Adrian Jensen Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Fregatt-meteorologen har sjekket 15 års værstatistikk: – Vi er heldige om hevingen kan starte før påske Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 (endret) Begynner og ligne en dårlig komiserie, istedenfor og prøve å "redde verdiene" kan de ikke anse at slaget er tapt og bare kutte vraket i mindre seksjoner og fjerne det, ville koste minimalt i forhold til det de nå må betale. Hadde de latt HI ligge på bunnen ville forsvaret kunne ha en god slump håndpenger til ny båt nå Endret 15. februar 2019 av Nautica 2 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Kanskje de kan leie inn Sola TS som bølgebryter? 3 Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Med andre ord skal staten Norge betale dag-rate for to kranfartøy som ligger til kai helt frem til slutten av april. 4 Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Vi blir til stadighet fortalt at dårlig vær forhindrer at "bergingen" av HI kan starte. Vi som bor i nærheten av Hjeltefjorden finner dette mer enn merkelig - noe som bekreftes av bildene i artikkelen over som alle viser fint vær og flat sjø i området. Ekspert påpeker at "på få timer kan man oppleve sterk vind, regn, sludd, hagl, snø og sol". Mener virkelig en ekspert at regn, sludd, hagl, snø og sol er til hinder for redningsoperasjonen - latterlig. Vi har uendelig med kompetanse i vårt land for tunge operasjoner på sjøen/havet som helt åpenbart er holdt borte fra denne jobben. De fleste innleide aktører i denne komedien går på dagrater, ikke minst de rådyre løftelekterne. Taksameteret går, Statskassen er "uendelig" stor, så da kan man saktens vente på sol og sommer. Dette er bare flaut (og rådyrt). 3 Lenke til kommentar
ovstebo Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Kanskje de kan leie inn Sola TS som bølgebryter? Eller bare kjøpe Sola TS og bruke den som antifregatt-fartøy i en eventuell krig 2 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Herre min hatt. Gi meg 1/10 av det farsen har kostet hittil og jeg skulle fått slept vraket midtfjords og lagt det på bunn. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Vi blir til stadighet fortalt at dårlig vær forhindrer at "bergingen" av HI kan starte. Vi som bor i nærheten av Hjeltefjorden finner dette mer enn merkelig - noe som bekreftes av bildene i artikkelen over som alle viser fint vær og flat sjø i området. Ekspert påpeker at "på få timer kan man oppleve sterk vind, regn, sludd, hagl, snø og sol". Mener virkelig en ekspert at regn, sludd, hagl, snø og sol er til hinder for redningsoperasjonen - latterlig.Kansje de venter på den "perfekte storm" så de kan begynne akkurat i forkant og ha noen og skylle på når det har gått gærent Vi har uendelig med kompetanse i vårt land for tunge operasjoner på sjøen/havet som helt åpenbart er holdt borte fra denne jobben. De fleste innleide aktører i denne komedien går på dagrater, ikke minst de rådyre løftelekterne. Taksameteret går, Statskassen er "uendelig" stor, så da kan man saktens vente på sol og sommer. Dette er bare flaut (og rådyrt). Det ansvarlige i forsvaret er ikke kompetente så de blir bare nikkedukker som åpner lommeboken i tide og i utide, Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Kan de ikke gjennomføre operasjonen i to trinn fremfor å måtte vente i uendelige på 7 dager sammenhengende godvær? Det er beregnet 2-3 dager til heving og ombordlasting på den nedsenkbare flytedokken, dernest 3-4 dager inn til Haakonsvern og løft/avslutning der. Dvs. når Ingstad først er sikret på flytedokken, så kan de la flytedokken være nedsenket og holde den i ro med slepebåter på egnet sted i nærheten, for så å legge ut på den avsluttende strekningen ved neste 3 dagers godvær-periode. Dette er selvsagt bare ukvalifisert teori fra min side, men hva taler imot? Lenke til kommentar
Joachim Osmundsen Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 Jeg vedder på at redningsoperasjonen kommer til å koste 1 mrd. Hvem vedder med meg? Lenke til kommentar
Alexander4840 Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 (endret) Det er trist at de ikke klarer å redde noe som ligger få meter under vannet, i pent vær. Var ikke klar over at en sjø-nasjon var så udugelige i saltvannet Hvor lett blir det å slå oss i krig på havet om vi ikke vet hva som ligger rett forut! Som også skriker tuter og bråker, det er skummelt at vi har sånt i sjøforsvaret. Jeg er veldig nysgjerrig på hva forklaringen blir. Jeg vedder på at redningsoperasjonen kommer til å koste 1 mrd. Hvem vedder med meg? Jeg er med deg Endret 17. februar 2019 av Alexander4840 Lenke til kommentar
5ZHK7SO3 Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 Noen redere ler hele veien til banken av dette. En halv meters bølgehøyde max? Hva skal de ha, flatt vann i solnedgang. Hva er dette utstyret laget av? ispinner? Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 (endret) Er klok sofa ekspert her nå Men kan det være så vanskelig å få denne til å flyte, for så å taue den inn i en tørrdokk? vi har vel også båter som kan senkes under og løfte den opp. Endret 17. februar 2019 av leifeinar Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 (endret) Er klok sofa ekspert her nå :)Men kan det være så vanskelig å få denne til å flyte, for så å taue den inn i en tørrdokk? vi har vel også båter som kan senkes under og løfte den opp. Vet du hva en flytedokk er for noe? Endret 17. februar 2019 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 (endret) Noen redere ler hele veien til banken av dette. En halv meters bølgehøyde max? Hva skal de ha, flatt vann i solnedgang. Hva er dette utstyret laget av? ispinner? Problemet er svell, ikke skvalpesjø. Under løftet så vil belastingene bli skjevt fordelt utifra hvor bølgene treffer skroget først. Endret 17. februar 2019 av Nautica Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 Moderatormelding Innlegg har blitt slettet. Vennligst hold dere til emnet heretter. Dette innlegget skal ikke kommenteres i denne tråden. Tilbakemeldinger tas med undertegnede på PM eller i vårt tilbakemeldingsforum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå