Gå til innhold

Derfor er subsidiering av elbiler det dummeste vi gjør.


Anbefalte innlegg

Om du i tilegg fjerner alle goder foreldre får, som nesten gratis barnehage, foreldrepenger og barnetrygd, så vil du også gjøre det dyrt å få barn. Det kommer uten tvil til å redusere fødselraten.

 

 

Samtidig får hver kvinne i land som Niger, Angola, Mali, Burundi og Somalia, nesten 7 barn hver i gjennomsnitt.

Det er neppe mer penger som skal til for å øke fødselsraten i Norge.

 

At man tar folks skattepenger, å gir de til familier som har 750 000,- i lønn .. etter skatt (som i dag er 26% av norske familier) er like mye galskap som at folk som tjener millioner av kroner, skal få slippe bilavgifter på dyre luksusbiler.

 

Jeg betaler gjerne skatt, men skulle helst sett at den gikk til de som trang det mest, samt gode sikkerhetsnett ved sykdom og uføre, ikke til folk som velger å få barn eller kjøpe seg dyr elbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samtidig får hver kvinne i land som Niger, Angola, Mali, Burundi og Somalia, nesten 7 barn hver i gjennomsnitt.

Det er neppe mer penger som skal til for å øke fødselsraten i Norge.

 

At man tar folks skattepenger, å gir de til familier som har 750 000,- i lønn .. etter skatt (som i dag er 26% av norske familier) er like mye galskap som at folk som tjener millioner av kroner, skal få slippe bilavgifter på dyre luksusbiler.

 

Jeg betaler gjerne skatt, men skulle helst sett at den gikk til de som trang det mest, samt gode sikkerhetsnett ved sykdom og uføre, ikke til folk som velger å få barn eller kjøpe seg dyr elbil.

 

Grunnen til at de får mange barn i fattige land er fordi de har ikke prevensjon og de oppdrar ikke barna sine ordentlig og når de blir gamle nok så kan de brukes som gratis arbeidakraft. Om Niger hadde gode velferdsordninger for familier så ville de fått enda flere barn.

 

I rike land er barn en byrde igjennom hele oppveksten og folk forventer mye mer fra foreldrene. Som jeg sa, i rike land med dårlig velferdsordninger for foreldre (f.eks. Spania, Hong Kong og Taiwan) så er fødselsraten lav. Det er ikke tilfeldig, og det samme vil skje med Norge om vi fjerner alle goder for foreldre.

 

Uten velferdsordninger for foreldre, så vil voksne uten barn ha mye større kjøpekraft enn de med barn. Men de uten barn trenger fortsatt at andre får barn, eller så er det ingen som kan ta vare på dem når de blir gamle. Er det rettferdig å ta 50% fra de som hjelper samfunnet med å få barn, og gi dem ingenting tilbake?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Eh.... du linker til den upålitelige propagandasiten faktisk.no? Jaja, de er i alle fall lette å avsløre.

 

De innrømmer i alle fall at selve produksjonen av elbiler gir større utslipp av CO2, men burde der legge til at elbilene også har kortere levetid.

Siten de linker til for å vise at selve elproduksjonen til elbilbruk er gir mindre forurensing så gjør flere feil:

-man sammenligner med bilparken i USA som har en rekke digre og bensintørste biler. Da kommer man selvsagt lett over 0,6 liter per mil for bensinbiler. Sammenligner man derimot mot nye biler i Europa så blir bildet et helt annet.

-for elbiler så regner de med små plastikk "lekebiler" som ikke er en erstatning for en vanlig bil. Man burde her kun regnet med elbiler som kan frakte minst 4 personer, kjøre over 130 km/t og ha rekkevidde på over 300 km.

-de regner ikke med energitapet fra produksjon til bruk av strøm.

 

Jeg skulle gjerne diskutert mer, men jeg dessverre ikke tid til å delta mer i "Politikk og samfunn". Så jeg nøyer meg med å oppfordre deg og andre lesere til å se på alle referansene til faktisk.no, også de du har latt være å nevne.

 

"Politikk og samfunn" har dessverre lett for å bli et voldsomt tidssluk. Jeg deltok aktivt i denne delen av forumet før, men med begrenset tid kom jeg etter hvert frem til at jeg må prioritere hva hverdagen min skal gå til. Derfor gjør jeg mitt beste for at det maksimalt blir en kjapp saksopplysning eller kommentar fra meg en sjelden gang jeg titter innom her likevel.

Lenke til kommentar

Norge er ekstremt stolte over sin elbil andel her til lands, ja det mangler ikke på selvskryt på internasjonale miljø treff. Ok, for det første, det blir like dumt som å betale penger til barna sine for at de skal rydde rommet sitt, for så skryte av barna sine til andre foreldre. De fleste forstår hvor idiotisk det er, så det trengs ikke noe mer utdypning.

Du skjønner ikke bæret av dette. Hvis et barn ikke rydder rommet så får det kun konsekvenser for det barnet. Hvis vi ikke bytter ut fossilt drivstoff med noe mer miljøvennlig så får det globale negative konsekvenser.

 

For det andre så ser man ikke på hele regnestykket. En som kjøper elbil får gode subsidier av staten. Det vil sikker være noen der ute som av ulike årsaker nekter for at det er subsidier, men selv politikere bruker det ordet, så da blir det det. Konsensusen av folk, kjøper elbiler av økonomiske årsaker, og det er ikke noe galt ved det. Folk sparer en god slump med penger, men det stopper der.

For det er ikke slik at de pengene folk sparer på å kjøre elbil fordufter og blir til ingenting. Pengene blir brukt på andre ting. Det kan være tjenester, forbrukervarer, mat etc.

Min nabo mente at han sparte såpass mye på å kjøre elbil at han fikk råd til 2 ekstra utenlandsreiser i året, noe han gjerne gjør. Det resulterte til at han faktisk var mer miljøvennlig før han gikk til anskaffelse av en elbil, enn etter! Det er det egentlige regnestykket, og viser bare hvor idiotisk hele subsidieringen er.

Et tåpelig argument der du bare dikter opp ting så det skal passe verdensbildet ditt.

 

Og selv med to utenlandsreiser er det mer miljøvennlig med elbil, både for å unngå lokale utslipp av giftige stoffer, og for utslipp av CO2.

 

Next!

Lenke til kommentar

Folk er ikke klar over hvor lite miljøvennlig selve elbilbruken er. Man slipper som kjent ut lite CO2 fra eksosrør på en elbil, men fortsatt brukes ofte fossile kilder til strømproduksjon i Europa. Tyskland er en av verstingene som fortsatt bruker mye kullkraftverk til tross for at man ser og hører mye om vindmøller som knapt er synlige på statistikken.

 

Om man tar snittet av CO2 fra strømproduksjonen i Tyskland så tilsvarer utslippet for å kjøre en mil med elbil der en bensinbil med en forbrenning på ca, 0,6 liter per mil. Så der vil faktisk bruket av elbil gi en samme eller mere i utslipp av CO2  i forhold til en moderne bensinbil. EU og Norge har imidlertid felles strømmarked og man må derfor regne med snittet i utslipp av CO2 ved strømproduksjon som gir utslipp tilsvarende et forbruk på 0,3 liter per mil for elbiler i Europa.

 

Joda, strøm kommer fra vannkraft i Norge, men når man bruker strømmen til å lade en elbil istedenfor å selge strømmen til Tyskland så må de produsere mere strøm på en kullkraftverk der.

 

I tillegg har man mikroplast som bildekk er den største kilden til i Norge. Utskillelsen av svevestøv fra bildekk øken eksponensielt med vekten av bilen og det er jo kjent hviken type biler som er tyngst.

Dette er bare FUD. Elbil er mer miljøvennlig enn fossilbiler, og gir lavere utslipp både lokalt og globalt. Selv på den "skitnese" kraftmiks er elbiler mer miljøvennlige.

 

Dette er du gjort oppmerksom på mange ganger, så er ren uredelighet at du ignorerer fakta når du skriver.

 

De innrømmer i alle fall at selve produksjonen av elbiler gir større utslipp av CO2, men burde der legge til at elbilene også har kortere levetid.

Kilde?

 

Poenget er at når bilene først er på veiene så tar de raskt igjen fossilbilene og mens fossilbilene fortsetter å spy ut forurensning så holder elbilene seg på samme nivå og fossilbilene slipper bare ut mer og mer i forhold til elbiler.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi har aldri betalt mer for at folk skal få barn, samtidig som fødselsraten aldri har vært lavere, så det finnes ingen korrelasjon mellom de to, heldigvis, noe som betyr at de fleste nordmenn primært ikke får barn for å få penger av staten.

De får ikke barn for å få penger, men hvis de ikke har råd til å få barn så vil de i alle fall ikke få det.

Lenke til kommentar

Og selv med to utenlandsreiser er det mer miljøvennlig med elbil, både for å unngå lokale utslipp av giftige stoffer, og for utslipp av CO2.

 

Next!

Det er bare tull.

Dette kommer for det første an på hvor man kjører. Kjører man på landet, er lokale utslipp ikke like viktig.

Og har man en moderne bil, kan de lokale utslippene være veldig lave.

 

Mange overdriver hvor dyr bilen er for samfunnet. En annen ting er at fossilbilistene betaler tilbake det de koster samfunnet bare med direkte avgifter skatter. Og så har man de enorme samfunnsøkonomiske fordelene bilen medfører.

 

En sydentur medfører ekstremt lite i samfunnsøkonomisk nytte. Kanskje føler du deg litt bedre etter en sydentur, men denne effekten kunne man også fått på andre mye mer miljøvennlige måter...

 

Men gjerne kom med et regnestykke som viser dine påstander.

 

Du kan jo evt. titte på denne:

https://www.framtiden.no/bilder/tema/klima/karbonsparing2x650px.jpg

 

Her er det snakk om 1 "lang" flytur.

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er bare FUD. Elbil er mer miljøvennlig enn fossilbiler, og gir lavere utslipp både lokalt og globalt. Selv på den "skitnese" kraftmiks er elbiler mer miljøvennlige.

 

Dette er du gjort oppmerksom på mange ganger, så er ren uredelighet at du ignorerer fakta når du skriver.

Nei, bildet er mer nyansert enn som så og jeg har allerede påvist flere faktafeil ved kildene det ble linket til. Som sagt gir tysk strømprduksjon utslipp tilsvarende ca. 0,6 l/mil for elbiler mens europeisk energimisk gir ca 0,3 l/mil. Så selv om utslipp av CO2 og NOx reduseres noe for de fleste biler så er det ikke så stor forskjell som enkelte ønsker å gi inntrykk av. Og husk også at ved lave temperaturer så kan energitapet gjøre at forbruket dobler for elbiler.

 

Og ble svevestøv og mikroplast som elbiler gir mere av plutselig et ikke-tema?

 

Kilde?

 

Poenget er at når bilene først er på veiene så tar de raskt igjen fossilbilene og mens fossilbilene fortsetter å spy ut forurensning så holder elbilene seg på samme nivå og fossilbilene slipper bare ut mer og mer i forhold til elbiler.

Den norske bilparken har en snittalder på over 10 år. Spør du virkelig etter en kilde på at elbiler ikke vil være brukelige etter over 20 år?

 

Selvsagt vil elbiler måtte bli skiftet ut oftere og dette gir enda mere forurensning og metallene brukt i batteriene er et stort miljøproblem både ved utvinning og ved vraking av bilene.

Endret av robertaas
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Norge er ekstremt stolte over sin elbil andel her til lands, ja det mangler ikke på selvskryt på internasjonale miljø treff. Ok, for det første, det blir like dumt som å betale penger til barna sine for at de skal rydde rommet sitt, for så skryte av barna sine til andre foreldre. De fleste forstår hvor idiotisk det er, så det trengs ikke noe mer utdypning.

 

For det andre så ser man ikke på hele regnestykket. En som kjøper elbil får gode subsidier av staten. Det vil sikker være noen der ute som av ulike årsaker nekter for at det er subsidier, men selv politikere bruker det ordet, så da blir det det. Konsensusen av folk, kjøper elbiler av økonomiske årsaker, og det er ikke noe galt ved det. Folk sparer en god slump med penger, men det stopper der.

For det er ikke slik at de pengene folk sparer på å kjøre elbil fordufter og blir til ingenting. Pengene blir brukt på andre ting. Det kan være tjenester, forbrukervarer, mat etc.

Min nabo mente at han sparte såpass mye på å kjøre elbil at han fikk råd til 2 ekstra utenlandsreiser i året, noe han gjerne gjør. Det resulterte til at han faktisk var mer miljøvennlig før han gikk til anskaffelse av en elbil, enn etter! Det er det egentlige regnestykket, og viser bare hvor idiotisk hele subsidieringen er. 

Vindmøller fungerer ikke, er ikke lønnsomt og dobler/tredobler strømprisen. Det hevdes det er beviselig og udiskutabelt.

Utbyggerne kan fråtse i penger mens de bygger på subisidier, så for dem er det lønnsomt riktignok...

 

Kent Andersen, Document

https://www.document.no/author/kent/

 

 

Odd Handegård

 

https://steigan.no/2018/11/klassekampen-norge-bor-kles-med-vindmoller/

 

 

Endret av clink
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, bildet er mer nyansert enn som så og jeg har allerede påvist flere faktafeil ved kildene det ble linket til. Som sagt gir tysk strømprduksjon utslipp tilsvarende ca. 0,6 l/mil for elbiler mens europeisk energimisk gir ca 0,3 l/mil. Så selv om utslipp av CO2 og NOx reduseres noe for de fleste biler så er det ikke så stor forskjell som enkelte ønsker å gi inntrykk av. Og husk også at ved lave temperaturer så kan energitapet gjøre at forbruket dobler for elbiler.

 

Og ble svevestøv og mikroplast som elbiler gir mere av plutselig et ikke-tema?

 

Den norske bilparken har en snittalder på over 10 år. Spør du virkelig etter en kilde på at elbiler ikke vil være brukelige etter over 20 år?

 

Selvsagt vil elbiler måtte bli skiftet ut oftere og dette gir enda mere forurensning og metallene brukt i batteriene er et stort miljøproblem både ved utvinning og ved vraking av bilene.

Ja.

 

Jeg spør etter kilde på om elbiler ikke kommer til å være brukbare etter over 20 år.

Hva slites ut?

 

---

 

Motoren holder betydelig mye lengre enn diesel eller bensinmotorer; Ingen deler som slites.

Ingen registerreim, turbo, tenning, partikkelfilter, tennplugger, eksosanlegg, motorolje, girkasse, eller clutch.

 

Det mest pressende nødvendige er skifte av bremseskiver, dekk -- og på lengre sikt, lenge etter 400 000 kilometer -- så mye som elektriske biler brukt som taxi har kjørt -- batteri.

Elektriske taxier med 400 000 kjørte kilometer har fremdeles 85% batterikapasitet.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg spør etter kilde på om elbiler ikke kommer til å være brukbare etter over 20 år.

Hva slites ut?

Batteriet.

 

Ingen registerreim, turbo, tenning, partikkelfilter, tennplugger, eksosanlegg, motorolje, girkasse, eller clutch.

Dette er enkle og billige deler som har blitt produsert med få endringer i gjerne 100 år. De inneholder ikke noe som gjør dem til en miljøtrussel ved produksjon eller ved destruering.

 

For batterier er derimot situasjonen den stikk motsatte.

 

Elektriske taxier med 400 000 kjørte kilometer har fremdeles 85% batterikapasitet.

En taxi som har kjørt 400 000 km over 20 år er ikke en taxi.

 

Batteri må altså byttes for å nå sammen kjørelengde som en vanlig bil. Utfordringen da er ikke bare at det er så dyrt at det vil lønne seg å kondemnere bilen eller at batteriene er miljøbomber, utfordringen er også at batteriteknologien har endret seg så mye at det vil være problematisk å finne et tilsvarende batteri. Teknologi og ytelse vil være fullstendig utdatert, nå er ikke prosessorer noe som slites ut på PCer, men tenk at det hadde vært det. Hvem ville da kjøpt en nyprodusert utdatert 486-prosessor til en 9 år gammel PC?

 

I tillegg kan mange av de miljøskadelige stoffene brukt i batterier har blitt forbudt slik at det rett og slett ikke er lov å lage slike batterier lengere.

 

Det er fullstendig illusorisk å si at elbiler vil ha samme livslengde som bensinbiler.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen deler som slites - sa Frostreven.

Har ikke elbiler hjuloppheng, bærekuler, bærearmer, fjæring, støtdempere, bremseklosser, bremseskiver, håndbrekk/håndbrekkwire, gummimansjetter, gummiforinger  osv?

Dette er deler som ofte er sterkt utsatt for slitasje etter få år og norsk saltlake-helvete gjør det ikke noe bedre...

En el-motor har kanskje ikke mange bevegelige deler annet enn kule-/rullelager for rotor/stator/viklinger, men bilens elektriske system består bl.a. av komplisert og dyr elektronikk.
Der fossil/ICE-biler har konvensjonell mekanikk som som faktisk lar seg skifte i hjemmegarasjen i stor grad, så har elbilen (kraft)elektronikk som man verken kan eller bør røre av forskjellige hensyn (høye strømmer og/eller høy spenning  = farlig og man har garantiproblematikk som kan gi skyhøye utgifter).
Den som har fått feil på en av "hjernene" i en bensin/diesel-bil vet hva sånt kan koste.
Mange har ennå ikke blitt møtt med tilsvarende svindyr kraftelektronikk eller styringselektronikk/software.

Elbil-eiere, gled dere til dette mens dere lever i løgn og lureri...

 

Endret av clink
Lenke til kommentar

Har ikke elbiler hjuloppheng, bærekuler, bærearmer, fjæring, støtdempere, bremseklosser, bremseskiver, håndbrekk/håndbrekkwire, gummimansjetter, gummiforinger  osv?

 

Dette er deler som ofte er sterkt utsatt for slitasje etter få år og norsk saltlake-helvete gjør det ikke noe bedre...

Slitasjen på disse delene øker eksponensielt med vekten og elbiler er som kjent mye tyngere enn andre biler. I tillegg har noen av elbilene veldig dårlig bygd kvalitet. Tesla havner stadig nær jumboplass for driftsikkerhet og man kan heller ikke si at detaljer som en diger touch-skjerm er noe som er designet for å vare i altfor mange år.

 

https://www.consumerreports.org/car-reliability-owner-satisfaction/tesla-model-3-loses-cr-recommendation-over-reliability-issues/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kvaliteten på batterier har eksplodert pga el-bil-boomen, Batterier er fremtiden, Elbil er fremtiden, enn så lenge.
Elbiler har langt mindre kompliserte motorer og girkasser ++, som er det dyreste å fikse på biler.
I Norge er det en drøm for klima at vi kjører så mye elbiler, det er også kjempebra for luften i byene.

Norge sin satsing på elbiler er en av hovedgrunnene Tesla enda eksisterer, og derav en hovedgrunn for alle andre merkers interesse i å konkurrere for markedet. 

Batterier blir bedre hvert år, og produksjonen av dem blir mer klimavennlig, og industrien er fokuserer på batterier som kan resirkuleres 100%, som trolig blir ett krav fremover.

Bomring burde de betale uansett, så den goden burde fjernes. Jeg vil tro de fleste godene fases ut nokså snart.

Til dere som klager over godene.... Kjøp elbil og dra nytte av dem, bidra til fremgang du og.

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar

Kvaliteten på batterier har eksplodert pga el-bil-boomen, Batterier er fremtiden,

Batteriteknologien har gått fremover hovedsakelig pga. mobiler, nettbrett og laptopper. Det er ca. 5% forbedring av kapasitet per år så selv om det går fremover er det ingen "eksplosjon". Det tar ca. 14 år å doble energitettheten.

 

Elbil er fremtiden, enn så lenge.

Skjønner du betydningen av ordene du bruker?

 

Elbiler har langt mindre kompliserte motorer og girkasser ++, som er det dyreste å fikse på biler.

Ny teknologi gir nye deler og nye utfordringer. Tror du at en feil i batteripakken til en elbil er enkelt eller billig å fikse?

 

I Norge er det en drøm for klima at vi kjører så mye elbiler,

Det er ikke nødvendigvis riktig. Med en europeisk strømmiks med mye kullkraft, lave termperaturer i Norge som tapper batteriene, mer skadelig bilproduksjon og kortere levetid så er det ikke bare å sette to streker under det svaret.

 

det er også kjempebra for luften i byene.

Du har fått med deg at elbiler gir mere svevestøv og mikroplast i luften? Noen utfordringer bli mindre, men andre blir større. Så det er ikke mulig å gi et klart svar her heller.

Lenke til kommentar

Noen vil kanskje si at subsidiene for elbil hovedsaklig går til de rikeste, men om ikke fiffen kjører elbil forstår jo ikke bermen hva de skal strebe etter.

Subsidiene går ikke i hovedsak til de rikeste, men selv om de gjorde det så er det nødvendig med insentiver for å erstatte fossilbiler så raskt som mulig.

Lenke til kommentar

Det er bare tull.

Dette kommer for det første an på hvor man kjører. Kjører man på landet, er lokale utslipp ikke like viktig.

Og har man en moderne bil, kan de lokale utslippene være veldig lave.

 

Mange overdriver hvor dyr bilen er for samfunnet. En annen ting er at fossilbilistene betaler tilbake det de koster samfunnet bare med direkte avgifter skatter. Og så har man de enorme samfunnsøkonomiske fordelene bilen medfører.

 

En sydentur medfører ekstremt lite i samfunnsøkonomisk nytte. Kanskje føler du deg litt bedre etter en sydentur, men denne effekten kunne man også fått på andre mye mer miljøvennlige måter...

 

Men gjerne kom med et regnestykke som viser dine påstander.

 

Du kan jo evt. titte på denne:

https://www.framtiden.no/bilder/tema/klima/karbonsparing2x650px.jpg

 

Her er det snakk om 1 "lang" flytur.

Du snakker om lokale utslipp, men jeg nevnte altså både lokale og globale konsekvenser.

 

Og da har jeg ikke tatt med miljøkatastrofen det er å bare utvinne oljen man skal fylle på tanken. Millioner av liter råolje lekker ut hvert eneste år rundt i verden og ødelegger naturen.

 

Det er nytteløst å krangle over om elbiler er miljøvennlige eller ikke. Det er nødvendig å bytte ut fossilbiler med elbiler, og ferdig med det. Ellers får du både flyreiser og forpesting gjennom fossilbiler i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...