hanskristian4567 Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Hei fikk en øve prøve av læreren min, men han har ikke fasit. Kan dere hjelpe meg med disse oppgavene? Oppgave 1 Vi kan lage hydrogen ved la CO(g), reagere med vanndamp: likevekt tegn: <=>CO (g) + H2O (g) <=> CO2 + H2O + energi 1) Bruk le Chateliers prinsipp på denne reaksjonen og forklar hvordan temperaturen bør være for å få produsert mest mulig hydrogen. Hvorfor lar industrien ikke reaksjonen gå ved lav temperatur?2) Bruk massevirkningloven og skriv uttrykket for likevekstreaksjonen K for reaksjonen.3) I en beholder på 10,0 L har vi ved en bestemt temperaturen likevektsblanding sombestår av 10,0 mol CO, 5,0 mol H20, 6,0 mol CO2 og 2,5 mol H2. Bestem verdien avK ved denne temperaturen.4) I en tom beholder blir CO(g) H2O(g) ledet inn og etter en tid blir likevekt oppnådd.Lag et diagram som viser hvordan stoffmengdene av reaktanter og produkter endrerseg med tiden. Endret 14. februar 2019 av hanskristian4567 Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Hei fikk en øve prøve av læreren min, men han har ikke fasit. Kan dere hjelpe meg med disse oppgavene? Oppgave 1 Vi kan lage hydrogen ved la CO(g), reagere med vanndamp: likevekt tegn: <=> CO (g) + H2O (g) <=> CO2 + H2O + energi 1) Bruk le Chateliers prinsipp på denne reaksjonen og forklar hvordan temperaturen bør være for å få produsert mest mulig hydrogen. Hvorfor lar industrien ikke reaksjonen gå ved lav temperatur? 2) Bruk massevirkningloven og skriv uttrykket for likevekstreaksjonen K for reaksjonen. 3) I en beholder på 10,0 L har vi ved en bestemt temperaturen likevektsblanding som består av 10,0 mol CO, 5,0 mol H20, 6,0 mol CO2 og 2,5 mol H2. Bestem verdien av K ved denne temperaturen. 4) I en tom beholder blir CO(g) H2O(g) ledet inn og etter en tid blir likevekt oppnådd. Lag et diagram som viser hvordan stoffmengdene av reaktanter og produkter endrer seg med tiden. 1) CO + H2O <=> CO2 + H2 eksoterm R => senke T => forskyves mot høyre, mer H2(g) dannes. 2) K = ([H2]*[CO2]) / ([CO]*[H2O]) 3) K = (2,5*6)/50 = 0,3 4) reaktaner forbrukes og produker dannes Lenke til kommentar
hanskristian4567 Skrevet 15. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2019 takk ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå