Gå til innhold

Derfor er subsidiering av elbiler det dummeste vi gjør.


Anbefalte innlegg

Videre så utgjør elektrisiteten elbilene i Norge forbruker 3% av strømmen som produseres i Norge -- samtidig som at Europa også forsøker å bli grønnere.

Hvor stor andel av strømforbruket de tar har lite å si så lenge det meste av strømmen de bruker faktisk primært kommer fra fossile kraftkilder og er skitnere enn gjennomsnittlig europeisk strømmiks.

 

Konklusjonen er altså fremdeles at det blir mindre svevestøv, mindre mikroplast i havet og mindre forurensning av elbiler -- selv tunge dyre biler som Tesla.

Ikke noen av disse påstandene støttes av det som står i artikkelen.

 

Artikkelen sier at elbiler lokalt gir mindre finkornet støv som stemmer, men det sier ikke noe om den totalt gir mindre finkornet støv om man regner med strømproduksjonen.

Artikkelen innrømmer at elbiler gir mere storkornet støv, men sier at det er "ubetydelig mere". Selv om det faktisk stemmer at det bare er ubetydelig mere så betyr det ikke mindre. Det er storkornet støv som inneholder mikroplast så det betyr "ubetydelig mere mikroplast", ikke mindre.

 

Hvorfor finner du bare på ting og hvem trodde du du ville klare bløffe med å ta med at elbiler bare bruker 3% av strømforbruket i Norge?

 

Det du burde bruke de gjenværende 97% til er å se hvilke andre steder i Norge man bruker like skitten strøm. Og det gjerne i prosjekter hvor man skal elektrifisere for å gjøre mere miljøvennlig. Når man regner med den skitne strømproduksjonen gir det faktisk mindre utslipp av CO2 når man elektrifiserer oljeplattformer eller ferger?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får du betalt for å spre løgner og misinformasjon, eller gjør du det helt totalt frivillig, og for å skade -- eller fordi du er et troll..?

 

Påstand: Elbiler skaper mer svevestøv enn vanlige biler
Konklusjon: Feil. Eksos er en stor kilde til svevestøv alene, både som primær og sekundær partikkelforurensing. I tillegg bidrar elbiler i langt mindre grad til utslipp av partikler fra slitasje på bremser.

 

 

 

Partikkelutslipp fra bremser utgjør 16-55 prosent av PM10-utslippet i urbane strøk, og bidraget fra dekkslitasje mellom 5 og 30 prosent, ifølge artikkelen. Partikler fra dekk er blant de som er fysisk størst, og er dermed ikke de mest helseskadelige.

 

 

Bremser: 15-55% av utslipp av svevepartikler i urbane strøk
Dekkslitasje: 5-30%
 

 

Mindre bruk av bremseklosser
Tatt i betraktning at elbilene i langt mindre grad bidrar med partikkelforurensing som stammer fra slitasje på bremser, er den totale påvirkningen fra elbiler mindre, tross høyere vekt.

Regenerativ bremsing reduserer slitasjen på bremseklosser med opp til 66 prosent, ifølge forskningsartikkelen «Enviromental Analysis of Petrol, Diesel and Electric Passenger Cars in a Belgian Urban Setting», omtalt på Elbil.no.

 

 

Elbiler produserer langt mindre svevepartikler fra bremser.
 

Små forskjeller i vekt utgjør imidlertid liten forskjell. Ifølge informasjon fra myndighetene i Phoenix-området i Arizona, som benytter data fra det amerikanske miljødirektoratet EPA, er forskjellen i PM10 fra asfaltslitasje skapt av en lastebil på 3,8 tonn og en på 15 tonn 19 prosent (0,21 mot 0,25 gram per mile).

En forskjell på noen hundre kg, som mellom Volkswagen eGolf på 1540 kg og  Golf 1,6 TDI DSG på 1264 kg (276 kg i forskjell) burde dermed neppe utgjøre noen signifikant forskjell i veislitasjen.

 

Kjøring -- bare det at hjulene snurrer rundt på asfalt -- står for en så stor andel av vei- og dekkslitasjen at vektforskjeller på et par hundre kilo totalt spises opp av svevestøvet som spares på bremsene, om bare 1% av svevestøvet stammet fra bremsene og elbiler bare brukte 10% mindre bremseklosser.

...

Jeg husker ikke kilden til 3% -- det kan ha vært om alle biler ble byttet ut med elektriske.

La oss raskt regne ut hvor mye strøm bilene i dag bruker av produsert strøm:

Vi produserer i Norge i dag 148,7 TWh -- altså 148 700 000 000 KWt
https://energifaktanorge.no/norsk-energiforsyning/kraftforsyningen/

Elbiler bruker i snitt 3750 KWh i året for 15 000 kjørte kilometer.
https://www.ge.no/geavisa/elbiler-bruker-knapt-strom

Det er omtrent 150 000 elbiler på norske veier;
SSB; registrerte elbiler

De forbruker totalt 562 500 000 KWh -- 0.56 TWh -- eller 0.26% av kraftproduksjonen i Norge i dag, eller 1% av kraftoverskuddet vi eksporterer til utlandet.

---

Til sist -- så er produksjonen og livsløpet til en elbil totalt sett mer miljøvennlig når det kommer til klimagasser også, selv om bilen kjøres totalt på 50% ufornybar kraft fra EU.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det høres ut som en typisk gammel pensjonist med forandrofobi :)

Er dere livredd all forandring? El-bil er ikke bare bra for miljøet, det er en no-brainer i Norge.
El-motorer er også mye raskere og kraftigere, per CC og per KWT.

Avgiftene som ikke betales av El-bil-kjøpere kan jeg se for meg er 100 000 per bil ved kjøp, og 50 000 frem til avgifter blir krevet igjen, det er kanskje viktigst å påpeke at de bilene ikke ville blitt kjøpt, om de ikke var fritatt.

 

Om overnevnt estimat er rett ganget med 150 000 biler, har statskassa ''tapt'' 22mrd, det er svært lite av Norsk økonomi, og i stor grad på grunn av den investeringen, har verden ett ladenett, og masse alternativer fra alle verdens produsenter.

 

 

Skjønner du betydningen av ordene du bruker?

Det betyr at det ikke er den ultimate fremtid, det er fremtiden vi best ser for oss, foreløpig, til vi løser miniatyr-LFTR eller miniatyr-fusjonskraft, eller annet.

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...