AnonymDiskusjon Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Vært innlagt på sykehus nettopp etter tung pust, rask puls og smerter i brystet ved innpust. Fikk svar fra CT av lungene der det står «i lungeparenchymet ses en liten konsolidert fortetning helt basalt i dorsale sinus venstre side, mulig liten adheranse eller atelektase som aksentueres grunnet dårlig inspirasjon». Hva betyr dette? Legen sa ikke noe spesielt om det til meg og sendte meg bare hjem igjen, fikk også beskjed før jeg gikk at jeg hadde en 1,2 cm stor kul/klump i lungen som jeg skal sjekke igjen om en måned, kan det være kreft? Takker for svar! Anonymous poster hash: f6cd2...4db Lenke til kommentar
slemskurk Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Høres egentlig bare ut som 'klumpedump'. 'Konsolidert' leser jeg som 'ikke blandet seg inn i vevet', så jeg tror du kan chille. Lenke til kommentar
accer Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 Hvorfor en hel mmd. Du burde vel ha fått kjekket ut hva den kulen er så fort som mulig. Hadde gått tilbake til legen og krevd å få den kjekket med en gang. 1 Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Vært innlagt på sykehus nettopp etter tung pust, rask puls og smerter i brystet ved innpust. Fikk svar fra CT av lungene der det står «i lungeparenchymet ses en liten konsolidert fortetning helt basalt i dorsale sinus venstre side, mulig liten adheranse eller atelektase som aksentueres grunnet dårlig inspirasjon». Hva betyr dette? Legen sa ikke noe spesielt om det til meg og sendte meg bare hjem igjen, fikk også beskjed før jeg gikk at jeg hadde en 1,2 cm stor kul/klump i lungen som jeg skal sjekke igjen om en måned, kan det være kreft? Takker for svar! Anonymous poster hash: f6cd2...4db Hvis du har nummeret til legen kan du ringe ham? Men hadde dette vært kreft hadde du nok ikke blitt sjekket om en hel måned, da hadde de tatt deg inn med en gang (men jeg vet jo ikke sykehistorien din, så jeg skal ikke uttalte meg for meget). Men vil anbefale deg å ringe legen, så kan du spørre litt om hva det kan være Masse lykke til videre Men bare nyskjerrig - er den konsoliderte fortetningen det samme som kulen? Eller snakker vi om 2 forskjellige klumper? Endret 14. februar 2019 av Shopaholic Lenke til kommentar
Roedthaarogfregner Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Vært innlagt på sykehus nettopp etter tung pust, rask puls og smerter i brystet ved innpust. Fikk svar fra CT av lungene der det står «i lungeparenchymet ses en liten konsolidert fortetning helt basalt i dorsale sinus venstre side, mulig liten adheranse eller atelektase som aksentueres grunnet dårlig inspirasjon». Hva betyr dette? Legen sa ikke noe spesielt om det til meg og sendte meg bare hjem igjen, fikk også beskjed før jeg gikk at jeg hadde en 1,2 cm stor kul/klump i lungen som jeg skal sjekke igjen om en måned, kan det være kreft? Takker for svar! Anonymous poster hash: f6cd2...4db Lekmann her: Ingen ord her som i seg selv er synonyme med kreft. "basalt i dorsal sinus venstre side" her snakkes det om plassering, leger beskriver plasseringer ut i fra forskjellige plan. Basalt betyr vel mot bunnen, dorsalt husker jeg ikke i farta. Det er på en måte kartanvisninger på en kropp som er 3D. En adheranse/atelektase betyr såvidt jeg forstår et område der "lungeballongen" er flat/ikke deltar i pustebevegelsene, de kan ha forskjellige årsaker. "aksentueres grunnet dårlig inspirasjon" høres for meg ut som at (adheranse/atelektase) blir gjort mer tydelig (les forverres) pga dårlige innpust. Totalt leser da denne ufaglærte forumdeltakeren: område som ikke er med og puster+ dette du skriver om klump. Dette sier meg ingenting om årsak. Ut i fra det lille jeg forstår er å umiddelbart tenke kreft ganske sterk verstefallstenking. En faktisk lege vil kunne hjelpe med å tolke ulike funn og hva de sannsynligvis skyldes/er symptom på. Og lese hele greia der litt mer presist enn meg. Snakk med legen din, men ikke få panikk i mellomtiden. Endret 14. februar 2019 av Roedthaarogfregner Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2019 (endret) Hvis du har nummeret til legen kan du ringe ham? Men hadde dette vært kreft hadde du nok ikke blitt sjekket om en hel måned, da hadde de tatt deg inn med en gang (men jeg vet jo ikke sykehistorien din, så jeg skal ikke uttalte meg for meget). Men vil anbefale deg å ringe legen, så kan du spørre litt om hva det kan være Masse lykke til videre Men bare nyskjerrig - er den konsoliderte fortetningen det samme som kulen? Eller snakker vi om 2 forskjellige klumper? Jeg tror den fortetningen er noe annet, en slags sammenklapping av en liten del av den ene lungen, den klumpen er noe helt annet, har bare en klump ? Anonymous poster hash: 23984...b1a Lekmann her: Ingen ord her som i seg selv er synonyme med kreft. "basalt i dorsal sinus venstre side" her snakkes det om plassering, leger beskriver plasseringer ut i fra forskjellige plan. Basalt betyr vel mot bunnen, dorsalt husker jeg ikke i farta. Det er på en måte kartanvisninger på en kropp som er 3D. En adheranse/atelektase betyr såvidt jeg forstår et område der "lungeballongen" er flat/ikke deltar i pustebevegelsene, de kan ha forskjellige årsaker. "aksentueres grunnet dårlig inspirasjon" høres for meg ut som at (adheranse/atelektase) blir gjort mer tydelig (les forverres) pga dårlige innpust. Totalt leser da denne ufaglærte forumdeltakeren: område som ikke er med og puster+ dette du skriver om klump. Dette sier meg ingenting om årsak. Ut i fra det lille jeg forstår er å umiddelbart tenke kreft ganske sterk verstefallstenking. En faktisk lege vil kunne hjelpe med å tolke ulike funn og hva de sannsynligvis skyldes/er symptom på. Og lese hele greia der litt mer presist enn meg. Snakk med legen din, men ikke få panikk i mellomtiden. Jeg tenkte bare om det kunne være kreft med tanke på at den klumpen/kulen er 1,2 cm, og fordi han sier jeg skal tilbake om 1 måned for kontroll, og 1 måned er jo ikke lenge men lenge nok til at den klumpen kan bli større, som er grunnen til at jeg skal på kontroll; for å sjekka om den er blitt større, men aner ikke... Anonymous poster hash: 23984...b1a Endret 17. februar 2019 av Omnia vincit amor Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Jeg tenkte bare om det kunne være kreft med tanke på at den klumpen/kulen er 1,2 cm, og fordi han sier jeg skal tilbake om 1 måned for kontroll, og 1 måned er jo ikke lenge men lenge nok til at den klumpen kan bli større, som er grunnen til at jeg skal på kontroll; for å sjekka om den er blitt større, men aner ikke... Anonymous poster hash: 23984...b1a Så mitt beste tipp hadde vært at det er en godartet svulst, mistenker kanskje lungehamartom (ufarlig tilstand, men trenger kontroll slik at det ikke utvikler seg til kreft) https://nhi.no/sykdommer/lunger/svulster/lungehamartom/ Hadde du hatt kreft pleier vi alltid å be pasienten komme inn til sykehuset for å snakke med dem med en gang vi har fått resultatet - derfor ville jeg ikke trodd at du hadde det, men igjen ring til sykehuset hvis du er usikker Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 kan det være kreft? Anonymous poster hash: f6cd2...4db Tror du virkelig legene hadde sendt deg ut døren med beskjed om å komme tilbake om en måned hvis du hadde hatt kreft? 2 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 15. februar 2019 Del Skrevet 15. februar 2019 Tror du virkelig legene hadde sendt deg ut døren med beskjed om å komme tilbake om en måned hvis du hadde hatt kreft? Ikke for å uroe trådstarter (helt urelatert til h*ns situasjon), men vet av flere tilfeller hvor pasientens spørsmål om kreft har blitt avfeid også har det senere vist seg at det var kreft. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 Uten at jeg har lest alle postene over og uten å være lunge- eller kreftlege: CT lunger/toraks er en undersøkelse som blir brukt s svært ofte i somatikken (på sykehus unntatt psykiatrien). Svært ofte finner man slike noduli / klumper på lungene som er godartede, fåtallet er ondartede. Det ville vært dårlig politikk og dårlig pasientbehandling å f.eks. stikke en nål inn i lungen for å ta ut vev til analyse på alle pasienter med en slik noduli. Derfor finnes retningslinjer, bla. "Fleichners kriterier" som sier noe om hvordan disse nodulene/klumpene skal følges opp. Disse er laget bl.a. ved å se på mange pasienter og finne trender. Kriteriene sier bla. at en solid enkel nodulus > 8 mm vurderes for CT innen 3 måneder (blant annet). I tillegg tilegnes risiko vekt (røyker du, har du kreft i familien, alder, etc). Videre er det en dårlig idé å sjekke seg for tidlig. Poenget med å vente er bl.a. å se at klumpen blir større; tas kontroll for tidlig rekker man ikke se at klumpen blir større! Til beskrivelsen. Ordlyden er benign/godartet slik jeg leser den. Første del beskriver bare lokalisasjonen (basalt i lungeparenchymet mot sinus). Adheranse betyr innvekst eller sammenvoksning (godartet) og atelektase betyr sammenfallt (godartet). Lungen faller ofte sammen om man ikke puster dypt inn (inspirasjon = innpust) (en av teoriene bak hvorfor vi gjesper, at kroppen merker at lungene er falt litt sammen og ønsker å åpne disse igjen). Konklusjon Senk skuldrene. Sannsynligvis er dette godartet / ikke kreft. Men for å være helt sikker er det anbefalt at man kontrollerer bildet om en liten stund. 4 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 (endret) Svaret du har fått fra CT forteller at lungevevet har falt litt sammen, mulig fordi du ikke har pustet godt nok inn. Det er ingenting på denne beskrivelsen som tyder på kreft. Grunnen til at de ønsker en ny undersøkelse om en måned, er for å se om det er utvikling eller ikke ved dette funnet. Flere nye undersøkelser vil ikke være av betydning. Husk at når man er blitt syk, så må kroppen få tid til å komme seg igjen. Man trenger å gi kroppen tid når man ikke umiddelbart finner tegn på farlig sykdom. Dersom det ble funnet tegn på kreft, ville du umiddelbart blitt videre undersøkt for dette. Hvorfor en hel mmd. Du burde vel ha fått kjekket ut hva den kulen er så fort som mulig. Hadde gått tilbake til legen og krevd å få den kjekket med en gang. Det er ingen kul som er funnet på CT-bildet, slik beskrivelsen fremstår. Jeg vil gjerne også forklare hvorfor du ikke skal "gå tilbake til legen og krevd å få den kjekket med en gang": Personen kommer til lege med noen symptomer. Legen har derfor valgt å bestille et CT-bilde av lungene for å komme nærmere en sikker diagnose. CT-bildet er blitt beskrevet av en radiolog ("røntgenlege") som ikke kan finne tegn til kreft, men et ganske almindelig fenomen som skjer med lungene ved sykdom. Legen(e) bekymrer seg ikke over CT-svaret, og derfor velger man å sende vedkommende hjem, med en kontroll om 1 måned for å se om det er skjedd noen utvikling i funnet som ble gjort på CT. Når legen(e) har tatt stilling til CT-svar og øvrige undersøkelser, så må vi faktisk stole på at de gjør en god jobb. Det er i utgangspunktet ingen som er bedre kvalifisert enn dem til å ta akkurat disse avgjørelsene. Det er umulig å sikre seg 100% på at ALT blir sjekket, man er nødt til å stole på ekspertisen. En lege som vil sikre seg 100% vil aldri bli ferdig med én pasient en gang. Husk at for å undersøke videre hva dette er for noe, må man gjennom noen utrolig ubehagelige undersøkelser. Om man venter en måned, har ingenting å si, og med høy sannsynlighet er ikke underskelsen en gang nødvendig Endret 17. februar 2019 av Omnia vincit amor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå