Gå til innhold

Fregatt-meteorologen har sjekket 15 års værstatistikk: – Vi er heldige om hevingen kan starte før påske


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begynner og ligne en dårlig komiserie, istedenfor og prøve å "redde verdiene" kan de ikke anse at slaget er tapt og bare kutte vraket i mindre seksjoner og fjerne det, ville koste minimalt i forhold til det de nå må betale.

 

Hadde de latt HI ligge på bunnen ville forsvaret kunne ha en god slump håndpenger til ny båt nå :)

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi blir til stadighet fortalt at dårlig vær forhindrer at "bergingen" av HI kan starte. Vi som bor i nærheten av Hjeltefjorden finner dette mer enn merkelig - noe som bekreftes av bildene i artikkelen over som alle viser fint vær og flat sjø i området. Ekspert påpeker at "på få timer kan man oppleve sterk vind, regn, sludd, hagl, snø og sol". Mener virkelig en ekspert at regn, sludd, hagl, snø og sol er til hinder for redningsoperasjonen - latterlig. Vi har uendelig med kompetanse i vårt land for tunge operasjoner på sjøen/havet som helt åpenbart er holdt borte fra denne jobben. De fleste innleide aktører i denne komedien går på dagrater, ikke minst de rådyre løftelekterne. Taksameteret går, Statskassen er "uendelig" stor, så da kan man saktens vente på sol og sommer. Dette er bare flaut (og rådyrt).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi blir til stadighet fortalt at dårlig vær forhindrer at "bergingen" av HI kan starte. Vi som bor i nærheten av Hjeltefjorden finner dette mer enn merkelig - noe som bekreftes av bildene i artikkelen over som alle viser fint vær og flat sjø i området. Ekspert påpeker at "på få timer kan man oppleve sterk vind, regn, sludd, hagl, snø og sol". Mener virkelig en ekspert at regn, sludd, hagl, snø og sol er til hinder for redningsoperasjonen - latterlig.

Kansje de venter på den "perfekte storm" så de kan begynne akkurat i forkant og ha noen og skylle på når det har gått gærent :)

 

Vi har uendelig med kompetanse i vårt land for tunge operasjoner på sjøen/havet som helt åpenbart er holdt borte fra denne jobben. De fleste innleide aktører i denne komedien går på dagrater, ikke minst de rådyre løftelekterne. Taksameteret går, Statskassen er "uendelig" stor, så da kan man saktens vente på sol og sommer. Dette er bare flaut (og rådyrt).

Det ansvarlige i forsvaret er ikke kompetente så de blir bare nikkedukker som åpner lommeboken i tide og i utide,

Lenke til kommentar

Kan de ikke gjennomføre operasjonen i to trinn fremfor å måtte vente i uendelige på 7 dager sammenhengende godvær?

 

Det er beregnet 2-3 dager til heving og ombordlasting på den nedsenkbare flytedokken, dernest 3-4 dager inn til Haakonsvern og løft/avslutning der.

 

Dvs. når Ingstad først er sikret på flytedokken, så kan de la flytedokken være nedsenket og holde den i ro med slepebåter på egnet sted i nærheten, for så å legge ut på den avsluttende strekningen ved neste 3 dagers godvær-periode.

 

Dette er selvsagt bare ukvalifisert teori fra min side, men hva taler imot?

Lenke til kommentar

Det er trist at de ikke klarer å redde noe som ligger få meter under vannet, i pent vær.

Var ikke klar over at en sjø-nasjon var så udugelige i saltvannet :(

 

Hvor lett blir det å slå oss i krig på havet om vi ikke vet hva som ligger rett forut! Som også skriker tuter og bråker, det er skummelt at vi har sånt i sjøforsvaret. Jeg er veldig nysgjerrig på hva forklaringen blir.

 

Jeg vedder på at redningsoperasjonen kommer til å koste 1 mrd. Hvem vedder med meg?

Jeg er med deg

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Er klok sofa ekspert her nå :)Men kan det være så vanskelig å få denne til å flyte, for så å taue den inn i en tørrdokk? vi har vel også båter som kan senkes under og løfte den opp.

Vet du hva en flytedokk er for noe?

 

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Noen redere ler hele veien til banken av dette.

En halv meters bølgehøyde max? Hva skal de ha, flatt vann i solnedgang.

Hva er dette utstyret laget av? ispinner?

Problemet er svell, ikke skvalpesjø. Under løftet så vil belastingene bli skjevt fordelt utifra hvor bølgene treffer skroget først. Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Moderatormelding

Innlegg har blitt slettet. Vennligst hold dere til emnet heretter. Dette innlegget skal ikke kommenteres i denne tråden. Tilbakemeldinger tas med undertegnede på PM eller i vårt tilbakemeldingsforum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...