Redaksjonen. Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Nå er den norske ladestasjonen Europas største Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Tesla utvider nå sine Supercharger-stasjoner med uttak som benytter CCS-kontakt. Dette fordi Tesla Model 3 leveres med slik kontakt, og ikke kan hurtiglades med samme type plugg Teslas øvrige modeller. Hva? Dette stemmer vel ikke? Model 3 kan vel både lade med CCS (hos f.eks fortum og GK) og vanlig type2 (f.eks hjemmeladere, fortum og GK) og teslas egene type 2 (superladere). Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Tesla utvider nå sine Supercharger-stasjoner med uttak som benytter CCS-kontakt. Dette fordi Tesla Model 3 leveres med slik kontakt, og ikke kan hurtiglades med samme type plugg Teslas øvrige modeller.Hva? Dette stemmer vel ikke? Model 3 kan vel både lade med CCS (hos f.eks fortum og GK) og vanlig type2 (f.eks hjemmeladere, fortum og GK) og teslas egene type 2 (superladere). Nei, Tesla har valgt å ikke gjøre Model 3 kompatibel med sine Type 2 superladere. Derfor må de oppgradere alle superladerne til å både ha CCS-plugg, for å lade Model 3, samtidig som Type 2 pluggen beholdes, for å lade Model S/X. Lenke til kommentar
TYWJX6VU Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Tesla utvider nå sine Supercharger-stasjoner med uttak som benytter CCS-kontakt. Dette fordi Tesla Model 3 leveres med slik kontakt, og ikke kan hurtiglades med samme type plugg Teslas øvrige modeller.Hva? Dette stemmer vel ikke? Model 3 kan vel både lade med CCS (hos f.eks fortum og GK) og vanlig type2 (f.eks hjemmeladere, fortum og GK) og teslas egene type 2 (superladere). Jo det stemmer - Model 3 bruker ikke Tesla's egen type 2 Supercharger kontakt, superlading skjer ved bruk av CCS. Flere "Superchargers" på hver sted blir ombygget med CCS kabler i tillegg til vanlig Tesla Type 2. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Takk, da lærte jeg noe i dag også. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Åh, ingen sol/snø tak av solcellepanel? Skuffende, føles som men gyllen mulighet for det. 1 Lenke til kommentar
accer Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Og vi er størst på strømpriser også vel. Er vel ikke rart det blir dyrt for oss med strøm her til lands? 1 Lenke til kommentar
mrxx Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Og vi er størst på strømpriser også vel. Er vel ikke rart det blir dyrt for oss med strøm her til lands? Er det dyrt med strøm i Norge? De fleste land i Europa ligger vel på 2-3 kr pr kwh, mens vi her i Norge ligger på rundt 1 kr. 3 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Nei, Tesla har valgt å ikke gjøre Model 3 kompatibel med sine Type 2 superladere. Derfor må de oppgradere alle superladerne til å både ha CCS-plugg, for å lade Model 3, samtidig som Type 2 pluggen beholdes, for å lade Model S/X. Unnskyld, jeg mener ikke å være treig her, men er Tesla sin Type 2 en modifisert utgave? Fordi slik jeg forstår det så skal Model 3 kunne lades via CCS og den normale type 2-pluggen? Jeg driver å skal sette opp en ladeboks snart til Model 3 snart, og nå ble jeg plutselig svært usikker på hvordan dette fungerer Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Unnskyld, jeg mener ikke å være treig her, men er Tesla sin Type 2 en modifisert utgave? Fordi slik jeg forstår det så skal Model 3 kunne lades via CCS og den normale type 2-pluggen? Jeg driver å skal sette opp en ladeboks snart til Model 3 snart, og nå ble jeg plutselig svært usikker på hvordan dette fungerer Superladerne har akkurat samme type plugg som annen Type 2, men de lader med likestrøm. Dette er en litt uvanlig standard som bare Model S/X støtter. Vanlig lading med Type 2 og vekselstrøm, altså vanlige Type 2 ladestasjoner, støtter Model 3 fullt ut. Da inntil 400V/16A trefase (11 kW), og inntil 230V 32A enfase (7,4 kW). 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Ah! Takk for oppklaringen, da blir det Type 2 likevel. Thank you Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Er det ikke slik at hver lader kan gi 145 kW, og hvis den ene drar 120 kW så får den andre ventepølse-effekt 25 kW? Som til sammen blir 145*22 = 3,19 MW. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Er det ikke slik at hver lader kan gi 145 kW, og hvis den ene drar 120 kW så får den andre ventepølse-effekt 25 kW? Som til sammen blir 145*22 = 3,19 MW. Det stemmer. Lenke til kommentar
accer Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Er det dyrt med strøm i Norge? De fleste land i Europa ligger vel på 2-3 kr pr kwh, mens vi her i Norge ligger på rundt 1 kr. Pluss dobbelt med avgifter på alt annet vi må betaler på her i landet. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Åh, ingen sol/snø tak av solcellepanel? Skuffende, føles som men gyllen mulighet for det. Det kan jo være det kommer etter hvert. Lenke til kommentar
Jack Johnson Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Og vi er størst på strømpriser også vel. Er vel ikke rart det blir dyrt for oss med strøm her til lands? Vi har Europas billigste strøm... 2 Lenke til kommentar
Edmund Knutsen Skrevet 16. februar 2019 Del Skrevet 16. februar 2019 Er det dyrt med strøm i Norge? De fleste land i Europa ligger vel på 2-3 kr pr kwh, mens vi her i Norge ligger på rundt 1 kr.Pluss dobbelt med avgifter på alt annet vi må betaler på her i landet. Du dokumenter at du ikke har peiling på strømpriser - Norge har de billigste (over tid). Dette er en diskusjon om eibil/lading- og du klager på avgiftene: Norge har 0 avgifter på kjøp av elbil! Skjønner du opererer anonymt.... 2 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 Ah! Takk for oppklaringen, da blir det Type 2 likevel. Thank you Du kan også sette opp lader med laus ledning, så er det mulig å lade type 1 biler der også:-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå