kilowatt. Har du prøvd? Jeg oppfordrer alle jeg kjenner til å prøve i det minste. De fleste blir positivt overrasket over hvor lett det er uten. Men for all del, det er absolutt lettest når en kan lade hjemme. Noe jeg gjør. Men jeg klarer meg fint når jeg ikke lader hjemme også. Og til slutt, nei elbil er ikke for alle og jeg prøver ikke pushe det på noen. Jeg mener bare at folk bør prøve grundig før de bestemmer seg. 7 Lenke til kommentar
Frodolf Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Og til slutt, nei elbil er ikke for alle og jeg prøver ikke pushe det på noen. Jeg mener bare at folk bør prøve grundig før de bestemmer seg. Noen klarer faktisk å tenke seg til svaret uten å måtte prøve noe som helst. Det kalles "å bruke hodet". For min del blir det å nedgradere til en elbil litt som å "begynne å røyke", "starte med heroin" eller "bli alkoholiker". Jeg behøver ikke prøve det for å skjønne at det ikke er lurt. 1. Det finnes ikke én elbil som er like god å sitte i som den bilen jeg har i dag 2. Det finnes ikke én elbil som har like stor plass som den bilen jeg har i dag 3. Det finnes ikke én elbil som er like billig *FOR MEG* som den bilen jeg har i dag 4. De finnes ikke én elbil som har i nærheten av samme rekkevidde som den bilen jeg har i dag. Å finne på påskudd som at "oioi så skummelt og dumt det plutselig ble å stikke innom en bensinstasjon fem minutter hver uke" er så umåtelig idiotisk at det er vanskelig for oss fornuftige mennesker å se hvor en sånn tanke en gang starter. På disse fem minuttene har jeg tanket opp bilen min og klarer meg helt fint gjennom hele uken. Dere skattebetalere betaler bensinen min, bomringen, veiavgiften og forsikringen for meg. Så bilen koster meg ingen ting uansett. Jeg kan ha med meg både min egen- og andres rullestol og fremdeles ha plass til fem voksne og bagasje. Og trekke en tilhenger på 1250Kg. Det er med andre ord *ekstremt* enkel matte å finne ut at en elbil; som de er i dag; ikke er bra nok for andre enn de som har lurt seg selv- og nå i ettertid ikke vil innrømme at de har tatt feil. Sikkert de samme som kjøper dyre høyttalerkabler og veskefylte oppheng til høyttalerne for at de skal motvirke egen-resonans. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Thor. Skrevet 16. februar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 16. februar 2019 (endret) Jeg forstår ikke hvorfor du skal komme med så mye galle. Du trenger en bil egnet for rullestol, og har fått en av NAV slik jeg tolker det. Fint for deg. Det er bare bra at systemet fungerer i ditt favør. Men argumentet ditt blir litt teit. Det blir omtrent som å si at mamma sponser bilen, forsikringen og bomstasjonene, og derfor er alle andre alternativer rævva. Det var vel ingen som sa at elbil var noe for akkurat deg heller. Endret 16. februar 2019 av Thor. 21 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 3. Det finnes ikke én elbil som er like billig *FOR MEG* som den bilen jeg har i dagNo er det ikkje alle her i verda som får bilhaldet sitt betalt av NAV. (På ei anna side har NAV mange andre utgifter som fylgje av eksos frå bilar som din.) 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Olavxxx Skrevet 16. februar 2019 Populært innlegg Del Skrevet 16. februar 2019 Rapporten der er ganske fjas. 1) Tesla er på vei over på CCS, CCS eksisterte ikke når Tesla lanserte første bilene. 2) Tesla har hele tiden invitert andre til å bli med i nettverket. Men de andre ville ikke, nå bygger Tyskerne ut Ionity. 3) Man bør ikke tvinge noen til å slippe andre til, Tesla har brukt mye penger på å bygge ut, her har det da også dratt opp prisen på biler selvsagt. Men folk har da betalt mer for å få fordelen med superladerne. Klart at hvis konkurrentene vil betale seg inn hos Tesla, så er det jo en sak. Men myndighetene bør ikke blande seg opp i dette. Om ikke lenge er det Ionity med CCS mange steder. Det største problemet er ikke antall ladere, det er biler med for små batterier og biler som lader for tregt. 11 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 (endret) Noen klarer faktisk å tenke seg til svaret uten å måtte prøve noe som helst. Det kalles "å bruke hodet". Fallacy alert: Researchers Show Parachutes Don't Work, But There's A Catch… Endret 16. februar 2019 av 1P4XZQB7 5 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 1. Det finnes ikke én elbil som er like god å sitte i som den bilen jeg har i dag 2. Det finnes ikke én elbil som har like stor plass som den bilen jeg har i dag 3. Det finnes ikke én elbil som er like billig *FOR MEG* som den bilen jeg har i dag 4. De finnes ikke én elbil som har i nærheten av samme rekkevidde som den bilen jeg har i dag. 1. blir for dum, har du testet alle elbilsetene over lengre tid og konkludert med at det ikke fungerer for deg? Samtidig er dette noe som en lett kan fikse, om en skulle trenge det. Sete er noe av det enkleste å erstatte i en bil. Men, jeg tviler på at du i det heletatt har testet. Men for all del, jeg savner komfort setene fra BMW jeg, men de veier ikke opp nok for min del. Og i så tilfelle skulle jeg lett fått fikset dette. 2. Ja det er absolutt ett helt fair argument og ett problem i dag, utvalget er ikke godt nok. Men, finnes det så bør en prøve før en gir det opp. Som jeg sa i posten, elbil passer ikke alle... 3. Tja, denne kan nok diskuteres. Men for all del, elbil er relativt nytt. Iallefall de brukbare versjonene. Så det må gis tid om en er vandt til å kjøre rundt i "veteran" 4. Ja noen kjører ekstreme lengder, men de aller fleste kjører svært lite. Snitt kjørelengde i Norge er <4 mil eller 10x så lite som en "normal" elbil i dag. Men som jeg også sa i posten du siterte, elbil passer ikke alle. Å finne på påskudd som at "oioi så skummelt og dumt det plutselig ble å stikke innom en bensinstasjon fem minutter hver uke" er så umåtelig idiotisk at det er vanskelig for oss fornuftige mennesker å se hvor en sånn tanke en gang starter. På disse fem minuttene har jeg tanket opp bilen min og klarer meg helt fint gjennom hele uken. Dere skattebetalere betaler bensinen min, bomringen, veiavgiften og forsikringen for meg. Så bilen koster meg ingen ting uansett. Jeg kan ha med meg både min egen- og andres rullestol og fremdeles ha plass til fem voksne og bagasje. Og trekke en tilhenger på 1250Kg. Ser ikke helt hva du snakker om her, jeg har ikke sagt dette. Iallefall ikke i denne tråden og kan ikke huske å ha sagt noe slikt. Så bra at vi bidrar til å løfte ditt liv Det er med andre ord *ekstremt* enkel matte å finne ut at en elbil; som de er i dag; ikke er bra nok for andre enn de som har lurt seg selv- og nå i ettertid ikke vil innrømme at de har tatt feil. Sikkert de samme som kjøper dyre høyttalerkabler og veskefylte oppheng til høyttalerne for at de skal motvirke egen-resonans. Svær så mye du vet om andre mennesker da! Men, det stemmer ikke for min del. Jeg er snart på min tredje, så jeg har nok ikke lurt meg selv. Jeg har ikke dyre høytaler kabler, de er trådløse. Foruten strømkabel da, men der er standard fra produsent. Tror du skal tenke litt mer på deg selv, og ikke alle andre. Og kanskje ikke dømme så mye. 7 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Det største problemet er ikke antall ladere, det er biler med for små batterier og biler som lader for tregt. Her tar du artikkelen på kornet! Liten batterikapasitet fører til økt behov for hurtiglading fordi hjemmeladingen ikke strekker like langt. Større batterier kan lade langt flere km rekkevidde på en halvtimes stopp, hvis lader og bil er designet for det. For norske forhold mener jeg 3-400 km rekkevidde og ~100 kW ladeeffekt er det som skal til for å gjøre elbilene langturvennlige. Mer av begge deler kan være en fordel på autobahn. 7 Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Noen klarer faktisk å tenke seg til svaret uten å måtte prøve noe som helst. Det kalles "å bruke hodet". For min del blir det å nedgradere til en elbil litt som å "begynne å røyke", "starte med heroin" eller "bli alkoholiker". Jeg behøver ikke prøve det for å skjønne at det ikke er lurt. 1. Det finnes ikke én elbil som er like god å sitte i som den bilen jeg har i dag 2. Det finnes ikke én elbil som har like stor plass som den bilen jeg har i dag 3. Det finnes ikke én elbil som er like billig *FOR MEG* som den bilen jeg har i dag 4. De finnes ikke én elbil som har i nærheten av samme rekkevidde som den bilen jeg har i dag. Å finne på påskudd som at "oioi så skummelt og dumt det plutselig ble å stikke innom en bensinstasjon fem minutter hver uke" er så umåtelig idiotisk at det er vanskelig for oss fornuftige mennesker å se hvor en sånn tanke en gang starter. På disse fem minuttene har jeg tanket opp bilen min og klarer meg helt fint gjennom hele uken. Dere skattebetalere betaler bensinen min, bomringen, veiavgiften og forsikringen for meg. Så bilen koster meg ingen ting uansett. Jeg kan ha med meg både min egen- og andres rullestol og fremdeles ha plass til fem voksne og bagasje. Og trekke en tilhenger på 1250Kg. Det er med andre ord *ekstremt* enkel matte å finne ut at en elbil; som de er i dag; ikke er bra nok for andre enn de som har lurt seg selv- og nå i ettertid ikke vil innrømme at de har tatt feil. Sikkert de samme som kjøper dyre høyttalerkabler og veskefylte oppheng til høyttalerne for at de skal motvirke egen-resonans. Du har tydeligvis ikke prøvd en Model X eller e-Tron? 2 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Sønnen min hurtiglader noen få ganger når han har kjørt mye en dag og marginen for å rekke gjenstående er lav (Nissan Leaf første generasjon). Så lading over 80% gjør han aldri (unntatt hjemme). Vil anta at de fleste er i samme situasjon. Når så i tillegg snittlading er på 20 minutter, så er det vel lite trolig at mye av ladningen er topplading (over 80%)? Hvor mye praktisk kunnskap har TØI om dette temaet? Folk må være passe dumme om de bruker mye tid på å lade over 80% med lav effekt og minuttpris. Så dumme tror verken jeg eller bransjen at folk er! 4 Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 Og til slutt, nei elbil er ikke for alle og jeg prøver ikke pushe det på noen. Jeg mener bare at folk bør prøve grundig før de bestemmer seg. Noen klarer faktisk å tenke seg til svaret uten å måtte prøve noe som helst. Det kalles "å bruke hodet". For min del blir det å nedgradere til en elbil litt som å "begynne å røyke", "starte med heroin" eller "bli alkoholiker". Jeg behøver ikke prøve det for å skjønne at det ikke er lurt. 1. Det finnes ikke én elbil som er like god å sitte i som den bilen jeg har i dag 2. Det finnes ikke én elbil som har like stor plass som den bilen jeg har i dag 3. Det finnes ikke én elbil som er like billig *FOR MEG* som den bilen jeg har i dag 4. De finnes ikke én elbil som har i nærheten av samme rekkevidde som den bilen jeg har i dag. Å finne på påskudd som at "oioi så skummelt og dumt det plutselig ble å stikke innom en bensinstasjon fem minutter hver uke" er så umåtelig idiotisk at det er vanskelig for oss fornuftige mennesker å se hvor en sånn tanke en gang starter. På disse fem minuttene har jeg tanket opp bilen min og klarer meg helt fint gjennom hele uken. Dere skattebetalere betaler bensinen min, bomringen, veiavgiften og forsikringen for meg. Så bilen koster meg ingen ting uansett. Jeg kan ha med meg både min egen- og andres rullestol og fremdeles ha plass til fem voksne og bagasje. Og trekke en tilhenger på 1250Kg. Det er med andre ord *ekstremt* enkel matte å finne ut at en elbil; som de er i dag; ikke er bra nok for andre enn de som har lurt seg selv- og nå i ettertid ikke vil innrømme at de har tatt feil. Sikkert de samme som kjøper dyre høyttalerkabler og veskefylte oppheng til høyttalerne for at de skal motvirke egen-resonans. Siden du kjører en bil tilpasset rullestolbruker, finnes det ingen standard bil som er tilpasset dine behov. Det er uavhengig av om bilen bruker bensin, diesel eller strøm. Så derfor blir alle punktene på lista bare tull. 1. En spesialtilpasset bil kan du utstyre med akkurat de setene du selv ønsker. 2. Du får elbiler i de fleste størrelser, også store varebiler. 3. Om staten betaler bilholdet ditt, vil det gjelde uavhengig av energikilde. 4. Rekkevidde er som oftest et innbilt problem. Så lenge det finnes muligheter for å fylle på mer energi underveis, er det ingen begrensninger på hvor langt du kan kjøre. Og ser man på gjennomsnittlig daglig kjørt distanse, klarer de fleste seg med 3-5 mil. 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå