hekomo Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Nei, bildet er mer nyansert enn som så og jeg har allerede påvist flere faktafeil ved kildene det ble linket til. Som sagt gir tysk strømprduksjon utslipp tilsvarende ca. 0,6 l/mil for elbiler mens europeisk energimisk gir ca 0,3 l/mil. Så selv om utslipp av CO2 og NOx reduseres noe for de fleste biler så er det ikke så stor forskjell som enkelte ønsker å gi inntrykk av. Og husk også at ved lave temperaturer så kan energitapet gjøre at forbruket dobler for elbiler. Og ble svevestøv og mikroplast som elbiler gir mere av plutselig et ikke-tema? Den norske bilparken har en snittalder på over 10 år. Spør du virkelig etter en kilde på at elbiler ikke vil være brukelige etter over 20 år? Selvsagt vil elbiler måtte bli skiftet ut oftere og dette gir enda mere forurensning og metallene brukt i batteriene er et stort miljøproblem både ved utvinning og ved vraking av bilene. Elbiler skaper ikke mer svevestøv nei. Nei, elbiler vil ikke måtte bli skiftet ut oftere. Metallene i batteriene er et uendelig mye mindre problem enn miljøkatastrofene som også bare det å utvinne olje har påført kloden. Se f.eks. på alle de gigantiske lekkasjene som har vært og til og med er i dag. 95+% av batteriene kan dessuten gjenvinnes, og dette bare øker. 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Det er nytteløst å krangle over om elbiler er miljøvennlige eller ikke. Det er nødvendig å bytte ut fossilbiler med elbiler, og ferdig med det. Ellers får du både flyreiser og forpesting gjennom fossilbiler i tillegg.Er fakta irrelevant for deg? Jeg skjønner at mange liker enkle svar, men en Tesla som går på kullkraft er ikke nødvendigvis det beste for miljøet. Du er klar over at en Peugeot 208 BlueHDI gir akkurat samme utslipp av CO2 per km som en Tesla som går på en Europeisk strømmiks? Om vinteren kan imidlertid utslippet forårsaket av Teslaen fordoble seg. Så situasjonen er ikke så enkel som enkelte liker å tro. Elbiler skaper ikke mer svevestøv nei.Benekter du at tyngere biler gir mere svevestøv og mikroplast? Benekter du at elbiler er tyngere? Nei, elbiler vil ikke måtte bli skiftet ut oftere.Man har idag ingen batteridrevne produkter som varer i 20 år uten å bytte batteri. Punktum! Selvsagt er det miljøutfordringer med bensin også, men bildet om at elbil er helt rent og miljøvennlig er fullstendig misvisende. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. mars 2019 Del Skrevet 2. mars 2019 Skulle likt å sett den livløpsanalysen med Peugeot'en... Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Svevestøv: Elektriske biler slipper ut mindre, fordi det meste av de farligste partiklene er fra nettopp fra forbrenning av bensin og diesel, og bremseklosser. Elbiler sliter betydelig mye mindre på bremser. Partikler fra veislitasje er neglisjerbar for biler uten piggdekk, i forhold til tungtrafikk og hvilken som helst bil med piggdekk. Kilde: 12 myter og fakta: Er elbilen egentlig miljøvennlig? Vi har sjekket de mest diskuterte punktene. https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Svevestøv: Elektriske biler slipper ut mindre, fordi det meste av de farligste partiklene er fra nettopp fra forbrenning av bensin og diesel, og bremseklosser. Elbiler sliter betydelig mye mindre på bremser. Kilden bekrefter at elbiler lokalt gir lite av små svevestøvpartikler som stort sett kommer fra forbrenning av drivstoff, men bekrefter også at elbiler gir mere av store svevestøvpartikler. Det er de støre svevestøvpartiklene som inneholder mikroplast. Hvor overbevist er du om at mikroplast ikke er noen fare? Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Kilden bekrefter at elbiler lokalt gir lite av små svevestøvpartikler som stort sett kommer fra forbrenning av drivstoff, men bekrefter også at elbiler gir mere av store svevestøvpartikler. Det er de støre svevestøvpartiklene som inneholder mikroplast. Hvor overbevist er du om at mikroplast ikke er noen fare? Hvis du er opptatt av at luften blir farlig å puste inn - så er det smartere å konsentrere seg om dieselbiler: https://www.dinside.no/motor/ny-sjokkmaling-gir-dieselbilen-stryk/70819990 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Hvis du er opptatt av at luften blir farlig å puste inn - så er det smartere å konsentrere seg om dieselbiler: https://www.dinside.no/motor/ny-sjokkmaling-gir-dieselbilen-stryk/70819990 Jeg har aldri sagt at noen bilder var uten utfordringer. Om du velger å konsentrere seg kun om NOx så gir faktisk elbiler også dette, blant annet fra kullkraftverkene. Og ny teknologi reduserer NOx drastisk fra diselbiler. https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/09/26/195436548/nox-reduserende-tiltak-kan-gi-dieselbilen-nye-glansdager Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 (endret) Jeg har aldri sagt at noen bilder var uten utfordringer. Om du velger å konsentrere seg kun om NOx så gir faktisk elbiler også dette, blant annet fra kullkraftverkene. Og ny teknologi reduserer NOx drastisk fra diselbiler. https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/09/26/195436548/nox-reduserende-tiltak-kan-gi-dieselbilen-nye-glansdager Leste du min link? Selv de beste rensesystemene i de nyeste dieselbilene fungerer dårlig i virkeligheten - i vinterkulda. Alt ser bra ut i en lab. Og vi har ikke kullkraftverk i norske byer. Siden du er så flink til å ta med minsket batterikapasistet i kulda - så er det greit å ta med mangfoldig økning i utslipp på særlig diesel i kulda. Edit: Ellers - du sliter veldig med venstresiden ser jeg her inne. Husk at det var SV som sto på for å senke avgiften på diesel. Noe som ikke bare førte til at nesten "alle" kjøpte diesel - men på grunn av dieselens økte dreiemoment så kunne man få en større og tyngre bil, som gikk greit, rimeligere enn før. Ikke bare forsvant gevinsten med mindre co2 utslipp, men bilene ble mye tyngre og de utslippene som virkelig er skadelige for oss - eksploderte i omfang. Jeg vil nok kalle el-biler for høyrepolitikk, fakta og virkelighetsforankret - som gjerne høyrepolitikk er - ikke tull som venstrepolitikk, palestinaskjerf og null praktisk kunnskap, men masse tro og håp Endret 3. mars 2019 av Mr_Spock 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Leste du min link? Selv de beste rensesystemene i de nyeste dieselbilene fungerer dårlig i virkeligheten - i vinterkulda. Alt ser bra ut i en lab. Joda, og leste du min lnk? Det var om nye tiltak som enda ikke var tatt i bruk. Og vi har ikke kullkraftverk i norske byer. Nei, men vi er en del av det europeiske elmarkedet. Når man lader en elbil i Norge så økes produksjonen av strøm i andre land. Det betyr en miks med alt fra vindmøller til atomkraftverk og kullkraftverk. Siden CO2 er fokus for mange så representerer dette med en gjennomsnittlig europeisk elmiks at en elbil gir like mye CO2 som en bensinbil med et forbruk på 0.3 liter per mil. Siden du er så flink til å ta med minsket batterikapasistet i kulda - så er det greit å ta med mangfoldig økning i utslipp på særlig diesel i kulda. Joda, forskjellige typer biler har forskjellige utfordringer under forskjellige forhold, men det er noe som svært få har fått med seg. De har bare fått masse propaganda om at elbiler er "nullutslipp" og "fremtiden". Flygebiler har vært fremtiden, atomkraftbiler har vært fremtiden, gassturbinbiler har vært fremtiden, hydrogenbiler har vært fremtidem og til og med diselbiler har vært fremtiden. 1 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 (endret) Joda, og leste du min lnk? Det var om nye tiltak som enda ikke var tatt i bruk. Nei, men vi er en del av det europeiske elmarkedet. Når man lader en elbil i Norge så økes produksjonen av strøm i andre land. Det betyr en miks med alt fra vindmøller til atomkraftverk og kullkraftverk. Siden CO2 er fokus for mange så representerer dette med en gjennomsnittlig europeisk elmiks at en elbil gir like mye CO2 som en bensinbil med et forbruk på 0.3 liter per mil. Joda, forskjellige typer biler har forskjellige utfordringer under forskjellige forhold, men det er noe som svært få har fått med seg. De har bare fått masse propaganda om at elbiler er "nullutslipp" og "fremtiden". Flygebiler har vært fremtiden, atomkraftbiler har vært fremtiden, gassturbinbiler har vært fremtiden, hydrogenbiler har vært fremtidem og til og med diselbiler har vært fremtiden. Hvis du leser begge linkene står det om Ad Blue varianter - som virker perfekt i labben, men sliter i kulda. Det med at vi bruker strøm i Norge så øker forbruk av kullkraft-strøm i utlandet, blir for fjernt for meg. Det går ikke an for meg å forholde meg til det på en fornuftig måte - vi er ikke huket opp 1:1 til utlandet. Utvekslingen styres av pris og ikke om noen plugger inn en el-bil. Jeg klarer ikke å tenke på at jeg plutselig forurenser mer hvis jeg tar en litt lenger dusj. For egen del, skjønner jeg ikke motstanden mot el-biler - særlig i Norge. Er det fordi partier opptatt av miljø, og er for dette, gjør dette uspiselig? Hvis man for eksempel stemmer Frp - så må man være i mot el-biler? Edit: Kan legge til at alle disse Euro 4-5-6 osv osv utslippskravene har hver eneste gang, lovet luft vi i praksis kunne puste inn direkte fra eksosrøret. Uten unntak har de vist seg å være fullstendig feil - når man tester dette i virkeligheten. Diesel skulle vært forbudt i personbiler for lenge siden - eller i det minste fått en saftig avgiftsøkning på både motor og drivstoff, så vi fikk de vekk fra veien. Endret 3. mars 2019 av Mr_Spock Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Det med at vi bruker strøm i Norge så øker forbruk av kullkraft-strøm i utlandet, blir for fjernt for meg. Det går ikke an for meg å forholde meg til det på en fornuftig måte - vi er ikke huket opp 1:1 til utlandet. Utvekslingen styres av pris og ikke om noen plugger inn en el-bil. Jeg klarer ikke å tenke på at jeg plutselig forurenser mer hvis jeg tar en litt lenger dusj. Strøm som du bruker på å lade elbilen kan ikke også selges til utlandet og da produserer man litt mere der, for eksempel med kullkraft. For egen del, skjønner jeg ikke motstanden mot el-biler - særlig i Norge. Er det fordi partier opptatt av miljø, og er for dette, gjør dette uspiselig? Hvis man for eksempel stemmer Frp - så må man være i mot el-biler? Jeg er ikke imot elbiler, jeg er imot desinformasjon, valg basert på manglende kunnskap, ensretting og hysteri. 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Mot desinformasjon? Så flott..! Da fikk du vel med deg hva kilden min sa -- at elektriske biler absolutt fører til mindre svevestøv. Nullutslipp fra eksos. Betydelig mye mindre enn diesel og bensin på bremseklosser. Minimalt -- akkurat som vanlige biler -- for veislitasje, med mindre de bruker piggdekk. Totalt sett betydelig mye mindre svevestøv med elektriske biler, fordi majoriteten av svevestøvet fra personbiler, spesielt det farligste svevestøvet, kommer fra eksos. ... Utslippsmessig er det også mindre utslipp, i dag, selv med skitten europeisk strøm. ... Et godt tips: Vær åpen for hva svaret på et spørsmål er helt til du faktisk har sjekket hva relevante vitenskapelige undersøkelser som ikke er betalt av oljebransjen sier. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Strøm som du bruker på å lade elbilen kan ikke også selges til utlandet og da produserer man litt mere der, for eksempel med kullkraft. Jeg er ikke imot elbiler, jeg er imot desinformasjon, valg basert på manglende kunnskap, ensretting og hysteri. Ja, jeg vet at dette "liksom" skal være et poeng til de som av en eller annen grunn (som jeg ikke fatter) er i mot el-biler. Men da får vi importere strøm - det må være i kontakt med virkeligheten. Skulle det være aktuelt så kunne man gjort en regnestykke på det. For eksempel hvis vi importerte 50% av strømmen vår fra et land som har 100% kullkraft - da kan man enkelt regne ut hvor mye kullkraft vi brukte. Men vi importerer ikke noe strøm. Så lader du bilen i Norge - så lader du den med 100% fornybar strøm - etter mitt syn - som er den samme som virkeligheten. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Men vi importerer ikke noe strøm. Hva har De røket, og hvorhen kan jeg få handlet det? Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Hva har De røket, og hvorhen kan jeg få handlet det? Jeg gadd ikke å gjøre en lang redegjørelse - vi er selvforsynt. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 (endret) Jeg gadd ikke å gjøre en lang redegjørelse - vi er selvforsynt. Likevel foretar Norges vassdrags- og energidirektorat hvert år en varedeklarasjon som sier at vi importerer en hel del strøm, siden de miljøvennlige norske kraftverkene selger strømmen sin til utlandet. Endret 3. mars 2019 av 0laf Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 (endret) Men jeg satte meg ned og regnet litt - kanskje ikke el-biler er så miljøvennlige. Først må vi nok dessverre innrømme at mesteparten av strømmen vi bruker i Norge er fossil - faktisk hele 64%: https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/01/29/195367169/64-prosent-av-norsk-stromforbruk-i-2016-var-fossil Samtidig må vi i Norge tenke på at strømmen vi bruker på å lade el-bilen - den kunne vi solgt til Tyskland - som faktisk allerede har en ikke fornybar andel på rundt 75%: https://www.tu.no/artikler/fornybar-kraft-for-forste-gang-storst-i-tyskland/223687 64% + 75% blir saftige 139% fossil/ikke fornybar kraft - når du lader bilen i Norge. Kanskje noe å tenke på. Endret 3. mars 2019 av Mr_Spock Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Likevel foretar Norges vassdrags- og energidirektorat hvert år en varedeklarasjon som sier at vi importerer en hel del strøm, siden de miljøvennlige norske kraftverkene selger strømmen sin til utlandet. Ja, det er slik det er - kraftverkene i Norge selger alt til utlandet - og vi forbrukere kjøper fossil kraft fra utlandet. Det er derfor kablene er så fine å ha Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Mot desinformasjon? Så flott..! Da fikk du vel med deg hva kilden min sa -- at elektriske biler absolutt fører til mindre svevestøv. Nullutslipp fra eksos. Betydelig mye mindre enn diesel og bensin på bremseklosser. Minimalt -- akkurat som vanlige biler -- for veislitasje, med mindre de bruker piggdekk. Totalt sett betydelig mye mindre svevestøv med elektriske biler, fordi majoriteten av svevestøvet fra personbiler, spesielt det farligste svevestøvet, kommer fra eksos. ... Utslippsmessig er det også mindre utslipp, i dag, selv med skitten europeisk strøm. Du burde lære deg å lese og skjønne hva kildene du bruker tar med og hva de ikke tar med. Lokalt blir utslippet av finkornet svevestøv mye mindre me elbil, men utslippet av grovkornet svenestøv blir større. Noen tror at det finkornede svevestøvet er farligst, men det er mye vi enda ikke vet her. Det grove svevestøvet inneholder mikroplast og dette vet vi enda ikke så mye om konsekvensene av. Men her har du glemt at siden elbiler trenger strøm så blir det jo eksos og finkornet støv som produseres et annet sted. Et godt tips: Vær åpen for hva svaret på et spørsmål er helt til du faktisk har sjekket hva relevante vitenskapelige undersøkelser som ikke er betalt av oljebransjen sier. Du mener at dette ble betalt av oljebransjen? https://www.tu.no/artikler/bildekk-er-den-storste-kilden-til-mikroplast-i-norge-det-beste-tiltaket-er-a-ikke-kjore-bil/431427 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 4. mars 2019 Del Skrevet 4. mars 2019 (endret) https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894Alle biler har dekk -- og tyngdeforskjellen på elbiler og forbrenningsbiler gir nær ubetydelige forskjeller i dekkslitasje.Det stod i artikkelen.Svevestøv fra bremseklosser utgjør derimot en betydelig større andel av små plastpartikler enn tyngden på elbiler fører til ekstra slitasje på dekk -- og veier -- og elbiler sliter betydelig mye mindre på bremseklosser, på grunn av regenerativ bremsing.Svevestøv fra skitten strøm er ikke tatt med i artikkelen men det er uansett fine partikler, som uansett drivstoffbiler slipper ut 100% av....Videre så utgjør elektrisiteten elbilene i Norge forbruker 3% av strømmen som produseres i Norge -- samtidig som at Europa også forsøker å bli grønnere. ---Konklusjonen er altså fremdeles at det blir mindre svevestøv, mindre mikroplast i havet og mindre forurensning av elbiler -- selv tunge dyre biler som Tesla. Endret 4. mars 2019 av Red Frostraven Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå