Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Raskere enn hurtiglading: Denne forskeren vil tanke elbil-batterier med ny elektrolytt


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott, interessant teknologi som kan ha noe for seg men der er mange IFs foreløpig.

 

Er bare litt usikker på om det vil finnes noen verksteder som er villig til å bytte anode for 65$, som er dyrt nok. Vil nok tro behovet for å melke kunder er større en det. Og, hva er prisen for en tank elektrolytt? En vesentlig detalj som er utelatt, samt, hvor miljøvennlig er den. Samt, hvor enkelt er det å fremstille den og hvilke naturresurser legger den beslag på?

 

Der er heller ikke riktig, som det påstås i video-en, at man enkelt kan skifte ut en pumpe om gangen i eksisterende infrastruktur, etter som behovet øker. Det ligger som kjent en tank eller to i bakken som deles av flere pumper samstundes, og jeg tviler på at samme tank som har vert benyttet til bensin i en årrekke kan benyttes til denne elektrolytten sånn uten videre,.

 

Men som nevnt av asshole, om ikke personbil trafikken kan dra nytte av dette så bør skip og fly så absolutt ha interesse av teknologien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Henger meg på Sturle her, trenger du fossile brennstoffer, og hvor mye, for å regenere elektrolytten til funksjonell tilstand? Og hvor flyktig er anoden. Er det noen edelmetaller det ikke fins alfor mye av inne i bildet? Er motoren ny også? I want to belive, men droppa ut etter 1.gym..

Lenke til kommentar

"Og etter 4800 km er det tid for å bytte anodene." I tillegg til tiden det tar å dra å fylle elektrolytten. Pr i dag synes det er enklere å hurtiglade mens jeg tar en matbit eller leser avisen, på de langturene jeg er på. Ellers i året bruker jeg 3-4 sekunder på å koble bilen til lading.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Elektrifisering av kjøretøy er i full gang, men en av elbilens akilleshæler er lange ladetider."

 

Men det har ingen tanker med væske som kan flyte ut  og forgifte naturen heller.  Hverken fra kjøretøyet på land eller i sjø eller på fyllestasjonen. Og det gir heller ikke forurensning fra forbrenning under drift..

Dette er en stor fordel med batteri/el-drift i  forhold til forbrenningsbiler, som er det som skal/bør erstattes.

 

Så kan det  gjøres enklere og sikrere med fylling av hydrogen, som rekkeviddeforlenger i stedet for. 

2-3 ganger så effektivt som forbrenningsmotorer.

Lenke til kommentar

"Konvensjonelle væskebatterier har for eksempel en energitetthet på rundt 20 Wh per kilo. Et litium-ion-batteri har 250 Wh per kilo. Vårt væskebatteri har mulighet til å kunne komme opp i mellom tre og fem ganger dette, sier John Cushman."

 

Mellom tre og fem ganger hva? 20 eller 250?

 

 

"Elektrifisering av kjøretøy er i full gang, men en av elbilens akilleshæler er lange ladetider."

 

Men det har ingen tanker med væske som kan flyte ut  og forgifte naturen heller.  Hverken fra kjøretøyet på land eller i sjø eller på fyllestasjonen. Og det gir heller ikke forurensning fra forbrenning under drift..

Dette er en stor fordel med batteri/el-drift i  forhold til forbrenningsbiler, som er det som skal/bør erstattes.

 

Så kan det  gjøres enklere og sikrere med fylling av hydrogen, som rekkeviddeforlenger i stedet for. 

2-3 ganger så effektivt som forbrenningsmotorer.

Nei, det kan det ikke. Hydrogen gjør det mer tungvindt, dyrere, mer sløsende, og farligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette høres da lovende ut, jeg er spent på fortsettelsen, pris, virkningsgrad, sikkerhet, skalerbarhet osv..

 

Uten å vite noen detaljer lurer jeg på om ikke denne teknologien kanskje passer bedre i fly? Litium-batterier er allerede bra nok for biler men å øke energitettheten med 3-5 ganger er kanskje det som skal til før elektriske fly kan bli en realitet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Inntil teknolgien blir bedre er det vel mulig å benytte bensibil til langturer og mindre elbiler med mindre batteri til daglig/vanlig bruk og korte/middels turer.

 

De aller fleste kjører ikke mer enn 100km på en vanlig dag, de aller fleste dager. Det er her elbiler bør være mest nyttig. Billige kan de også være hvis de ikke trenger et batteri som trenger mer enn 150km rekkevidde.

Lenke til kommentar

Dette høres da lovende ut, jeg er spent på fortsettelsen, pris, virkningsgrad, sikkerhet, skalerbarhet osv..

 

Uten å vite noen detaljer lurer jeg på om ikke denne teknologien kanskje passer bedre i fly? Litium-batterier er allerede bra nok for biler men å øke energitettheten med 3-5 ganger er kanskje det som skal til før elektriske fly kan bli en realitet?

 

Batterier med forbedrede egenskaper tviler jeg på at mange bilkjøpere takker nei til.

Det blir et viktig salgsargument frem til at rekkevidden har passert fossilbiler, tipper jeg.

Og ladetid i timer er helt unødvendig.

Det er så mye vi helst vil bruke bilen til som vi ikke må glemme. Fossilbiler vil ikke være tilgjengelige for tøffe tak bestandig.

Lenke til kommentar

Batterier med forbedrede egenskaper tviler jeg på at mange bilkjøpere takker nei til.

Det blir et viktig salgsargument frem til at rekkevidden har passert fossilbiler, tipper jeg.

Og ladetid i timer er helt unødvendig.

Det er så mye vi helst vil bruke bilen til som vi ikke må glemme. Fossilbiler vil ikke være tilgjengelige for tøffe tak bestandig.

Poenget var altså at de beste eksisterende elbilbatteriene allerede er bra nok for de aller fleste. Denne teknologien gir lengre rekkevidde og lavere vekt mot at du *må* innom en fyllestasjon jevnlig. En elbil kan lades i egen garasje.

 

Da er det annerledes med fly, de kan ikke bli mer enn interessante prototyper med dagens litiumbatterier, øk energitettheten med 3-5 ganger og det begynner å likne noe. Å fylle ny elektrolytt passer også bedre med flyenes bruksmønster.

Lenke til kommentar

Nei, det er de absolutt ikke. Bare du som mener det og tror alle skal være enig med deg.

Du skal ha rimelig sære behov, eller være veldig lite fleksibel, før dagens elbilbatterier ikke er bra nok.

 

 

En helt annen sak er at modellutvalget fortsatt er dårlig, global batteriproduksjon er fortsatt altfor lav og prisen per kWh for høy..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...