Gå til innhold

Serverne lå i USA: Økokrim stoppet midt i Tidal-ransaking

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Amerikanske myndigheter mener jo selv at dette ikke skal være nødvendig, ref. saken hvor de ønsker å hente ut eposter som Microsoft hadde lagret i Irland, uten å involvere irske myndigheter.

Så dette bør jo ikke være noe problem. Ellers er det jo rart at Tidal ikke skal samarbeide, de er jo så uskyldige at de truet med søksmål når saken kom opp.

• Liker 7
Lenke til kommentar

En usask domstol ville vel hatt få problemer med å få tilsvarende data fra en norsk bedrift?

Ja, når bedriften er norsk. Problemstillingen blir nok en annen om bedriften er amerikansk og har datasenter i Norge. 

Microsoft har et ganske hårete punkt i brukeravtalene sine, at de ikke vil levere ut kundenes data med mindre det foreligger en rettslig kjennelse fra amerikansk rett. Så med en paranoid amerikansk rett kan det synes som om kundedata er heller dårlig sikret. Det må bli slutt på at et firma svarer til landets lovverk der de har hovedkontor. Det må være landet de behandler data for, hvor kundene hører til. Man kan ikke forvente at kunder skal sette seg inn i andre lands lovverk. Dvs det er vel ikke entydig det heller om dagen, og det er grunnen til at man opplever stadige rettslige behandler på tilsynelatende like saker.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, når bedriften er norsk. Problemstillingen blir nok en annen om bedriften er amerikansk og har datasenter i Norge. 

Microsoft har et ganske hårete punkt i brukeravtalene sine, at de ikke vil levere ut kundenes data med mindre det foreligger en rettslig kjennelse fra amerikansk rett. Så med en paranoid amerikansk rett kan det synes som om kundedata er heller dårlig sikret. Det må bli slutt på at et firma svarer til landets lovverk der de har hovedkontor. Det må være landet de behandler data for, hvor kundene hører til. Man kan ikke forvente at kunder skal sette seg inn i andre lands lovverk. Dvs det er vel ikke entydig det heller om dagen, og det er grunnen til at man opplever stadige rettslige behandler på tilsynelatende like saker.

Du mener at de ikke ville få ut data? Amerikanerne er nokså snare til å koble inn diplomatiet og få det som de vil, det tror jeg ville skjedd her.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet får de ikke ut data nei. Hva det diplomatiske luriumspillet hadde medført skal jeg ikke spekulere i. Men jeg er veldig klar på at man skal være akkurat like kritisk til amerikansk ønske om data om norske innbyggere, som om Russland ba om dem.

Når det gjelder personvern virker det å være mer hårete ønsker fra myndigheter om å få tak i data, jo større landet er.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet får de ikke ut data nei. Hva det diplomatiske luriumspillet hadde medført skal jeg ikke spekulere i. Men jeg er veldig klar på at man skal være akkurat like kritisk til amerikansk ønske om data om norske innbyggere, som om Russland ba om dem.

Når det gjelder personvern virker det å være mer hårete ønsker fra myndigheter om å få tak i data, jo større landet er.

Fair play.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...